2015-07-31, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alla dina tolkningar bygger bara på en enda sak: Du lider av svårartad bias till förmån för en oskuldshypotes. Du tror själv att du har en överlägsen förmåga att analysera människor som du gett uttryck för i tråden och bestämde dig tidigt för att litauern inte var någon bra GM-kandidat. Alltså gör du EXAKT SAMMA sak som i Vatchareeya-tråden: Viftar bort alla indicier mot den som de professionella utredarna och rättsväsendet misstänker och sitter och inbillar dig att vardagliga omständigheter och uttalanden från andra personer är "misstänkta".

Jag ger ärligt talat INTE ETT SKIT för din påstådda förmåga att analysera folk. Jag ser ingenting misstänkt alls i den här intervjun. Människor reagerar olika när jobbiga saker händer - det är ett mycket välkänt faktum inom den del av psykologin som sysslar med kriser och katastrofer. Det är sorgligt att en som påstår sig vara sjuksköterska inte verkar känna till detta enkla faktum.

Jag kan berätta för dig vad jag ser: Jag ser en människa - egen företagare - som ger intryck av att i vanliga fall vara en väldigt effektiv och lite "ruschig" person. En sån där som älskar att tänka positivt och som det är viktigt för att alltid framstå som glad, stark och positiv. Förmodligen inte någon jättekänslig person av den typen som får tårar i ögonen så fort nån av hennes bekanta på Facebook delar något "fint" litet tänkespråk. Nu känner hon ansvaret att vara stark och någorlunda positiv inför sin personal och någonstans kan hon nog inte heller låta bli att oroa sig för hur det här ska påverka caféets affärer. Hon är lite splittrad pga det under intervjun och hon låter lite väl käck ibland. Det är vad jag ser.

Jag påstår inte att jag har några övernaturliga förmågor att bedöma folk och det är inte säkert att jag har fångat henne på pricken. Men jag har studier inom området med mig i bakfickan, jag har varit vuxen i runt ett kvarts sekel, jag har i yrket och andra områden mött allt från missbrukare till höga chefer. Jag har familj. Man måste ärligt talat vara i ganska stor avsaknad av livserfarenhet alternativt helt fnoskig för att tro att den här intervjun tyder på något "misstänkt" hos kvinnan.

Om man nu vet att det är en kvinna som driver ett Café och från det Cafet gick det ut en anställd 17 åring som försvann och spår efter spår har hittats som är mycket olycksbådande och man vet att kvinnans egen dotter gick samma väg som 17 åringen en liten stund innan och att även hon måste ha spanats in av förövaren så reagerar hon på ett sätt som får den som lyssnar att tro att hon redan vet och därför är hon inte orolig, hon har öppet och alla jobbar, hon har ingen aning då om denne förövare jobbar på henne Cafe eller inte. Om du tittat på andra intervjuer med lokalbefolkningen så ser du en skräck i deras ögon och hör en fasa i deras röster som LS inte ens kommer i närheten av. Hon är säkert orolig för sin verksamhet eftersom hon nämner den hela tiden och att det ska vara öppet, om någon nu missat det så skriver hon det på Facebook också och sen drämmer hon i med att det vill LH????
LH hade jobbar där sex dagar och hade knappast några känslor för det Cafet .
Nej man behöver inte vara personkännare för att man ser att något inte stämmer, den kvinnan vet mer än vad hon säger
2015-07-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Ja just det...om man som militär ringer sina kamrater som också jobbar inom militären:

-"Hej, min dotter är borta kan du hjälpa mig söka?"
-"Nja, du är ju min vän men jag är ju också militär så det går nog inte. Du får ringa någon annan som inte är militär. Du vet han nopomil tycker att det är så knäppt om vi hjälper varandra."

Jag känner en del militärer och de umgås faktiskt privat också. Det verkar inte vara som att jobba på golvet i industrin där man bara jobbar ihop och sedan går hem till sig.
Även om de är i tjänst, är det så himla farligt om de hjälper till ändå?
Så dj_vla mycket resurser som det här landet slösar bort åt olika håll är väl det piss i havet, speciellt som det nu visade sig vara värsta senariot som besannades.

Nu bortser ditt resonemang från ett antal omständigheter. Och du bortser helt från säkerhetsrisker.
Om pappan har ringt sina vänner/kollegor och dom är militärer så måste kollegorna uppträda professionellt. Dom kan inte som kollegor vara behjälpliga i detta ärende. Försvarsmaktsanställdas agerande måste vara oantastligt. Betänk också vilka resurser som militär har, det får inte finnas misstankar om att resurserna kan ha använts på otillbörligt sätt. När och hur försäkrade sig i så fall kollegorna om att pappan inte hade någon inblandning i ärendet?

Polis har i ett sådant fall högst två alternativ dvs att inte inkalla militär alls eller inkalla annan militär enhet (?) (dvs inte kollegor).

Om det har gått till som framkommit dvs att militär var på plats före polis och inte på polisens uppdrag (?) reser det flera frågor kring de försvarsmaktsanställda. Kollegorna blir i och med "letandet" del i en senare offentlig utredning (FUP). Vad innebär det för Försvarsmakten? Om kollegor agerat på detta sätt innebär det också att polis har ett antal personer till att utreda, eftersom ingenting kan uteslutas i utredningen, om objektivitet ska upprätthållas.

Om det skulle visa sig att Försvarsmaktsanställda engagerat sig personligt, måste deras förmåga och omdöme kunna ifrågasättas. Har dom då t ex utsatt sig för risker? Vilka konsekvenser kan deras agerande i så fall få för Försvarsmakten osv? Det är också en förtroendefråga (för Försvarsmakten och deras anställda).
2015-07-31, 13:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, och vad som sker i förundersökningen med den inre spaningen, avspeglar sig i hur sökmetoden ser ut.

Så bara för att SG nämner "röd tråd" på Torsdag, så innebär det att det börjar gälla i samband med att artikel går i publicering?
Okej....... Så kan man väl för f*n inte tolka en tidningsartikel?
Du har inte funderat på att han kanske uttrycker sig lite retroaktivt..? Diskussionen är för mig, i brist på på hur du begriper saker och ting - nedlagd.

Men snälla... vad har detta med saken att göra? Fram till torsdag beskrivs en röd tråd som har med väderstreck av fynd att göra. Samma sak säger Fuxborg på fredag.

Hahahhahahhaa!
Angående det fetade i ditt svar: Det är snarare så att jag har kontrat med mängder av citeringar... för att förankra det jag påstår. Själv då? Touche.
2015-07-31, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Har slutat läsa dina inlägg! MVH

Så du menar att man glatt berättar att man har hittat DNA spår på någon klädsel och på några av fynden man hittat utomhus men hemlighåller DNA i bilen?.....Varför
2015-07-31, 13:35
Medlem
De bevis som skall finnas mot gästarbetaren är DNA på sak föremål däribland kläder som legat utslängda här och där. Något DNA från den misstänkte på Lisas kläder hon haft på sig skall inte finnas.
Nu är det ingen som vet vem som orsakat den här snitslingen av ca 10 föremål från stället där mopeden fanns till Martorp, där kroppen hittades i en lokal.
Jag kan inte se att någon annan gjort den här snitslingen än gärningsmännen, motivet kunde vara att man har velat provocera polisen och visa att det är gärningsmännen som har full kontroll på situationen, och även visat var de kan söka kroppen.
Att någon kan tro att de här DNA på sak föremålen skulle räcka för en fällande morddom är inte realistiskt. Utan hoppet är fler testresultat som kommer in, vad de nu kan visa.
Det som kan sätta fart på analysen är när obduktionsprotokollet kommer, som kan anses som mycket viktigt.
2015-07-31, 13:37
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Om man nu vet att det är en kvinna som driver ett Café och från det Cafet gick det ut en anställd 17 åring som försvann och spår efter spår har hittats som är mycket olycksbådande och man vet att kvinnans egen dotter gick samma väg som 17 åringen en liten stund innan och att även hon måste ha spanats in av förövaren så reagerar hon på ett sätt som får den som lyssnar att tro att hon redan vet och därför är hon inte orolig, hon har öppet och alla jobbar, hon har ingen aning då om denne förövare jobbar på henne Cafe eller inte. Om du tittat på andra intervjuer med lokalbefolkningen så ser du en skräck i deras ögon och hör en fasa i deras röster som LS inte ens kommer i närheten av. Hon är säkert orolig för sin verksamhet eftersom hon nämner den hela tiden och att det ska vara öppet, om någon nu missat det så skriver hon det på Facebook också och sen drämmer hon i med att det vill LH????
LH hade jobbar där sex dagar och hade knappast några känslor för det Cafet .
Nej man behöver inte vara personkännare för att man ser att något inte stämmer, den kvinnan vet mer än vad hon säger

Ingenting i din posthistorik här gör att jag ser någon anledning att tro att du skulle ha en förmåga att bedöma personer eller analysera information öht som det finns någon anledning att ta i beaktande.

Jag står således fast vid att det inte går att dra några slutsatser ur intervjun att det är något "mystiskt" eller att hon skulle "veta mer" om någonting. Det är oförskämt att rikta anklagelser mot den här kvinnan.
Senast redigerad av MrFold 2015-07-31 kl. 13:41.
2015-07-31, 13:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
De bevis som skall finnas mot gästarbetaren är DNA på sak föremål däribland kläder som legat utslängda här och där. Något DNA från den misstänkte på Lisas kläder hon haft på sig skall inte finnas.
Nu är det ingen som vet vem som orsakat den här snitslingen av ca 10 föremål från stället där mopeden fanns till Martorp, där kroppen hittades i en lokal.
Jag kan inte se att någon annan gjort den här snitslingen än gärningsmännen, motivet kunde vara att man har velat provocera polisen och visa att det är gärningsmännen som har full kontroll på situationen, och även visat var de kan söka kroppen.
Att någon kan tro att de här DNA på sak föremålen skulle räcka för en fällande morddom är inte realistiskt. Utan hoppet är fler testresultat som kommer in, vad de nu kan visa.
Det som kan sätta fart på analysen är när obduktionsprotokollet kommer, som kan anses som mycket viktigt.

Du vet mycket väl att annan bevisning har åberopats också. Vad som inte finns vet du inte eftersom polisen inte har sagt något om det. Något du också är väl medveten om. Tänk på regel 0.09 - sluta sprid medveten desinformation i tråden!
2015-07-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ingenting i din posthistorik här gör att jag ser någon anledning att tro att du skulle ha en förmåga att bedöma personer eller analysera information öht som det finns någon anledning att ta i beaktande.

Det var precis det jag skrev, det behövs ingen förmåga för att se när något inte stämmer och vi är rätt många som känner samma sak, och jag ser inget i din historik som får mig att tro att du kan analysera vad jag tror
2015-07-31, 13:45
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Väldigt kall ingen oro eller sorg i rösten...

Mycket obehaglig kvinna denna cafe agare. Totalt kanslokall, ungefar som att en limpa brod tappats bort.
Ger kalla karar att se och lyssna pa henne.
Sen om det betyder nat ar omojligt att saga men jag tror inte ratt person sitter haktad.
2015-07-31, 13:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Så du menar att man glatt berättar att man har hittat DNA spår på någon klädsel och på några av fynden man hittat utomhus men hemlighåller DNA i bilen?.....Varför

Jag säger inte att man hittat något i bilen. Jag tillhör inte de som anser att kroppen måste ha transporterats i bilen, tillgång har funnits till andra fordon också. Vad jag säger är att man kan inte tolka polisens tystnad angående vissa saker som att där inget finns. Det kan både handla om att prov fortf analyseras och att man inte av olika skäl ännu konfronterat den misstänkte med saken.

När det gäller bilen kan det finnas annan typ av indiciebevisning också. T ex att grannar observerat en mycket noggrann rengöring av bilen under måndagen eller tisdagen och/eller att han tagit den till en tvätthall där han observerats. Det är naturligtvis inget man blir fälld för mord på, men i en hyggligt lång indiciekedja skulle det bli ännu en länk av saker som sammantaget inte blir möjliga att förklara bort som tillfälligheter. Läs gärna hovrättsdomen mot Kristoffer Johansson (mordet på Vatchareeya) för en förklaring om hur experter på saken (dvs hovrättsjurister) resonerade om en sån typ av bevisning.
2015-07-31, 13:51
Bannlyst
Citat:
Jag anser du tar ditt förnuft tillfånga och upphör med snacket att det måste finnas dödsorsak för att någon skall kunna dömas för mord.
Ge dig för helvete nu! Jag diskuterade dödsorsak i ett specifikt fall och har man läst och förstått domen i fallet Linda Chen så hade Mördaren Mats Alm blivit fälld om dödsorsak kunnat påvisas. När Linda "hittades" av Mördaren Mats Alm så var kroppen i ett sådant skick att någon dödsorsak inte kunde fastställas. Av den enkla anledningen så dömdes Mördaren Mats Alm enbart för brott mot griftefriden till 18 månaders fängelse.

Det är icke heller givet att Mats Alm per automatik blivit dömd för mord på Linda Chen. Dråp, grovt vållande eller vållande är även de tänkbara alternativ.

Jag har av naturliga skäl varken innan eller efter Linda Chen fallet diskuterat att det är generellt så i alla mordfall. Var har jag påstått att det är nödvändigt med dödsorsak för att få en gärningsman dömd? När det gäller mordet på Lisa Holm så bekräftas det av Åklagare att hon är mördad. Hur Lisa Holm bragtes om livet är vi totalt ovetande om i nuläget.
Citat:
När det finns bevis att någon har vållat döden för en annan person, den gärningsmannen kommer alltid att bli dömd oavsett om det finns dödsorsak eller inte.
Ja men det betyder inte att det nödvändigtvis blir en morddom. Dråp, vållande eller grovt vållande är även det användbara åtalspunkter.
Citat:
Finns det inget bevis att någon har dödat en annan person, hjälper det inte med dödsorsak ingen kommer att dömas för mordet.
Om det var som du påstår skulle mördaren se till att det inte går att fastställa dödsorsaken och därmed gå fri, därför borde du inse att ditt påstående är helt verklighetsfrämmande.
Nä givetvis inte så dömer man en person utan bevis, indicier. Det har jag aldrig påstått. Förstår du själv vad du skriver?
2015-07-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag tror nog att man måste fastställa dödsorsaken för att kunna sätta rätt brottsrubricering.
Vållande till annans död är t ex inte samma sak som mord och rätten måste ju veta hur de ska utdöma rätt straff.

I detta fallet har det ju spekulerats huruvida Lisas kropp var styckad eller inte. Men själva styckningen av en redan död person fastställer inte dödsorsaken. Så ja, en förstörd kropp kan rent teoretiskt hjälpa en gärningsman att undkomma den högre delen av straffskalan.
Det finns ju även fall där folk i ren panik gjort sig av med kroppar trots att personen i fråga dött av en olyckshändelse.
Det finns tre olika anklagelser mord, dråp och vållande till annans död.
Om det kan bevisas att en person vållat en annans person död kommer gärningsmannen att dömas för någon av de tre anklagelserna som rätten bestämmer.
Det är helt rätt många undkommer den högsta straffskalan som är mord genom att få det till dråp eller vållande till annans död.
Men det finns ingen som går straffri som har vållat en annans persons död och det kan bevisas, även om det inte finns dödsorsak.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in