2015-07-31, 11:57
Avslutad
Nog att de har hittat MGMs DNA lite varstans (vilket inte är konstigt) och han till en början är "perfekt" som gärningsman så får jag en flashbak av palmerättegången med CP.

Då de bestämde sig för en GM och gav sig fan på att klara upp fallet, till den grad att han till och med blev dömd.

Om det stämmer att han oberörd köpte pizza ca en timme efter mordet/bortförandet, så finner jag det högst otroligt.

Om det nu är han, vad är motivet och vad fick han att begå ett slikt bestialiskt mord, när han aldrig tidigare blivit dömt för något överhuvudtaget? Vid 35 års ålder! Och varför lägger han kroppen i anslutning till sin arbetsplats?

Nog för att litauer gillar att dricka, men han kan inte vara så jävla korkad? Alla som haft att göra med dessa vittnari dessutom om att de är bra folk. Det är ju visserligen helt oväsentligt, men att som gift, ostraffad med unge, bra jobb och från ingenstans göra detta måste ju vara exceptionellt unikt isåfall.

Varför fann de ingenting i bilen? Har han obemärkt fraktat kroppen själv eller i ett helt annat fordon? Det är en hel del saker som inte stämmer med MGM utifrån det vi vet.

Mer lär ju visa sig, men det ligger en hund begraven här tror jag. Som sagt jag är helt övertygad om att de har fel person.
Senast redigerad av redlineoffside 2015-07-31 kl. 12:01.
2015-07-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Jag såg denna Juni 9, 2015 intervju med Lena Svedung för första gången nu i natt, och jag måste medge at jag tycker att LS framstår väldigt märklig i denna intervju.

https://skaraborgslanstidning.solidtango.com/video/oroliga-kollegar-samlades

Som jag ser och hör det så ger LS inget som helst intryck av sorg eller förtvivlan, säger inte ett enda ord om att hon önskar och hoppas att Lisa ska hittas, men pratar bla. om att det är "viktigt at vi träffas och har en målsättning med hur vi ska gå vidare" och slutar av med at prata om" att få sitta här i det fantastiska vädret och få prata med varandra"
Jag har sett alla andra intervjuer med LS men har inte tidigare fått denna obehagliga känslan av att höra hennes intervjuer som jag får när jag hör denna Juni 9, 2015 intervju.

Lägg märke till hennes röst läge/pitch, det stemmer, enligt mig, inte als med den fasansfulla situationen.

Väldigt kall ingen oro eller sorg i rösten...
2015-07-31, 12:01
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag diskuterar alternativ till åklagarens teori, men samtidigt är NB på sannolika skäl misstänkt, vilket jag naturligtvis är medveten om.

(FÖR ANDRA LÄSARE: Som svar på ett antal frågor om hur uttalanden om bl.a. gärningsmannens motiv för att flytta kroppen och det osannolika i att litauern skulle flytta den mellan två av sina arbetsplatser som ställdes av mig i detta inlägg: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart))

Betyder detta att du inte vill svara på frågorna? Tycker du att de är oberättigade? Har du någon förståelse för att man mot bakgrund av det du yttrat kan dra slutsatsen att du tror att åklagaren har fel person häktad och att du själv tror att en alternativ GM är mer sannolik? Du skriver ju uttryckligen att din teori om flytten är att GM vill flytta kroppen till nånstans där den är skyddad för djur men inte kan kopplas till honom själv. Den teorin förutsätter att litauern är oskyldig. Det i sin tur förutsätter att du inte håller med domarna som sett bevisningen vid häktningsförhandlingarna om att det är mer sannolikt än inte att den häktade personen är skyldig till mordet. Det i sin tur innebär att du anser att både åklagare och domare gjort en felaktig bedömning. Om det finns någon annan tolkning är säkert fler än jag intresserade av att få klart besked om vad den är.
2015-07-31, 12:02
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Väldigt kall ingen oro eller sorg i rösten...

Och här har vi en till som inte kan läsa folk. Grattis!
2015-07-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nog att de har hittat MGMs DNA lite varstans (vilket inte är konstigt) och han till en början är "perfekt" som gärningsman så får jag en flashbak av palmerättegången med CP.

Då de bestämde sig för en GM och gav sig fan på att klara upp fallet, till den grad att han till och med blev dömd.

Om det stämmer att han oberörd köpte pizza ca en timme efter mordet/bortförandet, så finner jag det högst otroligt.

Om det nu är han, vad är motivet och vad fick han att begå ett slikt bestialiskt mord, när han aldrig tidigare blivit dömt för något överhuvudtaget? Vid 35 års ålder! Och varför lägger han kroppen i anslutning till sin arbetsplats?

Nog för att litauer gillar att dricka, men han kan inte vara så jävla korkad? Alla som haft att göra med dessa vittnari dessutom om att de är bra folk. Det är ju visserligen helt oväsentligt, men att som gift, ostraffad med unge, bra jobb och från ingenstans göra detta måste ju vara exceptionellt unikt isåfall.

Varför fann de ingenting i bilen? Har han obemärkt fraktat kroppen själv eller i ett helt annat fordon? Det är en hel del saker som inte stämmer med MGM utifrån det vi vet.

Mer lär ju visa sig, men det ligger en hund begraven här tror jag. Som sagt jag är helt övertygad om att de har fel person.

Med unge, det har jag missat.
Var hittade du det?
2015-07-31, 12:07
Bannlyst
!

Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Tidigare har du påstått i massor med inlägg att det måste finnas dödsorsak för att kunna dömas för mord.
Vad jag och många andra har försökt att få dig att fatta är att när det gäller fallet med Linda Chen och Mördaren Mats Alm så var Linda Chens kropp i ett sådant skick att dödsorsaken inte gick att fastställa. Av den anledningen så undgick Mördaren Mats Alm att dömas för mord.
Håll dig till sanningen Münchhausen! I fallet som avhandlas här har man tydligt från utredningen gått ut med att Lisa Holm är mördad.
Citat:
Det måste ses som positivt att du fått klart för dig att det måste finnas bevis att personen begått brottet för att kunna dömas för mord.
Jag har aldrig påstått något annat din blåljugare! Har du aldrig hört talas om att folk har dömts på indicier?
Citat:
Tilläggas kan att en mördad person är alltid död.
Ja det var ett synnerligen begåvat uttalande från dig. Är det verkligen på det viset?

Med den knapphändiga information om utredningsläget från ansvarigt håll som når allmänhetens öron och ögon så är det hart när omöjligt att sia om MGM:s skuld eller oskuld. Vad vi vet i dagsläget så anses det som att det är befogat med häktning på den högre misstankegraden.

Att som vissa stollar och raketforskare gör här i tråden, att misstänka kreti och pleti och tycka sig se märkliga beteenden på godsägare, hans son, Lisas pappa och Gud vet allt är enligt mitt förmenande oseriöst.
Senast redigerad av Zambora 2015-07-31 kl. 12:17. Anledning: txt.
2015-07-31, 12:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(FÖR ANDRA LÄSARE: Som svar på ett antal frågor om hur uttalanden om bl.a. gärningsmannens motiv för att flytta kroppen och det osannolika i att litauern skulle flytta den mellan två av sina arbetsplatser som ställdes av mig i detta inlägg: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart))

Betyder detta att du inte vill svara på frågorna? Tycker du att de är oberättigade? Har du någon förståelse för att man mot bakgrund av det du yttrat kan dra slutsatsen att du tror att åklagaren har fel person häktad och att du själv tror att en alternativ GM är mer sannolik? Du skriver ju uttryckligen att din teori om flytten är att GM vill flytta kroppen till nånstans där den är skyddad för djur men inte kan kopplas till honom själv. Den teorin förutsätter att litauern är oskyldig. Det i sin tur förutsätter att du inte håller med domarna som sett bevisningen vid häktningsförhandlingarna om att det är mer sannolikt än inte att den häktade personen är skyldig till mordet. Det i sin tur innebär att du anser att både åklagare och domare gjort en felaktig bedömning. Om det finns någon annan tolkning är säkert fler än jag intresserade av att få klart besked om vad den är.
Vad jag tänker, tycker eller tror leder oss inte ett steg närmare lösningen på gåtan vad som hände Lisa. Jag diskuterar mycket hellre omständigheter, och det finns omständigheter som pekar på NB:s skuld, och det finns omständigheter som talar mot hans skuld.
2015-07-31, 12:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside

Jag skulle råda dig liksom alla andra som tvivlar att komma ihåg att konkret bevisning går före psykologiska analyser av misstänkta GM. Om det inte vore så skulle t ex Toni Alldén vara friad. Vänta tills du har FUP och kan ta del av vad som finns och kom ihåg att de som bedömt saken hittills hos polis, åklagare och domstol har två saker som du INTE har:

1) Professionell kompetens på området
2) Tillgång till all bevisning som finns

Dessutom har du uppenbarligen inte koll på fakta. Det är bara en trådsanning att det inte skulle finnas några fynd från bilen, ingenting har yttrats om den saken från förundersökningsledningen.

Paralleller med andra rättegångar/utredningar är också bara trams. Du kan inte bedöma hur en utredning bedrivits om du inte har läst igenom den.

Glöm inte heller bort att i alla såna här trådar så flockas det alltid rättshaverister, stor- och småkriminella och haschtomtar som alla har en allmän misstro mot rättsväsendet och samhället som främsta eller en av sina främsta drivkrafter och utifrån det gör poster som går ut på att poliserna och åklagaren är inkompetenta, korrumperade och har fel person (Jag utgår vänligt från att du inte tillhör nån av de grupperna). De hoppas alltid få med sig folk i sina litanior och tyvärr lyckas de.
2015-07-31, 12:17
Medlem
Citat:
Vad jag tänker, tycker eller tror leder oss inte ett steg närmare lösningen på gåtan vad som hände Lisa. Jag diskuterar mycket hellre omständigheter, och det finns omständigheter som pekar på NB:s skuld, och det finns omständigheter som talar mot hans skuld.
Vad talar emot?
2015-07-31, 12:18
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Men varför diskuterar du då i princip bara de som talar emot (enligt din uppfattning)?

Jag kan hålla med om att det inte är en rimlig tolkning att säga att du påstår att NB är oskyldig. Men jag tror du får finna dig i att när du ger dessa svar (eller snarare låter bli att svara) så får vi andra utgå från vad du faktiskt har sagt. Och den enda rimliga tolkningen av det jag kan se är att du ser det som mer sannolikt att det är en annan person som begått dådet än att det är NB som har gjort det. Du har ju rakt upp och ner sagt att det är din teori. Alltså anser du att rättsväsendet har gjort fel, eftersom häktning på sannolika skäl inte får förekomma om det inte är mer sannolikt att personen är skyldig än att han inte är det. Så länge du inte säger annat tänker jag utgå från att det är vad du tycker.

Om det är något som är oklart angående min uppfattning i målet så är det bara att fråga - jag ser inget problem med att vara öppen med vad man själv tror och på vilka punkter man är osäker.
2015-07-31, 12:19
Medlem
Det är dessvärre väldigt mycket som talar för att åklagaren har fel man.

Jag tycker det ser ut som att åklagaren är säker på att hon har rätt man, men hon behöver "bara" bevisa det.

Jag menar, hur lång tid ska den forensiska undersökningen ta? I hur hög detaljnivå måste de fingranska fynden för att hitta spår av den anhållne?

Under tiden åklagarens fokus ligger på detta så går tiden och alternativa spår riskerar gå förlorade med tiden.

Liknelsen med Palme mordet är slående.
2015-07-31, 12:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den enkla tolkningen om spår "leder till honom" är faktiskt att det är han; i alla fall kan man inte säga att spår som "leder till" talar emot. Dessutom var det väl ändå hundratals meter hemifrån fynden gjordes? Vi vet väl inte riktigt heller hur pass dolda fynden var (inslängda små delar på åkrarna eller väl exponerade på vägen?).

Fyndens röda tråd är ett väderstreck - sydostlig riktning från cafét. Inte direkt fosforcerande karameller till brödernas farstutrapp...
Det finns även avvikande fynd från vägen. Det talas även i liverapport om fynd 100 m från vägen i skogskant.

Torsdag
" Fynden är utspridda på olika platser, och det finns en ”röd tråd” enligt polisens Stefan Gustafsson.
– Vi har hittat saker mellan olika avstånd. Om det är flickan eller någon gärningsman som lämnat dem är omöjligt att säga, säger insatsledaren Martin Fredman."
" – Nej, det finns inga misstänkta. Vi måste jobba bredare än mot en person. Det kommer in massor av tips som riktar sig på person, men vi måste göra något som låser upp utredningen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20945009.ab

" Polisen har precis spärrat av en grusväg, ungefär 300 meter söder om Lisas arbetsplats vid Blomberg. – Polisen tycker sig ha hittat något intressant i det området, säger tidningens reporter Anders Axelsson. – Polisen tittade in i en skogskant ungefär 100 meter från vägen. Något har helt klart väckt polisens intresse där. I det området har Missing Peoples grupp varit och sökt tidigare. För en timme sedan bekräftade Missing Peoples Kenneth Söderlund att man hittat fynd som polisen bedömt som "intressant.
Kenneth Söderlund, presstalesman hos Missing People, om polisens avspärrningar strax söder om Lisa Holms arbetsplats, vid 14-tiden:
– En av våra patruller har gjort ett fynd, så intressant att polisen valt att spärra av området."

" Om de fynd som hittats under dagen säger Kenneth Söderlund, Missing people, så här:
Vi hittar alltid saker och ting i skogen som inte ska ligga där, som inte hör hemma där. I dag har vi gjort fynd som polisen bedömer som mycket, mycket intressanta, och som sedermera också har bekräftats av föräldrarna som tillhörigheter till flickan. Det är bra att vi gör fynd som för saken framåt.”
http://www.skovdenyheter.se/article/sa-ska-lisa-hittas-folj-senaste-nytt-i-liverapporteringen/

" Flera fynd har gjorts under torsdagen – ett av dem på en ny, tredje, plats skild från tidigare fyndplatser enligt TT. Att föremålen tillhör flickan är bekräftat."
"– Under eftermiddagen har Missing People varit i ett segment i det utökade sökområdet och gått skallgång. Där har de gjort det senaste fyndet, säger Christer Fuxborg, presstalesman vid polisen, till Aftonbladet."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20947777.ab

Sen finns följande info om Torsdagens sökområde:
" Inledningsvis har området runt säteriet genomsökts, men under torsdagen ökade intresset för de åkrar och mindre skogsområden som ligger mellan Blomberg och gården Gum."
http://www.skovdenyheter.se/article/tv-massiv-insats-vid-blomberg/
Senast redigerad av develi 2015-07-31 kl. 12:24.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in