Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Däremot kan bostadsbristen knappast bero på att folk spekulerar i bostadsrätter och att många inte bor i dem. Så länge det finns köpare bygger man. Svårare än så är det inte.
Knappast spekulerar. Däremot behåller nog många som flyttar ihop sin BR för säkerhets skull. Men kan men hyra ut den så används ju bostaden.
I teorin skulle men alltid kunna sälja sin BR om man inte ska ha den. (Eftersom det är en fungerande marknad och det går att återköpa en). Men det är en del ansenliga transaktionskostnader så det gör att en del behåller om de ser en risk att de behöver den inom några år.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Vilket för in oss varför det byggs för lite hyresrätter. Hundratusentals hyreslägenheter skulle behöva rustas upp men man gör det inte eftersom de som bor där inte klarar hyreshöjningen. I realiteten skulle det blir socialen eller försäkringskassan som fick stå för höjningen. Och man bygger inte heller nya eftersom allt för få kan betala hyran. Om de alls kan betala någonting. Kort sagt: välfärdssystemet kan inte lösa bostadsbristen.
Allmännyttan bygger men de behöver sälja av från sitt bestånd för att få loss kapital till nyproduktion.
Privata fastighetsbolag bygger också lite nu när de får presumtionshyra. Iaf när den ökades på till 15 år. Men det finns i grundet ett lönsamhetsproblem kring HR. (Och de som vill ha hyresregleringen bygger inte). Jag tror det var nästan stopp i byggandet för några år sedan, och då hittade HGF på det med presumtionshyra. (Annars skulle nog marknadshyra tvingats fram och HGF skulle få mindre makt och inflytande).
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Under de 50 år från 30-talet i och med satsningen efter rapporten Kris i Befolkningsutvecklingen till 80-talet när det verkligen byggdes efter behov var folks inkomster drivkraften. Det är allt för få idag som har jobb, har för låg lön alternativt att man inte jobbar heltid. På det får man räkna alla dessa arbetsmarknadspolitiska insatser där de som deltar har lägsta lön på typ 17 000 i månaden före skatt. Än värre ekonomiskt är det om de studerar. Tillsammans utgör de här grupperna alldeles för många människor och det skulle bli en oöverstiglig kostnad för staten eller kommunerna att bygga bostäder åt dessa människor eftersom de i regel redan får subventioner via bidrag.
Jag skulle nog säga att miljonprogrammen i grunden motiverades av (S) sk flyttlass politik. Man ville tvinga in människor i städerna, för man ansåg att urbanisering ledde till ökad BNP. (Vilket var en korrekt observation. Sedan kan man ha synpunkter på tillvägagångssättet).
Men stämmer dina antaganden om problem med renovering?
Tittar jag på boendekostnad för BR (dvs ränta på hela köpeskilling+månadskostnad) så landar den på ca 1100/kvm några stationer utanför centrala Stockholm. Med 34 kvm per person handlar det om 3200 i månaden. Då tillkommer el. Och en HR borde vara lite dyrare iom att det ingår mer i hyran.
Men jag ser inte att det skulle vara oöverstigligt. Den som jobbar på McDonalds borde klara det utan problem. Det borde bli kvar 10 K i månaden efter boende och skatt. Jag kan inte ens se att det finns behov av bostadsbidrag där.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheLucky
Jag ser ingen lösning alls på bostadsbristen. Den kommer att vara kronisk och jag tror problemet till och med blir värre.
Den enda lösningen är marknadshyra. Då är köerna borta.