• 1
  • 2
2015-07-30, 20:28
Medlem
wääuus avatar
Jag är ordentligt sjuk i halsfluss med svullna tonsiller och vit beläggning. Ett snabbtest på vårdcentralen var negativt för streptokock A, och då är det enligt läkarna med största sannolikhet virus.

Jag har alltid trott att den vita beläggningen var bakteriekolonier, men om det nu är virus så lär det ju inte stämma.

Så vad består beläggningen av? Är det nekrotisk vävnad, vita blodkroppar, eller vad?
Citera
2015-07-30, 21:32
Medlem
Dr.alaskas avatar
Har du vit beläggning på tonsillitis så är det högst troligen bakteriellt. Finns fler bakterier än strep A, och snabbtestet är dåligt.

Har du hög feber? Hur hög?
Citera
2015-07-30, 23:06
Medlem
Största sannolikhet är streptokocker, bakterier.
Citera
2015-07-30, 23:28
Medlem
svampdamps avatar
Oftast får du vit goja på halsmandlarna när vita blodkroppar bekämpar bakterier eller virus.
Citera
2015-07-30, 23:35
Medlem
drArsMoriendis avatar
Man måste beräkna detta med hjälp av centorkriterierna. Närvaro av "exsudat" som det kallas är en av 4 möjliga kriterier, och man vill gärna se fler för att streptokockinfektion är trolig. Endast närvaro av exsudat är inte liktydigt med en bakterieinfektion, men kan bero på en.

Exsudatet är inte bara bakterierester, utan är också gjord av fibrinöst och inflammatoriskt material tonsillerna utsöndrar. Det är däremot tekniskt inte riktigt vad man förväntar sig från en virusinfektion, men kan ändå ses vid en virusinfektion (bakterier kan finnas, men behöver inte vara orsaken till halsflussen). Om sjukdomens utbredning inte följer vad man förväntar sig av en bakteriesjukdom (dvs. att den inte har lokalt begränsade symtom som bakterier har) är det mycket troligare att det faktiskt är ett virus.

Tänk också på att vissa människor bär på streptokocker naturligt utan att de ger sjukdom, så man vill ha ett positivt prov samtidigt som sjukdomsbilden är typisk för bakteriell orsak (många uppfyllda centorkriterier) innan antibiotika förskrivs.
Senast redigerad av drArsMoriendi 2015-07-30 kl. 23:39.
Citera
2015-07-31, 09:25
Medlem
wääuus avatar
Hm, dom jävlarna kanske borde gett mig antibiotika ändå. Jag har ingen snuva eller hosta, 38.6 °C i feber sen i tisdags kväll, och det är endast ena halsmandeln som är infekterad.

Men men, det är väl bara att vänta på att det blir värre så att jag kan få lite penicillin. Eller så käkar jag två dygnsdoser heracillin och hoppas på att det räcker och inte ger några resistenta bakterier.
Citera
2015-07-31, 13:02
Medlem
drArsMoriendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Hm, dom jävlarna kanske borde gett mig antibiotika ändå. Jag har ingen snuva eller hosta, 38.6 °C i feber sen i tisdags kväll, och det är endast ena halsmandeln som är infekterad.

Men men, det är väl bara att vänta på att det blir värre så att jag kan få lite penicillin. Eller så käkar jag två dygnsdoser heracillin och hoppas på att det räcker och inte ger några resistenta bakterier.
Det kommer vara helt effektlöst. Du utsätter dig bara för en risk. Normal behandlingslängd är 10 dagar så du kan inte förvänta dig en märkbar effekt av det.

Man behandlar halsfluss med antibiotika för att något minska sjukdomslängd om centorkriterier är uppfyllda samtidigt som snabbtestet är positivt. Annars är effekten inte lika lätt att konstatera.

Man behandlar även för att något minska risken för en peritonsillit (halsböld), men 69/70 skulle aldrig fått det även utan behandling.

Motivet för att antibiotikabehandla halsfluss ifrågasätts i många länder, men i Sverige har vi det fortfarande även om det krävs att diagnosen är klar för att kunna se en statistisk effekt.

Huvudregeln är att "ont i halsen" går över av sig själv.

Du kan läsa mer om varför vi behandlar halsfluss här: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=821#sc77943
Sidan gäller för barn, men det stycket diskuterar studier som inkluderar vuxna.
Citera
2015-07-31, 18:40
Medlem
Kan vara körtelfeber.
Citera
2015-08-03, 14:38
Medlem
wääuus avatar
Så baserat på två negativa strep-A snabbtest, högt CRP och negativt Monospot (antar jag) har jag nu fått Clindamycin 600 mg dagligen utskrivet av läkaren.

Antar att ett känsligare test för aktiv EBV infektion hade varit önskvärt, men nu hoppas jag i alla fall att det hjälper!
Citera
2015-08-03, 16:58
Medlem
Dr.alaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Så baserat på två negativa strep-A snabbtest, högt CRP och negativt Monospot (antar jag) har jag nu fått Clindamycin 600 mg dagligen utskrivet av läkaren.

Antar att ett känsligare test för aktiv EBV infektion hade varit önskvärt, men nu hoppas jag i alla fall att det hjälper!

Du har inte ebv(körtelfeber). Monospot har mycket högre sensivitet än strep A test. En ansvarig läkare hade skickat på odling och gett dig ett antibiotika med brett spektrum i detta fall när strep A är negativ.

Har du någon anledning att misstänka EBV? Har du ny partner som du kyssts mycket med?

Hur hög feber har du haft som mest?
Citera
2015-08-06, 01:17
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.alaska
Du har inte ebv(körtelfeber). Monospot har mycket högre sensivitet än strep A test. En ansvarig läkare hade skickat på odling och gett dig ett antibiotika med brett spektrum i detta fall när strep A är negativ.

Har du någon anledning att misstänka EBV? Har du ny partner som du kyssts mycket med?

Ny partner yes. Febern har inte varit så hemskt hög, 38.8 eller något men ligger på dryga 36 i vanliga fall. Anledningen till att jag misstänkte detta var för att febern inte verkade vilja ge med sig samt svullna tonsiller som övergick till svullna lymfkörtlar endast.

Men jag mår i princip bra nu! Började faktiskt känna mig bättre samma dag som jag var på VC och fick receptet, och dagen efter jag började med antibiotikan kände jag mig nästan återställd.
Citera
2015-08-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.alaska

Högre sensitivitet? Monospot har väl ändå runt 60-70 % sensitivitet jämfört med Strep A's 90-95 %. Man måste dessutom vänta drygt 5-7 dagar innan monospot ens ger utslag.

Jag anser snarare att en ansvarig läkare hade tagit odling dag 1 om centorkriterier var uppfyllda (möjligtvis kåvepenin om samtliga centorkriterier är uppfyllda bara för att täcka annan streptokock än GAS, möjligtvis klindamycin om det är allmänpåverkan och verkligen ter sig som en riktig bakteriell infektion utan att man hinner invänta odlingssvar en fredag eller så). Är det körtelfeber kommer odling vara negativ och antibiotika inte hjälpa ändå.

Men allting varierar givetvis hur det ser ut när man har patienten framför sig. Monospot är dock oavsett inget fantastiskt tillförlitligt prov dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in