2015-07-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet du ens vad en militär är för något? Känner du till hur regelverket ser ut kring Försvarsmaktens stöd till det civila samhället?

Nej, det finns ingen rättviseaspekt vad gäller alla försvunna tonårsflickors rätt att hittas av militär personal ur Försvarsmakten.

Polisen bestämmer om man vill begära stöd ifrån Försvarsmakten som i sin tur självständigt bestämmer om man kan lämna det begärda stödet.

Varje anställd inom Försvarsmakten har rätt att leta efter vem de vill när de inte är i tjänst. Det är naturligt att be släkt, vänner, grannar men även arbetskamrater om hjälp i en svår situation, det gäller civila som militärer.

Att pappan är militär gör då att de arbetskamrater som hjälper till förmodligen är militärer per definition, vad är konstigt med det?

Om arbetskamraterna under sin lediga tid har uppträtt i sina arbetskläder vet inte jag, dock så har de lämplig klädsel och utrustning för att röra sig i alla typer av terräng och miljöer, dessutom har många svenska militärer utbildning och erfarenhet av att hantera situationer som till exempel ett försvinnande.

Ja, militär arbetstagare får efter eget val bära uniform utom tjänsten med några få undantag som jag citerar här nedan.

Citat;

1.1.7 Begränsningar i användning av uniform
Den som deltar i en politisk demonstration, är frihetsberövad eller är avstängd från arbetet får inte bära
uniform. Uniform får inte bäras i samband med marknadsföring utan tillstånd av chef för organisa‐
tionsenhet. I tveksamma fall ska juridiska avdelningen vid HKV kontaktas för råd.

Källa:Försvarsmaktens uniformsbestämmelse.

Till det kan tilläggas

Militärhelikopter med värmekamera skulle bara tas in ifall att polisens egna inte är tillgänglig.

Sen tas inte militär eller hemvärns personal ut annat än på begäran utav polisen vad gäller eftersök.

Och allt ovanstående bekostas utav polisen.

I övrigt brukar hemvärnsgubbarna vara villiga att gå skallgång med Missing People.
Just det där med kostnaden är varför polisen blivit mer och mer bekväm med att MPS existerar.
2015-07-31, 00:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
För nån vecka hävdade en kille i tråden, som bor i området, att en polishelikopter flög där på söndagkvällen. Kan ju ha varit en militärhelikopter.

Det kan ju ha varit ett flygande tefat också, varför ifrågasätta vad den där killen säger sig ha sett? Säger han att det var en polishelikopter så bör väl utgångspunkten vara att det faktiskt var vad han såg?
2015-07-31, 00:24
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Media var väl inte heller på plats på söndagskvällen och kunde rapportera om det?
Har letat men inte hittat, är säker att jag läste en liten artikel redan sent söndag kväll 7 juni att en flicka var försvunnen i kinnekulletrakten. Kl kan ev ha dragit över 24-strecket men hursomhelst, borde det då inte ha stått något om att en helikopter var behjälplig i sökandet då det uppenbarligen är något uppseendeväckande?
2015-07-31, 00:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Förklaringen kan vara att det fanns en tidsram att förhålla sig till för att inte väcka uppmärksamhet. Misstaget första kvällen kan vara att inte föra kroppen långt bort ifrån området, om Lisa hittas i terrängen kring Blombergs säteri skulle strålkastaren omedelbart riktas mot bröderna och gärningspersonen då han har en tydlig koppling till det här området. Fru och bror skulle kunna fatta misstankar då de visste att han var i närheten av caféet den där söndagskvällen aktuell tid.

För att minimera risken för att väcka uppmärksamhet göms kropp samt tillhörigheter på Martorp, den enda säkra plats som NB känner till och som dessutom är snabbt tillgänglig, han åker med och köper pizza för att gentemot fru och bror framstå som helt vanlig den där kvällen, allt för att inte väcka uppmärksamhet.

När NB topsas inser han att han löper en risk att knytas till mordet om kroppen hittas tillsammans med DNA-besudlade tillhörigheter. Operation skilja tillhörigheter ifrån kroppen påbörjas. Åter igen, för att inte väcka uppmärksamhet har han ett begränsat tidsfönster, fru och bror, men på måndagen även arbetsgivare och kanske arbetskamrater utöver brodern. Tidspressen kan förklara varför tillhörigheterna inte spreds så långt ifrån den plats där kroppen hittades, NB hade helt enkelt ingen möjlighet att bryta sitt normala levnadsmönster i någon större grad då det skulle väcka uppmärksamhet och risken för att någon skulle göra kopplingen mellan honom och försvinnandet skulle öka.

Jag tror att det här ligger ganska nära sanningen och är den enklaste förklaringen.

Beträffande att trion påstås lämna eller hämta något i terrängen där man gjorde ett fynd har jag dock svårt att placera i den här teorin, men en förklaring som inte är alltför utsvävande kan vara att NB för fru och bror bakom ljuset. NB och de andra två letar efter Lisa i terrängen därför att många andra gör det, typ pyromanen som hjälper till att släcka den eld han har tänt, han tror att han kommer att framstå som att inte ha med försvinnandet att göra.

Kanske hade NB någon av Lisas tillhörigheter med sig ut i spenaten och när fru och bror tittade bort så placerade han någon av Lisas prylar i terrängen. Jag misstänker att om handsken i ladan är placerad av NB måndag morgon så kan även andra fynd vara utlagda i efterhand, det vore inte konstigt alls om NB upprepar sitt beteende, kalla det modus operandi, ibland sätter gärningsmannen sitt signum utan att veta om det.

NB var tvungen att besöka kroppen med tillhörigheter ett flertal gånger för att pryl för pryl få dem ifrån kroppen och ut i terrängen, därför var det här inte klart den där fredagen när MPS observerade trion i närheten av Martorp och en plats där man senare gör ett fynd.

Det där var det mest troliga händelseförloppet hittills ( efter själva mordet).
2015-07-31, 00:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Med stark misstanke om att fara för liv föreligger eller grovt brott som i detta fall - kan de kliva in med husrannsakan. Har de trott att hon ligger i MGMs frysbox eller inlåst i en garderob hade de kunnat gå in med den förevändningen.

Ja, självklart. Och uppenbart har det inte funnits nåt innan fredag kväll då de togs in på förhör...
När hon sen hittas kommer häktningen.

Fattar tyvärr inte varken vad du vill ha sagt.

Det är fler fynd som görs än det du räknar upp. På torsdag uppges ett tiotal totalt av Fuxborg.

VAD sammantaget? MPs fynd? Militärens fynd? Handskfyndet?
Grusvägen leder genom ett enormt område med åkrar och skogsdungar. Vad vill du ha sagt?
Hittills ser jag ingen röd tråd som leder till just litauerna av det du räknat upp. Att de haft inre spaning är givet - men kom med nåt som anger att det är bröderna de haft span på av alla som blivit förhörda.

Gör om satellitkartan till en vattenyta. Släpp en sten där varje för oss känt fynd har gjorts.
Kolla nu vilka fastigheter vattenringarna träffar först...
Slå ihop det med vilka som närvarade när handsken hittades.
Röd tråd?
Avgör själv.

Nej, inga laga skäl har funnits att gå på specifik person/plats, men jag kan i vart fall inte blunda för att det riktats fokus till trakten söder om caféet.

Är det verkligen 10st bekräftade fynd Fuxborg talar om? Jag hittar inga sådana uppgifter iaf, du får gärna bistå där?
2015-07-31, 00:29
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kan så vara men då var dom alltså i TJÄNST och inte där som "polare".

Inte det minsta märkligt att militärer letar efter försvunna.
Så har skett förr,bara att googla på "militär letade efter försvunnen"
2015-07-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavvonZac
Att pappan ska väcka polisens intresse i ett fall som det är inte märkligt. En förälder som inte har något med saken att göra har naturligtvis inget emot att utredas och misstänkliggöras av polis. Då gör ju polis sitt jobb utifrån kunskap, objektivitet och saklighet. Det borde en förälder uppskatta.

Att du blir personligt berörd av att pappan misstänkliggörs är något annat. Du bör istället ställa dig frågan varför du blir så personligt berörd av att andra agerar utifrån kunskap, saklighet och objektivitet.

Nu är det inte du som styr över skattemedlen och hur resurserna används och ska bedöma Försvarsmaktens eventuella agerande. Så dina "invändningar" har ingen betydelse.
Jag har inget att invända mot att polis och åklagare gör sitt jobb. Jag tycker dock att grundläggande hyfs och folkvett borde förhindrat en hel del av vad som skrivs här i tråden om pappan. Och ursäkta mig för att jag tycker lite synd om honom och resten av familjen.
2015-07-31, 00:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det kan ju ha varit ett flygande tefat också, varför ifrågasätta vad den där killen säger sig ha sett? Säger han att det var en polishelikopter så bör väl utgångspunkten vara att det faktiskt var vad han såg?

Jag ifrågasätter inget. Det var bara en kommentar till en användare som skrev att om en militärhelikopter användes på söndagen så borde nån ha nämnt det. Och nån hade ju skrivit i tråden om att en polishelikopter flög över området. För mig spelar det absolut ingen roll om det var militärer eller poliser som var uppe och flög.
2015-07-31, 00:52
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Att kroppen hittades där den hittades är kanske inte så konsigt. I ett pressat läge kanske MGM inte har haft så många alternativ, speciellt om han misstänkte att kroppen skulle kunna spåras till honom via DNA eller liknande (våldtäkt?).

Det jag däremot inte förstår är varför klädesplagg eller liknande måste spridas ut på platser där det verkar uppenbart att de kommer att hittas. Mobil går att förstå och handsken kan vara ett misstag. Men vad har han att vinna på att sprida ut kläder i terrängen, om så nu har skett?
Javisst är det konstigt, som sagts många gånger så är det mer eller mindre ett mysterium alltihop.

Jag tänker att gm hade begränsad möjlighet att röra sig men eventuellt upphittade kläder s a s brände i händerna på honom, han kanske har känslor och kände att han bara måste bli av med allting. Vi vet inte heller vilka kunskaper han har om mikropartiklar, fingeravtryck och DNA och annat och hoppades att Lisas tillhörigheter inte skulle hittas. Vi vet inte heller vad han hade för planer för kroppen. Det vi tycker är konstigt kanske han såg som sin bästa chans. Obs att "han" här nästan lika gärna kan vara "de".

Har funderat på en annan sak. Polisen sa någon gång under sökandet att de trodde att BO var kvar i området. Vad om något/några av fynden som gjordes pekade entydigt mot det? Är t ex väldigt nyfiken på vad det var som hittades som gjorde upphittaren väldigt upprörd. Om nu detta stämmer och har något med fallet att göra. Har blivit lite glömsk men detta har sagts i tråden förut tror jag. Så tanken är inte purfärsk men vill nämna det ändå. Kanske hade polisen lite koll på om någon hade försvunnit från området utan egentlig anledning. Men det var kanske inte så, verkar vara en svår uppgift.

Nu åker ögonlocken igen rätt ofta så jag vet inte vad jag skriver riktigt.
2015-07-31, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Gör om satellitkartan till en vattenyta. Släpp en sten där varje för oss känt fynd har gjorts.
Kolla nu vilka fastigheter vattenringarna träffar först...
Slå ihop det med vilka som närvarade när handsken hittades.
Röd tråd?
Avgör själv.

Nej, inga laga skäl har funnits att gå på specifik person/plats, men jag kan i vart fall inte blunda för att det riktats fokus till trakten söder om caféet.

Är det verkligen 10st bekräftade fynd Fuxborg talar om? Jag hittar inga sådana uppgifter iaf, du får gärna bistå där?

Missat frågor jag ställt ang det?
2015-07-31, 01:00
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men du behöver inte tro på ögonvittnen. Men du kanske har en annan förklaring till tidsschemat?
Pappan ringde polarna innan han åkte hemifrån?

Jag måste bara fråga dig, om du har ätit fågelfrö?

Släpp det där med pappan nu och hans polare och helikoptrar....hade nånting hänt nån anhörig till mig och jag råkade känna folk eller på annat sätt ha kontakter med motsvarande resurser att hjälpa till och bevisligen har ju inte heller dessa fått skäll eller bassning vad jag vet, så hade jag också ringt efter dessa resurser....
Man gör ju det man kan i en sån här situation och har man möjlighet och kontakter som dessa, griper man nog rätt så snabbt efter detta.
2015-07-31, 01:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om lillbrorsan visste att MGM är skyldig till mordet så skulle han direkt ha larmat snuten. Men istället så kör det kräket och köper pizza. Lillbrorsan larmar inte heller snuten på de kommande fem dagarna fram till gripandet utan spelar med i oskyldiga leken. Men som jag sa så är det inte säkert att lillbrorsan har gjort något brottsligt för det. Vi har ju ingen anmälningsplikt och det krävs aktiva handlingar för att kunna dömas till skyddande av brottsling. Dessutom så finns det ju ingen vittnesplikt mot nära anhöriga. Därför så hoppas jag att han blir åtalad och på så sätt blir tvingad att vittna för att rädda sitt eget skinn.
Du missförstod mig. Du skrev "Hade det varit min brorsa som jag visste satt oskyldigt häktad så hade jag gjort precis allt jag kunde för att få honom frikänd". Vad skulle NB:s brorsa kunna göra, mer än han har gjort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in