2015-07-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
Det var ett djäkla klagande, klankande och ifrågasättande av pappan. Den enda klena trösten för honom är väl att han gjorde allt han kunde för att hitta henne. Som skattebetalare har jag inga som helst invändningar mot att militär personal och utrustning användes i en akut situation istället för på övning någon annan gång.

Att pappan ska väcka polisens intresse i ett fall som det är inte märkligt. En förälder som inte har något med saken att göra har naturligtvis inget emot att utredas och misstänkliggöras av polis. Då gör ju polis sitt jobb utifrån kunskap, objektivitet och saklighet. Det borde en förälder uppskatta.

Att du blir personligt berörd av att pappan misstänkliggörs är något annat. Du bör istället ställa dig frågan varför du blir så personligt berörd av att andra agerar utifrån kunskap, saklighet och objektivitet.

Nu är det inte du som styr över skattemedlen och hur resurserna används och ska bedöma Försvarsmaktens eventuella agerande. Så dina "invändningar" har ingen betydelse.
2015-07-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
För att de vet att de finns med på film där

Jag menar om de ändå kommit utanför området varför åka och handla pizza då om de kunnat kasta alla sakerna på annat ställe?

Jag får inte ihop de bitarna riktigt då de haft chansen menar jag...
2015-07-30, 23:58
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Nej, men dom kunde rapportera om att pappans militärkollergor var där på söndagskvällen (endast en källa på det i media dock, vad jag kunnat se). Vad som skedde på söndagskvällen finns i media men inte att en helikopter va där, hmm..märkligt..

Dessutom borde väl grannarna som Expressen talade med som bor bredvid caféet märkt detta. Eller för all del någon annan i Blomberg.
2015-07-30, 23:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -beige-
Där ser man. Jag tyckte det såg ut som att samtliga avspärrningar på den sidan vägen togs bort ganska snart efter försvinnandet men då verkar jag ha sett fel. Att man väntade ända till torsdagen med att genomsöka den förvånade nog fler än mig. Många som tog för givet att genomsökning av den gjorts direkt.

Jag tror (vet inte) att de först gjorde en okulär besiktning, dvs kollade om Lisa, hennes hjälm etc , låg där. Några dagar senare när Lisa fortfarande inte dykt upp eller hittats , så kollade de igenom allt skräp för att hitta eventuella ledtrådar.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-31 kl. 00:06.
2015-07-31, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Dessutom borde väl grannarna som Expressen talade med som bor bredvid caféet märkt detta. Eller för all del någon annan i Blomberg.

Ja exakt, det är det jag tänker på. Det borde helt enkelt kommit fram i media.
2015-07-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Jag menar om de ändå kommit utanför området varför åka och handla pizza då om de kunnat kasta alla sakerna på annat ställe?

Jag får inte ihop de bitarna riktigt då de haft chansen menar jag...

Ensam GM som hade lovat familjen pizza till kvällen, och fick väldigt bråttom, då de stänger kl20.00.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Nej, men dom kunde rapportera om att pappans militärkollergor var där på söndagskvällen (endast en källa på det i media dock, vad jag kunnat se). Vad som skedde på söndagskvällen finns i media men inte att en helikopter va där, hmm..märkligt..
Måhända att det är. Men jag råkar VETA att det är sant.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Antar att du menar i TJÄNSTEN? Ok men då ska det i så fall gälla ALLA försvunna tonåriga flickor.

Vet du ens vad en militär är för något? Känner du till hur regelverket ser ut kring Försvarsmaktens stöd till det civila samhället?

Nej, det finns ingen rättviseaspekt vad gäller alla försvunna tonårsflickors rätt att hittas av militär personal ur Försvarsmakten.

Polisen bestämmer om man vill begära stöd ifrån Försvarsmakten som i sin tur självständigt bestämmer om man kan lämna det begärda stödet.

Varje anställd inom Försvarsmakten har rätt att leta efter vem de vill när de inte är i tjänst. Det är naturligt att be släkt, vänner, grannar men även arbetskamrater om hjälp i en svår situation, det gäller civila som militärer.

Att pappan är militär gör då att de arbetskamrater som hjälper till förmodligen är militärer per definition, vad är konstigt med det?

Om arbetskamraterna under sin lediga tid har uppträtt i sina arbetskläder vet inte jag, dock så har de lämplig klädsel och utrustning för att röra sig i alla typer av terräng och miljöer, dessutom har många svenska militärer utbildning och erfarenhet av att hantera situationer som till exempel ett försvinnande.

Ja, militär arbetstagare får efter eget val bära uniform utom tjänsten med några få undantag som jag citerar här nedan.

Citat;

1.1.7 Begränsningar i användning av uniform
Den som deltar i en politisk demonstration, är frihetsberövad eller är avstängd från arbetet får inte bära
uniform. Uniform får inte bäras i samband med marknadsföring utan tillstånd av chef för organisa‐
tionsenhet. I tveksamma fall ska juridiska avdelningen vid HKV kontaktas för råd.

Källa:Försvarsmaktens uniformsbestämmelse.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
Det var ett djäkla klagande, klankande och ifrågasättande av pappan. Den enda klena trösten för honom är väl att han gjorde allt han kunde för att hitta henne. Som skattebetalare har jag inga som helst invändningar mot att militär personal och utrustning användes i en akut situation istället för på övning någon annan gång.

Håller med har heller inget emot det ifall en flickas liv kan räddas vad är då problemet varför bry sig liksom.

Värre är det väl att en gm ska sitta i många år framöver inspärrad på våra skattepengar.

Kanske t o m få en gedigen utbildning i fängelser på våra skattepengar...
2015-07-31, 00:05
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

För nån vecka hävdade en kille i tråden, som bor i området, att en polishelikopter flög där på söndagkvällen. Kan ju ha varit en militärhelikopter.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2015-07-31 kl. 00:07.
2015-07-31, 00:06
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du inser väl att det blir absurt att påstår något om en karaktär och sedan snabbt hänvisa till att du inte vill ange källan.
Jag påstår att du använder en tidningsartikel som källa där en "person" sa detta.
En annan person som känner bröderna berättar för Expressen att han träffat männen ett flertal gånger mellan Lisa Holms försvinnande och gripandet. Han menar att han nu i efterhand tänkt på att den yngre brodern agerat konstigt efter att Lisa Holm försvann.
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Kan ju vara vem som helst. Kan vara LÅ eller AJ:s son.

Jag har en nära vän som bor ett par km från Blomberg, vars närmsta granne jobbade med bröderna.

Genom andra kan man se sig själv - du är inte så dålig själv med att svänga dig med "hört både det ena och andra" och att "det sagts det och det" osv... "Yppandeförbudet gör alla nervösa i den soppan"

På tal projektioner, så kanske det är du som börjar bli nervös att dina absurda bisarra teorier absolut inte håller.
2015-07-31, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Måhända att det är. Men jag råkar VETA att det är sant.

Exakt vilken tid?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in