2015-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Det inte direkt som att de behövs bättre vid fronten.

Försvaret hjälper till ibland vid eftersök, inget konstigt.

Absolut. Det är inte det som är poängen här.
Om 17-åriga "knarkande Frida" försvinner tex i Karlstad kommer ingen militärhelikopter.
2015-07-30, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Några saker: Varför kalla MGM för Litauern och inte honom istället för det han heter. Du säger väl inte Svensken om de olika Svenska mördarna, du kallar de vid namn väl?

.....
Detta vore ju inte Flashback om tråden inte hade ett inslag av främlingsfientlighet. Jag tänker inte protestera mot detta och öda energi från sakdiskussionen, men en OT-reflexion kan jag inte hålla tillbaka – dessa nedlåtande hänsyftningar på ”balter” är avlöjande historielösa. Främlingsfientlighetens framsida är väl det storslaget svenska ? Det förhåller sig ju så att det svenska riket under storhetstiden omfattade större delen av Balticum. Den s k Sjökanten ansågs strategiskt mycket viktig och ett århundrade ägnades åt att förvärva, behålla och försvara den östra delen av Riket. I Balticum startades universitet och hovrätt, inte minst baltisk adel åtnjöt stort anseende. Just Litauen lyckades svenskarna aldrig inkorporera under någon längre tid. Så skällsordet ”balt” låter komiskt i mina öron.
2015-07-30, 23:19
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Är det inte en enda icke namngiven "person" som är karaktärsvittne här? Betyder det att det är sanning då?
Ta reda på vem som sa det först. Bedöm sedan.

De jag känner skulle inte uppskatta om jag lägger ut deras namn här. Men du kanske tycker det blir mer trovärdigt om jag delger namn på folk du inte har en aning om vem det är, eller hur tänkte du nu?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Låter osannolikt att gm står och gräver ner saker samtidigt som ett gäng från Mp är ute och söker.

Likaledes att kasta Lisas tillhörigheter utanför där man bor.

Är killen begåvnings handikappad eller hela skaran?

Eller är han narkotika påverkad?

Enligt byborna så var de skötsamma och duktiga på sina arbeten.

Någonting luktar skumt i alltihopa...
Om lisa är bunden i baksätet vid förarsidan är det nog ganska logsiskt att lämna spår och försöka störa aktiviteten, tex genom att låtsas filma GM, vilket gör denne helt ursinnig och med våldsam kraft krossar mobilen så att lcd skärmen lossar, varför skulle annars ett dickhead ge sig på en Mobil? När dennes mål är är en liten Kisse?

Vad talar egentligen mot det? varför lägga kraft på en liten mobil om denne inte stört sig på mobilen som attans av någon anledning. Hade det funnits tid och plats att uppmärksamma mobilen hade den oskadliggjort tidigare tycker man nog, eller?

Gissningsvis kunde GM ha varit upptagen med kissen men inte hunnit så mycket, jag tror heller inte att för mycket logik ska förväntas av någon som är beredd till detta. För vart finns i så fall logiken till brottet i det stora hela?

Tejp i stället för att limma? är en teknisk lösning för den social illa behäftade

Tidslinje
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-07-30 kl. 23:25.
Medlem
katws avatar
Citat:
Absolut. Det är inte det som är poängen här.
Om 17-åriga "knarkande Frida" försvinner tex i Karlstad kommer ingen militärhelikopter.

Om du tycker fallet fick för mycket resurser får du väl klaga hos berörda myndigheter.
2015-07-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag menade ingen källa av en som hört eller tycks sett en helikopter och skrivit det här på Flashback.

Men du behöver inte tro på ögonvittnen. Men du kanske har en annan förklaring till tidsschemat?
Pappan ringde polarna innan han åkte hemifrån?
2015-07-30, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Men din dumme fan, det var LH,s pappas vänner som ställde upp för att hjälpa en vän, alltså ingen militär operation.

Du är komplett och totalt dum i hela huvudet, kan du sluta smutsa ner tråden snart?

Hade då "pappans vänner" försäkrat sig om att pappan inte hade någon inblandning i försvinnandet? Hur och när gjorde dom det? Annars blir "vännernas" agerande än mer oprofessionellt och det finns än större anledning att ifrågasätta agerandet.

Försvarsmaktsanställda ska väl agera professionellt och rationellt även i en sån här situation?
2015-07-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, inte 100 %.
http://www.lag24.se/a/tillr%C3%A4ckliga-sk%C3%A4l-f%C3%B6r-att-v%C3%A4cka-%C3%A5tal

Men åklagaren ska förvänta sig en fällande dom, och det gör hon inte nu, eftersom hon måste begära uppskov för flera analyssvar och obduktionsprotokoll.

Du kan vara helt lugn att hon förväntar sig en fällande dom men det är tusentals saker som skall på plats i en sådan stor utredning som detta kommer att bli, det är ytterligare två figurer som har misstanke på sig.

Det tar 4-6 månader innan åtal väcks mot MGM från dagen han greps, absolut inget ovanligt.
2015-07-30, 23:27
Medlem
Citat:
Men du behöver inte tro på ögonvittnen. Men du kanske har en annan förklaring till tidsschemat?
Pappan ringde polarna innan han åkte hemifrån?

Du kanske kan tala om hur långt kollegorna hade att åka?
Du tycktes inte vilja svara på ett annat inlägg jag skrev till dig ang det:

Citat:
När ringdes pappans militärkompisar in och hur länge hann de "leta" innan polis kom? 1 minut?

Hur länge? Inte en aning. Men vi vet inte vart dessa kollegor bor och hur många som va på plats. Ett par bilar som synts utanför caféet halv 10 på kvällen, är det random personer som hjälpt till att leta som blivit till militärkollegor i media? Vad jag kunnat se finns en källa till att militärkollegor hjälpte till att leta på söndagskvällen.
2015-07-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
De jag känner skulle inte uppskatta om jag lägger ut deras namn här. Men du kanske tycker det blir mer trovärdigt om jag delger namn på folk du inte har en aning om vem det är, eller hur tänkte du nu?

Du inser väl att det blir absurt att påstår något om en karaktär och sedan snabbt hänvisa till att du inte vill ange källan.
Jag påstår att du använder en tidningsartikel som källa där en "person" sa detta.
En annan person som känner bröderna berättar för Expressen att han träffat männen ett flertal gånger mellan Lisa Holms försvinnande och gripandet. Han menar att han nu i efterhand tänkt på att den yngre brodern agerat konstigt efter att Lisa Holm försvann.
http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/

Kan ju vara vem som helst. Kan vara LÅ eller AJ:s son.
2015-07-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är Lisa som har flyttats.

Funderar på...
kan GM flyttat på kroppen, när han upptäcker helikoptrar med värmekameror?
Kroppen ligger fortfarande varm i terrängen, han vet var det finns naturliga värmekällor:
Korna i Martorp!
För att sedan flytta den igen senare, eftersom han vet tiderna för fodring av korna?
2015-07-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
NB är tidigare ostraffad, missade den där lilla detaljen att polisen kan topsa folk i trakten, kan vara en förklaring. Han tänkte sig kanske att om kroppen placeras inomhus så kommer den inte att hittas av polisen, och hans DNA på tillhörigheterna går inte att koppla till honom då han inte förekommer i något polisregister, men om någon hittar kroppen på Martorp så får det inte finnas tillhörigheter där som kan koppla honom till kroppen.

Att sprida tillhörigheterna i närområdet kan som sagt bero på tidsnöd och att han kalkylerar med att om de hittas så kan de inte knytas till honom.

Jag håller som sagt med om att det verkar logiskt att försöka gömma kroppen, med någon slags vag idé om att göra sig av med den senare. Tanken var nog att den aldrig skulle finnas. Att GM försökt gömma kroppen antyder att det var viktigt för honom att så inte skulle få ske. Förmodligen fanns det spår som skulle pekat mot honom om han bara lämnat den på brottsplatsen.

Det jag inte tycker du lyckas förklara är varför han skulle vilja sprida kläderna i terrängen? Även om han tror att de inte kan spåras till honom så hade det väl ändå varit bättre att förvara dem med kroppen eller göra sig av med dem på ett bättre sätt? Varför ta risken att de återfinns och på så sätt ge polisen mer information än nödvändigt?

Det hela låter ytterst märkligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in