2015-07-30, 21:17
Medlem
AnonymAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det är oklart vad du menar med att du vet t. Det finns ju ingen variabel t i ekvationen?

Du börjar hur som helst med att multiplicera båda sidor av ekvationen med sin(x)

sin(x) - (1/2)/sin(x) = 1/2 ⇔
sin²(x) - 1/2 = sin(x)/2 ⇔
sin²(x) - sin(x)/2 - 1/2 = 0

Här kan du göra en variabelsubstitution u = sin(x) så blir ekvationen

u² - u/2 - 1/2 = 0

Detta är en vanlig andragradsekvation i u som du förhoppningsvis vet hur du skall lösa för att få ut två värden på u. Tänk bara på att sin(x) bara kan anta värden mellan -1 och 1, så om det ena värdet på u ligger utanför det intervallet så är det en falsk rot.

När du har ett eller två värden på u så löser du ut möjliga värden på x på det vanliga sättet, dvs du räknar ut värdet av den inversa sinusfunktionen för värdet/värdena på u och lägger på n*2pi samt utnyttjar att sin(y) = sin(pi - y) vilket ger fler möjliga värden på x.

Jo, jag har skrivit om ekvationen till en andragradare, glömde skriva vilket värde jag fick på t, som jag valde att använda som variabel.

Har iallafall löst uppgiften nu med hjälp av ditt sista stycke!
Citera
2015-07-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
[Det är en matematikuppgift, trots uppgiftens fysikkaraktär].

Av ett radioaktivt preparat sönderfaller 3 % varje år. Beräkna ämnets halveringstid.

N(t) = N_0 * 0,5^(t/T_h) där T_h är halveringstiden.

Antag att vi har 100 gram av preparatet, det skulle således finnas 100 * 0,97^3 ≈ 91,2673 gram kvar efter 3 år.

Således:

100 * 0,5^(3/T_h) = 91,2673

Dividerar med 100 i båda led:

0,5^(3/T_h) = 91,2673

Nyttjar tiologaritmen:

10^lg(0,5)/(3/T_h) = 10^lg(91,2673)

Ger oss likheten:

lg(0,5)/(3/T_h) = lg(91,2673)

Dividerar med lg(0,5):

(3/T_h) = -6,5 (Redan här blir det orimligt)

Hjälp mig gärna.

Det allra enklaste är att dividera 72 med 3 så blir svaret 24. Allmänt om något ändra p% per år så är halvering eller dubbleringstiden ca 72/p.

Bygger på serieutveckingen av ln(1+x ) och att ln(2) = 0.693, ca 0.72. Orkar inte härleda nu...
Citera
2015-07-30, 22:39
Medlem
Hej,

Har en tentauppgift i ekonomisk statistik. Jag fattar ingenting men det är en del av exempeltentan och jag försöker lösa ut det så jag har en ärlig chans på den riktiga tentamen.

Såhär ser den ut: http://prntscr.com/7yz5a9 (a-d uppgifterna).

Är det någon som orkar hjälpa mig med någon av dem så hade det varit guld värd. Jag vet att det ligger på mitt egna ansvar att plugga men har haft en annan tentamen som tagit all min tid och är lite kort med tid då denna tentamen är i helgen.

Tacksam för all möjlig input!
Citera
2015-07-30, 22:57
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobleronepost
Hej,

Har en tentauppgift i ekonomisk statistik. Jag fattar ingenting men det är en del av exempeltentan och jag försöker lösa ut det så jag har en ärlig chans på den riktiga tentamen.

Såhär ser den ut: http://prntscr.com/7yz5a9 (a-d uppgifterna).

Är det någon som orkar hjälpa mig med någon av dem så hade det varit guld värd. Jag vet att det ligger på mitt egna ansvar att plugga men har haft en annan tentamen som tagit all min tid och är lite kort med tid då denna tentamen är i helgen.

Tacksam för all möjlig input!

Du kan läsa om F-test i den här artikeln (vilket du givetvis bör göra för att ha en realistisk chans på eventuella såna här uppgifter på tentan).

F-värdet på 32,811 räknas fram som Mean Square för Regression dividerat med Mean Square för Residual (654,885/19,959). Det framgår också att signifikansvärdet är mycket starkt (eftersom det är 0,000 vilket är mycket lågt). Det här specifika F-testet är av typen "The hypothesis that a proposed regression model fits the data well" (den andra av tre punkter i Wikipediaartikeln) eftersom man jämför hur mycket av variationen i den förklarade variabeln som kan härledas till variationer i den/de förklarande variablerna. Slutsatsen (eftersom signifikansvärdet är så lågt) är att modellen som använts passar bra för de data som modellen använts på.

De resterande tre deluppgifterna skulle man behöva mer information för att kunna besvara med säkerhet. Jag förmodar att det finns text ovanför tabellerna i bilden du länkat. Om du länkar en bild där man kan se den texten så blir det betydligt lättare att hjälpa till.
Citera
2015-07-30, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Det allra enklaste är att dividera 72 med 3 så blir svaret 24. Allmänt om något ändra p% per år så är halvering eller dubbleringstiden ca 72/p.

Bygger på serieutveckingen av ln(1+x ) och att ln(2) = 0.693, ca 0.72. Orkar inte härleda nu...

Meningen var att man skulle lösa uppgiften med hjälp av tiologaritmen och definitionen av denna [matematik 2c, kursen från vilken uppgiften är hämtat, introducerar inte den naturliga logaritmen - ln].
Citera
2015-07-30, 23:27
Medlem
katekes1s avatar
Från ett högskoleprov:

x≠0

I vilket intervall ligger x om x/(2x/3)=8+4x

A) -2 <= x < -1
B) -1 <= x < 0
C) 0 < x < 1
D) 1<= x < 2

Jag argumenterade för att x åtminstone inte dår vara noll (0) eftersom nämnaren ej får vara noll. Svarsalternativ D går då bort. Gäller det sedermera att bara testa sig vidare eller finns det något smartare sätt?
Citera
2015-07-30, 23:32
Medlem
njaexss avatar
Jag ska ge ett bevis för att arean av en triangel är hälften av halva produkten av basen och höjden i rektangeln. Jag behöver inte bevisa att basen*höjden är arean för en rektangel, det är underförstått här enligt boken. Sedan antar jag att triangelns areaberäkning även den är underförstådd i och med att jag inte ska bevisa arean i sig av triangeln utan just att arean är hälften av rektangeln. De säger ingenting om det heller.

Är det ett tillräckligt bevis att rita upp en rätvinklig triangel, sedan komplettera den med en exakt likadan så att hypotenusorna ligger emot varandra och de bildar rektangeln. Och sedan benämna basen b, höjden h, sätta ett A i mitten för arean av rektangeln. Och skriva:

A = bh ⇒
A/2 = bh/2

Eller?
Citera
2015-07-31, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan läsa om F-test i den här artikeln (vilket du givetvis bör göra för att ha en realistisk chans på eventuella såna här uppgifter på tentan).

F-värdet på 32,811 räknas fram som Mean Square för Regression dividerat med Mean Square för Residual (654,885/19,959). Det framgår också att signifikansvärdet är mycket starkt (eftersom det är 0,000 vilket är mycket lågt). Det här specifika F-testet är av typen "The hypothesis that a proposed regression model fits the data well" (den andra av tre punkter i Wikipediaartikeln) eftersom man jämför hur mycket av variationen i den förklarade variabeln som kan härledas till variationer i den/de förklarande variablerna. Slutsatsen (eftersom signifikansvärdet är så lågt) är att modellen som använts passar bra för de data som modellen använts på.

De resterande tre deluppgifterna skulle man behöva mer information för att kunna besvara med säkerhet. Jag förmodar att det finns text ovanför tabellerna i bilden du länkat. Om du länkar en bild där man kan se den texten så blir det betydligt lättare att hjälpa till.

Tack ska du ha! Trodde verkligen inte jag skulle få ett så snabbt svar!

Här är texten ovanför uppgiften som jag missade om du har tid att kolla på det igen? http://prntscr.com/7z0aiz
Citera
2015-07-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Från ett högskoleprov:

x≠0

I vilket intervall ligger x om x/(2x/3)=8+4x

A) -2 <= x < -1
B) -1 <= x < 0
C) 0 < x < 1
D) 1<= x < 2

Jag argumenterade för att x åtminstone inte dår vara noll (0) eftersom nämnaren ej får vara noll. Svarsalternativ D går då bort. Gäller det sedermera att bara testa sig vidare eller finns det något smartare sätt?
Det går att göra som du gör, eller att lösa den algebraiskt.
Frågan är väl vad du gör snabbast, men har du lite vana av algebra så är det enkare att lösa för x direkt:

x/(2x/3)=8+4x skriver vi om som
3x/2x=8+4x och förkortar
3/2=8+4x multiplicerar med 2:
3=(8+4x)*2=16+8x subtraherar 3 från båda sidor:
0=13+8x delar med 8:
0=13/8+x ser nu att x=-13/8, alternativ A) är rätt.

Alla dessa steg tar tid om du behöver ta delstegen. Har du vanan inne räcker ett par av delstegen och antecknar du smidigt tar det inte många sekunder att lösa.
Citera
2015-07-31, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njaexs
Jag ska ge ett bevis för att arean av en triangel är hälften av halva produkten av basen och höjden i rektangeln. Jag behöver inte bevisa att basen*höjden är arean för en rektangel, det är underförstått här enligt boken. Sedan antar jag att triangelns areaberäkning även den är underförstådd i och med att jag inte ska bevisa arean i sig av triangeln utan just att arean är hälften av rektangeln. De säger ingenting om det heller.

Är det ett tillräckligt bevis att rita upp en rätvinklig triangel, sedan komplettera den med en exakt likadan så att hypotenusorna ligger emot varandra och de bildar rektangeln. Och sedan benämna basen b, höjden h, sätta ett A i mitten för arean av rektangeln. Och skriva:

A = bh ⇒
A/2 = bh/2

Eller?
Nej. Det är inte tillräckligt. Resonemanget du för är sunt och en bra början. Det bevisar formeln för specialfallet med en rätvinklig triangel, men du kan inte från det påstå att det gäller för andra trianglar. Du måste ha åtminstone något steg till för att visa att det är generellt. Det finns flera olika sätt du skulle kunna lösa det på. Försök finna (minst) ett på egen hand och fråga igen om du kör fast helt.
Senast redigerad av Linara 2015-07-31 kl. 00:32.
Citera
2015-07-31, 00:29
Medlem
bfff
Senast redigerad av tobleronepost 2015-07-31 kl. 01:28. Anledning: fel
Citera
2015-07-31, 00:36
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Det går att göra som du gör, eller att lösa den algebraiskt.
Frågan är väl vad du gör snabbast, men har du lite vana av algebra så är det enkare att lösa för x direkt:

x/(2x/3)=8+4x skriver vi om som
3x/2x=8+4x och förkortar
3/2=8+4x multiplicerar med 2:
3=(8+4x)*2=16+8x subtraherar 3 från båda sidor:
0=13+8x delar med 8:
0=13/8+x ser nu att x=-13/8, alternativ A) är rätt.

Alla dessa steg tar tid om du behöver ta delstegen. Har du vanan inne räcker ett par av delstegen och antecknar du smidigt tar det inte många sekunder att lösa.

Tack för svar. Jag löste ut ,precis som du , att x= -13/8 ganska snabbt,
Men säger det något om intervallet för vad x kan vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in