2015-07-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om vi helt hypotetiskt antar att AJ vet något om vad som hänt. Vad skulle det isf vara? Menar du att AJ skulle vara mördaren? Eller att han skyddar någon annan, tex MGM?

Edit: Det har ju ryktats att AJ har rört sig i krokarna och tom sett MGM vid kafeet.

Du kan ju tala om för mig, varför han INTE skulle kunna vara mördaren..
2015-07-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle detta vara en spekulation från skribenten? Denne skriver snarare "advokaten kan säga"...
Det är däremot ett exempel på hur advokaten skulle kunna agera gällande annan gärningsman eller
gärningsbeskrivning:
Får hon för sig att det inte är vattentät teknisk bevisning och åberopar plantering - att nån vill sätta dit MGM - så är det sånt hon kommer jaga.
Är han skyldig (SIC! Inte dömd än..) så vore det fatalt.

Advokater är kapabla till det mesta, men att påstå i en domstol att någon samlat in hennes klients spottloskor för att sätta dit honom är för magstarkt, och kommer inte att ske! Allt som påstås i en domstol måste bevisas. En advokat kan inte komma med ett försvar som är en ogrundad anklagelse mot rättsväsendet utan att ha belägg i egen utredning eller bevisning.

Det påståendet om insamlade spottloskor som försvar måste förkastas, om advokaten vill framstå som seriös, i belysning av att det finns annan bevisning än DNA.
2015-07-30, 20:53
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle detta vara en spekulation från skribenten? Denne skriver snarare "advokaten kan säga"...
Det är däremot ett exempel på hur advokaten skulle kunna agera gällande annan gärningsman eller
gärningsbeskrivning:
Får hon för sig att det inte är vattentät teknisk bevisning och åberopar plantering - att nån vill sätta dit MGM - så är det sånt hon kommer jaga.
Är han skyldig (SIC! Inte dömd än..) så vore det fatalt.
Nog kommer det att yppas ett och annat ord om möjligheten av en illasinnad plantering
när det väl barkar av med en liten rättsprocess i ärendet. Det kan vi nog lugnt
utgå ifrån...

I närvaron av en advokatbrutta- eller för all del nisse som är särdeles på hugget för
en klient kring vilken det riktigt hopar sig indicier och bevis så kan det nog lätt råka sig
att en åhörare tror sig ha hamnat i en omvänd Kafkavärld: ingenting i försvårande
väg som förebringas bör göra att skulden därigenom kan fastspikas.
Klienten är ett offer för synnerligen olyckliga omständigheter, däribland infångade små
spottloskor av en ondskefull "komplottare", och måste vara oskyldig.
Oskyldig till döds.

Alltid någon annan som är skyldig. Eller om det ens är någon som är skyldig.
Till slut vet man inte ens om det finns något att vara skyldig eller oskyldig för.

Det absurda tränger på och suddar bort allt förnuftsinriktat.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-30 kl. 21:14.
2015-07-30, 20:57
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Med det resonemanget, finns det någon som inte skulle kunna vara mördaren?

T ex finns det DNA från MGM i samband med BO. Sannolikt inte från AJ. Så därför är polisen intresserad av NB men inte av AJ.
2015-07-30, 20:58
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Det finns helt enkelt inget motiv. Bara en jäkla massa problem att mörda en person på sina egna ägor. Vilket motiv anser du att AJ skulle kunnat ha för att ändå utsätta sig för det här pådraget som blev?
2015-07-30, 20:58
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Kan bara instämma, att AJ är något suspekt och även hans agerande med att tipsa polisen om torp och diverse tips åt helt fel håll
Det finns ingenting suspekt i AJ:s göranden och låtanden i anslutning till försvinnandet. Han synes verkligen ha gjort vad som på honom anbekommit för att hjälpa polisen i sitt sökande.

Du kan inte komma med något annat än rena vantolkningar om du hävdar något annat. - Och vantolkningar och andra vansinnigheter är inte fallet betjänt av; det leder bara till tusentals stolliga inlägg som inte för fallet framåt en enda millimeter.

Om något ska kunna anföras mot AJ bör detta vara i form av något betydligt mer konkret och handfast; inte att han tipsat polisen om ödetorp; precis som om han borde ha känt till var LH befann sig! - I så fall är det många som har bidragit med sådana "suspekta" tips; varför inte göra en genomgång...
2015-07-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

Ok..så...du vill att vi benämner det hela som vållande till annans död kort o gott?
Tror du på fullaste allvar att han inte skulle sagt detta under heeela den tiden han suttit häktad??
-nä för hellre riskerar man ju att dömas för mord än att det var en olycka...
Gå o sov eller ngt - eller byt tråd att följa-eller iofs, jag kommer ändå att sluta läsa dina inlägg from nu iaf så go ahead-fortsätt för all del..

(Sorry Mod-men nu har d spårat lite för mycket i tråden..)

Kanske är jag som borde lämna tråden, jag är ju faktiskt genuint intresserad och vill förstå vad som hänt, kanske fel forum..)
2015-07-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nybromannen
Precis hur svårt kan det vara att som polis knacka på byggnad för byggnad och fråga i vänlig samtalston om man får ta en titt?

Jag menar kika runt lite en kropp är ju inte så lätt att gömma undan utan det märks.

Enda stället är ju i en frys i sådana fall.

Säger några nej då utgår man väl från att de inte har rent mjöl i påsen...

Om någon säger nej kan man inte utgå från att de inte har rent mjöl i påsen, de kan med all rätt säga nej, av intigritetskäl vilket jag definitivt skulle gjort, ingen djävla myndighet i min bostad utan anledning, jag är inte här för deras skull.
2015-07-30, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Ok..så...du vill att vi benämner det hela som vållande till annans död kort o gott?
Tror du på fullaste allvar att han inte skulle sagt detta under heeela den tiden han suttit häktad??
-nä för hellre riskerar man ju att dömas för mord än att det var en olycka...
Gå o sov eller ngt - eller byt tråd att följa-eller iofs, jag kommer ändå att sluta läsa dina inlägg from nu iaf så go ahead-fortsätt för all del..

(Sorry Mod-men nu har d spårat lite för mycket i tråden..)

Kanske är jag som borde lämna tråden, jag är ju faktiskt genuint intresserad och vill förstå vad som hänt, kanske fel forum..)

Varför antar du att den anhållne är insatt i ett sådant här scenario?
2015-07-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om lillbrorsan visste att MGM är skyldig till mordet så skulle han direkt ha larmat snuten. Men istället så kör det kräket och köper pizza. Lillbrorsan larmar inte heller snuten på de kommande fem dagarna fram till gripandet utan spelar med i oskyldiga leken. Men som jag sa så är det inte säkert att lillbrorsan har gjort något brottsligt för det. Vi har ju ingen anmälningsplikt och det krävs aktiva handlingar för att kunna dömas till skyddande av brottsling. Dessutom så finns det ju ingen vittnesplikt mot nära anhöriga. Därför så hoppas jag att han blir åtalad och på så sätt blir tvingad att vittna för att rädda sitt eget skinn.

Om MGM inte är skyldig då? Skulle lillbrorsan enligt dej fortfarande ha anmält honom som misstänkt gärningsman?
2015-07-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Advokater är kapabla till det mesta, men att påstå i en domstol att någon samlat in hennes klients spottloskor för att sätta dit honom är för magstarkt, och kommer inte att ske! Allt som påstås i en domstol måste bevisas. En advokat kan inte komma med ett försvar som är en ogrundad anklagelse mot rättsväsendet utan att ha belägg i egen utredning eller bevisning.

Det påståendet om insamlade spottloskor som försvar måste förkastas, om advokaten vill framstå som seriös, i belysning av att det finns annan bevisning än DNA.

Bevisbördan ligger hos åklagaren inte hos den åtalade.
2015-07-30, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Varför antar du att den anhållne är insatt i ett sådant här scenario?

Därför han har en advokat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in