2015-07-30, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är sannolikt den toksikologiska rapporten som dom avväntar, den tar lång tid ofta över en månad.
Dessa test ska visa om Lisa var drogad /förgiftad, alkoholpåverkad etc.

Jo, sant, men varför gör man inte det i alla mordfall då?
2015-07-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Jag tolkade att polisen med kuslig säkerhet visste BO fanns nära, har en fast övertygelse att span fanns på MGM initialt i veckan... Troligen besökte el arbetade inte MGM på el vid fyndplatsen då, just hoppet om att BO var vid liv fick polisen att leda hästen till källan

Får det inte att gå ihop alls så som du tror. Tror du inte att det var uppgifter från MP om mgm samt att det kuppmärksammats vart mgm befunnit sig som fick polisen att lägga ihop 1+1? Hade inte MP gjort fyndet och även uppmärksammat mgm beteende, tror du att polis hade fattat misstankar ändå när mgm befann sig vid källan? Har det ens framgått att mgm inte befunnits vid källan under veckan i form av jobb etc.
2015-07-30, 14:42
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
De kanske inte jobbade på Martorp alls?
Det gör ju också att de måste haft svårt att förklara vad de gjorde där.
Om nu martorp drivs som arrende gård och balterna jobbar direkt för AJ så tror jag balterna endast undantagsvis hjälpt till där. Antar, men kan inte veta, att balterna inte hade fritt att röra sig som de ville på martorp.
2015-07-30, 14:44
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag uppfattar det som sanningar via visst ordval. Just detta att vi inte vet är det jag skriver gång efter annan - så det är ju synd att skriva ut det som ett faktum. Därav ifrågasättandet. Att säga att det finns en lista och att det är brist relaterat till juridik som gör att de inte kontrolleras tidigare finns ingen uppgift om. Det finns ingen uppgift om spaningslista.

" Dom listades högst troligt redan på måndag. Passiv bevakning alltså, som sedermera och delvis kan ha övergått i en mer aktiv bevakning."
"Oavsett hur många som kan ha funnits i "den dolda agendan" så är det iom detta ett faktum att MGM är kartlagda sedan innan."

" Nej, det är inte bara en magkänsla.
Tänk på att dessa MGM även finns listade sedan dag 1."

Såg det. Fullständigt onödigt iom att ambulans inte kör 5 dygn gamla lik, och det är betydligt bättre att stänga dessa onödiga diskussioner som rullar sida upp och sida ner.

Listade ja.
Alltså namn, bostad, arbetsplatser, nr och liknande. Kanske rent av frivillig topsning?
I samband med att dom är med när handsken hittades. Det är trots allt Polismyndigheten som handsken överlämnas till.

Att dom listades redan där, håller jag benhårt på. Det finns inga orsaker att tvivla på ett sådant antagande.
Men det är inte samma sak som "span".

EDIT
Om sökare från Missing People måste legitimera sig och bokföras, innan dom får gå ut i sök, vad tror du då polisen gör med civila personer som gör ett fynd....?
Senast redigerad av rotesau 2015-07-30 kl. 14:48.
2015-07-30, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Han var väl skit rädd att han och brodern skulle misstänkas för Lisa's försvinnande.
En av bröderna hade ju i telefon sagt till mamman ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer” bara någon dag efter Lisa försvann, efter att bröderna (tillsammans med AJ & LÅ) blivit DNA toppsade pga av att dom var med då handsken hittades i ladan på måndag morgon den 8 Juni.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.
– Jag frågade vad som hände och han skickade en länk till en svensk nyhetsvideo. Han tyckte något var konstigt och sa: ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Det är en misstänksamhet som litauerna har tvingats leva med.

Mera info i denna video:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/gud-forbjude-att-de-misstanker-oss-for-att-vi-ar-litauer/
Skype-samtalet hem tyder ju på att han var rädd för att han skulle bli indragen just för att han var Litauer. Att han blivit illa behandlad som utlänning under hela sin tid här & visste hur folk resonerar kring Litauer & utlänningar rent generellt. 6 somrar i en Xenofobisk höstack. Klart att han var dämpad.
2015-07-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Jag tolkade att polisen med kuslig säkerhet visste BO fanns nära, har en fast övertygelse att span fanns på MGM initialt i veckan... Troligen besökte el arbetade inte MGM på el vid fyndplatsen då, just hoppet om att BO var vid liv fick polisen att leda hästen till källan

Polisen hade ingenting annat att gå på än att leta nära. Detta gjorde då att de utgick ifrån detta.

Jag har sett dessa uttalanden citeras flera gånger här och det är uppenbart att förutsättningen för hur insatsen bedrevs var att man skulle kunna hitta henne levande i närområdet, det säger ingenting om huruvida man trodde att man skulle göra det dock. Man måste dock bedriva insatsen på det viset om man inte har tillräcklig kunskap om vad som har hänt för att kunna utesluta att hon finns levande och i närområdet...
2015-07-30, 14:50
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Jo, sant, men varför gör man inte det i alla mordfall då?

Man gör det nog mest när man inte lyckas fastställa dödsorsaken (och/eller på annat vis misstänker att droger etc kan ha medvärkat til döden ), och jag skulle mena att man i dom allra flesta mordfall ganska snabbt hittar dödsorsaken via en vanlig obduktion.
2015-07-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Men som sagt, affären är inte ett alibi som håller!
De kan mycket väl varit där denna dagen, synts på filmen, men tidsrymden mellan försvinnande och affärsbesök (om vi antar att 18.30 och 19.30 är korrekt) är tillräckligt stor för att videon eller vittnesuppgiften inte är ett vettigt alibi!

Så sant. Eftersom Litauern fortfarande är häktad så har man kommit fram till att hans "alibin" inte håller, som det från mamma om att de drack kaffe 18.30 och sen pizzaköpet. Dessa "alibin" visar på att Litauern och hans advokat har uppfattat att det behövs en hel del förklaringar till de bevis som binder den häktade till Lisa.

Jag utgår ifrån att polisen fick den information de behövde av Litauerns fru och brodern, som släpptes. Min tanke är att de släpptes för att de inte kan bindas till brottet så som den som fortfarande är häktad.
2015-07-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Som sagt, jag finner "sanningshalten" eller rättare sagt min gissning till det i:

Litauerna var närvarande när handsken hittades.
Deras bostad är nära beläget platser där fynd sedermera gjorts.

Men jag tar lätt på benämningen "span".

Exempel på vad "Rohna" uppgett i tråden, och som sedan visat sig stämma är:
- Nötdjur Martorp-gården.
- Info om grävjobb i ladan, samt vilka som anlitats till att utföra detta.
- En nyrenoverad gård som spärrats av, som legat ute på Hemnet.

I övrigt är det min personliga värdering i vad som övrigt skrivs av vissa skribenter.

Jag har letat som en tok efter någon uppgift om hund var med på söndagskvällen. Men det verkar inte så för det jag läst är att ladan tidigare sökts visuellt men på onsdagen skulle den även sökas igenom med hund. Att handsken hittades tidigt på måndagsmorgonen av AJ och arbetarna (om det även stämmer att även arbetarna tagit i handsken) så ser jag inte det så väldigt misstänksamt av vem den hittades av när det var såpass tidigt.. Vi vet inte exakt hur handsken låg i ladan.

Inte rätt av mig att ifrågasätta hur man kan köpa vad någon skriver, för att jag själv har svårt för det och tänker att det det inte är något bevis på någon sanningshalt, uppgifter som man kan ha ändå utan att vara insatt. Upp till var och en att tro vad man vill och som sagt, inte rätt av mig att ifrågasätta det.
2015-07-30, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Listade ja.
Alltså namn, bostad, arbetsplatser, nr och liknande. Kanske rent av frivillig topsning?
I samband med att dom är med när handsken hittades. Det är trots allt Polismyndigheten som handsken överlämnas till.
Att dom listades redan där, håller jag benhårt på. Det finns inga orsaker att tvivla på ett sådant antagande.
Men det är inte samma sak som "span".
EDIT
Om sökare från Missing People måste legitimera sig och bokföras, innan dom får gå ut i sök, vad tror du då polisen gör med civila personer som gör ett fynd....?

Topsade är dom - antingen via handsken (troligast) eller rent generellt likt andra män som uppges topsade. Förhörda likaså.
Varit med i sökarbetet har de högst troligt varit trots detta.
Ena stunden är de på en spaningslista enligt dig från dag 1 och nästa stund i klass med MP?
Har aldrig hört talas om en suspekt som går in på fyndplatser och hjälper till med ett godkännande från polis bara för att de har deras namn dokumenterade.
Så mer troligt sågs de inte som suspekta inledningsvis. BTW: MP var portade de första dagarna för att inte förstöra spår, men personal från Blombergs gick bra?
Så det span och den lista och de mjuka tänder du skriver om anser jag är övertolkning. Och även med tanke på faran som fanns:

Hela tiden uppgavs att de letade efter en levande tjej - med tiden emot sig ju längre det dröjer om hon varit skadad eller inlåst nånstans. På fredag em uppges att sökandet ska fortgå under helgen. De har med andra ord ingen tanke på att hon ska återfinnas inom en snar framtid. Att MGM skulle tillåtas skutta runt och s.a.s möjligen "leda dem till källan" finner jag därmed otroligt. Rent vansinnigt om det gått ännu längre tid med hög fara för hennes liv om hon levt - vilket de hela tiden utgick från eller hoppades.
Senast redigerad av develi 2015-07-30 kl. 15:02.
2015-07-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Skype-samtalet hem tyder ju på att han var rädd för att han skulle bli indragen just för att han var Litauer. Att han blivit illa behandlad som utlänning under hela sin tid här & visste hur folk resonerar kring Litauer & utlänningar rent generellt. 6 somrar i en Xenofobisk höstack. Klart att han var dämpad.

Manar du att han är häktad för att han är Litauer? Hur förklarar du då att domstolen släppte en litauisk fru och en litauisk lillebror?

Vad har du för belägg för att denne litauer blivit illa behandlad, som utlänning och litauer i Sverige?

Jag tycker AJ talat mycket väl om dessa anställda och höjt deras arbetsinsats till skyarna, gett dem olika arbeten och tillträde överallt. Det visar på både uppskattning och förtroende, från arbetsgivaren och omgivningen. Inte nog med det så fick de bo bra, för att vara utländsk arbetskraft.

Så dina slutsatser är fel och är grundade på generella fördomar och förutfattade meningar. För just dessa Litauer hade det bättre hos AJ än de förtjänade, och de missbrukade den tillit han visade dem. Dessa Litauer belönade den vänlighet AJ visat dem med otacksamhet, och drog in AJ i en massa trubbel och illasinnade rykten. Jag tycker AJ har anledning att vara besviken, och han har säkert fått sig en tankeställare.
2015-07-30, 15:13
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Jag har letat som en tok efter någon uppgift om hund var med på söndagskvällen. Men det verkar inte så för det jag läst är att ladan tidigare sökts visuellt men på onsdagen skulle den även sökas igenom med hund. Att handsken hittades tidigt på måndagsmorgonen av AJ och arbetarna (om det även stämmer att även arbetarna tagit i handsken) så ser jag inte det så väldigt misstänksamt av vem den hittades av när det var såpass tidigt.. Vi vet inte exakt hur handsken låg i ladan.

Inte rätt av mig att ifrågasätta hur man kan köpa vad någon skriver, för att jag själv har svårt för det och tänker att det det inte är något bevis på någon sanningshalt, uppgifter som man kan ha ändå utan att vara insatt. Upp till var och en att tro vad man vill och som sagt, inte rätt av mig att ifrågasätta det.

Ja, jag har också sökt efter uppgifter om polishund för söndagskvällen, men uppgiften finns helt enkelt inte, tror jag.
Det närmsta man kommer är att polisen ska ha knackat dörr i området, på natten?
Jag håller det dock som troligt att polishund kallats till plats omgående - Utan att veta säkert.

Det är inte säkert att det uppfattades misstänksamt att handsken hittas som den görs, men man måste nog utgå från att alla inblandade okända civila som närvarade vid handskfyndet - fick lämna sin uppgifter/listas.
Det finns någon uppgift på att handsken specifikt hittades på en spannmålstork i ladan?

På Onsdag fick MPS sätta igång. Det finns tråduppgifter på att bla några patruller hade sin utgångspunkt med grusplanen vid Martorp-gården.
Fynd görs längs med/nära den grusväg som löper nära - vad man får lov att uppfatta säteriets tomter?

Hur polisens inre spaningsarbete skett, går därmed bara att gissa om, men jag håller det troligt att fokus har lagts på bla detta område, strax söder om caféet.

Jag försöker inte lägga fram några sanningar direkt, därav är många delar av ovanstående understruket och med frågetecken.

Skepsis är bra. Det ger en möjlighet att utveckla argument hos motparten. Men jag ser att det blir en ältande diskussion i brist på ren fakta, och jag kan egentligen inte lägga fram några fler orsaker till varför jag tror att "Rohna" far med sanningar, samt vad jag själv bygger grunder på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in