2015-07-30, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det är precis vad både Fredman, Trolläng och Fuxborg säger. Men hur ofta får man mediarubriker om att span förekommit i brottsfall innan förundersökning är avslutad..?

Jag snappar upp vad "Rohna" mfl skriver, ja. Mycket har hittills visat sig stämma, så jag finner sanningshalt i vissa inlägg.

Vad Fredman har rätt i, är att detta istället då kanske, får framgå i FUP.

Hur kan det vara någon sanningshalt i mediarubriker om att span förekommit när polisen inte bekräftat det? Möjligt att den slutsatsen dragits av media av att polisen inte velat svara på den frågan under presskonferensen.

Jasså, har mycket visats stämma av vad Rohna skrivit? Några exempel på det?
2015-07-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Är det då inte konstigt att polisen inte sökte i Martorp om dom hade misstankar mot mgm? Jag håller det helt och hållet troligt att det är som Fredman sagt, "att när uppgifterna kommer in från mp gör de här personerna intressanta." Givet att det ger en polisiär intuition och dom lägger ihop 1+1. Tror inte det är att polisen väntat på att dom ska bli ledda till källan av mgm. Lisa kunde likväl vara vid liv. Varför skulle dom väntat in på bli ledda av mgm till källan då? Om nu polisen hade starka misstankar mot mgm, då borde dom väl sökt under veckan på dom platser mgm arbetar?
Jag tolkade att polisen med kuslig säkerhet visste BO fanns nära, har en fast övertygelse att span fanns på MGM initialt i veckan... Troligen besökte el arbetade inte MGM på el vid fyndplatsen då, just hoppet om att BO var vid liv fick polisen att leda hästen till källan
2015-07-30, 14:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Polisen får inte söka igenom byggnader utan att man har något skäl att göra det. Att en person är intressant för utredningen är inte skäl nog, utan lite högre misstankegrad krävs allt...

Och det är ju allt annat än självklart att man lägger lik i andras lokaler eller håller levande flickor inlåsta där andra personer har full tillgång till alla utrymmen.
Nu var det inte så men man kan inte klandra någon för att de först letar igenom tiotals hektar natur innan de börjar med de mer osannolika platserna.
2015-07-30, 14:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då kan det snarare luta åt att det är bröderna som är med i sökarbetet då än nån annan anställd.

Skulle jag häpna?
...Jag häpnar snarare att saker tenderar framföras som en slags sanning ATT så är fallet när media snarare ger sken om annat.

Ps. Fetglöm den där ambulansen du skrev om igår. De kör inte lik som legat i sommarvärme 5 dygn.

Ja, det är också vad jag uppfattar att det lutar åt - Men vi vet inte. Det kan ju ha varit intressant för polisen att betrakta/iaktta hur just dessa agerar i närvaron/sök?

Om du uppfattar att jag försöker lägga fram sanningar, så är det ditt problem, lika mycket som det är ditt problem att hellre anta att polisen gått runt med blanka papper hela veckan...
Det finns andra skribenter som är mer övertygade om att spaningsarbete skett i mer aktiv omfattning, vilket jag inte tror.

Vidare ang ditt PS:
Det enda jag la fram var liveflödes-uppgiften ang ambulans på plats, samt att det är obekräftat iom att det kom som ett påstående från en "frågare" i liveflödet, samt att det kanske var möjligt med en ambulans på plats (därmed inte säkert att den fick ombesörja transporten)

Så tack för att den detaljen tillåts "fetglömmas"
2015-07-30, 14:11
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det har framförts här i tråden av vissa att fadern skulle vara skyldig till mordet på Lisa, som är en mycket osmaklig anklagelse.
Alla nära anhöriga blir förhörda av polis inte för att de är misstänkta utan det ingår i rutinerna för polisen.
Jag är en av dem som snuddade vid tanken i detta inlägg att pappan skulle kunna vara skyldig. Jag är absolut inte ondsint, konspiratoriskt lagd eller korkad. Kom bara att tänka på ett tragiskt fall med en liten flicka. Till en början kände jag stor sympati för den sörjande modern och har svårt för att glömma obehaget som jag upplevde när sanningen uppdagades.

Jag vill gärna släppa den här teorin, men det är svårt eftersom det är enkelt att passa in ett möjligt händelseförlopp i tidslinjen.

Någon har uppenbart mördat Lisa, frågan är bara vem. NB kan trots allt vara oskyldig.Vi har alldeles för få uppgifter att gå på för att kunna ha en bestämd uppfattning åt något håll.
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag är helt övertygad att fadern har alibi, som polisen kontrollerat, därför alla anklagelser mot fadern kan ses som ren smutskastning och framförande av lögn.
Jag har avvikande åsikt.

Jag befarar att utredarna är helt nöjda med förhören i samband med anmälan av försvinnandet, och att de inte anser att någon vidare utredning av pappans förehavanden inte behövs. Poliser är också människor med normala känslor. Det är svårt nog att ta till sig att en förälder dräper sitt barn. Att sen dessutom spela ut sin sorg och aktivt delta i sökandet och låtsas vara ovetande är onska bortom vad vi normalt funtade kan (vill) föreställa oss.

Att försöka ta reda på sanningen i en brottsutredning kan aldrig anses vara smutskastning. Antaganden är inga lögner utan kan förkastas eller besannas med hjälp av noggranna undersökningar.
2015-07-30, 14:13
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Kollar man många andra dödsfall/mord där en slutgiltig obduktionsrapport väntas, så är väntetiden drygt en vecka.
Undrar storögt varför det tagit över 6 veckor i detta fallet. (7 veckor på pricken imorgon)
I Chen-fallet tog det drygt 2 månader innan obduktionsrapporten var färdigställd, av rätt så uppenbara förklaringar.

Det är sannolikt den toksikologiska rapporten som dom avväntar, den tar lång tid ofta över en månad.
Dessa test ska visa om Lisa var drogad /förgiftad, alkoholpåverkad etc.
2015-07-30, 14:21
Medlem
Pre 1914s avatar
Antar att förundersökningen går på sparlåga pga semestern och där bara det viktigaste görs omedelbart, andra undersökningar och sammanställningar får vänta. Då kan det vara praktiskt att kunna skylla på att obduktionsrapporten inte ännu är klar, fast man kanske redan vet att just den inte kommer att förändra något.
2015-07-30, 14:25
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Hur kan det vara någon sanningshalt i mediarubriker om att span förekommit när polisen inte bekräftat det? Möjligt att den slutsatsen dragits av media av att polisen inte velat svara på den frågan under presskonferensen.

Jasså, har mycket visats stämma av vad Rohna skrivit? Några exempel på det?

Som sagt, jag finner "sanningshalten" eller rättare sagt min gissning till det i:

Litauerna var närvarande när handsken hittades.
Deras bostad är nära beläget platser där fynd sedermera gjorts.

Men jag tar lätt på benämningen "span".

Exempel på vad "Rohna" uppgett i tråden, och som sedan visat sig stämma är:
- Nötdjur Martorp-gården.
- Info om grävjobb i ladan, samt vilka som anlitats till att utföra detta.
- En nyrenoverad gård som spärrats av, som legat ute på Hemnet.

I övrigt är det min personliga värdering i vad som övrigt skrivs av vissa skribenter.
2015-07-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.
Dessutom säger mamman och den yngres fru, att han är av mer känslig natur.

Tror ni att den yngre brodern visste något om vad som hänt LH??

Han skäms för vad hans bror gjort, alternativt för vad han tror att hans bror gjort.
2015-07-30, 14:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är också vad jag uppfattar att det lutar åt - Men vi vet inte. Det kan ju ha varit intressant för polisen att betrakta/iaktta hur just dessa agerar i närvaron/sök?
Om du uppfattar att jag försöker lägga fram sanningar, så är det ditt problem, lika mycket som det är ditt problem att hellre anta att polisen gått runt med blanka papper hela veckan...
Det finns andra skribenter som är mer övertygade om att spaningsarbete skett i mer aktiv omfattning, vilket jag inte tror.

Ja, jag uppfattar det som sanningar via visst ordval. Just detta att vi inte vet är det jag skriver gång efter annan - så det är ju synd att skriva ut det som ett faktum. Därav ifrågasättandet. Att säga att det finns en lista och att det är brist relaterat till juridik som gör att de inte kontrolleras tidigare finns ingen uppgift om. Det finns ingen uppgift om spaningslista.

" Dom listades högst troligt redan på måndag. Passiv bevakning alltså, som sedermera och delvis kan ha övergått i en mer aktiv bevakning."
"Oavsett hur många som kan ha funnits i "den dolda agendan" så är det iom detta ett faktum att MGM är kartlagda sedan innan."

" Nej, det är inte bara en magkänsla.
Tänk på att dessa MGM även finns listade sedan dag 1."

Citat:
Vidare ang ditt PS:
Det enda jag la fram var liveflödes-uppgiften ang ambulans på plats, samt att det är obekräftat iom att det kom som ett påstående från en "frågare" i liveflödet, samt att det kanske var möjligt med en ambulans på plats (därmed inte säkert att den fick ombesörja transporten)
Så tack för att den detaljen tillåts "fetglömmas"

Såg det. Fullständigt onödigt iom att ambulans inte kör 5 dygn gamla lik, och det är betydligt bättre att stänga dessa onödiga diskussioner som rullar sida upp och sida ner.
2015-07-30, 14:30
Medlem
Citat:
Är det då inte konstigt att polisen inte sökte i Martorp om dom hade misstankar mot mgm? Jag håller det helt och hållet troligt att det är som Fredman sagt, "att när uppgifterna kommer in från mp gör de här personerna intressanta." Givet att det ger en polisiär intuition och dom lägger ihop 1+1. Tror inte det är att polisen väntat på att dom ska bli ledda till källan av mgm. Lisa kunde likväl vara vid liv. Varför skulle dom väntat in på bli ledda av mgm till källan då? Om nu polisen hade starka misstankar mot mgm, då borde dom väl sökt under veckan på dom platser mgm arbetar?

De kanske inte jobbade på Martorp alls?
Det gör ju också att de måste haft svårt att förklara vad de gjorde där.
2015-07-30, 14:31
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag skulle vilja ha en sak förklarat för mig av er som tror på alternativ GM, så som pappan, nån i BO umgänge osv.
Vad tror ni det berodde på att den yngre brodern betedde sig så annorlunda dagen/dagarna efter LH försvann? Han var dämpad, tittade ner i backen osv. Detta har jag läst av någon på Fb, plus att jag var hemma hos en kompis, vars granne som jobbade ihop med bröderna, som oxå berättat detta.
Dessutom säger mamman och den yngres fru, att han är av mer känslig natur.

Tror ni att den yngre brodern visste något om vad som hänt LH??

Han var väl skit rädd att han och brodern skulle misstänkas för Lisa's försvinnande.
En av bröderna hade ju i telefon sagt till mamman ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer” bara någon dag efter Lisa försvann, efter att bröderna (tillsammans med AJ & LÅ) blivit DNA toppsade pga av att dom var med då handsken hittades i ladan på måndag morgon den 8 Juni.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

De visste att det pågick ett sökande i Sverige efter den försvunna Lisa Holm. Sönerna hade berättat det redan på måndagskvällen, dagen efter att Lisa försvann.
– Min äldste son hittade en handske i den lada där han arbetade på måndagen. Han lyfte upp den, tittade på den och lade tillbaka den. Hans svenske chef gjorde det också.
– Några timmar senare kom polisen dit och sa att de inte fick arbeta mer där.
Bröderna fortsatte under veckan att berätta för dem där hemma att de fått avge DNA-prov - och under ett Skype-samtal med hustrun såg hon hur en polis kom på besök till gården.
– Jag frågade vad som hände och han skickade en länk till en svensk nyhetsvideo. Han tyckte något var konstigt och sa: ”Gud förbjude att de misstänker oss bara för att vi är litauer”.
Det är en misstänksamhet som litauerna har tvingats leva med.

Mera info i denna video:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/gud-forbjude-att-de-misstanker-oss-for-att-vi-ar-litauer/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in