2015-07-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Var hittade du det fotot?
Vet du vem som äger den svarta SUV?
Vet du vem som sitter vid ratten i den svarta SUV?

Sitter det verkligen någon i förarsätet? Kan det möjligen vara kvinnan själv som är bilföraren?
Senast redigerad av MAJSY 2015-07-30 kl. 11:14.
2015-07-30, 10:25
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Men pappan var/är ju SOG

Det finns inget som säger att han skulle haft något specialuppdrag utöver det vanliga. Jag är övertygad om att han är en "vanlig" officerare med ordinarie uppdrag som kanske detta i Mali där K3 haft personal de 2 sista åren.

http://www.sla.se/karlsborg/2014/02/19/planering-pagar-for-insats-i-mali
Senast redigerad av Tomato 2015-07-30 kl. 10:44.
2015-07-30, 10:26
Medlem
Ydriks avatar
[quote=Gusselby|54176849]
Citat:
Börjar likna en sådan där s k trådsanning.
Och det finns det nog en del av i tråden redan, även sådana som ingen har ifrågasatt. Gissar jag.

Det är för fan inte jag som påstår det. Hur svårt är det att hålla reda på skribent och utsaga??
Vad anser du förresten om körtiden mellan bostaden och Källby, - alltså via småvägarna du inte själv körde?

EDIT:

Citaten blir feladresserade men detta är riktat till Gusselby.
Senast redigerad av Ydrik 2015-07-30 kl. 10:32.
2015-07-30, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du är alltså 100% säker på att det var på söndag kväll?
Japp! 100%
2015-07-30, 10:31
Medlem
det enda som vi säkert vet, är att nbs dna finns på tillhörigheter+vittnesmål.
åklagaren måste ge 1 rimlig förklaring till hur mordet (händelseförloppet gått till)

i nuläget på det vi vet blir det svårt..
skulle kunna låta så här i rätten, aj körde förbi strax efter 18.00 såg nb vid ladan.
ca 18.25 överfaller nb lisa vid mopeden, tar henne via ladan till mjölkrummet, där han mördar henne eller kanske inte, för jag vet inte vilken dag hon dog, sedan bär han henne via grusvägen till martorp det måste han gjort, för vi har inte hittat spår efter lisa i nåt fordon som han förfogar över, samtidigt som han slänger mobilskal och andra tillhörigheter, eller om han placerar ut dom senare.
åklagaren väntar med spänning på alla provresultat nu, kommer det inte fram nåt mer som binder nb till brottet blir det svårt att få honom fälld.
2015-07-30, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av havsprinsessan
Skrivit detta tidigare men han kan ju bara ha fångat och bundit henne samt låst in henne sen åkt på pizzaturen..han hade ju hela natten "minst" på sig att ha ihjäl henne. Slänga ur sig hennes prylar kan han gjort senare oxå..på natten..

vet någon när första fyndet görs?

Håller i stort med.Det verkar som många glömt att det gick fem dagar mellan brott och fynd.Polisens tekniker har ju dessutom synts på fler platser än två..
2015-07-30, 10:50
Medlem
Gusselbys avatar
[quote=Ydrik|54176880]
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby

Det är för fan inte jag som påstår det. Hur svårt är det att hålla reda på skribent och utsaga??
Vad anser du förresten om körtiden mellan bostaden och Källby, - alltså via småvägarna du inte själv körde?

EDIT:

Citaten blir feladresserade men detta är riktat till Gusselby.
Ja ge det 5 minuter då på "vanliga vägen". De mindre åkervägarna får du själv åka och spionera och skämma ut dig på. Jag delgav tidigare i tråden att jag körde förbi i området när jag hade vägarna förbi efter en längre resa. Helt oplanerat från min sida och vad jag vet har jag ingen skyldighet att utföra en utredning på egen hand av områdets beskaffenhet.
Jag vill bara påpeka att själva körtiden till Källby kan ha tagit kort tid i anspråk.
2015-07-30, 10:59
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Japp! 100%
Ok. Tror inte på dina 100% säkerhet förrän jag ser en källa. Kanske kommer i en FUP om inte av dig tidigare.

PS. Du får nog kolla dina citeringar lite innan du postar. Det blir så rörigt. Just den här var det dock inget fel på.
2015-07-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Även Lena Svedung pratade med någon i en mörk SUV dagen efter försvinnandet.

http://sv.tinypic.com/view.php?pic=14trdds&s=8#.Vbej7UsdsfE

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Var hittade du det fotot?
Vet du vem som äger den svarta SUV?
Vet du vem som sitter vid ratten i den svarta SUV?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bilden är tagen ett par hundra meter norr om kaféet. https://goo.gl/maps/o2gaJ Vad vet du mer? Varifrån har du fått bilden?

Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har försökt följa denna tråd men det är ganska hopplöst då samma ämnen kommer upp gång på gång. Varför skulle det till exempel vara relevant om Lisa identifierades av sina anhöriga eller på ett annat sätt, om det var ''politivagn" som hämtade hennes döda kropp osv? Om Ockhams rakkniv har jag också läst till all leda. Vi är engagerade, det förstår jag. Men vi vet ingenting.

Jag har följt medierna och det som jag anser har kommit fram är följande.
1. Åklagaren vet inte när Lisa dog.
2. Åklagaren vet inte var Lisa dog, men man vet att hon inte dog på den platsen där hennes kropp hittades. Spekulationerna om att hon dödades i ladan är ganska grundlösa än så länge.
3. Kroppen hittades inomhus, i en byggnad i Martorp.
4. DNA från den häktade har nu hittas på Lisas kläder.

Med tanke på 4. måste den häktade nästan vara inblandad i brottet mot Lisa på något sätt. I alla fall om Lisas döda kropp var klädd i de kläder där DNA-spåren hittades. Om DNA-spåren hittades på kläder som låg ute i terrängen blir det svårare att knyta MGM till brottet. Det vore också intressant att veta vad det var för spår som hittades. Spermier från MGM, hårstrån eller saliv från honom? Det är fullt möjligt att MGM har våldtagit och mördat Lisa. Men det är också möjligt att han är inblandad genom att han fraktat hennes döda kropp till det stället där hon hittades efter att någon annan mördat henne. Vi får väl bara vänta och se.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasso-Lena
Även ditt inlägg, detta alltså finns ju i typ minst 100 nästan identiska poster. Även min kommentar & allt kommer bara snurras 50 varv till. Vänta bara tills vanten kommer på tal igen. Då vet man att det verkligen inte finns något nytt att diskutera.
Borde lista vad som saknas:
1. Lisas mamma. Hur var hon?
2. Litauernas Pappa. Var är han?

Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Jag har funderat över samma sak, men tänkt precis tvärt om betr själva mordet. Om syftet hade varit att mörda LH efter att pappan t ex vägrat att låta sig pressas på försvarshemligheter så hade kroppen inte behövt gömmas. LH hade då sannolikt blivit skjuten och lämnad kvar utanför kaféet, precis som Olof Palme på Sveavägen.

Att GM valt att försöka göra sig av med kroppen tyder på att det förekommit någon slags kroppskontakt mellan GM och BO som lämnat spår (blod, sperma). Därför borde det vara mest sannolikt att ett fysiskt övergrepp (våldtäkt) ligger bakom mordet. Och GM måste ha handlat i panik, därav de utspridda tillhörigheterna och fyndet av kroppen relativt nära platsen för försvinnandet.

Men om det nu skulle vara just för att fadern va med i SOG ?
Då antar jag, att det va meningen att LH skulle hittas!
2015-07-30, 11:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Här är länken
http://www.expressen.se/gt/broderna-kan-ha-fangats-pa-film/

Bra, tack

Där står runt halv åtta. Kan alltså vara före eller efter 19:30
Därför ointressant om det tar 7, 8 eller 10 minuter att köra dit.

Kan vara ett klockrent sätt att skaffa alibi eller så är de oskyldiga.

Film och kassakvitto borde berätta när det var tidsmässigt.
Detta är skyddat av yppandeförbudet och förståeligt.
Är MGM skyldig så kommer brodern troligen vara delaktig och dömas vilket kan vara därför man håller yppandeförbudet. Om så blir dessa pizzor inte alibi utan binder troligen brodern också.
2015-07-30, 11:06
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller Pizzaköpets värde som alibi bygger det ju på att det a) har inträffat och kan styrkas och b)tidpunkten då köpet inträffar är av betydelse för möjligheten att begå brott.

Såvitt jag (och säkert de flesta andra) kan förstå finns det varken någon säker uppgift om att MGM varit i affären och när det skett, och heller absolut ingen rimlighet i att detta skulle befria MGM från någon mordmisstanke, eftersom mordet kan ha skett under en rätt lång, osäker tidsperiod.
2015-07-30, 11:09
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Felpost
Ge dig. Jag körde såklart normala vägen mellan Handlarn's och till caféet. Ge det en minut till deras bostad också så blir det 5 min.
Jag förstod dig kanske fel men läste att du frågade efter körtiden på andra mindre vägar.
Ok. Edit här. Svarade alltså på det Ydrik hade skrivit innan han raderade sin text.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in