2015-07-30, 10:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Enl Google Maps tar det 9 minuter med bil till Handlarn i Källby:

https://www.google.se/maps/dir/Mobergs+v%C3%A4g+2,+531+73+K%C3%A4llby/58.5406596,13.3454892/@58.5404372,13.3334112,2054m/data=!3m1!1e3!4m9!4m8!1m5!1m1!1s0x465b241e24724c2f :0xc81658652a6d5ca4!2m2!1d13.3100514!2d58.5059066! 1m0!3e0?hl=sv

Har personligen kört den sträckan med lastbil på 5 min och det är inte från facebook!
2015-07-30, 10:07
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Jag vet med säkerhet att en av försvarets helikoptrar hovrade i luften redan när polisen kom till platsen. Och det är väl rimligt att pappans kollegor även åkte med denna ifrån Karlsborg.
Du är alltså 100% säker på att det var på söndag kväll?
2015-07-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Har personligen kört den sträckan med lastbil på 5 min och det är inte från facebook!

Ja, man kan säkert köra sträckan på 3 minuter också eller på 13 minuter, beroende på chaufför
Vi måste utgå från något generellt och då är googlemaps ett utmärkt alternativ!

Sen kan man, om man ska vara väldigt noga, även ha i beaktande tid för i och utstigning av fordon, val av P - plats, skickligheten i att kunna parkera m.m.

Men vi nöjer oss med det generella med googlemaps tycker jag.
Alltså tar det 9 minuter att köra till Källby
2015-07-30, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja jag hittade 2 personer som har en sådan bil i Källby:

62 årig man från Källby, han har ägt fordonet i ett år och fyra månader.

68 årig kvinna från Källby, hon har ägt fordonet i ett år och åtta månader

Men jag kan inte få fram vem dessa personer är.

Bilen kan ju iof vara en bil från annan ort än Källby

Någon som kommer ihåg vilken bil AJs son GJ har ?

Ägaren till BFD583, Svart Volvo XC60 är
Ande** Johan****, Källby
2015-07-30, 10:10
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepside88
Och jag körde på 4 min med personbil i helt laglig takt.
2015-07-30, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Några är inne på att pappan kan vara inblandad eller att det har med hans yrke att göra,
Jag ställer mig då frågande till, att GM gömt Lisa på Martorp?
Man kan fundera på om pappans yrke/att det är bakgrunden till detta brott är det som ligger bakom.
Det jag inte förstår är att, om detta skulle stämma, borde man inte tagit Lisa långt bort då? Och inte dumpa henne runt hörnet i princip.
Vad skulle syftet kunna vara?
Pengar?
Lidande?
Det har inte framkommit någon lösesumma vad vi vet,
Hade det varit, att det var fråga om lidande för familjen, hade Lisa förts längre bort för att kanske aldrig hittats.
Så jag tror inte att det har med pappan att göra på något sätt alls.

Jag har funderat över samma sak, men tänkt precis tvärt om betr själva mordet. Om syftet hade varit att mörda LH efter att pappan t ex vägrat att låta sig pressas på försvarshemligheter så hade kroppen inte behövt gömmas. LH hade då sannolikt blivit skjuten och lämnad kvar utanför kaféet, precis som Olof Palme på Sveavägen.

Att GM valt att försöka göra sig av med kroppen tyder på att det förekommit någon slags kroppskontakt mellan GM och BO som lämnat spår (blod, sperma). Därför borde det vara mest sannolikt att ett fysiskt övergrepp (våldtäkt) ligger bakom mordet. Och GM måste ha handlat i panik, därav de utspridda tillhörigheterna och fyndet av kroppen relativt nära platsen för försvinnandet.
2015-07-30, 10:12
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Är det bevisat att båda åkte och köpte pizza?
Kan lika gärna bara varit den yngsta brodern som var o köpte pizza. Undrar vad som kommer upp i bevaknings kamerorna
2015-07-30, 10:13
Medlem
[quote=Ydrik|54176412]
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det rimliga känns mer som att polarna åkte bil som privatpersoner, men på något sätt i så fall fått en helikopter att söka av området med värmekamera.

Tack för länken. Håller med om det "rimliga" för det väl ändå inte vilka privatpersoner eller trossmuppar som helst som får loss en helikopter? Inom en halvtimma???
Nä vem som helst får inte loss en helikopter. Men pappan var/är ju SOG och det är något utöver. Och SOG har tillgång till helikopter. Och SOG ligger i Karlsborg. Och det RIMLIGA är väl att pappan ringde dessa.
2015-07-30, 10:15
Medlem
Citat:
Tackar!
Då är det ännu mer rimligt att det tar T.o.m 20 minuter.
Möjligt senario: sammanstråla med övriga familjemedlemmar, diskutera val av pizza, fixa med pengar?
Vem betalar? Sätta sig i bilen och börja köra. 10 minuter

10 minuter resväg

Alltså behöver bröderna sammanstråla ca 19.10 för att vara i Källby ca 19.30

Detta ger i sin tur ännu mindre tid till att se Lisa, ta kontakt med Lisa, samtala lite?, göra Lisa medvetslös/alt döda henne,
få lite panik! tänka?
Få in henne i bilen? Bära henne? Ta sönder mobil, slänga ut massa saker, gömma henne? I ett skåp?

Tycker detta låter väldigt orimligt med tanke på tiden ca 18.23 - 19.10 = ca 40 minuter

Men vissa av er, tycker att man hinner detta, i sådana fall borde man vara jäkligt iskall, enligt mig,
allt bör då ha gått på rutin, vilket jag inte tror att det gjort i detta fall.
Detta var med säkerhet inte planerat, vad jag tror i alla fall.
Och sedan helt lugnt åka och handla pizza med brorsan?
För att sedan äta med familjen och umgås som om inget har hänt.
Otroligt

Skrivit detta tidigare men han kan ju bara ha fångat och bundit henne samt låst in henne sen åkt på pizzaturen..han hade ju hela natten "minst" på sig att ha ihjäl henne. Slänga ur sig hennes prylar kan han gjort senare oxå..på natten..

vet någon när första fyndet görs?
2015-07-30, 10:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rughz
Man skulle hinna mycket fram till (söndag) 19.44 aktuell tidsangivelse på film (alla 3 litauer är dock inte med), synnerligen och speciellt om man dräper cirka 4 dygn senare. I många detaljlägen har du rätt, bra summerat och koll på läget, du uppvisar god konklusionsförmåga, men dessvärre på det hela taget är du ute och cyklar. Försök vrida och vända, lyssna på vad folk säger också, istället för att enkelspårigt köra runt och runt i ditt egna (övertygelse)-spår, det klär dig inte att påvisa samma karaktär som en del äldre enkelspåriga Skövdepoliser.
Här citat om tidpunkt 19.44 hos Handlarn's, huruvida den uppgiften är sann svarar jag dock inte för. Vore bra om postaren kunde säga var den exakta tidsangivelsen kommer i från. Men det skulle i så fall ge ytterligare en kvart till de misstänktas förfogande.
2015-07-30, 10:18
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ja, man kan säkert köra sträckan på 3 minuter också eller på 13 minuter, beroende på chaufför
Vi måste utgå från något generellt och då är googlemaps ett utmärkt alternativ!

Sen kan man, om man ska vara väldigt noga, även ha i beaktande tid för i och utstigning av fordon, val av P - plats, skickligheten i att kunna parkera m.m.

Men vi nöjer oss med det generella med googlemaps tycker jag.
Alltså tar det 9 minuter att köra till Källby
Aldrig i livet att det tar 9 minuter. Om de inte har stannat och plockat blommor eller nåt.
2015-07-30, 10:21
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Nä vem som helst får inte loss en helikopter. Men pappan var/är ju SOG och det är något utöver. Och SOG har tillgång till helikopter. Och SOG ligger i Karlsborg. Och det RIMLIGA är väl att pappan ringde dessa.
Börjar likna en sådan där s k trådsanning.
Och det finns det nog en del av i tråden redan, även sådana som ingen har ifrågasatt. Gissar jag.
Senast redigerad av Gusselby 2015-07-30 kl. 10:39.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in