2015-07-29, 23:00
Medlem
Hej,

Ponera att man har 1 miljon kronor "över".

Dessa pengar vill jag istället för att köpa fonder/aktier/räntekonton etc. gå in i ett eller flera bolag som behöver investeringar. Är själv väldigt intresserad av startup-bolag så de är dessa jag främst är intresserad av att investera i.

Min fråga är: Hur går man tillväga för att hitta sådana företag? Jag inbillar mig att det borde finnas en del lite seriösare pitch event där start-ups får presentera sina affärsidéer och framsteg likt draknästet fast bakom stängda dörrar?

Har googlat runt lite men hittar mest företag som söker flera miljoner för ett väldigt liten del av bolaget. Jag vill kanske få 20-50% av 1-4 bolag för min miljon, samtidigt som jag gärna går in med några timmar per vecka själv och hjälper till i den mån jag kan.
Citera
2015-07-29, 23:06
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larskalle
Hej,

Ponera att man har 1 miljon kronor "över".

Dessa pengar vill jag istället för att köpa fonder/aktier/räntekonton etc. gå in i ett eller flera bolag som behöver investeringar. Är själv väldigt intresserad av startup-bolag så de är dessa jag främst är intresserad av att investera i.

Min fråga är: Hur går man tillväga för att hitta sådana företag? Jag inbillar mig att det borde finnas en del lite seriösare pitch event där start-ups får presentera sina affärsidéer och framsteg likt draknästet fast bakom stängda dörrar?

Har googlat runt lite men hittar mest företag som söker flera miljoner för ett väldigt liten del av bolaget. Jag vill kanske få 20-50% av 1-4 bolag för min miljon, samtidigt som jag gärna går in med några timmar per vecka själv och hjälper till i den mån jag kan.

Har du kollat på crowdfunding?
t.ex. https://www.fundedbyme.com/
Citera
2015-07-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Har du kollat på crowdfunding?
t.ex. https://www.fundedbyme.com/

Jag har varit inne där men inte registrerat mig än. Ser dock verkligen ut som det jag söker men finns bara 8 företag uppe just nu?

Dessutom är jag tveksam till flera av idéerna exempelvis den där smoothie maskinen. Vem vill betala 50 kronor för en "Premium smoothie" från en maskin? Ska jag betala 50 kronor för en smoothie känns det ganska bittert att få den från en maskin, då går jag väl hellre till ett café och får färskt + att café känns väl hundra gånger mer premium än en maskin?

Nu flög jag iväg lite ledsen för det, men har du några erfarenheter/tillägg kring hemsidan? Annars tack för tipset ska nog titta lite närmre på det ändå!
Citera
2015-07-31, 21:07
Medlem
blink21s avatar
Har själv gått i liknande tankar och kollat in fundedbyme. 99% av företagen som dyker upp där verkar tyvärr vara skräp.

Har kollat upp Connect Sverige som är ett affärsängelnätverk, kanske kan vara något som passar dig.
Citera
2015-08-02, 17:20
Medlem
MorganPalssons avatar
Nätverka.
Finns ju inkubatorer, accelerationer och liknande i alla större städer idag. Där går det 500 startups per investerare(egenuträknd siffra). Ofta är det kommunen, universitet/högskolor eller landsting som är "värd" bakom inkubatorerna men det finns också helt privatdrivna.

Där är ofta ganska trevlig miljö. Små kontor erbjuds för en billig månadskostnad samtidigt som det ofta finns offentliga lunchställen och arbetsytor, dessutom brukar det anordnas mingel med just målet att investerare och startups ska träffas.

Kan även bjuda på att lista de inkubatorerna som jag känner till.
Malmö - Mindpark
Helsingborg - Think
Jönköping - Science Park
Stockholm - Sting, SUP46. Finns säkert många i sthlm men dessa är de jag känner till.
Senast redigerad av MorganPalsson 2015-08-02 kl. 18:08.
Citera
2015-08-02, 23:09
Medlem
Hej,

Jag och en kollega bedriver ett företag (Aktiebolag) och kollar lite på investerare.
Du kan kontakta mig via PM så kan vi prata vidare om detta.
Citera
2015-08-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blink21
Har själv gått i liknande tankar och kollat in fundedbyme. 99% av företagen som dyker upp där verkar tyvärr vara skräp.

Har kollat upp Connect Sverige som är ett affärsängelnätverk, kanske kan vara något som passar dig.

Håller tyvärr med dig gällande funded.
Tittade på Connect Sverige, enligt hemsidans information ser det mycket intressant ut. Har du några egna erfarenheter kring detta? Spontant (Kanske helt felaktigt) känns det som att det rör sig om större summor*än 500tkr-1miljon..
Citera
2015-08-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MorganPalsson
Nätverka.
Finns ju inkubatorer, accelerationer och liknande i alla större städer idag. Där går det 500 startups per investerare(egenuträknd siffra). Ofta är det kommunen, universitet/högskolor eller landsting som är "värd" bakom inkubatorerna men det finns också helt privatdrivna.

Där är ofta ganska trevlig miljö. Små kontor erbjuds för en billig månadskostnad samtidigt som det ofta finns offentliga lunchställen och arbetsytor, dessutom brukar det anordnas mingel med just målet att investerare och startups ska träffas.

Kan även bjuda på att lista de inkubatorerna som jag känner till.
Malmö - Mindpark
Helsingborg - Think
Jönköping - Science Park
Stockholm - Sting, SUP46. Finns säkert många i sthlm men dessa är de jag känner till.

Intressant! Hur fungerar det om man som investerare vill få reda på mer om dessa startups? Har de öppna pitchar eller liknande?
Citera
2015-08-04, 07:16
Medlem
MorganPalssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larskalle
Intressant! Hur fungerar det om man som investerare vill få reda på mer om dessa startups? Har de öppna pitchar eller liknande?

Det händer att de har events där entreprenörerna pitchar.
Men du är ingen affärsängel. Man släpper inte in vem som helst som delägare. Har du inget att erbjuda förutom din miljon i form av ex exklusivt kontaktnät eller någon unik kunskap är det nog bäst att du går på ett vanligt mingel, lär känna lite folk och tillslut lärt känna någon så väl samtidigt som du tror på deras idé att de är villig att låta dig köpa in dig i deras baby.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in