Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-29, 17:32
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retepm.
Jo men här jagar man för sitt höga nöjes skull. Du ser verkligen inte skillnaden här eller hur? Kanske du har nån empatibrist som gör dig oförmögen att förstå?

Gör det nåt skillnad för djuret som dödas huruvida det är för nöje eller mat det blir dödat?
Lejonet fick i alla fall leva sitt liv i relativ frihet, men du kanske har nån empatistörning som gör att du är oförmögen att bry dig om de kycklingar, grisar och kor som lever hela sina liv i fångenskap och inte sällan i för små utrymmen för att du ska kunna käka en nice middag.

Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Då räknar jag med att du tycker det är bättre att döda en hund än att döda en axolotl. Om du inte vet vad det är för något så är det en mexikansk fisk som är utrotningshotad.

axolotl är verkligen ingen fisk, hur fan kan du känna till djuret så bra att du kan stava till det och ändå inte ha en aning om vad det är eller vad som gör det så speciellt?
Citera
2015-07-29, 17:36
Medlem
No.90-Kleists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Gör det nåt skillnad för djuret som dödas huruvida det är för nöje eller mat det blir dödat?
Lejonet fick i alla fall leva sitt liv i relativ frihet, men du kanske har nån empatistörning som gör att du är oförmögen att bry dig om de kycklingar, grisar och kor som lever hela sina liv i fångenskap och inte sällan i för små utrymmen för att du ska kunna käka en nice middag.

axolotl är verkligen ingen fisk, hur fan kan du känna till djuret så bra att du kan stava till det och ändå inte ha en aning om vad det är eller vad som gör det så speciellt?
Med reservation för att det tydligen är en salamander, kvarstår exemplet.
Citera
2015-07-29, 17:45
Medlem
Lord Ralphs avatar
Utan att försvara skytten så måste man ju konstatera att det är högst osannolikt att han var medveten om att det var Cecil som skulle skjutas eller om att det hela var olagligt.

Jag baserar detta antagande på att det helt enkelt vore idiotiskt att tjuvjaga lejon när det inte kostar mer att göra det på laglig väg.
Att han inte vill skjuta ett lejon med GPS-halsband behöver jag förhoppningsvis inte förklara vidare.

Jaktledaren, Theo Bronkhorst och markägaren, "nåt negernamn" hävdar att de hade tillstånd för att skjuta lejon, något som myndigheterna i Zimbabwe säljer till olika jaktföretag.

Folk får detta att framstå som århundradets illdåd när det enda som möjligtvis kan ha varit olagligt är att företaget inte hade rätt licens.

Missförstå mig inte, jag hoppas att företaget fälls om de har sysslat med olagligheter, men det pågår jaktbrott på en industriell skala i området som inte kan jämföras med detta och som borde vara fokus i debbatten.

OBS: moraliska betänkligheter angående troféjakt har inte tagits med i ekvationen åvan.
Citera
2015-07-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Utan att försvara skytten så måste man ju konstatera att det är högst osannolikt att han var medveten om att det var Cecil som skulle skjutas eller om att det hela var olagligt.

Jag baserar detta antagande på att det helt enkelt vore idiotiskt att tjuvjaga lejon när det inte kostar mer att göra det på laglig väg.
Att han inte vill skjuta ett lejon med GPS-halsband behöver jag förhoppningsvis inte förklara vidare.

Jaktledaren, Theo Bronkhorst och markägaren, "nåt negernamn" hävdar att de hade tillstånd för att skjuta lejon, något som myndigheterna i Zimbabwe säljer till olika jaktföretag.

Folk får detta att framstå som århundradets illdåd när det enda som möjligtvis kan ha varit olagligt är att företaget inte hade rätt licens.

Missförstå mig inte, jag hoppas att företaget fälls om de har sysslat med olagligheter, men det pågår jaktbrott på en industriell skala i området som inte kan jämföras med detta och som borde vara fokus i debbatten.

OBS: moraliska betänkligheter angående troféjakt har inte tagits med i ekvationen åvan.

Sen när blev det tillåtet med jakt på utrotningshotade djur i naturreservat? Sedan när skyltas det inte när man åker in med en bil i ett naturreservat? Sen när blev det lagligt att locka djur från naturreservat för att kunna döda dom?

Hur många lejon kan du jaga lagligt för samma summa pengar och vart hittar du dessa lejon?

Självklart har man som jägare eller vad man än är ansvarig för sina egna handlingar, det går inte att skylla allt på James bara för att man har pengar.
Citera
2015-07-29, 19:14
Medlem
Jag finner inge ord för detta, vissa människor förtjänar att dö plågsamt, Walter är en av de.
Att döda ett utrotningshotade djur borde ses som det absolut värsta brott som finns.
Lika äckligt av Afrika att tillåta nöjesjakt för rika vita människor som betalar stora summor för att skjuta utrotningshotade djur. Fyfan..
Citera
2015-07-29, 19:19
Medlem
swebarbs avatar
vilket jävla as.. borde släppa ut han i savannen i afrika så får dom gå lös på fanskapet bäst dom vill!
Citera
2015-07-29, 19:26
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
vilket jävla as.. borde släppa ut han i savannen i afrika så får dom gå lös på fanskapet bäst dom vill!
Det här skriver jag under på, sätt en pil i benet på honom också
Citera
2015-07-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Jag finner inge ord för detta, vissa människor förtjänar att dö plågsamt, Walter är en av de.
Att döda ett utrotningshotade djur borde ses som det absolut värsta brott som finns.
Lika äckligt av Afrika att tillåta nöjesjakt för rika vita människor som betalar stora summor för att skjuta utrotningshotade djur. Fyfan..

Gnäller du lika mycket på de som fiskar haj eller de som äter sushi?

Sen är Afrika en kontinent och saknar därmed förmåga att varken tillåta eller förbjuda saker för rika vita människor (hade det varit okej om det hade varit rika kineser eller afrikaner som betalade för troféjakt?
Citera
2015-07-29, 19:37
Medlem
Citat:
Gnäller du lika mycket på de som fiskar haj eller de som äter sushi?

Sen är Afrika en kontinent och saknar därmed förmåga att varken tillåta eller förbjuda saker för rika vita människor (hade det varit okej om det hade varit rika kineser eller afrikaner som betalade för troféjakt?

Du verkar inte förstå skillnaden mellan utrotningshotade djur och djur som vi föder upp inom kött eller pälsindustrin?
Dödar man ett utrotningshotat djur så spelar det stor roll eftersom de är på väg att utrotas, dödar du en människa eller ett djur som inte är utrotningshotat så gör det noll skillnad.
Citera
2015-07-29, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Du verkar inte förstå skillnaden mellan utrotningshotade djur och djur som vi föder upp inom kött eller pälsindustrin?
Dödar man ett utrotningshotat djur så spelar det stor roll eftersom de är på väg att utrotas, dödar du en människa eller ett djur som inte är utrotningshotat så gör det noll skillnad.

Fast en individ gör varken från eller till så länge det inte är akut utrotningshotat och endast finns extremt få individer kvar.

Och i inlägget du besvarade så gav jag två exempel varav båda är klart relaterade till utrotningshotade arter. Men blåfenad tonfisk har väl inget förnamn eller gullig päls så det är väl mer okej att ha ihjäl dem.
Det olagliga hajfisket är väl också okej.. hajar är väl bara farliga eller nåt.. medan lejon är majestätiska.
Citera
2015-07-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No.90-Kleist
Så länge djuret redan är dött har jag ingen förståelse för varför det skulle vara otillåtet. Vem bryr sig om ett kadaver?

Tjuvjägarna bryr sig om de kan tjäna pengar på djurkadaver. Kan de inte sälja och tjänar pengar på döda djur kommer de inte att forstätta.
Citera
2015-07-29, 20:00
Medlem
Citat:
Fast en individ gör varken från eller till så länge det inte är akut utrotningshotat och endast finns extremt få individer kvar.

Och i inlägget du besvarade så gav jag två exempel varav båda är klart relaterade till utrotningshotade arter. Men blåfenad tonfisk har väl inget förnamn eller gullig päls så det är väl mer okej att ha ihjäl dem.
Det olagliga hajfisket är väl också okej.. hajar är väl bara farliga eller nåt.. medan lejon är majestätiska.

Du verkar saknar hjärnceller vilket gör det svårt att argumentera. Det är inte okej att döda något utrotningshotat djur eller något djur som är på väg att bli det.
Enligt dig så har en kyckling och ett lejon precis samma värde, enligt de flesta kloka människor som har empati för djur så är det inte så av väldigt självklara anledningar.

"Fast en individ gör varken från eller till så länge det inte är akut utrotningshotat och endast finns extremt få individer kvar."

Vad menar du? Om inte ett djur är akut utrotningshotat så är det okej att jaga de?
De flesta vilda djur, speciellt exotiska djur som lever i överbefolkade länder kommer att bli utrotningshotade inom en relativt snar framtid.
När det gäller just lejon så har de minskat med 30% de senaste 10 åren och kommer att minska lika mycket de kommande två decennierna.
Det är precis din mentalitet som har lett till att så många djur har utrotats av människan.
Man jagar och jagar och vips så finns det bara ett fåtal djur kvar. Vad sägs om att försöka tänka långsiktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in