Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-07-29, 20:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamienoble
Du verkar saknar hjärnceller vilket gör det svårt att argumentera. Det är inte okej att döda något utrotningshotat djur eller något djur som är på väg att bli det.
Enligt dig så har en kyckling och ett lejon precis samma värde, enligt de flesta kloka människor som har empati för djur så är det inte så av väldigt självklara anledningar.

"Fast en individ gör varken från eller till så länge det inte är akut utrotningshotat och endast finns extremt få individer kvar."

Vad menar du? Om inte ett djur är akut utrotningshotat så är det okej att jaga de?
De flesta vilda djur, speciellt exotiska djur som lever i överbefolkade länder kommer att bli utrotningshotade inom en relativt snar framtid.
När det gäller just lejon så har de minskat med 30% de senaste 10 åren och kommer att minska lika mycket de kommande två decennierna.
Det är precis din mentalitet som har lett till att så många djur har utrotats av människan.
Man jagar och jagar och vips så finns det bara ett fåtal djur kvar. Vad sägs om att försöka tänka långsiktigt?

Vadå min mentalitet? Jag har ingenstans försvarat jakt av lejon (eller jakt överhuvudtaget).
Och du har fortfarande inte svarat på huruvida du upprörs lika mycket av hajfiske eller sushiätande?
Citera
2015-07-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Vadå min mentalitet? Jag har ingenstans försvarat jakt av lejon (eller jakt överhuvudtaget).
Och du har fortfarande inte svarat på huruvida du upprörs lika mycket av hajfiske eller sushiätande?

Du ser ingen skillnad på att jaga lejon eller att jaga en kyckling (om man nu skulle vilja göra det), så länge man dödar kycklingar så ska man få döda lejon enligt dig och då kommer de ju att utrotas.
Jag är djurvän i alla högsta grad, du frågar helt fel person om jag upprörs eller inte.
Ja jag upprörs precis lika mycket av hajfiske där man skär av fenorna och dumpar de sedan levande i havet igen, tiotusentals miljoner hajar dör på detta sätt årligen.
Citera
2015-07-29, 20:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Lyckas han bli fångad i Zimbabwe så lär hans fängelsevistelse bli kortvarig. Kan tänka mig att fångarna inte blir så glada över att ha honom där.

Zimbabwe - världens mest rasistiska nation...
Grattis du amerikanske, vite, tandläkare. Du kommer att bli rektal-expert inom kort...
Citera
2015-07-29, 20:37
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fache
H
Det skjuts troligtvis flera tusen djur varje dag i världen, för att inte tala om alla oskyldiga kor och grisar som går till slakt, ingen bryr sig om detta, inte i media iallafall. Men när det helt okända lejonet Cecil skjuts så fyller det nyhetssändningar och folk menar att dödsstraff ska införas för tjuvjägare.

Jag säger inte detta för att skydda ynkryggen som sköt lejonet men folk har sån jäkla dubbelmoral ibland.
Ja, jag förstår inte varför man ska skuta djur lagligt över huvud taget. Känns så hemskt. Kan man inte skaffa sig en annan hobby.

Sen varför man måste skjuta te.x. älgar och så vet jag inget om, det kanske man måste. Men jag undrar.

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/jakt
Senast redigerad av swimmingpool 2015-07-29 kl. 20:40.
Citera
2015-07-29, 20:43
Medlem
snigel1s avatar
Lejonet kanske var gammalt och hade tandlossning. Bäst att han fick dö.
Citera
2015-07-29, 21:08
Medlem
Citat:
Palmer har i medier över hela världen hängts ut som "lejonmördare" och reaktionerna har inte låtit vänta på sig. På Twitter skriver en användare:
"Låt oss hoppas att Walter Palmer, som så modigt dödade ett magnifikt lejon i Zimbabwe med en pilbåge, möter ett liknande öde snart."
Palmer har fått flera andra hot i samma stil både på Twitter och på sin mottagnings företagssida på Facebook. Tusentals användare över hela världen uttrycker nu sin avsky för amerikanen

Citat:
Två utpekade medbrottslingar i Zimbabwe misstänks för jaktbrott: jägaren Theo Bronkhurst och Honest Ndlovu, ägare till en privat jaktpark. Enligt flera medier beviljades Bronkhurst på onsdagen frihet mot borgen i väntan på rättegång som inleds den 5 augusti.
De riskerar långa fängelsestraff och böter.
Även Bronkhursts son är efterlyst och ska förhöras.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article21187414.ab
Citera
2015-07-29, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Lejonet kanske var gammalt och hade tandlossning. Bäst att han fick dö.

Nja, ålder och ev karies till trots så var C flockens alfahane och alltså den som fick lägra honorna. Således kommer nu hans avkomma/kullar att dödas av den hane som ser sig stå på tur att överta tronen.
Citera
2015-07-29, 21:11
Medlem
Snapcounts avatar
Det som lite slår mig även är pengarna den "gode" tandläkaren har satt ner på jakt, det är ju en dyrbar nisch inom jakten sätter pengar på. Leopard, Noshörning och Lejon kommer ju inte alls billigt. I tillägg till detta håller han fru och två barn lyckliga.

Som tandläkare i Minnesota.., inte i New york eller Los angels. Antar dock att utgifterna dem närmaste tiden kommer att gå på rött med dyra advokatkostnader, samt kunder som droppar honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Zimbabwe - världens mest rasistiska nation...
Grattis du amerikanske, vite, tandläkare. Du kommer att bli rektal-expert inom kort...

O..nej...du.., är rädd för att "bruna kuvert" kommer att givas under bordet.., där slutet blir att han gör en offentlig pudel i en rättegång, och han blir ekonomiskt skyldig i att köpa in några nya djur till nationalparken. Kanske t.o.m en ny art till parken. Money talks i denna region..

Det blir ju "win-win" för bägge. Såpass cynisk är jag..
Citera
2015-07-29, 21:14
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Folk är i allmänhet ganska dåliga på att erkänna att de värderar djur olika. Självklart är ju däggdjur närmre hjärtat, de behöver inte ens vara söta däggdjur folk blir blödiga som fan över delfiner. Jag håller även med om att det är värre för djuret i sig självt att födas upp i en bur och slaktas än att det lever fritt i tretton år och råkar ut för den här galningen. Men varför dra in det i tråden när den handlar om lejonet? Köttindustrin är massiv och grym och att bli arg över den här jävla tandläkaren gör inte att man har mindre emot köttindustrin och allt organiserat plågeri.

Blev jävligt äcklad av den här människan. Skjutit andra lejon, leoparder, noshörningar och massor. Allt är verkligen till salu. Fyfan blir deprimerad. Har mer kärlek för kattdjur än människor just nu.
Citera
2015-07-29, 21:15
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Ja, jag förstår inte varför man ska skuta djur lagligt över huvud taget. Känns så hemskt. Kan man inte skaffa sig en annan hobby.

Sen varför man måste skjuta te.x. älgar och så vet jag inget om, det kanske man måste. Men jag undrar.

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/jakt

För älgen gör ju inga skador på skogen. Man får helt enkelt förvalta älgstammen om man iframtiden skulle vilja ha annan trädslagsblandning än gran i sverige. Älgstammen orsakar skador för miljarder varje år. Det är iofs tack vare jägarkåren som vi har så stor älgstam.

Har inte läst mig in på just detta men detta känns ju helt hysteriskt vilken drev det har blivit. Visst onödigt med bågjakt kanske, men man får faktiskt jaga lejon i vissa delar och det sker under kontrollerade former. Det är inget fel med det. Det som är fel är ju i detta fall att det skett olagligt och okontrollerat. Drevet verkar mest bestå av disneyfolk eller vanlig populistiska drev som om en vecka är förfärdad över nästa sociala grej på facebook.
Citera
2015-07-29, 21:20
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Drevet verkar mest bestå av disneyfolk eller vanlig populistiska drev som om en vecka är förfärdad över nästa sociala grej på facebook.

Tycker att drevet har kommit främst ifrån USA, som har tagit illa upp på att en av deras landsmän har lekt Tarzan. Syns det är bra att de inte alltid drar upp offerkoftan för deras medborgare.
Citera
2015-07-29, 21:26
Medlem
Claysons avatar
Vilken jävla skitstövel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in