2015-07-29, 12:47
Medlem
Problemet med Kurtans synsätt är att han inte bara anser att vi inte har
bostadsbrist utan också att det finns för många bostäder av en särskild
sort, nämligen allmännyttiga hyreslägenheter. Och för honom är alla
metoder tillåtna för att avskaffa dessa. Hans åsikter är förvisso extrema
men han är inte ensam om dem, utan borgerlig politik handlar i praktiken
bara om detta. Varje allmännyttig hyreslägenhet är en sådan för mycket !

Den här synen är apart och den delas egentligen bara av ett fåtal ideologiskt
medvetna nyliberaler och knappast av den breda majoriteten borgerliga väljare.
Icke desto mindre handlar det om tillåtna åsikter som bör få framföras, fast
kanske inte dag ut och dag in i denna tråd. Diskussionerna tenderar att bli
helt meningslösa och ute i riktiga världen blir bostadsbristen bara värre.

Att sedan Kurtan sitter och skryter i denna (och andra) trådar om sin egen
förmånliga ekonomiska situation bevisar väl bara att han, som många på
den kanten, har ersatt hjärtat med en plånbok. Och förmodligen har han
gjort riktiga bedömningar för egen del men en seriös bostadspolitik kan ju
inte handla om att bara gynna sig själv och den egna gruppen, den som "älskar
att äga".

Men fattiga och mindre bemedlade har ingen nåd att vänta sig från Kurtan och
hans anhängare i den här tråden ...
Citera
2015-07-29, 14:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Nej, ombildning beror på en fast ideologisk vilja att skänka bort allmän
egendom till de som just nu bebor den, men som strax kommer att
flytta därifrån och casha in alla pengarna. Gentrifiering kallas det ...

Jaha men var ska de flytta då? De har ju köpt ut sig från kön och måste då köpa ett annat boende på en dyr marknad.

Och att sossarna sålt ut kommenterar du inte ens...

Utförsäljningar har inte bara med ideologi att göra. Det har snarare mer med ekonomi att göra. Kan kommunen få in pengar via försäljningar som kan finansiera upprustning och nya hyresrätter så kommer politiker att göra så.

Sossar eller moderater spelar ingen roll. Med reglerade hyror räcker inte finansieringen helt enkelt. Lösningen på detta är marknadshyror. Men det vill väl inte du ha?
Citera
2015-07-29, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du får svårt att, därifrån du huserar, rösta på s i NORRLAND och i betongförorten ...

Jaha så är på det klara med att utförsäljningarna sker på kommunal nivå nu och därmed inte kan vara mina "kompisar"?
Citera
2015-07-29, 14:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
RIKTAT till KURTAN men det är kanske uppenbart.

Citat:

Nej, det är inte flyttskatten utan de absurda utförsäljningarna som gjort att "alla"
måste låna, var och en för sig. .

ja och vad är problemet med det?

BOSTADSBUBBLA tror jag det kallas ...

Men du håller alltså med om att utförsäljningarna är absurda ?
utförsäljningarna är en konsekvens av lika absurda reglerade hyror.

Man får det man förtjänar helt enkelt tyvärr.

Bostadsbubbla tror jag dock inte på. Och får det här systemet med reglerade hyror fortgå så blir jag än mindre orolig för bostadsbubblor
Citera
2015-07-29, 15:47
Medlem
Citat:
Nej, ombildning beror på en fast ideologisk vilja att skänka bort allmän
egendom till de som just nu bebor den, men som strax kommer att
flytta därifrån och casha in alla pengarna. Gentrifiering kallas det ...
Skänka??

Vem ville betala mer?
Citera
2015-07-29, 16:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Skänka??

Vem ville betala mer?

Skänka bort allmän egendom är till och med olagligt. Till marknadspris är däremot ok. Och det är det som också sker vid ombildning.
Citera
2015-07-29, 18:34
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Jag gjorde en beräkning i tråden om bostadsbubbla. De två kolumnerna för 2016 och för 2018 är för att se vad som händer om räntan går upp. Dessa spekulerar i en inflations och ränteökning. (Givet 0-tillväxt).

Kod:
År		1994	2014	2016	2018	
Pris		940	3000	3000	3000	KSEK
Lån		752	2400	2400	2400	KSEK
Drift		18	36	36.36	36.72	KSEK
Räntenivå	9	1.8	2.8	3.8	%
Ränta		47	30	47.04	63.84	KSEK
Årslön		231	479	483.79	488.58	KSEK
Boendekostnad	28	14	17	21	% av lön
KPI ökning		0	1	2	%

Kvar per mån	6.13	23.64	22.48	21.34	KSEK
Prisdata är från SCB och inkomstdata från ekonomifakta. Alla siffror är nominella.
Som man kan se är boendekostnad idag ca hälften av vad den var 1994. (Man ska dock ha klart för sig att en del av räntan man betalade 94 i praktiken blir en amortering pga inflationen).

Så vi kan se att om vi använder 94 som norm så finns det utrymme för att stigande priser även om räntan kryper upp.
Hur folk sedan gör är väl en annan fråga. Dom behöver ju inte se 94 som norm.

Jag ville bara peka på att det är inte orealistiska att anta att man kan få ytterligare prisökningar.

---------------------------------

För frågan om bostadsbrist så kan vi se att boendekostnaden är ca hälften av vad den var 1994. Det kan ju göra att folk tycker att dom kan kosta på sig fler kvm.

Även här hamnar vi i att det inte är speciellt relevant att tala om bostadsbrist. Utan att det handlar om pris folk vill betala för kvm.

Den dag vi inför marknadshyra så har vi inga köer, utan det kommer att gå att få sig en hyresrätt omgående.

Tja, vad ska jag säga? När räntan är 9% så äger påståendet "jag kommer nu ta ett lån och ha det under lång tid, det är mycket troligt att räntan kommer att gå ned" relevans. Idag är räntan 1,5% och den omvända situationen råder. Samtidigt är bostadspriserna helt enkelt skithöga. Och SBAB lånar ut millen till ensamstående vårdbiträden för köp av kolchosmedlemskap i Tensta.
Citera
2015-07-29, 18:36
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja eller så tar ränteökningarna och de höjda lönenivåerna ut varandra och priserna står stilla, vilket kanske vore bäst.

Boendekostnaderna har minskat rejält för oss som äger vårt boende. Det är stor skillnad nu mot tidigare. Har nog aldrig bott så här billigt skulle jag tro.

Nja så ser inte jag på saken. Det som hänt att privatpersoner börjat ha skulderna istället för fastighetsbolag. Det behöver inte vara ett problem i sig. Snarare ger det mer frihet och möjligheter för vanligt folk att pressa kostnader.

Det kommer aldrig att byggas "tillräckligt många" bostäder, eftersom det inte finns finansiering till det på långa vägar. (Antar att du syftar på "billiga hyresrätter")

Det är inte brist på BR direkt...

Jag har inget egenintresse av att det inte byggs. Jag skulle gärna se att byggandet ökade rejält.

Byggandet av flerfamiljhus - oavsett upplåtelseform och hyressystem - är en prispress på beståndet, när byggandet överstiger befolkningsökningen.

Ditt egenintresse är att du inte vill att ditt kolchosmedlemskap ska falla i värde.
Citera
2015-07-29, 20:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Byggandet av flerfamiljhus - oavsett upplåtelseform och hyressystem - är en prispress på beståndet, när byggandet överstiger befolkningsökningen.

Ditt egenintresse är att du inte vill att ditt kolchosmedlemskap ska falla i värde.

Spelar väl ingen roll om "kolchosen" faller i värde, för då blir det ju nästa större bostad billigare. Inget mig emot iaf.

Och jag ska nog satsa på egen villa och inte kolchos i framtiden...
Citera
2015-07-29, 21:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Bra debattartikel om hyresregleringens skadeeffekter på hyresmarknaden:

http://nwt.se/asikter/debatt/2015/07/29/hyresregleringen-maste-reformeras
Citera
2015-07-29, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
"Krisen" har skapats av ditt synsätt som tyvärr genomsyrar bostadspolitiken fortfarande. Och det kommer inte bli bättre ju längre tiden går. Bara värre och värre.

Kan du utveckla hur krisen har skapats av mitt synsätt?
Citera
2015-07-29, 23:24
Medlem
Citat:
Den dag vi inför marknadshyra så har vi inga köer, utan det kommer att gå att få sig en hyresrätt omgående.

Verkligen? Vart finns alla dessa tomma lägenheter idag? Enligt dig behöver man ju inte bygga alls för det finns ju redan lägenheter, eller menar du att byggbolagen skulle på under ett år slå upp över en halv miljon nya bostäder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in