2015-07-29, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och du har fortfarande inte förstått vad det är brist på egentligen....

Dvs underprissatta hyresrätter.
Ombildning är en konsekvens av underprissättningen.

Korrekt, det står hundratusentals tomma lägenheter i Sthlm, GbG och Malmö som bara väntar på att folk ska flytta in.

Citera
2015-07-29, 08:57
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Det var ju exakt det som hände under 00-talet. Ekonomin hos hushållen förbättrades avsevärt i takt med att räntan steg och likaså bostadspriserna.

Jo men man kan inte bara stirra sig blind på priset. Man måste se helheten och se priset som en variabel för totalkostnaden för att bo.

Själv har jag aldrig någonsin bott så pass billigt som jag gör idag. Mycket tack vare den låga räntan naturligtvis.

Nej det kan ju bli svårt...

Det är inte svårt att förstå, bara svårt att ta på allvar.

Du hävdar alltså att idag (inte igår på 00-talet) så kan räntan och bostadspriserna gå upp samtidigt. Argumentet är att ränteökningen kan bero på förbättrad ekonomi hos hushållen, så att de kan betala ännu mer ränta. Hur troligt är det? BNP per capita står i princip still sedan 2007. Väger man in statens all rundgång av pengar, som skapar falsk omsättning, så stagnerar förmodligen BNP per capita.

En annan betraktelse är att deflationen som riksbanken bekämpar med negativ ränta, inte riktigt är synlig för hushållen i vardagen. Var är den liksom? Vad är det som blir billigare? Jag tycker det mesta blir dyrare. Olja och el har blivit billigare. Men det syns inte speciellt mycket hos konsument efter alla skatter.

Vi sitter i en rävsax, ur vilken ingen vacker exit finns. Skadan är liksom redan skedd iom att det enorma bostadsskuldberget skapades. Byggs det tillräckligt många bostäder - skitsamma om det är brf eller HR - så kommer många, många människor som förköpt sig att bli ruinerade. Bygger vi inte tillräckligt så förblir vi i en situation där bostadsbrist kommer att ge upphov till mycket negativa sociala och ekonomiska effekter. Du företräder egenintresset att det byggs i mindre skala.
Citera
2015-07-29, 09:58
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Korrekt, det står hundratusentals tomma lägenheter i Sthlm, GbG och Malmö som bara väntar på att folk ska flytta in.

Och om man sätter rätt pris, blir det kö då?
Citera
2015-07-29, 10:05
Medlem
Citat:

Du kan ha 1kr eller 1 miljon det kommer vara kris likförbannat. Och jag hoppas du insåg att jag var sarkastisk...
Citera
2015-07-29, 11:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du kan ha 1kr eller 1 miljon det kommer vara kris likförbannat. Och jag hoppas du insåg att jag var sarkastisk...

"Krisen" har skapats av ditt synsätt som tyvärr genomsyrar bostadspolitiken fortfarande. Och det kommer inte bli bättre ju längre tiden går. Bara värre och värre.
Citera
2015-07-29, 11:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang

Du hävdar alltså att idag (inte igår på 00-talet) så kan räntan och bostadspriserna gå upp samtidigt. Argumentet är att ränteökningen kan bero på förbättrad ekonomi hos hushållen, så att de kan betala ännu mer ränta. Hur troligt är det? BNP per capita står i princip still sedan 2007. Väger man in statens all rundgång av pengar, som skapar falsk omsättning, så stagnerar förmodligen BNP per capita.
Ja eller så tar ränteökningarna och de höjda lönenivåerna ut varandra och priserna står stilla, vilket kanske vore bäst.

Citat:
En annan betraktelse är att deflationen som riksbanken bekämpar med negativ ränta, inte riktigt är synlig för hushållen i vardagen. Var är den liksom? Vad är det som blir billigare? Jag tycker det mesta blir dyrare. Olja och el har blivit billigare. Men det syns inte speciellt mycket hos konsument efter alla skatter.
Boendekostnaderna har minskat rejält för oss som äger vårt boende. Det är stor skillnad nu mot tidigare. Har nog aldrig bott så här billigt skulle jag tro.

Citat:
Vi sitter i en rävsax, ur vilken ingen vacker exit finns. Skadan är liksom redan skedd iom att det enorma bostadsskuldberget skapades.
Nja så ser inte jag på saken. Det som hänt att privatpersoner börjat ha skulderna istället för fastighetsbolag. Det behöver inte vara ett problem i sig. Snarare ger det mer frihet och möjligheter för vanligt folk att pressa kostnader.

Citat:
Byggs det tillräckligt många bostäder - skitsamma om det är brf eller HR - så kommer många, många människor som förköpt sig att bli ruinerade. Bygger vi inte tillräckligt så förblir vi i en situation där bostadsbrist kommer att ge upphov till mycket negativa sociala och ekonomiska effekter. Du företräder egenintresset att det byggs i mindre skala.

Det kommer aldrig att byggas "tillräckligt många" bostäder, eftersom det inte finns finansiering till det på långa vägar. (Antar att du syftar på "billiga hyresrätter")

Det är inte brist på BR direkt...

Jag har inget egenintresse av att det inte byggs. Jag skulle gärna se att byggandet ökade rejält.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-07-29 kl. 11:09.
Citera
2015-07-29, 12:12
Medlem
Citat:

Du hävdar alltså att idag (inte igår på 00-talet) så kan räntan och bostadspriserna gå upp samtidigt.

Jag gjorde en beräkning i tråden om bostadsbubbla. De två kolumnerna för 2016 och för 2018 är för att se vad som händer om räntan går upp. Dessa spekulerar i en inflations och ränteökning. (Givet 0-tillväxt).

Kod:
År		1994	2014	2016	2018	
Pris		940	3000	3000	3000	KSEK
Lån		752	2400	2400	2400	KSEK
Drift		18	36	36.36	36.72	KSEK
Räntenivå	9	1.8	2.8	3.8	%
Ränta		47	30	47.04	63.84	KSEK
Årslön		231	479	483.79	488.58	KSEK
Boendekostnad	28	14	17	21	% av lön
KPI ökning		0	1	2	%

Kvar per mån	6.13	23.64	22.48	21.34	KSEK
Prisdata är från SCB och inkomstdata från ekonomifakta. Alla siffror är nominella.
Som man kan se är boendekostnad idag ca hälften av vad den var 1994. (Man ska dock ha klart för sig att en del av räntan man betalade 94 i praktiken blir en amortering pga inflationen).

Så vi kan se att om vi använder 94 som norm så finns det utrymme för att stigande priser även om räntan kryper upp.
Hur folk sedan gör är väl en annan fråga. Dom behöver ju inte se 94 som norm.

Jag ville bara peka på att det är inte orealistiska att anta att man kan få ytterligare prisökningar.

---------------------------------

För frågan om bostadsbrist så kan vi se att boendekostnaden är ca hälften av vad den var 1994. Det kan ju göra att folk tycker att dom kan kosta på sig fler kvm.

Även här hamnar vi i att det inte är speciellt relevant att tala om bostadsbrist. Utan att det handlar om pris folk vill betala för kvm.

Den dag vi inför marknadshyra så har vi inga köer, utan det kommer att gå att få sig en hyresrätt omgående.
Citera
2015-07-29, 12:33
Medlem
Citat:

http://www.dn.se/sthlm/var-tredje-lagenhet-pa-boendet-star-tom/

Faktum är alltså att det faktiskt finns tomma lägenheter. Artikeln är några
år gammal men situationen lär bestå. Och vad är problemet ? Tja, det
handlar om pensionärer, kanske sådana som med god vinst sålt sina hus
(som de i praktiken fått betalt för att bo i) men dels inte vill betala s k
flyttskatt, dels inte vill betala hög hyra.

Observera f ö att inte någonstans finns någon siffra på vad hyran skulle
vara ! Kanske inte 10.000 för en 1:a men säkert för en tvåa. Bostadsbidrag,
visst, men hur hög är lägsta pensionen ? Och det blir ju en ekonomisk
prövning i vilket fall som helst.

Men Kurtan har säkert en lösning på det här ...
Citera
2015-07-29, 12:34
Medlem
Citat:
Och du har fortfarande inte förstått vad det är brist på egentligen....

Dvs underprissatta hyresrätter.
Ombildning är en konsekvens av underprissättningen.

Nej, ombildning beror på en fast ideologisk vilja att skänka bort allmän
egendom till de som just nu bebor den, men som strax kommer att
flytta därifrån och casha in alla pengarna. Gentrifiering kallas det ...
Citera
2015-07-29, 12:36
Medlem
Citat:
vadå jag och mina kompisar? Socialdemokraterna i Luleå och Botkyrka eller? Nej jag röstar inte på sossarna.

Du får svårt att, därifrån du huserar, rösta på s i NORRLAND och i betongförorten ...
Citera
2015-07-29, 12:37
Medlem
RIKTAT till KURTAN men det är kanske uppenbart.

Citat:

Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie

Nej, det är inte flyttskatten utan de absurda utförsäljningarna som gjort att "alla"
måste låna, var och en för sig. .

ja och vad är problemet med det?

BOSTADSBUBBLA tror jag det kallas ...

Men du håller alltså med om att utförsäljningarna är absurda ?
Senast redigerad av Fastbuckfreddie 2015-07-29 kl. 12:50.
Citera
2015-07-29, 12:38
Medlem
Citat:

http://www.dn.se/sthlm/var-tredje-lagenhet-pa-boendet-star-tom/

Och vad är rätt pris här då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in