Att de inte "gillats"/"gillas" antar jag. Någon sade ju t ex:
Citat:
Jo, men då kan man väl tycka att de ska sluta kräva det ena och det andra?
Citat:
Hur menar du? Man är väl alltid intresserad av varifrån någons biologiska ursprung är ifrån? Inget specifikt för negrer. Jag resonerar så om alla folk som jag sagt. Östasiater är östasiater, indianer är indianer, turkar är turkar, semiter är semiter, vita är vita, osv.
Subsaharier är väl ett ord som funkar. Nu finns neger som ett allmänt vedertaget ord som folk vet vilka man menar med det, och jag ser ingen speciell anledning till att använda andra ord. Eftersom den förhatliga etablerade makten gjort en kampanj av att "kriminalisera" ord för ickevita folk av olika slag, allena som ett led i en tankekrigföring så är det skäl i sig att använda just det ordet. Nu är ju en neger just en neger, så det är egentligen inget som påverkar.
Subsaharier är väl ett ord som funkar. Nu finns neger som ett allmänt vedertaget ord som folk vet vilka man menar med det, och jag ser ingen speciell anledning till att använda andra ord. Eftersom den förhatliga etablerade makten gjort en kampanj av att "kriminalisera" ord för ickevita folk av olika slag, allena som ett led i en tankekrigföring så är det skäl i sig att använda just det ordet. Nu är ju en neger just en neger, så det är egentligen inget som påverkar.
Om vita helt enkelt och utan vidare specifikation kan benämnas "vita" borde vi kunna köra med "svarta" om negrer. Jag tror inte att det kommer till att leda till några värre missförstånd än de som eventuellt uppstår när man kallar alla ljushyade för "vita". Alla kommer att förstå ordet "svarta".
Personligen låter jag inte bli att säga neger för lagens eller etabilssemangets skull utan för att jag fått uppfattningen om att svarta inte vill bli kallade negrer till höger och vänster.
Citat:
Vad är det ena och det andra då?