2015-05-28, 06:44
Bannlyst
Det handlar om vilka signaler man vill sända ut.

Givetvis finns det ett n-ord. Det är oomtvistat!

Många med rötter i Afrika känner dock olust inför det ordet, och det måste man respektera!

Vi som sitter här i språk är ju till största delen vita. Och vill ju heller inte bli klassade utifrån hudfärg och ingå i någon slags indexering av människor.

Personligen skulle jag bli ursinnig om någon drog slutsatser om min personlighet utifrån min hudfärg.
Senast redigerad av streetlab 2015-05-28 kl. 06:52.
Citera
2015-05-29, 07:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Hur menar du? Man är väl alltid intresserad av varifrån någons biologiska ursprung är ifrån? Inget specifikt för negrer. Jag resonerar så om alla folk som jag sagt. Östasiater är östasiater, indianer är indianer, turkar är turkar, semiter är semiter, vita är vita, osv.

Det är ju en alldeles för svepande indelning. Fattar ju vem som helst att »vita« inte är en etnicitet som har samma egenskaper. Om du verkligen är intresserad så borde du ju åtminstone lägga dig på nationalitetsnivå. Kulturen kommer knappast från hudfärgen, den kommer från de förhållande som personen växt upp i.
Citera
2015-05-29, 18:46
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Afroamerikan är nog det politiskt korrekta.

Visst, så är det. I nordamerika. I Sverige är det ont om afroamerikaner. De svarta jag känner kallar sig just det: svarta.
Citera
2015-05-29, 19:03
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Visst, så är det. I nordamerika. I Sverige är det ont om afroamerikaner. De svarta jag känner kallar sig just det: svarta.

Inte ens i USA duger afroamerikan längre, nu ska visst den korrekta benämningen vara African American av någon anledning. De är t.o.m. ängsligare än Sverige när det gäller sånt där.
Citera
2015-05-29, 20:05
Medlem
Montenegro = Svarta berget
Citera
2015-06-08, 12:10
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Ska man skriva "Jag har raderat de där meningarna" eller "Jag har raderat dem där meningarna" och varför?

Tack på förhand!

"De" där meningarna. Ser du inte själv hur "dem där" ser konstigt ut?

Källa: mitt språksinne.
Citera
2015-06-08, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von.Jekwel
Ska man skriva "Jag har raderat de där meningarna" eller "Jag har raderat dem där meningarna" och varför?

Tack på förhand!

Rätta mig om jag har fel men "de där" är utpekande. De=utpekande. Visserligen heter det jag gillar inte "dem" men då är ju inte tinget specificerat heller.
Citera
2015-06-08, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Rätta mig om jag har fel men "de där" är utpekande. De=utpekande. Visserligen heter det jag gillar inte "dem" men då är ju inte tinget specificerat heller.

Det är lika »utpekande« att säga: jag gillar inte dem.
Citera
2015-06-08, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är lika »utpekande« att säga: jag gillar inte dem.

Inte ur ett satsperspektiv. Men ur ett kontextuellt, kanske. Lite beroende på vad frasen föregicks av. Ur ett satsanalytiskt perspektiv är det endast att hänvisa till en massa - dem. Medan "de där" kan likställas med "dessa här".
Senast redigerad av Spacetime. 2015-06-08 kl. 15:13.
Citera
2015-06-08, 15:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Inte ur ett satsperspektiv. Men ur ett kontextuellt, kanske. Lite beroende på vad frasen föregicks av. Ur ett satsanalytiskt perspektiv är det endast att hänvisa till en massa - dem. Medan "de där" kan likställas med "dessa här".

Jaså, hur förklarar du följande:

Bröderna Olsson beter sig som galningar och därför gillar jag inte dem.
Citera
2015-06-08, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaså, hur förklarar du följande:

Bröderna Olsson beter sig som galningar och därför gillar jag inte dem.

Det kan förklaras på följande vis; Bröderna Olsson beter sig som galningar är den utpekande delen, medan "gillar inte dem" ger uttryck för att du inte gillar den typen av människor (galningar i allmänhet) och därav en massa.
Citera
2015-06-08, 15:28
Bannlyst
De beter sig som galningar. Därför gillar jag inte dem (som gör så)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in