2015-07-29, 11:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Låter väl rimligt att invänta fullständigt obduktionsprotokoll o övriga provsvar?
Nej, finns tillräckligt med bevis för åtal ska åtal väckas.
2015-07-29, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Jag upprepar det jag skrev igår , det drunknade i Frysboxar m m .

Finns det inte en uppgift från nån som bor ganska nära Martorp att en Ambulans eskorterad av en Polisbil åkte därifrån sent eller natt !

Det känns bekant det också. Jag är rätt så säker på att jag sett en ambulans på någon bild/film.

Sökte igenom lite bilder på nätet och hittade dessutom en bild på en omålad buss som stod inne på gården också. Även en sådan skulle ju ha kunnat användas, om det nu inte var en ambulans.

Jag ser inte en avsaknad av bevis på en ambulans (i form av foton) som ett bevis på att kroppen skulle ha varit i delar i alla fall. Dessutom så är det ytterst sällan som man styckar bålen och den kan man inte ta i påsar ändå, så det är lika bra att sluta använda detta som "bevis" för att någon form av tudelning av kroppen skulle ha skett...
2015-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Svårt för åklagaren att ta fram en gärningsbeskrivning utan ett fullständigt obduktionsprotokoll där dödsorsak och tidpunkt för döden framkommer.

Alltså, utan ett protokoll inget åtal.
2015-07-29, 11:11
Medlem
Citat:
Jag upprepar det jag skrev igår , det drunknade i Frysboxar m m .

Finns det inte en uppgift från nån som bor ganska nära Martorp att en Ambulans eskorterad av en Polisbil åkte därifrån sent eller natt !

Jag läste det också, men får inte fram det när jag söker. Är tydligen borttaget.
2015-07-29, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
De blev bortfösta långt bort. Det fanns fotografer på baksidan vid den vita boden, dessa föstes undan och avspärrningen blev så stor att de inte längre kunde se den vita boden. På gårdssidan så kunde man inte se de inre delarna av gården. Polisen hade med lätthet kunnat bära en bår till ambulansen som fanns på gården från den vita byggboden utan att ett enda foto togs.

Jag är mest fascinerad över att ingen journalist flög en drönare och fotograferade uppifrån. Nästa gång kommer många journalister att ha dessa, även om det är olagligt att "övervaka" utanför sin egen tomt. Straffet för denna typ av olaglig fotografering är ju riktigt lågt jämfört med värdet för tidningen/TV-kanalen...
...och frilansande fotografer borde kunna tjäna mycket mycket mer pengar än så på den typen av bilder. I USA flyger ju nyhetshelikoptrar runt och fotograferar uppifrån så fort någonting händer, men riktigt så mycket är inte nyhetsbilderna värda i Sverige, än...

Kanske en idé om en ny yrkeskarriär. Köpa en drönare för 15 lax och ägna sig åt detta.

Hur som helst så är jag ändå fundersam kring fyndet av kroppen. I vilket skick hon hittades. Att föräldrarna identifierade henne utifrån ett kort är inte helt omöjligt.
2015-07-29, 11:15
Medlem
Citat:
Självklart inväntas fullständigt obduktionsprotokoll m.m
2015-07-29, 11:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoreDump
Svårt för åklagaren att ta fram en gärningsbeskrivning utan ett fullständigt obduktionsprotokoll där dödsorsak och tidpunkt för döden framkommer.

Alltså, utan ett protokoll inget åtal.
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Självklart inväntas fullständigt obduktionsprotokoll m.m
Åtal har väckts tidigare utan fullständigt obduktionsresultat.

Utan underlag för gärningsbeskrivning kan inte brott bevisas.
2015-07-29, 11:20
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Jag läste det också, men får inte fram det när jag söker. Är tydligen borttaget.

Tror jag läste det på nätet via en länk härifrån tråden , Ambulansen och Polisbilen skulle ha passerat deras hus .
Om det stämmer så var det nog under Pressinfon vid Husaby , och man körde nog Martorp- Västerplana-Källby för att inte passera Husaby .
2015-07-29, 11:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Det där är inte korrekt. Åtal väcks när åklagaren anser sig ha en fullständig bevisning, dvs inte bara tillräckligt för en fällande dom, utan så fullständig som den rimligen kan bli. Det har, bland annat, att göra med åklagarens objektivitetsplikt, dvs att utredningen skall göras allsidigt och omfatta även sådant som kan vara till den misstänktes fördel.

I detta fall torde (bara som ett exempel) ett slutgiltigt rättsmedicinskt utlåtande om dödsorsak och -tidpunkt vara av stort intresse för alla inblandade.

Likaså har åklagaren att ta hänsyn till vad den misstänkte (ofta via sitt ombud) har att anföra, och dennes uppgifter kan ligga till grund för en vidare utredning än vad som strängt taget behövs ur åklagarens synvinkel.
2015-07-29, 11:28
Medlem
Citat:
Tror jag läste det på nätet via en länk härifrån tråden , Ambulansen och Polisbilen skulle ha passerat deras hus .
Om det stämmer så var det nog under Pressinfon vid Husaby , och man körde nog Martorp- Västerplana-Källby för att inte passera Husaby .

Nästan så att man misstänker att förseningen av pressträffen var just pga att man ville hålla borta journalisterna till dess att LH forslats bort.
2015-07-29, 11:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det där är inte korrekt. Åtal väcks när åklagaren anser sig ha en fullständig bevisning, dvs inte bara tillräckligt för en fällande dom, utan så fullständig som den rimligen kan bli. Det har, bland annat, att göra med åklagarens objektivitetsplikt, dvs att utredningen skall göras allsidigt och omfatta även sådant som kan vara till den misstänktes fördel.

I detta fall torde (bara som ett exempel) ett slutgiltigt rättsmedicinskt utlåtande om dödsorsak och -tidpunkt vara av stort intresse för alla inblandade.

Likaså har åklagaren att ta hänsyn till vad den misstänkte (ofta via sitt ombud) har att anföra, och dennes uppgifter kan ligga till grund för en vidare utredning än vad som strängt taget behövs ur åklagarens synvinkel.
Vi är överens. Det behövs mer bevisning än vad som finns nu för att åtal ska väckas.
2015-07-29, 11:33
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
En sak jag funderar över är,

Dessa DNA spår,
Det har ju framkommit att spår finns på Lisas klädesplagg/kläder samt på någon sak.
Ska man tolka det som att det inte finns spår,
på Lisa?
I bilen?
Det om något hade ju haft ett större värde som "bevis"
är det spår på det klädesplagg som hittats löst? Kan ju det förklaras genom att MGM tagit i det, på en åker?
Är det spår på klädesplagg som Lisa hade på sig, när hon hittades?
Om hon nu hade kläder på sig?
Jag tror att OM spår funnits PÅ Lisa eller I deras bil, hade åklagaren "läckt" detta, istället för spår på något klädesplagg/sak som faktiskt kan "bortförklaras"
Med andra ord så har nog inte MGM haft Lisa i sin bil...
Och inte mördat henne heller?

Åklagaren kanske håller på det andra hon har och bara lägger fram tillräckligt för fortsatt häktning, det är min gissning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in