2015-07-28, 13:22
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Låt Niklas vara nu han har sonat sitt straff nio år på kåken är fan ingen lek. Vet att han är i Umeå just nu hos ett par bekanta.

Ska man vara riktigt korrekt har han väl sonat 2/3 av sitt straff?
Citera
2015-07-28, 13:27
Medlem
sikkinikks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Efter att ha lyssnat på större delen av programmet, så ställer jag mig litet undrande hur du menar om att NL cit: "i teorin kunnat varit i stort sett nykter". Menar du på fullt allvar att du tvivlar på att NL skulle ha varit alkoholpåverkad, eller är du ute för att bara bjäbba?

Vid varje tillfälle som NL överfallit någon kvinna, så har han varit ute med arbetskamrater/kollegor och festat innan han slog till. Du antyder att han vid varje tillfälle skulle ha låtsas dricka alkoholhaltiga drycker alternativt att ingen av de andra brydde sig om att NL höll sig nykter?

Lite märkligt att jag ska måste förtydliga detta inlägg, anser det vara ganska glasklart.

Jag antyder aldrig att han låtsas dricka eller hållit sig nykter, du försöker lägga ord i min mun för att vinna billiga poänger.

Aftonbladet hävdar att: "Alkoholkoncentrationen i Niklas Lindgrens blod låg mellan tre och fyra promille vid det senaste överfallet i december 2005."

Jag påpekade då till personen som citerat Aftonbladets artikel att dessa siffror helt är baserade på NL egna ord i polisförhören. Det finns ingen annan som styrker detta intagande av 12 starköl, 2 gin tonic samt 2 glas vin. Han uppger även att han har "smullit av" inne på en av O'learys toaletter och därefter blivit utkastad av vakterna. Det finns inga vakter som styrker detta.

Offret han möter på Tegsbron uppger att hon ser NL på långt håll på andra sidan vägbanan, han raglar väldigt mycket och hon känner oro för att han ska bli påkörd på E4an då han korsar den. Men när han närmar sig henne så slutar han ragla och går rakt emot henne. Hon säger senare i förhör att han inte luktade alkohol och hennes känsla är att han har fejkat sin onykterhet. Det framkommer även att flera av hans andra offer, både de han våldtagit och de han "bara" överfallit säger samma sak. De har inte upplevt honom full och inte känt någon alkoholdoft.

Jag tror inte att NL var nykter. Han har med all säkerhet druckit alkohol men då ingen styrker hans utsago om mängd så skulle han alltså i teorin kunna vara i stort sett nykter. Jag tror, precis som åklagaren Annika Öster försöker påvisa under rättegången, att NL överdriver sin alkoholförtäring som en förmildrande omständighet. Kanske tycker han att det är enklare att säga att "jag var så full att jag inte visste vad jag gjorde" än att säga "jag hade planerat det och njöt av det".

Citat:
Har som sagt ännu inte hört slutet på programmet, men din fundering ter sig minst sagt märklig.
Du och Ockhams rakkniv i allians?

Foliehatt på...

Citat:
Att förvänta sig att en person som är på väg att bli våldtagen och kanske dödad av NL och därför slåss för sitt liv, samtidigt är förmögen att registrera alkoholdoft är att begära rätt mycket.
Men du gör det alltså?

Jag begär ingenting utan återger bara det som flera av brottsoffren sagt i förhören. Du drar ju däremot slutsatsen att de inte kan minnas detta, baserat på vad? Om du läser på lite om brottsoffer och PTSD så kommer du att se att det inte är ovanligt att brottsoffer har svårt att beskriva ett övergrepp i detalj från början till slut. De kan däremot mycket väl ha väldigt konkreta minnen av tex dofter, ljud eller smaker.

Du tycks ha väldigt många åsikter och teorier om detta fall, men vad jag förstår så har du har varken läst förundersökningsprotokollet, följt rättegången eller tagit del av någon av de ca 22 000 dokument som utredningen innehåller.
Citera
2015-07-28, 13:27
Bannlyst
Citat:
Låt Niklas vara nu han har sonat sitt straff nio år på kåken är fan ingen lek. Vet att han är i Umeå just nu hos ett par bekanta.

Nej han har inte sonat. Det är nu det riktiga straffet börjar.

Total utfrysning från samhället. Ingen kommer anställa han.

Tror du att han kommer bli anställd någonstans? Tror du att han är rehabiliterad? Tror du att han kan gå in på en krog och dricka en öl som alla andra?
Citera
2015-07-28, 13:32
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Ska man vara riktigt korrekt har han väl sonat 2/3 av sitt straff?
Helt rätt, han "avtjänar" fortfarande sitt straff, fast får röra sig fritt utanför fängelset. Logiskt?, inte alls!
Citera
2015-07-28, 13:33
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apostrophe
Han kommer ut imorgon. Hur fungerar det vid frisläppningar, traskar har bara ut med en påse i handen och hoppas på att frun kommer och hämtar upp honom?

Någon som vet var och när han kommer ut? Någon som kommer att spåra honom med bil för att se var han bosätter sig?

Det skulle vara bra att veta var han håller hus. Jag tror nämligen att han kommer att falla tillbaks till brottslighet förr eller senare, och han vet om att han inte kan lämna vittnen eller bevis den här gången, vilket betyder att kondom kommer att användas samt att han kommer mörda och gömma undan kroppen.

Kan tänka mig att han bosätter sig ute i skogen någonstans och gör några sexmordsräder under nätterna vid närmsta samhälle.

Det här borde ju någon som arbetar inom kriminalvården inte ha alltför svårt att svara på här i tråden tycker man.
Citera
2015-07-28, 13:33
Medlem
Citat:
Japp såg han i Umeå för en liten stund sedan han köpte en tidning.
han ska väl hit till lule eller??
Citera
2015-07-28, 13:34
Bannlyst
Han flyttar till Haparanda.
Citera
2015-07-28, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kallebromsvagn

Hur vet du detta?

Alma Berlin
Citera
2015-07-28, 13:37
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luleeabo
han ska väl hit till lule eller??

Det sägs att han kommit in på en utbildning i Norrbotten och tydligen tilldelats en övervakare från Luleå.

Vad kommer hans kurskamrater att tycka? Skulle inte vilja att min dotter gick den kursen!
Citera
2015-07-28, 13:53
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:

Du skojar som i den andra tråden. Hur skulle han hunnit byta landsända om han släpptes idag? Han har inte ens körkort. Flyg? Du tror inte han redan skulle vara igenkänd och fotograferad då? Chartrat ett plan!? Det har han inte pengar till och kriminalvården ställer knappast upp med den servicen.

Citat:
Ursprungligen postat av kallebromsvagn

Ja, hur vet du det? Övertorneå och Luleå är andra uppgifter.
Citera
2015-07-28, 13:55
Medlem
crachies avatar
Någon som vet var han befinner sig idag?
Citera
2015-07-28, 13:57
Medlem
crachies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Du skojar som i den andra tråden. Hur skulle han hunnit byta landsända om han släpptes idag? Han har inte ens körkort. Flyg? Du tror inte han redan skulle vara igenkänd och fotograferad då? Chartrat ett plan!? Det har han inte pengar till och kriminalvården ställer knappast upp med den servicen.

Ja, hur vet du det? Övertorneå och Luleå är andra uppgifter.

Han blev flyttad av rättsväsendet igår till ett häkte ev annat fängelse. Han kan tillbringat sista timmarna i fångenskap var som helst i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in