2015-07-28, 13:49
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
STYVPAPPA? Det här bli bara värre och värre. Det känns som om det varje dag kommer fram något vansinnigt rörande bygden, Caféet, Godsherren och BO:s familj. Finns det inga normala hederliga människor förutom Litauerna? En Styvpappa som beter sig på det sättet? Inte alls misstänkt, inte alls misstänkt

Han ÄR INTE STYVPAPPA! Detta har dementerats. Läs inte bara lite här och där! Läs även kommentarer till påståenden som dessa!
2015-07-28, 13:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
På frågan Fredman fick i en intervju på förmiddagen på fredagen om hur många fynd som hittills hittats svarade han: "fler än 5 säger jag då".

Ah, tack - Hittade den intervjun nu. Helt riktigt att Fredman säger så, men jag avsåg mer "fyndplats" än enskilda fynd. Ursäkta att jag var otydlig.
Jag slog ihop handske+kvitto tex, och menar tydligare, 4-5 fyndplatser exkl Martorp, i mitt inlägg.
Senast redigerad av rotesau 2015-07-28 kl. 13:57.
2015-07-28, 13:57
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Låter lite mer öppet från båda håll här:

Citat:
Åklagaren:
Citat:
-Eftersom vi inte vet var vi kommer hamna i slutet är det viktigt att det inte kommer ut uppgifter under tiden. Det kan påverka utredningen i negativt, säger Anette Olsson.

Går utredningen i rätt riktning?

– Jag känner stort förtroende och förtröstan inför polisens arbete och att vi kommer hitta och lagföra rätt person.

Arbetar ni utifrån andra teorier än att 35-åringen är gärningsperson?

– Hela tiden måste vi ha ett väldigt vidsynt synsätt på utredningen och vara öppen för att det finns andra förklaringar, säger Anette Olsson.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21179523.ab

Ja ja, nu börjar pipan få en annan ton
2015-07-28, 13:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
"Vi fortsätter tills vi kört i botten" säger åklagaren.
När jag lyssnar på intervjun hör jag hur allmänt åklagaren svarar.Det låter inte särskilt lovande för äklagaren?

På frågan om vittnen säger hon inte att det finns vittnen som talar emot mannen utan "det finns vittnen som har betydelse" Betydelse i vilken bemärkelse?????

Inte på en enda fråga specificera hon sej.Det enda "nya" är att hjälmen hittades de första fem dagarna eller första veckan

Märklig intervju

Det är positivt att åklagaren inte pratar bredvid mun. Det råder yppandeförbud! Naturligtvis beror yppandeförbudet på att man vill vara säker på att ingenting som kan störa utredningen kommer ut.

Detta vill säga att det finns EN sanning och den vill de ha från GM. Visar det sig att mannen som sitter häktad är oskyldig så får det inte finnas en massa information ute i offentligheten som kan äventyra annan bevisning eller ett annat erkännande.

Finns vidare s.k. "kalla fall" där polisen sitter inne med detaljer kring ett brott i decennier. Av en anledning.
2015-07-28, 14:01
Medlem
Shrinks avatar
Härlig röra i den här tråden med sagor och fantasier. Självklart att han är skyldig, detta monster till mördare. Antingen har han supit skallen av sig eller/och tagit metamfetamin. Alternativet är att han alltid varit lust/sexmördare men inte gjort något tidigare eller undkommit upptäckt.
Om man nu har funnit DNA från honom på LH:s tillhörigheter vid Martorp så betyder ju det att han uppehållit sig där och handskats med LH:s prylar. Slutsatsen måste ju bli att han även handskats med LH:s kropp.
Nu vet vi ju inte något om fynden av MG:s DNA på LH:s kropp. Det verkar ju dock som att det inte finns något avgörande bevis dvs sperma eller MGM:s DNA på LH:s kropp. Om det funnits torde väl åklagaren ha sagt avgörande bevis istället för väsentliga bevis.

Svårigheten för åklagaren är att finna just avgörande bevis dvs sperma eller MGM:s DNA på LH.

Antagligen blir detta ett indiciemål med viss teknisk bevisning. Även om de finner LH:s DNA i någon bil som MGM eller fler haft tillgång till så är det ju inte ett avgörande bevis för att MGM är skyldig.

Åklagaren är naturligtvis rädd för ett indiciemål som kan sluta hur som helst.
Senast redigerad av Shrink 2015-07-28 kl. 14:07.
2015-07-28, 14:05
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Tycker alla skall ta och läsa nlt.se artiklar, där the foreigners artikel inte existerar vad jag kan se.

Dom har tagit bort den !!! undrar varför !!!???

Skriv "Obekräftade uppgifter om dna-spår" i google, och när nlt.se artiklen dyker upp, den ser ut så här:

Søgeresultater
Obekräftade uppgifter om dna-spår - Lidköping - www.nlt.se
nlt.se/.../1.4174273-obekraftade-uppgifter-om-dna-sp...
Oversæt denne side
for 4 timer siden - Aftonbladet uppger att man hittat dna-spår i jakten på Lisa Holms mördare och hänvisar till chefsåklagare Anette Olsson, som inte känner igen ...

klicka då på "Cached" (den lilla pilen som pekar neråt) då kommer artiklen upp.
2015-07-28, 14:08
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Ja ja, nu börjar pipan få en annan ton

De har alltid sagt att utredningen ska vara bred men jag förstår inte varför folk ge enskilda uttalanden m.m. större vikt än de faktiska omständigheterna. I detta fall har 9 rådmän/hovrättsråd ansett det föreligger sannolika skäl att den häktade begått gärningen. Det är det enda vi egentligen vet, sen kan man tolka enskilda uttalanden hur man vill. Jag lägger t.ex. lika lite vikt vid en åklagare som säger att denne är nöjd med utredningen som en försvarare som säger att dennes klient är oskyldig. Däremot lägger jag vikt vid hur en objektiv part, dvs. domstolen, bedömer frågan och domstolen har haft att bedöma om det föreligger sannolika skäl för att den häktade, ingen annan, begått gärningen. Domstolens bedömning har resulterat i ett jakande svar.
2015-07-28, 14:09
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Dom har tagit bort den !!! undrar varför !!!???

Skriv "Obekräftade uppgifter om dna-spår" i google, och när nlt.se artiklen dyker upp, den ser ut så här:

Søgeresultater
Obekräftade uppgifter om dna-spår - Lidköping - www.nlt.se
nlt.se/.../1.4174273-obekraftade-uppgifter-om-dna-sp...
Oversæt denne side
for 4 timer siden - Aftonbladet uppger att man hittat dna-spår i jakten på Lisa Holms mördare och hänvisar till chefsåklagare Anette Olsson, som inte känner igen ...

klicka då på "Cached" (den lilla pilen som pekar neråt) då kommer artiklen upp.

Som sagt, strunt samma vad som sägs i media. Domstolen har fått all information som den behöver för att avgöra den aktuella frågan, att vi fått det eller inte fått det betyder absolut ingenting i sammanhanget.
2015-07-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ah, tack - Hittade den intervjun nu. Helt riktigt att Fredman säger så, men jag avsåg mer "fyndplats" än enskilda fynd. Ursäkta att jag var otydlig.
Jag slog ihop handske+kvitto tex, och menar tydligare, 4-5 fyndplatser exkl Martorp, i mitt inlägg.

Det är alldeles lugnt. Tänkte du fått om bakfoten antalet enskilda fynd 😉 men nu hänger jag med vad som menades.
2015-07-28, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
" Det är blandade bevis vi har. Vi får löpande analysresultat från NFC, nationellt forensiskt center, och något av bevisen består av DNA från den misstänkte på den dödades tillhörigheter, säger åklagare Anette Olsson."

Handsken som plockades upp i ladan bör väl vara ett av dessa föremål.

Observera att hon inte säger några utan något.

Vilket sen motsägs i den här artikeln:
http://www.svd.se/uppgifter-dna-spar-pa-klader-i-lisa-holm-fallet

Där hon citeras som att det finns flera föremål med dna spår. :S

Det här är ju tunnare än en soppa kokad utan spik.

Detta är ingen tunn soppa utan det länsman och åklagaren har starka bevis och indicier att denne MGM har med Lisas försvinnande och mord att göra.

Du kan ju vända på steken och man släpper MGM och samtidigt säger, ja vi har DNA från den misstänkte på Lisas tillhörigheter men vi släpper honom.

Hans DNA kan ju flugit genom luften och råkat landa på de hittade föremålen, trovärdigt Nej!

Han har med försvinnande och mordet att göra och TR kan knappast haft de minsta betänkligheter att sy in honom 4 veckor till.
2015-07-28, 14:24
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Detta är ingen tunn soppa utan det länsman och åklagaren har starka bevis och indicier att denne MGM har med Lisas försvinnande och mord att göra.

Du kan ju vända på steken och man släpper MGM och samtidigt säger, ja vi har DNA från den misstänkte på Lisas tillhörigheter men vi släpper honom.

Hans DNA kan ju flugit genom luften och råkat landa på de hittade föremålen, trovärdigt Nej!

Han har med försvinnande och mordet att göra och TR kan knappast haft de minsta betänkligheter att sy in honom 4 veckor till.
Handsken är ett mycket svagt bevis om det skulle presenteras som viktigt. MGM har ju enligt markägaren tagit i den när den hittades.
2015-07-28, 14:25
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Nej det finns inga starka bevis. Med största sannolikhet sitter MGM häktad för att åklagaren och polisen tror sig få fram bevis om de bara får tid. Dock har några bevis av avgörande betydelse som binder MGM till brottet ännu inte presenterats för rätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in