2015-07-28, 13:15
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Nå, ett nyckelvittne kan han ju aldrig bli då han är en anhörig. Han kan begära att få vittna men det han säger läggs det mindre vikt vid så ingen nyckel.

Okej men likväl ett vittne och ett vittne är likväl en del av utredningen.
2015-07-28, 13:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
VAR berättar åklagaren detta?
Jag hör inget alls om nåt om nån gård i intervjun på:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6220692

Från 0:30 till 0:50.

Journalisten tar upp frågan om hjälmen och "delar av mobiltelefon"

Åklagaren svarar med " att det är en bra uppräkning av fynden som har gjorts på platsen, på gården"

--------------------

I nästa sak åklagaren svarar på, låter hon kvävd. Lite som att hon blev spänd, när hon inser att hon yttrat sig lite för mycket...
Senast redigerad av rotesau 2015-07-28 kl. 13:18.
2015-07-28, 13:19
Medlem
Citat:
Advokatens kritik mot bevisen i Lisa-fallet

Citat:
I samband med omhäktningsförhandlingen har chefsåklagaren Annette Olsson berättat att man hittat DNA tillhörande den mordmisstänkte 35-åringen på Lisa Holms kläder.
Uppgifter som mannens försvarare Inger Rönnbäck inte menar stärkt någon teknisk bevisning mot hennes klient.
– Det fanns i alla fall med vid förra häktningsförhandlingen så det är inte så intressant, särskilt inte när det är muntliga uppgifter och man inte har det på papper och inte vet omständigheterna kring det och så vidare, säger hon.

http://www.expressen.se/gt/advokatens-kritik-mot-bevisen-i-lisa-fallet/
2015-07-28, 13:21
Medlem
angladotters avatar
Även här upplever jag åklagarens formulering som tvekande/tveksam:

"Anette Olsson uppger att ett åtal ska väckas den 25 augusti och samtidigt bekräftade hon att den misstänkte 35-åringens dna har hittats på Lisa Holms tillhörigheter.

– På något sätt har detta dna avsatts där och man kan fundera på hur, säger Anette Olsson.

Hon vill inte kommentera om det finns dna-spår från ytterligare personer på Lisas tillhörigheter eller kläder."

Källa: http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174810-dna-fran-35-aringen-sparat
2015-07-28, 13:22
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag reagerade på att "DNA från MGM på Lisas kläder och personliga tillhörigheter" åberopas som ny teknisk bevisning. Vid förra häktingen var det även då tekniska bevis som åberopades som en "koppling mellan Lisa och MGM som ej kunde förklaras av att MGM jobbade på gården". Det låter som precis samma bevis fast något omformulerat. Vad skulle det varit förra gången om inte DNA? MGMs fingeravtryck på tillhörigheterna? Det är väl i så fall lika stark bevisning som DNA, dvs läget har inte direkt förändrats sen förra häktningen.

Exakt!

Fetat av mej.Det sas ingenting om DNA på några kläder utan på LH tillhörigheter.Kan ju mycket väl vara sånt som också andra tagit på.
Det sas heller ingenting om att DNA binder mannen till brottet
2015-07-28, 13:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Åklagaren svarar med " att det är en bra uppräkning av fynden som har gjorts på platsen, på gården"

--------------------

I nästa sak åklagaren svarar på, låter hon kvävd. Lite som att hon blev spänd, när hon inser att hon yttrat sig lite för mycket...

"på platsen här på gården" sägs det. Nu undrar man ju varför inte ögonlappen hör detta. Öronlapp eller sitter det i viljan att inte höra?
Senast redigerad av PeterNoster 2015-07-28 kl. 13:27.
2015-07-28, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Den häktade har fått ta del av bevisen mot honom antar jag.

Jag har ingen aning men hur ofta brukar en gärningsman neka fast att bevisen är överhängande?

Antingen så är personen så känslokall att han inte ser att han gjort något fel, det vill säga, han tycker att det han gjorde var motiverat och att utgången var ett resultat av att han hade rätt och hon hade fel när hon gjorde motstånd och kränkte det som han ser som sin rättighet?

Denna typ av självutnämnd rätt brukar ju kopplas till hedersmord.

Kan det vara orsaken till hans nekande?

En annan orsak kan ju vara att han var drog/alkoholpåverkad och faktiskt inte kommer ihåg att han mördat henne.

Varken drog eller alkoholpåverkad tycker jag inte verkar kunna stämma. Mycket beröm om hur väl och bra arbeten utförts går inte ihop med att denne skulle använda sig av detta.
2015-07-28, 13:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:

--------------------

Tack, nu hörde jag det också, det lät precis som du skrev, som om hon inte svsett att delge oss så mycket....
2015-07-28, 13:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Sönderslagen mobiltelefon och hjälm på gården känns sannolikt att detta kunnat kopplats direkt till Lisa, när man redan hittat delar av mobiltelefon och vet sannolikt hur hjälmen såg ut. Men hur hur många fynd gjordes på gården egentligen..klädfynd har ju varit på tal också.

Med tanke på hur hela ärendet hittills ser ut och vad som framgått, håller jag det som troligt att dom yttre fynden är till antalet max 4-5st, samt att resten påträffats på gården antingen vid Lisa, eller mer troligt utspritt på Martorp-gården.
2015-07-28, 13:38
Medlem
Citat:
Med tanke på hur hela ärendet hittills ser ut och vad som framgått, håller jag det som troligt att dom yttre fynden är till antalet max 4-5st, samt att resten påträffats på gården antingen vid Lisa, eller mer troligt utspritt på Martorp-gården.

På frågan Fredman fick i en intervju på förmiddagen på fredagen om hur många fynd som hittills hittats svarade han: "fler än 5 säger jag då".
2015-07-28, 13:39
Medlem
Vet inte vad man ska tro om bärigheten i MGM.

Citat ang bevisningen i fallet;
-Den är inte så stark som den låter. Det är mycket som oklart, säger Inger Rönnbäck.
Advokaten hävdar att det finns omständigheter i utredningen som talar till hennes klient fördel.
– Ja, och det har jag framfört till utredarna. Det ska kontrolleras av dem, säger hon.

Den misstänktes advokat säger i intervju på radio att MGM känner sig lättad efter dagens förhandling, att rätten lyssnar till deras invändningar. Jaha

Ang yppandeförbud så kanske det är viktigt att detaljer inte läcker ut till helt andra personer som kan komma att bli intressanta i utredningen.
Någon slags inblandning måste MGM ändå ha
2015-07-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Styvpappa, spännande, skall bli intressant att se åt vilket håll detta frö växer.

STYVPAPPA? Det här bli bara värre och värre. Det känns som om det varje dag kommer fram något vansinnigt rörande bygden, Caféet, Godsherren och BO:s familj. Finns det inga normala hederliga människor förutom Litauerna? En Styvpappa som beter sig på det sättet? Inte alls misstänkt, inte alls misstänkt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in