2015-07-28, 12:28
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Intervju med åklagare Anette Olsson:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6220692

" Det är blandade bevis vi har. Vi får löpande analysresultat från NFC, nationellt forensiskt center, och något av bevisen består av DNA från den misstänkte på den dödades tillhörigheter, säger åklagare Anette Olsson."

Handsken som plockades upp i ladan bör väl vara ett av dessa föremål.

Observera att hon inte säger några utan något.

Vilket sen motsägs i den här artikeln:
http://www.svd.se/uppgifter-dna-spar-pa-klader-i-lisa-holm-fallet

Där hon citeras som att det finns flera föremål med dna spår. :S

Det här är ju tunnare än en soppa kokad utan spik.
Senast redigerad av cem77 2015-07-28 kl. 12:31.
2015-07-28, 12:31
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Delar av mobil rapporterades hittade innan sökområdet utökades till att omfatta Martorp och Lisas kropp hittades.

Vad jag hör av vad åklagaren säger, är att mobiltelefonen (då trasig) samt hjälmen hittades på Martorp-gård.

Min anm.
Alltså fredagen, i samband med att Lisa hittades.

Man hör tydligt att åklagaren kommer på att hon sa lite för mycket.
2015-07-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kan de som skriver i denna tråd och bor i närheten av Blomberg ge upplysning om Litauernas takarbete ?
Det finns en intressant detalj att beakta som inte tagits upp än, litauerna skall enligt uppgifter ha lagt om taket på ladan, det är frågan om mycket stora taksektioner av imiterade tegelpannor i plast/plåt vad jag kan se på foton.

Dagen då Lisa försvann/dog var det stormvarning klass 1 med vindbyar upp till 21m/s. Om vi antar att letterna slarvat med en sektion som då lossat och flugit iväg kan ju Lisa ha träffats av en sektion som vinglat ned, och en sådan stor sektion lär ju ha dödat henne på stubinen.

Visserligen ett långskott, men med hänsyn till handsken i ladan och alla knäppa grejor med hennes tillhörigheter utspridda, kan detta ev göra en matchning, för det fann ju ingen anledning för en GM som ev angripit Lisa på baksidan av kafét, att kuta över en trafikerad väg till ladan i annat fall.
Ladan-Lisa-GM har något slags samband, därav denna långsökta teori.

Intressant fundering! Jag skulle kunna tänka mig att om bröderna tänkt köpa pizza och på vägen till pizzerian (eller Handlar'n) så stannar de till vid ladan på vägen dit. Det är morgonmöte med stora bossen imorgon och de vill se så att allt ser bra ut och kanske särskilt med tanke på blåsten. Att något ska ha blåst ned och träffat LH tror jag inte. I a f, om ett möte med LH var oplanerat, så kan det vara en anledning till att deras vägar korsas just idag. Sedan är absolut inte det min främsta tankegång i detta men jag ser det inte som omöjligt att bröderna råkat hamna i någonting av en ren slump.
2015-07-28, 12:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
För min del kan dom förvara honom i ett skåp !

Hur har du fått tag på Analysresultaten från Litauernas bil ?
Intressant , berätta gärna mer om det !

Mycket intressant!
Denne Fagro verkar sannerligen ha tillgång till en massa information som ingen annan än de i utredningen har tillgång till.
Jag ser verkligen fram emot att få höra dennes belägg för detta.
Upp till bevis Fagro!
2015-07-28, 12:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då hade inte Da Costa-skandalen, Quickskandalen och en hel del andra, enkannerligen feldömda sexualbrottsmål, existerat, vilket de gör. Domare påverkas av förutfattade meningar, opinioner och logiska felslut byggda på vad man vill skall vara bevisat. Att tro något annat är inte bara naivt utan en sådan tilltro till det fullständigt upphöjda neutrala tillståndet hos professionella domare är kontraproduktivt för rättsväsendet. Det handlar inte om att inte ta sin tjänst på allvar och sträva efter att bedöma utan vrede eller förkärlek utan att det inte går att undvika yttre påverkan. Ett gott system litar inte på sina företrädare utan vidtar åtgärder för att minska påverkan.

En fundamental sådan åtgärd är öppenhet och transparens, något domarna och åklagarna idag försöker att totalt eliminera, vilket det här fallet är ett ytterligare bra exempel på.

Med tanke på hur många domar som avkunnas meddelas på en dag tycker jag vi har väldigt få exempel på fall där man kan misstänka att yttre påverkan skett. Visst man kan inte garantera sig mot något, men jag kan i vart fall inte komma på ett exempel då jag satt som notarie där jag ens misstänkte att domaren påverkades av yttre förhållanden, och jag satt på en hel del medialt uppmärksammade mål.

Detta är dock en diskussion som inte leder någon vart, vi tror helt enkelt olika
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Låter lite mer öppet från båda håll här:

Åklagaren:
Citat:
-Eftersom vi inte vet var vi kommer hamna i slutet är det viktigt att det inte kommer ut uppgifter under tiden. Det kan påverka utredningen i negativt, säger Anette Olsson.

Går utredningen i rätt riktning?

– Jag känner stort förtroende och förtröstan inför polisens arbete och att vi kommer hitta och lagföra rätt person.

Arbetar ni utifrån andra teorier än att 35-åringen är gärningsperson?

– Hela tiden måste vi ha ett väldigt vidsynt synsätt på utredningen och vara öppen för att det finns andra förklaringar, säger Anette Olsson.

Advokaten:
Citat:
–Han förnekar fullständigt sin inblandning, säger Inger Rönnbäck som är 35-åringens advokat.

Rönnbäck har ändrat uttryckssätt från all inblandning till sin inblandning.
Det kan tolkas som att det finns en inblandning. Hårklyverier kanske...eller undermedveten felsägning?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21179523.ab
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2015-07-28 kl. 12:38.
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hjälmen hittades första veckan. Det kan betyda att den hittades med Lisas kropp.
Nej den hittades tidigare, onsdagen tror jag.
2015-07-28, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jo men nu har åklagaren "ändrat" sig.
Hon bekräftar det i intervjun med P4 Skaraborg, vilken skedde EFTER omhäktningsförhandlingen.

"Åklagaren berättade för P4 Skaraborg efter omhäktningsförhandlingarna att den tekniska bevisningen består av DNA tillhörande den misstänkte mannen som man funnit på Lisa Holms tillhörigheter."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6220692#

Tycker alla skall ta och läsa nlt.se artiklar, där the foreigners artikel inte existerar vad jag kan se.
2015-07-28, 12:39
Medlem
Sunimods avatar
Enligt intervjun med åklagaren som finns länk till här i tråden idag så är MGM misstänkt för mord. Alltså inte vållande eller annat utan uppsåtligen dödat någon.

Dessutom har man yppandeförbud och då kan man inte berätta allt som ni vill veta här på denna tråden. Behöver alltså inte vara för att man har dåligt med bevis.
Yppandeförbudet kan gälla för att man ännu inte har helt klart med inblandningen av de två misstänkta som släppts (broder och fru) eller att det skulle kunna vara någon ytterligare inblandad.
2015-07-28, 12:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Nej den hittades tidigare, onsdagen tror jag.
Att det var på onsdagen påstods första gången här, och något belägg har jag inte sett.
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Den hittades redan på Onsdagen och det polisen sa var att det var inget märkvärdigt med den mer än att hon hade den när hon försvann
Har du något belägg?
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
"Gården", är det underförstått Martorp?

Wikipedias tolkning av "gård":

https://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A5rd
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Rätta mig om jag har fel men en psykologisk utredning gör man väl inte på "Misstänkta". Bara om man blivit fälld ?

Det är i princip korrekt, men det förekommer att undersökning görs "på erkännande" (som i Sandby). Poängen är att man mellan att man fastslår skulden och dömer ut straffet skall ta in den information som kan avgöra om man skall låsas in som straff eller för att få vård.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in