Citat:
Med tanke på hur många domar som avkunnas meddelas på en dag tycker jag vi har väldigt få exempel på fall där man kan misstänka att yttre påverkan skett. Visst man kan inte garantera sig mot något, men jag kan i vart fall inte komma på ett exempel då jag satt som notarie där jag ens misstänkte att domaren påverkades av yttre förhållanden, och jag satt på en hel del medialt uppmärksammade mål.
Detta är dock en diskussion som inte leder någon vart, vi tror helt enkelt olika
Detta är dock en diskussion som inte leder någon vart, vi tror helt enkelt olika

Ok för all del, vi lämnar ämnet. Men jag hävdar att det inte är en fråga om åsikter utan om fakta. Man påverkas av förutfattade meningar när man gör logiska bedömningar. Man påverkas av en önskan att lösa fallet och en vilja att göra rätt och prestera för offrets skull. Så förhåller det sig. Domare är dessutom inte experter på logiska bedömningar utan på lagar och lagtolkning. De har mycket lite utbildning på området korrekta bedömningar. Mycket är lättbedömt och annat går på en höft. Som en del i systemet och van att verka i det är det säkert lätt att missa detta uppenbara förhållande.
Märk fortfarande att min uppfattning också är att det här fallet verkligen är lättbedömt och att åklagarna kommer att visa sig ha rätt. Den misstänkte är rätt man. Det är dock inte det samma som att det inte finns någon möjlighet att det här skulle kunna vara det avvikande fallet.
Min poäng är ju inte att Quickskandaler förekommer hela tiden att i sådana undantagsfall så har rättsskandalen uppkommit just därför att man missbedömt det hela och fallit i de klassiska fallgroparna att övervärdera och vilja lösa brott.