2015-07-28, 12:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Sannolika skäl

Sannolika skäl uttrycker hur stark misstanken är och är den högre graden av misstanke vid anhållande och häktning. Att det finns sannolika skäl för att den misstänkte har begått brottet är i regel ett villkor för att personen ska kunna häktas.

http://www.aklagare.se/settings/Ordlista/Sannolika-skal/

Sen får man väl tolka det fetstilta hur man vill men läser man kommentaren m.m. förstår man att det handlar om att göra en bedömning kring sannolikheten av att den misstänkte begått brottet. Kan man inte ens göra det sannolikt att så är fallet ska någon aldrig häktas.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-07-28 kl. 12:22.
2015-07-28, 12:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
De har även hittat själva mobiltelefonen då?
Och hjälmen hittades medan söket pågick (någon skrev onsdagen).

Lite luddig tolkning av vad åklagare säger, men hjälm och "delar av mobiltelefon" ska ha påträffats på gården.
2015-07-28, 12:22
Medlem
Stina-Linas avatar
"Vi fortsätter tills vi kört i botten" säger åklagaren.
När jag lyssnar på intervjun hör jag hur allmänt åklagaren svarar.Det låter inte särskilt lovande för äklagaren?

På frågan om vittnen säger hon inte att det finns vittnen som talar emot mannen utan "det finns vittnen som har betydelse" Betydelse i vilken bemärkelse?????

Inte på en enda fråga specificera hon sej.Det enda "nya" är att hjälmen hittades de första fem dagarna eller första veckan

Märklig intervju
2015-07-28, 12:23
Medlem
Sanchezest90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Det är inte jag. Sannolikheten att han är en känslokall jävel som spelar ett socialt spel för att bli omtyckt är mycket större. Har det gjorts en psykologisk utredning?
Rätta mig om jag har fel men en psykologisk utredning gör man väl inte på "Misstänkta". Bara om man blivit fälld ?
2015-07-28, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Lite luddig tolkning av vad åklagare säger, men hjälm och "delar av mobiltelefon" ska ha påträffats på gården.

"Gården", är det underförstått Martorp?
2015-07-28, 12:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Rätta mig om jag har fel men en psykologisk utredning gör man väl inte på "Misstänkta". Bara om man blivit fälld ?

Man kan begära att en s.k. p 7:a (mindre psykisk undersökning) görs i samband med häktning. Denna undersökning visar sedan om en större måste göras och denna måste göras innan någon blir fälld.

Tänk så här. När någon blir fälld måste detta kombineras med en påföljd. För att kunna göra detta måste man redan innan någon fälls veta vilken påföljd som är aktuell, dvs. antingen fängelse eller rättspsyk (då det rör brott som mord).
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
"Vi fortsätter tills vi kört i botten" säger åklagaren.
När jag lyssnar på intervjun hör jag hur allmänt åklagaren svarar.Det låter inte särskilt lovande för äklagaren?

På frågan om vittnen säger hon inte att det finns vittnen som talar emot mannen utan "det finns vittnen som har betydelse" Betydelse i vilken bemärkelse?????

Inte på en enda fråga specificera hon sej.Det enda "nya" är att hjälmen hittades de första fem dagarna eller första veckan

Märklig intervju
Hjälmen hittades första veckan. Det kan betyda att den hittades med Lisas kropp.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Tolka själv, men jag tolkar det definitivt som att det avser Martorp-gården.

( Ja, åklagaren berättar lite för mycket där.. )
2015-07-28, 12:26
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Stackars sate behöva sitta häktad fyra veckor till vore det inte bättre att erkänna och få det lite drägligare? Vet ni hur jävligt det är på ett häkte?

Var hamnar han om han erkänner innan fällande dom ?
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du, eller andra, inte såg dagens nyhet angående det påstådda "DNA-bevis" så är den här:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4174273-obekraftade-uppgifter-om-dna-spar

Obekräftade uppgifter om dna-spår

Aftonbladet uppger att man hittat dna-spår i jakten på Lisa Holms mördare och hänvisar till chefsåklagare Anette Olsson.
— Det är dna-spår vi hittat, säger hon till aftonbladet.se.
Men när NLT talar med Anette Olsson för att få uppgifterna bekräftade, säger Anette Olsson att hon inte känner igen sig i citatet som Aftonbladet publicerat.

Jo men nu har åklagaren "ändrat" sig.
Hon bekräftar det i intervjun med P4 Skaraborg, vilken skedde EFTER omhäktningsförhandlingen.

"Åklagaren berättade för P4 Skaraborg efter omhäktningsförhandlingarna att den tekniska bevisningen består av DNA tillhörande den misstänkte mannen som man funnit på Lisa Holms tillhörigheter."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6220692#
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag är inte orolig att de domare som dömer i huvudförhandlingen (i synnerhet i hovrätten) kommer totalt bortse från vad som förevarit vid häktningen. Jag har suttit på min del av häktningsförhandlingar och huvudförhandlingar för att veta att varje domare som tagit sin tjänst på allvar vet hur man ska särskilja på dessa och vet vilken stor skillnad det är mellan sannolika skäl misstänkt och ställt utom rimligt tvivel.

Då hade inte Da Costa-skandalen, Quickskandalen och en hel del andra, enkannerligen feldömda sexualbrottsmål, existerat, vilket de gör. Domare påverkas av förutfattade meningar, opinioner och logiska felslut byggda på vad man vill skall vara bevisat. Att tro något annat är inte bara naivt utan en sådan tilltro till det fullständigt upphöjda neutrala tillståndet hos professionella domare är kontraproduktivt för rättsväsendet. Det handlar inte om att inte ta sin tjänst på allvar och sträva efter att bedöma utan vrede eller förkärlek utan att det inte går att undvika yttre påverkan. Ett gott system litar inte på sina företrädare utan vidtar åtgärder för att minska påverkan.

En fundamental sådan åtgärd är öppenhet och transparens, något domarna och åklagarna idag försöker att totalt eliminera, vilket det här fallet är ett ytterligare bra exempel på.
2015-07-28, 12:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Delar av mobil rapporterades hittade innan sökområdet utökades till att omfatta Martorp och Lisas kropp hittades.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in