2015-07-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floppflopp
Studien är dock inte så gammal, och jag nämnde även att den inte var helt färsk. Men jag har svårt att tro att djupt inarbetade rutiner har ändrats så markant. Studien finns även på Bokus, och den är utgiven 2010.
Sen får ju folk göra vad dom vill med informationen jag skrivit, och självklart inte lägga så stor vikt vid det jag skrivit. Jag har bara skrivit detta för att underlätta för andra och inget annat.

Problemet med den studien är att den är skriven av en före detta handläggare på Migrationsverket.
Den är alltså inte objektiv.

När data insamlades så jobbade hon fortfarande på Migrationsverket och
4% av de studerade fallen var hennes egna.

Det är förstås fritt fram att köpa den för 346kr.

Men Migrationsverkets egen årsredovisning är nyare, ger mer och är gratis.
Citera
2015-07-27, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfageln-51
Problemet med den studien är att den är skriven av en före detta handläggare på Migrationsverket.
Den är alltså inte objektiv.

När data insamlades så jobbade hon fortfarande på Migrationsverket och
4% av de studerade fallen var hennes egna.

Det är förstås fritt fram att köpa den för 346kr.

Men Migrationsverkets egen årsredovisning är nyare, ger mer och är gratis.

Du ser problem, det ser inte jag. Själv tyckte jag studien var riktigt intressant. Sen att den inte är objektiv är något DU säger, alltså borde du skriva att DU inte anser att studien är objektiv. Som författaren av studien skrivit så är ju detta något som hon själv tänkt på. Men det kanske är upp till var och en att avgöra själva om dom tycker det är intressant läsning eller inte.

Sen är det ju självklart fritt fram att köpa studien för 346kr som du nämner, men den går även att läsa gratis på länken http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1710121&fileO Id=1715976

Sen skriver du att Migrationsverkets egen årsredovisning är nyare, ger mer och är gratis.
Denna studie har jag läst gratis och den har gett mig väldigt mycket. Statistiken som du nämner har inte gett mig alls lika mycket. Så vad den ger mer vet jag inte? Mer data och statistik?
I studien får du ju läsa om så mycket annat än statistik och siffror, och vart på Migrationsverket kan du få fram dessa uppgifter?

Det var sånna här typiska kommentarer som jag inte pallade med. Satans piplisor som bara ska hitta saker att gnälla på.

Mitt inlägg handlade inte om studien först och främst, utan den handlade om att jag ville försöka ge tips om hur andra skulle kunna försöka snabba på deras ärenden, så att de får träffa sin respektive inom ramen för lagen.
Citera
2015-07-27, 17:38
Medlem
Citat:
Du ser problem, det ser inte jag. Själv tyckte jag studien var riktigt intressant. Sen att den inte är objektiv är något DU säger, alltså borde du skriva att DU inte anser att studien är objektiv. Som författaren av studien skrivit så är ju detta något som hon själv tänkt på. Men det kanske är upp till var och en att avgöra själva om dom tycker det är intressant läsning eller inte.

Sen är det ju självklart fritt fram att köpa studien för 346kr som du nämner, men den går även att läsa gratis på länken http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1710121&fileO Id=1715976

Sen skriver du att Migrationsverkets egen årsredovisning är nyare, ger mer och är gratis.
Denna studie har jag läst gratis och den har gett mig väldigt mycket. Statistiken som du nämner har inte gett mig alls lika mycket. Så vad den ger mer vet jag inte? Mer data och statistik?
I studien får du ju läsa om så mycket annat än statistik och siffror, och vart på Migrationsverket kan du få fram dessa uppgifter?

Det var sånna här typiska kommentarer som jag inte pallade med. Satans piplisor som bara ska hitta saker att gnälla på.

Mitt inlägg handlade inte om studien först och främst, utan den handlade om att jag ville försöka ge tips om hur andra skulle kunna försöka snabba på deras ärenden, så att de får träffa sin respektive inom ramen för lagen.

I denna förnedrande, inhumana och på många vis deprimerande ansökningsprocess är denna lilla diskusionssgrupp ett stort stöd för många. Vi blir otroligt illa behandlade av en myndighet som sätter oss i ett själsligt fängelse och matar oss med okunskap, osanningar och dubbla budskap till höger och vänster..

Vi tar oss friheten att analysera det mesta här, ta det inte personligt. Högt i tak ska det vara tycker jag Fram med rapporter och ut med språket, bra!
Citera
2015-07-27, 18:51
Medlem
Citat:

Håller med Alexandra30, jättebra förklarat! Och till dig FloppFlopp: all heder åt Dig för att du är den enda som jag har sett sedan jag började denna process som har haft mage att lägga ut sitt dossienr, samt skriva ett inlägg med så mycket information trots att ditt ärende är avklarad! Tusen tack! Vi är många som uppskattar ditt inlägg
Citera
2015-07-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
I denna förnedrande, inhumana och på många vis deprimerande ansökningsprocess är denna lilla diskusionssgrupp ett stort stöd för många. Vi blir otroligt illa behandlade av en myndighet som sätter oss i ett själsligt fängelse och matar oss med okunskap, osanningar och dubbla budskap till höger och vänster..

Vi tar oss friheten att analysera det mesta här, ta det inte personligt. Högt i tak ska det vara tycker jag Fram med rapporter och ut med språket, bra!

Jag håller med det du skriver och jag borde vara trevligare, men man har blivit rejält skadad av behandlingen från Migrationsverket. Men nu kan jag äntligen släppa det och gå vidare i livet.
Citera
2015-07-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElSy-8880
Håller med Alexandra30, jättebra förklarat! Och till dig FloppFlopp: all heder åt Dig för att du är den enda som jag har sett sedan jag började denna process som har haft mage att lägga ut sitt dossienr, samt skriva ett inlägg med så mycket information trots att ditt ärende är avklarad! Tusen tack! Vi är många som uppskattar ditt inlägg

Tack så mycket för de orden.
Citera
2015-07-28, 12:10
Medlem
syscrashs avatar
Någon har skapat en protestlista mot MigV sätt att behandla sökande med orimligt långa väntetider. Man kan skriva på listan som skickas till ansvariga här:
[url]http://namninsamling.se/index.php?sida=2
Citera
2015-07-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Någon har skapat en protestlista mot MigV sätt att behandla sökande med orimligt långa väntetider. Man kan skriva på listan som skickas till ansvariga här:

Dessvärre är den redan stängd. Det står att det blev 72 underskrifter bara...
Citera
2015-07-29, 17:45
Medlem
Varit på intervju idag hos migrationsverket i Västerås. Först så intervjuades min fru i en timme och jag fick sitta i väntrummet. Sen tog min intervju cirka 40 minuter.

Det förekom inga frågor av kränkande karaktär och dom frågor som ställdes var ganska basic.
Hur träffades ni?
När/hur blev ni ett par?
När flyttade ni ihop?
Varför gifte ni er?
Vem friade? Hur?
Vad jag jobbar med respektive vad hon jobbar med.
Hur bor ni? (dom frågade även henne om hur mycket vi betalar i hyra men inte mig)
Hur/när gifte ni er?
Framtidsplaner?
Vad gillar/ogillar du/din partner?
Och den bästa frågan som jag fick besvara flera gånger: Är ni fortfarande gifta?
Citera
2015-07-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delikatahen
Varit på intervju idag hos migrationsverket i Västerås. Först så intervjuades min fru i en timme och jag fick sitta i väntrummet. Sen tog min intervju cirka 40 minuter.

Det förekom inga frågor av kränkande karaktär och dom frågor som ställdes var ganska basic.
Hur träffades ni?
När/hur blev ni ett par?
När flyttade ni ihop?
Varför gifte ni er?
Vem friade? Hur?
Vad jag jobbar med respektive vad hon jobbar med.
Hur bor ni? (dom frågade även henne om hur mycket vi betalar i hyra men inte mig)
Hur/när gifte ni er?
Framtidsplaner?
Vad gillar/ogillar du/din partner?
Och den bästa frågan som jag fick besvara flera gånger: Är ni fortfarande gifta?

Så ni bor redan tillsammans i Sverige?
Citera
2015-07-29, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drybags
Så ni bor redan tillsammans i Sverige?
Min fru kom till sverige för att studera innan hon träffade mig. Ja hon får vara i Sverige medans vi väntar iom. att hon hade UT för att plugga innan och vi ansökte innan det gamla gick ut. Dock så har hon verkligen noll rättigheter och inget personnummer vilket totalsuger (om hon behöver vård så kostar det en förmögenhet utan personnummer).
Citera
2015-07-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash

Borde startas en lista också för att ge migrationsverket mer resurser så de kan kontrollera och stoppa de som ej är skyddsbehövande eftersom dessa personer inte lever i landet som de uppger sig leva i utan istället har dubbla medborgarskap och bor i ett annat välbärgat land men inte upplyser migrationsverket om detta. Dvs personerna kan erhålla ersättning från två länder utan att myndigheter får reda på detta Om migrationsverket snabbt kunde hitta de som fuskar och ljuger och inte behöver hjälp, dvs ej har skyddsskäl att komma till Sverige så skulle kanske migrationsverket snabbare kunna hjälpa de som verkligen behöver det vilket skulle leda till snabbare handläggningstider förhoppningsvis
Senast redigerad av ulvan 2015-07-31 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in