2015-07-28, 01:05
Medlem
Vad skulle ni säga är den största bromsklossen för SD:s opinionssiffror i dagsläget?

Det ligger, som jag ser det, i medelsvenssons rationella egenintresse att rösta på partiet, och det finns flera uppenbara problem som varje människa med genomsnittlig IQ och normal slutledningsförmåga borde kunna koppla till invandringspolitiken utan att ens vara särskilt insatt i ämnet.

- Eskalerande våldsbrott (särskilt exemplet Malmö)
- Hemvändande ISIS-krigare
- En ständigt eskalerande bostadsbrist
- Tiggarna
- Ett välfärdssystem som kostar mer än vad det smakar

Jag menar inte att 23 % är dåligt och att tillväxten det senaste året inte är fantastisk. Men varför går det inte fortare?
2015-07-28, 01:12
Medlem
Alltså SD har inte fått över 18% i någon av dom stora oppinionsundersäkmingarma och så sitter vissa här och spekulerar i 35% till valet. 1.5 miljoner nya väljare typ.
Mår ni bra?
2015-07-28, 01:17
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3tribution
Vad skulle ni säga är den största bromsklossen för SD:s opinionssiffror i dagsläget?

Det ligger, som jag ser det, i medelsvenssons rationella egenintresse att rösta på partiet, och det finns flera uppenbara problem som varje människa med genomsnittlig IQ och normal slutledningsförmåga borde kunna koppla till invandringspolitiken utan att ens vara särskilt insatt i ämnet.

- Eskalerande våldsbrott (särskilt exemplet Malmö)
- Hemvändande ISIS-krigare
- En ständigt eskalerande bostadsbrist
- Tiggarna
- Ett välfärdssystem som kostar mer än vad det smakar

Jag menar inte att 23 % är dåligt och att tillväxten det senaste året inte är fantastisk. Men varför går det inte fortare?

Glöm inte sådant som invandringens enorma påverkan på kommunala budgetar samt påverkan på skolresultaten. Jag tycker det går oerhört fort nu, kan inte på rak arm komma på något parti som ökat 100% från två val för att sedan i OU öka ytterligare 50% på tio månader. Tålamod!
2015-07-28, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Alltså SD har inte fått över 18% i någon av dom stora oppinionsundersäkmingarma och så sitter vissa här och spekulerar i 35% till valet. 1.5 miljoner nya väljare typ.
Mår ni bra?

Det skulle ju inte vara omöjligt om sjuklövern fortsätter på samma sätt. Men vi kan anta att de blir desperata till sist och kopierar SD för att stoppa SDs tillväxt och det egna blödandet
2015-07-28, 01:21
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Mår ni bra?
Mår du bra?
Personligen ser jag också 35% som orealistiskt.

2015-07-28, 01:22
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Det skulle ju inte vara omöjligt om sjuklövern fortsätter på samma sätt. Men vi kan anta att de blir desperata till sist och kopierar SD för att stoppa SDs tillväxt och det egna blödandet

Troligt scenario och inte mig emot!
2015-07-28, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Jag tycker det går oerhört fort nu, kan inte på rak arm komma på något parti som ökat 100% från två val för att sedan i OU öka ytterligare 50% på tio månader. Tålamod!

Jag är fortfarande perplex över att det fått gå såpass långt och att reaktionen inte är större. Problemen jag radade upp är sånt som är helt uppenbart för vem som helst med ögon och öron samt en normal slutledningsförmåga. De mer strukturella problemen i form av på sikt etniska motsättningar, kulturkrockar och låg tilltro mellan medborgarna kanske man inte kan begära att alla ska förstå sig på.

Vad är bromsklossen egentligen? Ingen tar en sån som Arnstad på allvar.
2015-07-28, 02:18
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R3tribution
Jag är fortfarande perplex över att det fått gå såpass långt och att reaktionen inte är större. Problemen jag radade upp är sånt som är helt uppenbart för vem som helst med ögon och öron samt en normal slutledningsförmåga. De mer strukturella problemen i form av på sikt etniska motsättningar, kulturkrockar och låg tilltro mellan medborgarna kanske man inte kan begära att alla ska förstå sig på.

Vad är bromsklossen egentligen? Ingen tar en sån som Arnstad på allvar.

Det var någon i denna tråden som hade räknat lite på det och kommit fram till att SD:s utveckling i opinionen sedan valet innebär över 2 000 nya väljare om dagen, ett Eskilstuna i månaden. Även om det var räknat på Sentios mätning som är hög (men inte för den sakens skull icke trovärdig - iakttar enbart ett försiktighetsperspektiv här) så visar det på en explosionsartad tillväxt. Helt oerhört egentligen.

(Länk: https://www.flashback.org/sp54108542)
2015-07-28, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompelicious
Att Tino inte "sympatiserar" med SD spelar egentligen ingen roll. Han hjälper till att förstärka verklighetsbilden som SD målar upp.

Gå ut och fråga folk på stan om de hört talas om Tinoa Sanandaji. De kommer med all säkerhet svara som jag, innan jag satt min fot på Flashback. Därför innebär Tino Sanandaji absolut ingenting för SD:s helt makalösa framgångar i det senaste kvartalets opinionsundersökningar.

Folk i allmänhet är jävligt trötta på dagens integrations- och migrationspolitik. Det är "hemligheten" bakom SD:s stora "kassako".

Det är verkligheten som är SD:s bästa vän, inte någon sifferrunkande "professor". Därför är mitt utgångsläge att SD kommer ha fortsatt bra ökningstakt den närmaste tiden, eftersom ingenting har hänt i människors vardag som skulle kunna stå i vägen för SD:s framgång.

Senast i september kommer inget opinionsinstitut presentera lägre siffror för SD än 20%, medan rekordet förmodligen kommer att ligga på mellan 25 och 26%.
2015-07-28, 04:20
Medlem
Citat:
Mår ni bra?

På ungefär samma sätt bemöttes mina inlägg i vilka jag skissade på ett valresultat för SD med 20%. Ok, SD ökade "bara" med 100% mot valet 2010. Men som jag skrev redan tidigare, jag hade inte fel - jag var bara före min tid. Då som nu säger jag att SD:s framgångar bygger på människors vardag, verkligheten har hittills varit SD:s bästa vän.

SD har idag som bäst 23% i opinionsundersökningar. I en inte allt för avlägsen framtid kommer vi se en siffra på 35% (under förutsättning att Stefan och Anna fortsätter sitta med armarna i kors). Du kan väl skicka ett pm till mig den dagen SD fått sina 35%, så jag kan svara med orden Vad var det jag sa!

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-28 kl. 05:04.
2015-07-28, 06:07
Medlem
RingRing2014s avatar
Nu när sentioyran lagt sig lite, glasen är urdruckna och baksmällorna är avklarade är det tid för nya etappmål.

1. Bli större än Moderaterna hos ett annat institut än Sentio.
2. Passera 25% i någon mätning.
3. Passera Socialdemokraterna i en mätning.
4. Passera 20 procent i ett rent telefoninstitut
5. Passera både S och M och bli Sveriges största parti i en undersökning.

Jag tror SD tar hem medaljen för etapp 5 först.

Nu tar vi Sverige tillbaka, heja!
Senast redigerad av RingRing2014 2015-07-28 kl. 06:09.
2015-07-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Låsningen beror mycket på att konfliktytan i invandringsfrågan försvann totalt 2006. VÅREN 2006, när Göran Persson ännu var statsminister, för den som hoppades fria S från ansvar och skylla allt på alliansen och MP. Hela 7K är exakt lika goda kålsupare när det gäller hur den nya utlänningslagen kom på plats 2006-03-31. Fram till dess hade M+S utgjort "järnaxeln" som bromsade invandringen medan småpartier som MP, FP och V ville ösa på med mer.

Nya utlänningslagen innebar att i princip all makt flyttades från riksdag och regering till andra. Fram till 31 mars 2006 hade riksdagen i princip en kran som de kunde reglera invandringen med. 2006 gick all makt till Migrationsverket och rättsväsendet med sina nya migrationsdomstolar. Möjligheten att styra med "Luciabeslut" och liknande upphörde nästan helt. Nya utlänningslagen var i praktiken en överenskommelse om att aldrig bråka om invandring igen, eftersom man släppt ifrån sig alla möjligheter att styra den. Och jävlar vad invandringen rusade det året. Från c:a 52-62000 per år mellan 2000-2005, till att c:a 90000 blev golvet (86000 2006, en ökning med 24000 från 2005).

Så från och med 2006-03-31 var det väldigt tacksamt för 7K-partierna att anpassa sin invandringspolitik till varandra. De kunde ändå inte styra över invandringen längre, så varför inte istället maximera möjligheten att sno väljare från varandra. Med ett S och ett M som omfamnade samma invandringspolitik som MP var ytterligare ett hinder undanröjt för att sno väljare från MP, som på den tiden gick ovanligt bra pga Wetterstrand.

Därför är låsningen kvar. De hade "äntligen" skapat en miljö där den känsliga invandringsfrågan inte längre var något som kunde styra över partival eller begränsa möjligheter till partisamarbeten. Invandringen skulle vara som vädret och konjunktursvängningar, något som bara hände. Och så kom SD in 2010 och gjorde invandringen till en partifråga. Detta blev lika besvärligt för 7K som det skulle bli för filmbranschen om alla plötsligt vägrade streaming och ville hyra fysiska exemplar igen, just när man monterat ner hela strukturen för den formen av distribution.

Var det inte så att chefen för Säpo, Anders Danielsson sparkades och fick ta hand om Migrationsverket ?
Var det inte hans helt egna beslut att ge PUT till alla Syrier ? Politikerna har ju frånhänt sig styrningen av Migrationsverket så här har de gett en kanske hämndlysten fd Säpochef ett mycket farligt verktyg. Detta är ytterligare ett bevis för att politikerna inte har någon som helst insikt i konsekvenserna av sina beslut.

Var det en personlig vendetta som gjorde att Anders Danielsson som hämnd lurade in 7K i hörnet med en ocean av färg runt omkring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in