Citat:
Ursprungligen postat av
Tagganer
Exakt, det viktiga är att det inte står och väger mellan blocken inför valet, vilket skulle dränera väljare från SD.
Om SD ökar upp mot 30% minskar risken eftersom väljarna då på allvar skulle kunna se en chans att bryta sig ur DÖ genom att SD då har chans att bli största block.
30% är brutalt mycket. Kan SD komma upp i 30%? Många spekulerar i vad den övre gränsen ligger för SD. Ett sätt är att titta på hur mycket SD har lyckats få i ett SD vänligt område.
I valet 2014 fick SD högst andel röster för:
Riksdagen: Skåne läns norra östra 22,16% (jämför med Stockholm där SD fick 6,64%)
Kommun:Örkelljunga 23,89%.
Detta är områden där SD varit starka under mycket lång tid och där det inte är lika brännmärkande att rösta på SD. Trots det hade "de inte mer".
Nu har alltså SD plötsligt 23% i hela riket. Vad är det som har hänt?
Alt 1 - Antingen så har resten kommit i kapp så att att SD sympatierna i Stockholm ligger på 23%. Har dock svårt att tro detta.
Alt 2- SD har ökat ganska jämt över landet vilket betyder SD sympatinivåer på upp mot 35 % i vissa områden. Jag ser detta alternativ som det mest troliga.
Alt 3- SD har exploderat i vissa områden där de har mer än 50% medan de står still i Stockholm där de puttrar vidare på 7%. Jag tror inte heller detta är det mest troliga.
Så svaret på min egen fråga är - Ja SD kan komma upp i 30%. Jag tror att gränsen just nu ligger mellan 25%-35%. Men för att komma över denna nivå måste någonting ytterligare hända baserat på att SD ännu (fast vi vet inte) inte har mer än 35% ens i sina starkaste fästen.
Min maggropskänsla säger att det kommer att gå lite lugnare from nu.