2015-03-31, 10:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Om SD ökar p.g.a. Skavlan så är detta säkert övergående, och kommer att vara glömt om några månader.

Det bestående blir helt enkelt att Skavlan förstört sitt eget varumärke!
vad det var frågan om var att jimmie kom tillbaks i media för första gången på ett halvår,programmet hade fler tittare än någonsin och då ändras och politiseras upplägget helt plötsligt,sådant ger utslag i opinonen. Medlemstillströmningen är något som SD knappast förlorar igen .
Så SD är den stora vinnaren och Skavlan samt hatarna som njöt av hur åkesson förnedrades är de stora förlorarna.
Det roliga i den här frågan är dessutom att SD med Åkesson även har det norska folket på sin sida.
2015-03-31, 10:59
Medlem
"Rekordstor medlemstillströmning till SD efter Skavlan"

http://sdkuriren.se/rekordstor-medlemstillstromning-till-sd-efter-skavlan/

"Sedan i fredags kväll, under två och ett halvt dygn, har SD och medlemssekretariatet tagit emot ca 300 medlemsansökningar. Det är omöjligt för registeransvarige att expediera ansökningarna på den tid det normalt tar, det är helt enkelt för många på en gång. Ni som ansökt om medlemskap de senaste dagarna, ha tålamod!"

På Sverigedemokraternas facebook står det:
"Oavsett vad man tyckte om det senaste avsnittet av Skavlan så kan Sverigedemokraterna glatt konstatera att vi har ökat med hela 350 nya medlemmar sedan i fredags kväll."

För att få perspektiv på antalet kan man jämföra med medlemsantalet som finns för varje månad på status.st
2013-03-13 hade SD 17'011 medlemmar

Detta kanske kan vara en fingervisning på hur OU kommer att se ut nästa månad.
Om man leker med tanken att antalet medlemmar är direkt proportionerligt med antalet väljare, och att 17'000 motsvarar 17%, så skulle SD ha ökat 0.35%-enheter p.g.a Skavlan-intervjun.

Edit: Ville bara dela med mig av vad en av de nya medlemmarna skrivit:
”Är pensionär och aldrig varit med i något parti, men efter Skavlan programmet, säger jag upp tv licensen och får råd att betala medlemsavgift.”
Senast redigerad av vidr23 2015-03-31 kl. 11:03.
2015-03-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
"Rekordstor medlemstillströmning till SD efter Skavlan"

http://sdkuriren.se/rekordstor-medlemstillstromning-till-sd-efter-skavlan/

"Sedan i fredags kväll, under två och ett halvt dygn, har SD och medlemssekretariatet tagit emot ca 300 medlemsansökningar. Det är omöjligt för registeransvarige att expediera ansökningarna på den tid det normalt tar, det är helt enkelt för många på en gång. Ni som ansökt om medlemskap de senaste dagarna, ha tålamod!"

På Sverigedemokraternas facebook står det:
"Oavsett vad man tyckte om det senaste avsnittet av Skavlan så kan Sverigedemokraterna glatt konstatera att vi har ökat med hela 350 nya medlemmar sedan i fredags kväll."

För att få perspektiv på antalet kan man jämföra med medlemsantalet som finns för varje månad på status.st
2013-03-13 hade SD 17'011 medlemmar

Detta kanske kan vara en fingervisning på hur OU kommer att se ut nästa månad.
Om man leker med tanken att antalet medlemmar är direkt proportionerligt med antalet väljare, och att 17'000 motsvarar 17%, så skulle SD ha ökat 0.35%-enheter p.g.a Skavlan-intervjun.

Edit: Ville bara dela med mig av vad en av de nya medlemmarna skrivit:
”Är pensionär och aldrig varit med i något parti, men efter Skavlan programmet, säger jag upp tv licensen och får råd att betala medlemsavgift.”

SD har ganska lågt medlemsantal i förhållande till antal väljare. Det är bara FP som har mindre med 15000. Sossarna har 100 000 och M har 40 000. Övriga partier ligger väl runt 20 000. Tom Fi har över 20 000 så det finns en del att jobba med för SD även om antalet hela tiden stiger.
2015-03-31, 13:58
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
En sak som jag inte kan förstå med din modell är varför din predikterade SD kurva alltid ligger under den normerade status.st kurvan. Ok att den gör det efter valet på grund av att vissa institut har viktat om sina mätningar, men varför ligger du så lågt före valet?

För övrigt måste jag säga att jag uppskattar att du har gjort ett seriöst försök att uppskatta mätresultatens verkliga värde och inte bara bygger på lösa spekulationer som är vanligt här i tråden.

Mycket bra fråga.

Först och främst inser jag att jag för den enkla val-normerade status-modellen tagit medelvärdessiffror direkt från status.st, dvs med endast tre värdesiffror, istället för att själv medelvärdesbilda. Jag har ändrat detta nu, ger inga större skillnader dock:

https://drive.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLNC11UVRGeEl0VDQ/view?pli=1

Sen är det som du säger så att man kan förvänta sig överskattning av den normerade status-modellen efter valet då ett par OI viktat om.

När det gäller att min modell ligger under status-modellen innan valet finns det ett antal förklaringar:
  • OI som ingår i normeringen, alltså de som mätte i september 2014, är inte alltid de som bildar medel för övriga månader. Kolla tex hur status-modellen får små toppar i Dec 13 och Mar 14, månader där Skop ej mätte. Skop är "värst i klassen" när det gäller felfaktor, och de ingår i det medel som alla tidpunkter normeras mot oavsett om Skop faktiskt gjorde en OU en viss månad.
  • Min modell viktar inte olika OIs rakt av i varje tidpunkt, utan ML-skattar istället på en och samma gång SD's stöd och OI's felfaktorer och varians av slumpmässiga fel. Detta leder indirekt till att vissa OI väger tyngre, men så är ej fallet med status-modellens medel.
  • Även om status-modellen bygger på flera OI så kommer normeringen ändå lida av ett visst slumpmässigt fel. Om jag kollar de viktade residualerna för min modell vid valet så verkar OI's mätningar som helhet ligga något under förväntat medel, vilket i sin tur för status-modellen betyder något systematiskt för höga värden i övriga tidpunkter än valet.
2015-03-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Första gången som Torbjörn Sjöström på Novus nämner att de mäter SD på nytt sätt är i denna intervju från 22 Januari 2015:
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/novus-m%C3%A4ter-sd-p%C3%A5-nytt-s%C3%A4tt-3048801
(Den tidigaste jag hittar i alla fall)

Han fick bl.a. frågan: "Hur gör ni på Novus för att bli mer träffsäkra när det gäller stödet för SD"
Svaret: "Förutom att vi har ett färskare valresultat att utgå ifrån som bara det redan på automatik rättade upp en del av mätfelet"

Detta kan ju förklara den kraftiga uppgången från september (9,1) till oktober (13,2), en uppgång som också kan ses i de andra OI.

Han fortsätter sedan att berätta vilka "grepp han gjort för att kompensera" för mätfelen för SD.

Novus resultat i November på 12,3% ligger i linje med fem andra OI som alla ligger mellan 11.8% och 12.5%, vilka inte har gjort omviktningar för SD enligt Sjöström i denna intervjun. Under valresultatet dessutom.

Varför han inte gick ut med detta efter den kraftiga ökningen i decembermätningen (16%) kan ju bero på julledigheten direkt efter, vilket gjorde att han väntade till efter januarimätningen.
Frågan är om de viktade om tillräckligt. Novus fick 9,1 i september vilket ger en inkompetensfaktor på 1,42. Vid tiden för omviktningar nov-dec gick många institut upp ca en procentenhet, sannolikt pga budgetvoteringarna. Drar man av en procentenhet för detta blir omviktningen bara tre procentenheter vilket inte motsvarar hela Novus inkompetensfaktor från september. Sannolikt är detta förklaringen varför Novus trots omviktning fortfarande ligger en dryg procentenhet under Sentio.
2015-04-01, 04:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
SD har ganska lågt medlemsantal i förhållande till antal väljare. Det är bara FP som har mindre med 15000. Sossarna har 100 000 och M har 40 000. Övriga partier ligger väl runt 20 000. Tom Fi har över 20 000 så det finns en del att jobba med för SD även om antalet hela tiden stiger.
SD är ett ungt parti och både S och M har mycket äldre medlemmar som rullar med av gammal vana.
FI är väl undantaget där man drivs av ideologi och manshat.
SD är dessutom utsatt för den klassiska förföljelse som oppositionen blir föremål för i en totalitär stat.
Då blir tröskeln hög att gå med.
I takt med SD's starkare ställning i val och i opinionen minskar trycket från den totalitära statens mediaapparat.
2015-04-01, 21:19
Medlem
svallerbyttans avatar
4 av 10 tror att Åkessons återkomst kommer att öka väljarstödet. Endast 3 av 100 tror att det kommer minska väljarstödet för SD.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-tillbaka-fyra-av-tio-tror-pa-okat-stod_4452349.svd

Rätt anmärkningsvärt resultat faktiskt... På ett bra sätt då.
Senast redigerad av svallerbyttan 2015-04-01 kl. 21:26.
2015-04-01, 21:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
4 av 10 tror att Åkessons återkomst kommer att öka väljarstödet. Endast 3 av 100 tror att det kommer minska väljarstödet för SD.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/akesson-tillbaka-fyra-av-tio-tror-pa-okat-stod_4452349.svd

Rätt anmärkningsvärt resultat faktiskt... På ett bra sätt då.

Och som vanligt så presenterar de statistik på ett sätt har för avsikt att lura läsaren. Svarsalternativen "Stödet minskar" och "Vet ej" läggs längst till höger med ljusblå färg. Det ska förstås se ut som Vet ej ingår i Stödet minskar.

Hade de tagit bort Vet ej och sträckt ut stapeln över alla som hade en åsikt hade det sett rätt mycket annorlunda ut.
2015-04-01, 22:47
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
När kan nästa oi väntas komma?
2015-04-01, 23:21
Medlem
Johan.Rheborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och som vanligt så presenterar de statistik på ett sätt har för avsikt att lura läsaren. Svarsalternativen "Stödet minskar" och "Vet ej" läggs längst till höger med ljusblå färg. Det ska förstås se ut som Vet ej ingår i Stödet minskar.

Hade de tagit bort Vet ej och sträckt ut stapeln över alla som hade en åsikt hade det sett rätt mycket annorlunda ut.

Komiskt att jag läste artikelen, tänkte exakt det du skrev, för att sen gå tillbaka hit och läsa ditt inlägg. Spot on!
2015-04-02, 00:12
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Och på den mobila versionen, som jag blir intvingad i, kan jag inte hitta någon infprmation alls om hur många som tror att stödet minskar.

Jag slarvläste iofs, men kunde verkligen inte hitta något.

På mobilen.
2015-04-02, 21:52
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg om en ökad tendens bland kvinnor att försvara SD flyttade hit:
(FB) Röstar tjejer på SD?

// mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem