2015-07-27, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror inte för ett ögonblick på generalstrejker om SD skulle få egen majoritet. Menar du att de som röstade på SD skulle strejka i protest mot att SD fick egen majoritet?

Egen majoritet innebär knappast att man har 100%. Skulle SD få 51%, vilket många sdare drömmer om, återstår det fortfarande 49% som kan tänkas vilja uttrycka sig missnöje.

Det som däremot talar mot en våg av generalstrejker är det faktum att svenskarna i ett historiskt perspektiv inte direkt utmärkt sig för att engagera sig i massiva demonstrationer. Å andra sidan räcker det att människor med utländsk bakgrund, verksamma inom Stockholms Lokaltrafiken, lägger ner jobbet för att fullständigt kaos ska utbryta.

Under tiden för Ådalen var de borgerliga i majoritet, vilket visar att det mycket väl kan organiseras aktioner som gjort avtryck i historien, trots att de styrande haft en majoritet av folket bakom sig. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ådalshändelserna Nu är det har inte direkt jämförbar, men ändå en indikation att man aldrig kan säga aldrig.

knyta handen i fickan

Citera
2015-07-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Ska detta tolkas som att vanstyret SKA fortsätta till VILKET PRIS SOM HELST, om man så offrar demokratin på vägen.

I Sverige funkar det så att de som får ihop flesta mandat för sin politik, är de som styr. Om du vill ha ett annat system för du väl jobba för det.

349

Citera
2015-07-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Flaggan blir hur fin som helst eftersom de bruna fläckarna var islamister, åsiktskorridoren, svenskhatet och tiggarna

Nu är det faktiskt så att SD fortfarande håller på med sin "avnazifiering". Av ditt inlägg ser jag att man har åtskilligt kvar. Men jag är helt övertygad att "de fyras gäng" kan göra vilket bondepraktikan som helst, om det är det som krävs för att komma åt makten.

Media kommer naturligtvis inte missa ett enda tillfälle att exponera SD:s bruna ränder, speciellt inte i ett läger SD är Sveriges största parti.

ränderna går aldrig ur

Citera
2015-07-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Samlingsregeringen 1940 kom inte till för att utestänga något nazistparti från inflytande. De två riksdagspartier som hölls utanför var kommunistiska.

Kommunistpartiet i sig utgjorde inget hot med sina 3%. Det stora hotet var Nazitysklands krigsmaskineri, men även barbarerna från Sovjetunionen.

Den gången ingick partierna i en samlingsregering för att ha full handlingskraftig under det pågående kriget. Den här gången kan det tänkas att man bildar en samlingsregering för att på ett kraftfullt sätt kunna agera mot det hot som är på väg inifrån.

Och som man frågar i rubriken, kommer media utan tvekan ställa upp mangrant för att bidra till en sådan utveckling.

vår beredskap är god

Citera
2015-07-27, 15:18
Medlem
Citat:
Men det är inte helt orealistiskt att tänka sig en svensk samlingsregering i syfte att isolera SD. Problemet med det är dock de politiska kostnader som orsakas exempelvis S och M i en sådan situation.

En samlingsregering blir som en utökad Decemberöverenskommelse, men med tveklöst legitimitet. Finns säkert ett politiskt pris för alla partier. Media kommer jobba hårt för att se till att minimera dem.

finns inga gratis luncher

Citera
2015-07-27, 15:59
Medlem
kulturMarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forestman
Som jag ser det hela så är SD det ENDA parti som idag tar strid för vår åsiktsfrihet!!
Men frågan återkommer. Hur tacklar media SD om de vid nästa val blir största parti??
Jag tror - och hoppas - att det i sådana fall blir väldigt lite fokus på SD.
De kommer ju inte att kunna bilda någon regering. I stället blir det en ny form av regering med de övriga partierna.
Alltså skall fokus ligga på det, och inte på att det finns rasister i riksdagen utan någon makt
SD:s rasistiska agenda kommer även i fortsättningen att motarbetas av resten av samhället, detta är helt rätt, moraliskt försvarbart, och även helt demokratiskt korrekt. Rasism hör inte hemma i en demokrati!
Citera
2015-07-27, 16:04
Medlem
Citat:
Dessutom, de flesta betraktare idag ser nog skillnaden på SD och NSDAP.

Hmmmh ... tittar jag riktigt länge ser jag faktiskt en liten skillnad. Det verkar som att det är färre bokstäver. Skämt åsido. Det jag kan tänka mig kommer bli aktuell ifall SD blir Sveriges största parti, är att man kommer sätta blåslampa på SD för att få en ordentlig debatt om SD:s islamofobi.

Hitler hade judarna som sitt hatobjekt, för Åkesson är det muslimerna som har tagit den platsen.

nationalistisk hackordning 2.0

Citera
2015-07-27, 17:46
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
En samlingsregering blir som en utökad Decemberöverenskommelse, men med tveklöst legitimitet. Finns säkert ett politiskt pris för alla partier. Media kommer jobba hårt för att se till att minimera dem.

Förmodligen.

Citat:
Hmmmh ... tittar jag riktigt länge ser jag faktiskt en liten skillnad. Det verkar som att det är färre bokstäver. Skämt åsido. Det jag kan tänka mig kommer bli aktuell ifall SD blir Sveriges största parti, är att man kommer sätta blåslampa på SD för att få en ordentlig debatt om SD:s islamofobi.

Hitler hade judarna som sitt hatobjekt, för Åkesson är det muslimerna som har tagit den platsen.

Medierna driver redan din tes idag, så visst.

Men det är enligt min uppfattning horribelt att likställa SD's problematisering av islam med nazisternas antisemitiska propaganda. De är på helt olika nivå, med helt olika syften och bevekelsegrunder. För att inte tala om alla övriga skillnader mellan dessa båda politiska fenomen.

När jag tänker efter, det är tveksamt om ens svenska journalister skulle fortsätta detta narrativ med ett SD på över ~30%.

Kanske vi skulle få en debatt om vad islamofobi egentligen betyder.
Citera
2015-07-27, 20:31
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Oh herregud, sådana som du existerar asså.

Rätt många av oss som existerar...
Citera
2015-07-27, 20:50
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Jag tror SD kommer peaka 2018, med råge. Men det resultatet kommer att stå sig tills nästa val.

Ämnet är verkligen högintressant, för om DÖ fortfarande har växeln i ska det i teorin inte betyda någonting.

På resan dit lär vi få se mer och fler ledare och artiklar, kritiska till den nuvarande ordningen.

Man kan väl lugnt påstå att det finns en hel del kvar till någon form av normalfall.

Jag tror SD kommer att få mellan 25% - 27% i valet 2018 och även bli det största partiet. Vi kan nu se effekterna av DÖ för moderaterna .
Citera
2015-07-27, 21:42
Medlem
hvita.nhegrers avatar
I en PK-kritisk ledare i GP spår Björn Werner att SD kan hamna i regeringen 2018:
Citat:
Från vänstern ekar det kusligt tyst, både på ledarsidor och bland aktivister. Inte konstigt. Åsiktskorridoren tjänade ett praktiskt syfte att hålla ner idiotiska åsikter och värna individers rättigheter från strukturellt förtryck. Men den gjorde det också problematiskt att föda fram nya progressiva idéer.

Helt enkelt: Vänstern har tappat greppet om debatten. Den berömda åsiktskorridoren, byggd på av upprörda texter och rasist-shameing har rasat.

Kvar står vänstern på reträtt i frågor de borde ha svar på, som hur Sverige rent praktiskt ska hantera den höga invandring vi i humanismens namn har, och hur vi egentligen ska förhålla sig till brutala IS och hotfulla Ryssland. Genom att banka ner motståndet istället för att formulera svar, bli upprörd istället för att diskutera alternativ till förbud och upprustning och lägga all energi på interna debatter, istället för att försöka komma på hur drömmar om jämställdhet och rättvisa faktiskt ska bli verklighet i Sverige år 2015, känns vänsterdebatten just nu hopplöst last year.

Det är klart det är jobbigt att nu behöva värka fram riktig politik. Smarta, trovärdiga och övertygande svar på alla de frågor som ett öppet debattklimat lyfter till ytan.

Jobbigt. Men nödvändigt. För det är dags att tänka om nu. Om vänsterkanten börjar ta samtalen som står på agendan på allvar kommer de snabbt märka att de behöver mer att komma med än rasist och genusanalyser av myror. De kommer behöva använda både vassa argument och riktiga, kraftfulla och genomförbara politiska förslag som alternativ till populistiska förbud och krigshets.

Alternativet? SD i regeringen 2018. Garanterat
.
https://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2786431-vanstern-raddas-av-asiktskorridorens-fall
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2015-07-27 kl. 21:47.
Citera
2015-07-27, 21:58
Medlem
missionarydaughters avatar
Citat:
Nu är det faktiskt så att SD fortfarande håller på med sin "avnazifiering". Av ditt inlägg ser jag att man har åtskilligt kvar. Men jag är helt övertygad att "de fyras gäng" kan göra vilket bondepraktikan som helst, om det är det som krävs för att komma åt makten.

Media kommer naturligtvis inte missa ett enda tillfälle att exponera SD:s bruna ränder, speciellt inte i ett läger SD är Sveriges största part.

ränderna går aldrig ur

Gäller det även sossarnas vurmande för rasbiologi och tvångssterilisering?
Eller VPK:s vurmande för diverse kommunistdiktaturer?

Eller är det bara SD som ränderna aldrig går ur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in