2015-07-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nu är det riksdagssiffrorna i resp kommun vi jämför. Inte kommunalvalen. SD ligger betydligt lägre i kommunalvalen än i riksdagsvalet i många kommuner.

Jag tror inte det vore så lyckat om SD får egen majoritet i någon kommun i nuläget...risken är att den kommunen skulle motarbetas ohyggligt! Speciellt om det råkar vara några nötter om sitter på dessa mandat.

Det var riksdagsvalet jag avsåg. I andra delen i mitt inlägg skrev jag att en SD-majoritet i småkommuner skulle gynna SD. Men det är möjligt att du har rätt när du skriver att man då riskerar att skylta med sin inkompetens också på kommunnivå.

Konsekvensen av det du förmedlar är att SD:s framgångar kan komma att hotas av SD:s framgångar. Därmed ser jag ett tydligt tecken på vad som kan hota SD:s fortsatta utveckling i opinionsundersökningar. Tack för lektionen!

akilleshäl

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-27 kl. 17:12.
2015-07-27, 17:09
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns värre exempel, jag såg Åkesson på bild tillsammans med de andra partiledarna under valdebatten.

Ja där kan man prata om dåligt sällskap. Kommunister, tjuvar, lögnare, mlijötjuvar och då pratar jag bara om Åsa Romson.
2015-07-27, 17:10
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21176871.ab

Ny SD-skandal!

Är ganska säker på att SD idag tappade flera moderata väljare av det här. Nu sjunker opinionen. Pokerfejset Åkesson visade sitt sanna ansikte igen. Synd.

Nästa OU ska jag fira!

Ojojojoj vad rädd jag blir. Skall nu all väljare springare ifrån sd för detta, är det vad du hppades på. Nämen äh va kom igen. Lite mer har du väl ändå om det ska vara något. Det är liksom myggbett det här vi kan den här sången. Nytt grepp kan du väl hitta, haha. Tänk ut något lite smartare ändå.
Hahahah, snacka om desperation, som om detta att lyssna på ett band som har en del svenskheroiska texter skulle vara något fel eller eh "farligt".

Nästan så jag skrattar i byxan.
2015-07-27, 17:24
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
I takt med att SD ökar i opinionsundersökningar kommer man också få fler lättrörliga väljare. Sammanlagt kan dock utfallet bli positivt, eftersom många fler än SD:s nuvarande väljarkår har en kritisk inställning mot integrations- och migrationspolitiken så som den förs idag.

SD har enligt min uppfattning inte byggt upp något med egna meriter. Därför ligger hela deras framtida utveckling i opinionsundersökningar i Stefan Löfvens och Anna Kinberg Batras händer. Fortsätter de att sitta med armarna i kors, kommer det att gynna SD:s uppgång i opinionen, helt klart.

Kruxet är bara hur man ska kunna tvärvända och börja tillämpa en linje som bara för sex månader sedan utmålas av landets statsminister som nyfascistisk. Skulle man lyckas att pudla med trovärdigheten i behåll, är SD:s dagar räknade. Sentio september 2017: "SD nu tillbaka på normala nivåer".

solen går också upp och ner

Man kan svårligen pudla med trovärdighet från en så rigid position som Löfvéns. Man gick i princip i Godwin fällan genom att lyssna på Arnstad som "expert" på Nazism och Fascism och har genom att klassificera eller jämföra sin motståndare med fascister och nazister i princip förlorat debatten.
Så länge M sitter i DÖ stöttar man i praktiken tyst denna hållning och dör därmed sakta samma pinsamma död. M har ingen trovärdighet i att vilja ändra någonting överhuvudtaget så länge man ingår i DÖ. Regeringen är den svagaste som sett dagens ljus. Denna regering stöttar alla utom SD enbart beroende på beröringsskräcken inför densamma. Så länge ingen samarbetar med SD kommer de i princip att växa bara på de andras bedövande uselhet.
SD tjänar på denna distans och bör underhålla den, gärna till 2018, eller ett nyval som troligen kommer före, för att få maximal utdelning.
Senast redigerad av Mextreme 2015-07-27 kl. 17:26.
2015-07-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Frågan är då vad som händer med partiet om dessa kurder och andra invandrare börjar klättra upp inom partiets organisation och driva egna agendor?

De har ju lyckats infiltrera och förstöra övriga partier så kommer Svenskar att fortsätta rösta på partiet? Dessa ökade % kan ju på sikt riskera att driva bort väljare. Se hur snabbt övriga partier smälter nu. En mindre Sverigevänlig politik kan ge samma smältrisk för SD.

En onekligen brilliant reflektion. Svenskheten är en profilfråga för SD. Hur SD:s utveckling i opinionsundersökningar skulle påverkas om de här nya sympatisörerna med utländsk bakgrund också börjar bli aktiva inom partiet, skapar naturligtvis en del osäkerhetsfaktorer.

Jag menar, vilken svensk sverigevän röstar på ett parti där det viftas med Israels flagga på valvakan och kommunpolitikerna talar Rinkebysvenska?

Jag säger inte att det här är ett direkt hot mot SD:s helt fenomenala utveckling i opinionsundersökningar. Men tanken svindlar.

alla flaggans dag

2015-07-27, 17:38
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det finns värre exempel, jag såg Åkesson på bild tillsammans med de andra partiledarna under valdebatten.

Angående nya "skandalen" på Aftonhoran!

Begåvningarna på Aftonhoran gör nog i alla fall sitt bästa - förgäves givetvis!

Rasism- och nationalism-kulorna skaderskjuter naturligtvis inte en enda djävul längre - enligt tidigare inlägg...
2015-07-27, 17:54
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21176871.ab

Ny SD-skandal!
Är ganska säker på att SD idag tappade flera moderata väljare av det här. Nu sjunker opinionen. Pokerfejset Åkesson visade sitt sanna ansikte igen. Synd.
Nästa OU ska jag fira!

Vi måste naturligtvis vara rädda om vår nya Trådnarr, då vi tyvärr verkar ha förlorat Reidar!

Blatten är ju underhållande, utan tvivel...
2015-07-27, 17:59
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
En onekligen brilliant reflektion. Svenskheten är en profilfråga för SD. Hur SD:s utveckling i opinionsundersökningar skulle påverkas om de här nya sympatisörerna med utländsk bakgrund också börjar bli aktiva inom partiet, skapar naturligtvis en del osäkerhetsfaktorer.

Jag menar, vilken svensk sverigevän röstar på ett parti där det viftas med Israels flagga på valvakan och kommunpolitikerna talar Rinkebysvenska?

Jag säger inte att det här är ett direkt hot mot SD:s helt fenomenala utveckling i opinionsundersökningar. Men tanken svindlar.

alla flaggans dag

Jag tror att begåvade, assimilerade invandrare i partiets högre skikt skulle gynna dem mycket starkt. Få saker gynnar SD så starkt som invandringskritiska invandrare. (som Tino Sanandaji)
Dessa kan också gå hårdare fram. Det är något svårare att kasta rasistkortet på dem.
Man får ta till "husblatte" argumentet som hittills varit ett ytterst kontraproduktivt drag.
2015-07-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Man kan svårligen pudla med trovärdighet från en så rigid position som Löfvéns. Man gick i princip i Godwin fällan genom att lyssna på Arnstad som "expert" på Nazism och Fascism och har genom att klassificera eller jämföra sin motståndare med fascister och nazister i princip förlorat debatten.

Ödets ironi är att Maggans tomma lada kan bli räddningen i det här lilla dilemmat. Träffar man en blocköverskridande överenskommelse med den mycket ansträngda ekonomin i bakgrunden, kan man om det snyggt förpackas tillsammans med några integrationsfrämjande åtgärder, mycket väl bli den strategin som kommer sätta stopp för SD:s omåttligt stora framgångar i opinionsundersökningarna.

Av erfarenhet vet man att många väljer att byta fot, inte bara när det är val utan också i högsta grad i opinionsundersökningar. Att många dessutom inte minns vad de röstade gången innan, pekar i en riktning att mycket kan ändras i opinionsundersökningarna, bara förutsättningarna är de rätta.

bergochdalbana

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-27 kl. 18:18.
2015-07-27, 18:25
Medlem
Intervju med Toivo / Sifo från Almedalen om SD
https://www.youtube.com/watch?v=y_lCgf-PDKY&feature=youtu.be
2015-07-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Effekten av DÖ borde rimligen bli att det block som ligger underst strax innan valet, kommer förlora nästan alla väljare.

För väljarna vet ju att minsta blocket utan reservation kommer ge makten till det större, och inte agera opposition.

Om man tänkt rösta på alliansen och de ligger på efterkälken, då borde väljarna förstå att den rösten bli bortslängd. Så har det inte varit innan. Även om ens parti inte kunnat bilda egen regering har partiet kunnat söka samarbeten, kunnat agera som kraftfull opposition, gemensamt med andra kunnat fälla en del förslag.

Det har alltså alltid funnits skäl att rösta på ett parti, även om man inte tror partiet kommer få bilda regering efter valet.

Men iom DÖ så blir det helt meningslöst att rösta på det minsta blocket. Det enda sätter för en allians-väljare som förstått att alliansen inte kommer bli störst, att få sin röst att göra skillnad, är att rösta SD. Samma sak för en rödgrön väljare som inte tror rödgröna blir störst.
Exakt, det viktiga är att det inte står och väger mellan blocken inför valet, vilket skulle dränera väljare från SD.
Om SD ökar upp mot 30% minskar risken eftersom väljarna då på allvar skulle kunna se en chans att bryta sig ur DÖ genom att SD då har chans att bli största block.
2015-07-27, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Jag tror att begåvade, assimilerade invandrare i partiets högre skikt skulle gynna dem mycket starkt. Få saker gynnar SD så starkt som invandringskritiska invandrare. (som Tino Sanandaji) Dessa kan också gå hårdare fram. Det är något svårare att kasta rasistkortet på dem.
Man får ta till "husblatte" argumentet som hittills varit ett ytterst kontraproduktivt drag.

Nu har jag fått lära mig att Tino Sanandaji inte sympatiserar med SD. Dessutom tvivlar jag starkt på att han har något att göra med SD:s explosionsartade framgångar i opinionsundersökningarna de senaste tre månaderna. Tino Sanandaji må vara kändis i SD-trådar. För en vanlig Lo-medlem är han fullständigt okänd.

Faktum är att jag köper den här tanken som presenterades tidigare, att den som lämnat sitt gamla parti till förmån för SD, känner att man kommit ur askan i elden, när mångkulturen gör sitt intåg i det enda partiet som påstod sig stå för svenskheten.

Men vad vet jag, en vanespelare som Åkesson kanske gillar leka rysk roulette med opinionsundersökningarna.

vilken joker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in