Jag hoppas Yougov släpper en OU under den här månaden. De brukar i alla fall inte göra uppehåll i juli. Ska bli spännande att se vad den visar. Resultatet i en endaste mätning har ju inte någon direkt betydelse i sig, men med tanke på regimmedias reaktion på Sentios mätning, så skulle det bara därför vara roligt om Yougov inom kort visar ett minst lika högt resultat för SD, då det skulle roa mig se regimmedia förklara att även Yougov är "otillförlitlig" och "ovetenskaplig". Notera just att Sentio och Yougov är utländska, samt det generella mönstret i den svenska offentligheten att vifta bort allt från utlandet som "propaganda" eller "ovetenskapligt" när det går emot de officiella "sanningarna" i Sverige, något som i det stora ökar komiken ytterligare. Mest anmärkningsvärt är det så klart när det gäller all den pseudovetenskapliga och ideologiserade struntet från svenska högskolesektorn, från "genusvetare", "pedagoger" och stora delar av alla samhällsvetenskaperna, när de någon gång råkar offentligt ställas inför internationella forskningsresultat från empiriskt grundad och med vetenskaplig metodik genomförd forskning och som går stick i stäv med de ogrundade påståendena från svenska "forskare". Lögnerna kräver en allt mer extrem intellektuell isolation.
Jag misstänker i och för sig att SVT på sin frågesida i så fall skulle snarare köra med att inte ange några konkreta argument för varför man inte rapporterar Yougovs resultat och istället låser alla sådana trådar omedelbart, men jag kan ju alltid hoppas. Det vore även roligt att se mer konspirationsteorier från de verkliga fanatikerna inom ljugmedia, även om de nu verkar endast levereras på Twitter och inte längre i själva blaskorna, som t.ex. Aftonblaskans Martin-önskar-utrota-all-europeisk-kultur-Aagård, som framförde sina påståenden om att norska Sentio och SD har ingått i en konspiration och att de publicerade OU-siffrorna är ren propaganda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fnysington
Ni vill jag inte sprida smolk i glädjens bägare, men jag vill varna lite för att många missnöjda väljare under mellanvalsperioden går tillbaka till sitt tidigare val på valdagen, efter den intensiva propagandan under en valrörelse (och troligen även av ren feghet och bekvämlighet). Jämför tex alliansen katastrofsiffror under delar av sin första period, och hur man lyckades hämta hem en hel del på valdagen. När de gäller dem som anger att de kommer att gå över till SD denna valperiod är det förstås svårare att predicera om, jag hoppas att det stannar kvar som fastgjutna- det brukar vara ett mycket väl överlagt (och desperat) val att gå till SD (men hur det förhåller sig med de nya grupper som nu förefaller strömma till SD vet vi ju inte riktigt säkert).
Som du skriver, så kan man givetvis aldrig vara säker. Men som du också skriver, så har de som anger SD som det parti de skulle rösta på varit de mest lojala väljarna hittills, d.v.s. man går från Sjuklövern till SD, men sällan tillbaka. Jag väntar nog med att åtminstone se en OU som pekar på att väljare skulle återvända till 7K från SD, innan jag kommer att reflektera kring det värst mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
snorjävel
Med tanke på denna kraftiga höjning på så kort tid, varför skulle inte SD kunna få 50% till 2018 om 7-klövern konsekvent fortsätter att stoppa huvudet nere i sanden?
Jag ser det inte alls som omöjligt. Visst, jag tror utan tvekan på att den väldigt många år långa ständiga tillväxt vi har sett inte kommer att fortsätta i all oändlighet, utan förr eller senare kommer den att plana ut. Men frågan är när den i så fall planar ut (samt när tillökningen börjar sakta in, då den efter valet snarare verkar ha accelererat, eftersom det är relevant om den hinner plana ut till 2018 eller om man når en topp först efter hösten 2018).
Personligen tror jag att 40% är nog en rimlig mininivå som SD kan ta sig upp till under rådande förutsättning, om de nu inte blir större. Och då är jag i mina egna ögon väldigt försiktig med att inte övervärdera. Hur mycket större de kan bli, om de blir större än det, vågar jag däremot inte spekulera om. Men 40% verkar i mina ögon allt annat än orealistiskt.
Därefter kommer frågan om hur många mandat SD kan få i riksdagen. Om ett par procent fortsätter att rösta på PP och FI, som fortsätter att inte ta sig in i riksdagen, medan en antal procent kanske även röstar på partier som istället åker ut, som t.ex. KD och kanske även FP, så gynnar det utan tvekan SD att ett antal procent röster på regimen inte ger resultat i form av mandat.
Citat:
Ursprungligen postat av
LBeria
Många här är väl något förvånade över att S inte tappar mer och fortare än SD, så även jag. Men jag tror det ligger ett skred bakom hörnet. S-väljare finns i stor utsträckning på större arbetsplatser: industri, sjukhus mm. Politiska förflyttningar tenderar förmodligen där att ske gruppvis. I det missnöjeklimat som finns bland S- väljare nu skulle jag inte bli förvånad om det plötsligt skulle bli ett rejält jordskred, dvs att S tappar 5% eller mer på en månad till SD. Det räcker med att någon mindre avdelning i LO sätter bollen i rörelse.
Nja, jag har inte varit så överraskad över det. Glöm inte att SD redan för länge sedan, jag minns inte ens vilket år, blev näst största parti (efter S, givetvis) bland LO-medlemmarna. Att andra partier som M fortsätter tappa är inte så konstigt, då partiet har tappat lite olika slags väljare. Först folk som flyttade till M från S och därefter vidare till SD, för att efterföljas av gammelmoderater som går över från M till SD och förmodligen finns det fler att ta M:s väljarskara när partiet dels har förlorat regeringsmakten, dels dessutom med DÖ verkar som ett stödparti för S-MP-regeringen utan några motkrav och till synes även utan att någonsin kunna återfå tjänsten genom att Alliansen skulle själva lyckas bilda regering efter framtida val.
Sedan kan det säkert ligga något i det du säger. Jag vet inte om det verkligen finns trovärdigt stöd för det här i de gamla mätningarna generellt, speciellt som en del företags mätningar avvek kraftigt både ifråga om vilket stöd SD skulle ha och hur utvecklingen såg ut. Men likväl, så har jag åtminstone någon gång fått intrycket av att SD har åtminstone ett par gånger gjort mindre språng i september och möjligtvis ända fram till början av nästa år (jag tänker bl.a. på den första riktiga rushen SD fick i mätningarna), så möjligtvis stämmer det i alla fall att SD har några gånger ökat efter semestermånaderna.
Man bör nog inte endast se på sjuklöverpartier, yrke och samhällsklass, utan även på geografin. SD:s tidiga framgångar har i hög utsträckning varit utanför storstäderna, förutom en del bostadsområden i t.ex. Malmö som ligger i anslutning till riktigt misslyckade "mångkulturella" (förkrossande majoritet afrikaner och mellanösternbor) områden, samt mindre, hårt "mångkulturiserade" städer där det inte finns samma utrymme för segregation. Jag tror dock att Stockholm kommer att stå för en inte så liten ökning av SD:s stöd jämfört med några år sedan. Som bekant har SD inte lyckats lika bra här som på en del andra ställen, men jag vet att det redan för ett tag sedan började röra på sig för SD. Dessutom kan SD knappast växa värst mycket, om de nu inte växer just i Stockholm.
I Stockholm har t.ex. S och C inte haft lika stor väljarbas som i många andra delar av landet, samtidigt som partier som knappt får några röster alls i hela landsändor har fått relativt många röster, som t.ex. MP och inte minst FI. Om det skulle stämma att stockholmarna kommer, eller redan har börjat, tänka rösta på SD i högre utsträckning, så innebär det förmodligen en mindre förlust för S (och kanske inte närmast någon alls för C) än kanske t.ex. för FP och M. Ja, hur otroligt det än låter, så kan det t.o.m. gå över väljare från MP och FI. Jag vill faktiskt minnas att man för inte länge sedan i något TV-program angav att SD faktiskt hade även vunnit över väljare från MP och FI, men jag minns inte när och var jag såg det, samt jag minns generellt om det har funnits någon OU sedan valet som visar på väljarströmmar geografiskt (d.v.s. hur de t.ex. har sett ut mellan partierna i Stockholm). Någon som vet?
Edit: Drömmen vore så klart att ett starkt uppsving i Stockholm för SD även skulle resultera i att MP börjar dala ner mot 4%-spärren före valet, så att det blir riskfyllt att rösta på dem (precis som på FI), vilket i sin tur kan ge resultatet att man faktiskt inte röstar på dem tillräckligt för att de ska klara spärren. Men jag vågar inte hoppas på något sådant.