2015-07-27, 16:26
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ojoj nu är läget allvarligt

3 facebookdelningar och 1 tweet. Nu jävlar måste det krismobiliseras i SDs partihögkvarter.

Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Till och med Daniel Poohl medger ju att "Vi vet av historien att politiska skandaler väldigt sällan skadar den här typen av partier".

Jag kan bara konstatera att GPs Björn Werner har rätt, vänstern har tappat greppet om debatten nu när åsiktskorridoren fallit och "rasism" och "nationalist"-kulorna inte skadeskjuter en enda jävel längre.

Citat:
Ursprungligen postat av Björn Werner
Åsiktskorridoren tjänade ett praktiskt syfte att hålla ner idiotiska åsikter och värna individers rättigheter från strukturellt förtryck. Men den gjorde det också problematiskt att föda fram nya progressiva idéer.

Helt enkelt: Vänstern har tappat greppet om debatten. Den berömda åsiktskorridoren, byggd på av upprörda texter och rasist-shameing har rasat.

https://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2786431-vanstern-raddas-av-asiktskorridorens-fall

Hehe, att ge sig på ett 20%-parti med Ultima Thule? Nu är det tomt i lådorna på Expo vill jag lova. Och Vinges formulering här:

Citat:
– Under en tid när det har ansetts fult och kontroversiellt att vara nationalist och vilja bevaka den gemensamma kulturen och det svenska arvet har Ultima Thule varit en symbol för motståndet, och något man har kunnat samlas kring, säger Henrik Vinge.

"Har ansetts" - "har varit" - perfekt som tempus. Alltså anses det inte längre kontroversiellt och fult att vara nationalist. Bra där!
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-07-27 kl. 16:45.
2015-07-27, 16:31
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21176871.ab

Ny SD-skandal!

Är ganska säker på att SD idag tappade flera moderata väljare av det här. Nu sjunker opinionen. Pokerfejset Åkesson visade sitt sanna ansikte igen. Synd.

Nästa OU ska jag fira!
Citat:
SD har fått så mycket vind i seglen att man inte längre har problem med att visa sitt rätta jag, säger Daniel Poohl, vd på stiftelsen Expo.
Nä nu jävlar ska jag rösta på S. Vilken idiot. I samma artikel säger han ju sedan att det inte kommer påverka någonting. Vad försöker de egentligen göra? Jag börjar fan tro att man medvetet försöker få SD att öka och att man hoppas på att väljarna enbart ska lämna M för dem.
2015-07-27, 16:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
3 facebookdelningar och 1 tweet. Nu jävlar måste det krismobiliseras i SDs partihögkvarter.

Det mest intressanta är nu kanske att hålla koll på hur Ultima Thules populäritet påverkas på youtube...
2015-07-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Vi vet inte hur utvecklingen kommer att se ut framöver eftersom det är sannolikt att SD nu rör sig bland mer lättflyktiga grupper. Dessa nya väljare behöver inte per definition vara lika lojala som de tidigare. Det är inte helt osannolikt att det rör sig om rena proteströster för många väljare som vill se en förändring från sitt gamla parti i migrationsfrågan.

Det som talar för din prognos, 35-40%, är samhällsutvecklingen och det faktum att de övriga partierna står helt handlingsförlamade och har noll förtroende kvar i migrationsfrågorna.

Själv sätter jag mina pengar på din prognos men helt säkra pengar är det inte. Vi har aldrig tidigare haft en politisk utveckling som den vi har nu så vi har inget att jämföra med. Vad som helst kan hända.

I takt med att SD ökar i opinionsundersökningar kommer man också få fler lättrörliga väljare. Sammanlagt kan dock utfallet bli positivt, eftersom många fler än SD:s nuvarande väljarkår har en kritisk inställning mot integrations- och migrationspolitiken så som den förs idag.

SD har enligt min uppfattning inte byggt upp något med egna meriter. Därför ligger hela deras framtida utveckling i opinionsundersökningar i Stefan Löfvens och Anna Kinberg Batras händer. Fortsätter de att sitta med armarna i kors, kommer det att gynna SD:s uppgång i opinionen, helt klart.

Kruxet är bara hur man ska kunna tvärvända och börja tillämpa en linje som bara för sex månader sedan utmålas av landets statsminister som nyfascistisk. Skulle man lyckas att pudla med trovärdigheten i behåll, är SD:s dagar räknade. Sentio september 2017: "SD nu tillbaka på normala nivåer".

solen går också upp och ner

2015-07-27, 16:43
Medlem
Pungs avatar
Effekten av DÖ borde rimligen bli att det block som ligger underst strax innan valet, kommer förlora nästan alla väljare.

För väljarna vet ju att minsta blocket utan reservation kommer ge makten till det större, och inte agera opposition.

Om man tänkt rösta på alliansen och de ligger på efterkälken, då borde väljarna förstå att den rösten bli bortslängd. Så har det inte varit innan. Även om ens parti inte kunnat bilda egen regering har partiet kunnat söka samarbeten, kunnat agera som kraftfull opposition, gemensamt med andra kunnat fälla en del förslag.

Det har alltså alltid funnits skäl att rösta på ett parti, även om man inte tror partiet kommer få bilda regering efter valet.

Men iom DÖ så blir det helt meningslöst att rösta på det minsta blocket. Det enda sätter för en allians-väljare som förstått att alliansen inte kommer bli störst, att få sin röst att göra skillnad, är att rösta SD. Samma sak för en rödgrön väljare som inte tror rödgröna blir störst.
2015-07-27, 16:44
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article21176871.ab

Ny SD-skandal!

Är ganska säker på att SD idag tappade flera moderata väljare av det här. Nu sjunker opinionen. Pokerfejset Åkesson visade sitt sanna ansikte igen. Synd.

Nästa OU ska jag fira!

Ja jösses partiledaren som är öppet nationalistiskt på samma bild som nationalistiska musiker. Nationalistchock i Sverige Vad skulle skandalen bestå i?
Det finns sedan tidigare video där Åkesson själv spelar piano (med den äran) till nationalistisk musik.
https://www.youtube.com/watch?v=7JRTEWTY63M
Senast redigerad av Mextreme 2015-07-27 kl. 16:49.
2015-07-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
S-väljare är generellt både politiskt okunniga och lite småkorkade och förstår helt enkelt inte att SD står mycket nära S rent fördelningspolitiskt.

Det du egentligen säger är att SD:s väljare kommer att bli dummare ju fler man får. Sug på den du!

Mer lättrörliga väljare tillsammans med (antagandet i citatet) att de också är korkade kan nog ställa till en hel del trassel för SD i framtida opinionsundersökningar. De som idag tröttnat på Löfven kan mycket väl börja snacka skit om Åkesson, den dagen man upptäcker att han inte får gjort något konkret.

mycket prat i liten verkstad

2015-07-27, 16:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja jösses partiledaren som är öppet nationalistiskt på samma bild som nationalistiska musiker. Nationalistchock i Sverige Vad skulle skandalen bestå i?
Det finns sedan tidigare video där Åkesson själv spelar piano (med den äran) till nationalistisk musik.
https://www.youtube.com/watch?v=7JRTEWTY63M

Det finns värre exempel, jag såg Åkesson på bild tillsammans med de andra partiledarna under valdebatten.
2015-07-27, 16:53
Medlem
Citat:

Jag kan bara konstatera att GPs Björn Werner har rätt, vänstern har tappat greppet om debatten nu när åsiktskorridoren fallit och "rasism" och "nationalist"-kulorna inte skadeskjuter en enda jävel längre.

https://www.gp.se/nyheter/ledare/kronika/1.2786431-vanstern-raddas-av-asiktskorridorens-fall

Hehe, att ge sig på ett 20%-parti med Ultima Thule? Nu är det tomt i lådorna på Expo vill jag lova. Och Vinges formulering här:

"Har ansetts" - "har varit" - perfekt som tempus. Alltså anses det inte längre kontroversiellt och fult att vara nationalist. Bra där!

Det verkar som SD varit inne här och läst Pung och Oytos inlägg. Ofta har ju SD halvpudlat när de attackerats. Det här var helt rätt sätt att sätta saken i proportion och avväpna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Effekten av DÖ borde rimligen bli att det block som ligger underst strax innan valet, kommer förlora nästan alla väljare.

För väljarna vet ju att minsta blocket utan reservation kommer ge makten till det större, och inte agera opposition.

Om man tänkt rösta på alliansen och de ligger på efterkälken, då borde väljarna förstå att den rösten bli bortslängd. Så har det inte varit innan. Även om ens parti inte kunnat bilda egen regering har partiet kunnat söka samarbeten, kunnat agera som kraftfull opposition, gemensamt med andra kunnat fälla en del förslag.

Det har alltså alltid funnits skäl att rösta på ett parti, även om man inte tror partiet kommer få bilda regering efter valet.

Men iom DÖ så blir det helt meningslöst att rösta på det minsta blocket. Det enda sätter för en allians-väljare som förstått att alliansen inte kommer bli störst, att få sin röst att göra skillnad, är att rösta SD. Samma sak för en rödgrön väljare som inte tror rödgröna blir störst.

Mycket intressant analys. Exakt så måste man ju som 7K väljare känna om ens parti/block ligger på efterkälken.
2015-07-27, 16:53
Medlem
Europes avatar
Jag hoppas Yougov släpper en OU under den här månaden. De brukar i alla fall inte göra uppehåll i juli. Ska bli spännande att se vad den visar. Resultatet i en endaste mätning har ju inte någon direkt betydelse i sig, men med tanke på regimmedias reaktion på Sentios mätning, så skulle det bara därför vara roligt om Yougov inom kort visar ett minst lika högt resultat för SD, då det skulle roa mig se regimmedia förklara att även Yougov är "otillförlitlig" och "ovetenskaplig". Notera just att Sentio och Yougov är utländska, samt det generella mönstret i den svenska offentligheten att vifta bort allt från utlandet som "propaganda" eller "ovetenskapligt" när det går emot de officiella "sanningarna" i Sverige, något som i det stora ökar komiken ytterligare. Mest anmärkningsvärt är det så klart när det gäller all den pseudovetenskapliga och ideologiserade struntet från svenska högskolesektorn, från "genusvetare", "pedagoger" och stora delar av alla samhällsvetenskaperna, när de någon gång råkar offentligt ställas inför internationella forskningsresultat från empiriskt grundad och med vetenskaplig metodik genomförd forskning och som går stick i stäv med de ogrundade påståendena från svenska "forskare". Lögnerna kräver en allt mer extrem intellektuell isolation.

Jag misstänker i och för sig att SVT på sin frågesida i så fall skulle snarare köra med att inte ange några konkreta argument för varför man inte rapporterar Yougovs resultat och istället låser alla sådana trådar omedelbart, men jag kan ju alltid hoppas. Det vore även roligt att se mer konspirationsteorier från de verkliga fanatikerna inom ljugmedia, även om de nu verkar endast levereras på Twitter och inte längre i själva blaskorna, som t.ex. Aftonblaskans Martin-önskar-utrota-all-europeisk-kultur-Aagård, som framförde sina påståenden om att norska Sentio och SD har ingått i en konspiration och att de publicerade OU-siffrorna är ren propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ni vill jag inte sprida smolk i glädjens bägare, men jag vill varna lite för att många missnöjda väljare under mellanvalsperioden går tillbaka till sitt tidigare val på valdagen, efter den intensiva propagandan under en valrörelse (och troligen även av ren feghet och bekvämlighet). Jämför tex alliansen katastrofsiffror under delar av sin första period, och hur man lyckades hämta hem en hel del på valdagen. När de gäller dem som anger att de kommer att gå över till SD denna valperiod är det förstås svårare att predicera om, jag hoppas att det stannar kvar som fastgjutna- det brukar vara ett mycket väl överlagt (och desperat) val att gå till SD (men hur det förhåller sig med de nya grupper som nu förefaller strömma till SD vet vi ju inte riktigt säkert).

Som du skriver, så kan man givetvis aldrig vara säker. Men som du också skriver, så har de som anger SD som det parti de skulle rösta på varit de mest lojala väljarna hittills, d.v.s. man går från Sjuklövern till SD, men sällan tillbaka. Jag väntar nog med att åtminstone se en OU som pekar på att väljare skulle återvända till 7K från SD, innan jag kommer att reflektera kring det värst mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av snorjävel
Med tanke på denna kraftiga höjning på så kort tid, varför skulle inte SD kunna få 50% till 2018 om 7-klövern konsekvent fortsätter att stoppa huvudet nere i sanden?

Jag ser det inte alls som omöjligt. Visst, jag tror utan tvekan på att den väldigt många år långa ständiga tillväxt vi har sett inte kommer att fortsätta i all oändlighet, utan förr eller senare kommer den att plana ut. Men frågan är när den i så fall planar ut (samt när tillökningen börjar sakta in, då den efter valet snarare verkar ha accelererat, eftersom det är relevant om den hinner plana ut till 2018 eller om man når en topp först efter hösten 2018).

Personligen tror jag att 40% är nog en rimlig mininivå som SD kan ta sig upp till under rådande förutsättning, om de nu inte blir större. Och då är jag i mina egna ögon väldigt försiktig med att inte övervärdera. Hur mycket större de kan bli, om de blir större än det, vågar jag däremot inte spekulera om. Men 40% verkar i mina ögon allt annat än orealistiskt.

Därefter kommer frågan om hur många mandat SD kan få i riksdagen. Om ett par procent fortsätter att rösta på PP och FI, som fortsätter att inte ta sig in i riksdagen, medan en antal procent kanske även röstar på partier som istället åker ut, som t.ex. KD och kanske även FP, så gynnar det utan tvekan SD att ett antal procent röster på regimen inte ger resultat i form av mandat.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Många här är väl något förvånade över att S inte tappar mer och fortare än SD, så även jag. Men jag tror det ligger ett skred bakom hörnet. S-väljare finns i stor utsträckning på större arbetsplatser: industri, sjukhus mm. Politiska förflyttningar tenderar förmodligen där att ske gruppvis. I det missnöjeklimat som finns bland S- väljare nu skulle jag inte bli förvånad om det plötsligt skulle bli ett rejält jordskred, dvs att S tappar 5% eller mer på en månad till SD. Det räcker med att någon mindre avdelning i LO sätter bollen i rörelse.

Nja, jag har inte varit så överraskad över det. Glöm inte att SD redan för länge sedan, jag minns inte ens vilket år, blev näst största parti (efter S, givetvis) bland LO-medlemmarna. Att andra partier som M fortsätter tappa är inte så konstigt, då partiet har tappat lite olika slags väljare. Först folk som flyttade till M från S och därefter vidare till SD, för att efterföljas av gammelmoderater som går över från M till SD och förmodligen finns det fler att ta M:s väljarskara när partiet dels har förlorat regeringsmakten, dels dessutom med DÖ verkar som ett stödparti för S-MP-regeringen utan några motkrav och till synes även utan att någonsin kunna återfå tjänsten genom att Alliansen skulle själva lyckas bilda regering efter framtida val.

Sedan kan det säkert ligga något i det du säger. Jag vet inte om det verkligen finns trovärdigt stöd för det här i de gamla mätningarna generellt, speciellt som en del företags mätningar avvek kraftigt både ifråga om vilket stöd SD skulle ha och hur utvecklingen såg ut. Men likväl, så har jag åtminstone någon gång fått intrycket av att SD har åtminstone ett par gånger gjort mindre språng i september och möjligtvis ända fram till början av nästa år (jag tänker bl.a. på den första riktiga rushen SD fick i mätningarna), så möjligtvis stämmer det i alla fall att SD har några gånger ökat efter semestermånaderna.

Man bör nog inte endast se på sjuklöverpartier, yrke och samhällsklass, utan även på geografin. SD:s tidiga framgångar har i hög utsträckning varit utanför storstäderna, förutom en del bostadsområden i t.ex. Malmö som ligger i anslutning till riktigt misslyckade "mångkulturella" (förkrossande majoritet afrikaner och mellanösternbor) områden, samt mindre, hårt "mångkulturiserade" städer där det inte finns samma utrymme för segregation. Jag tror dock att Stockholm kommer att stå för en inte så liten ökning av SD:s stöd jämfört med några år sedan. Som bekant har SD inte lyckats lika bra här som på en del andra ställen, men jag vet att det redan för ett tag sedan började röra på sig för SD. Dessutom kan SD knappast växa värst mycket, om de nu inte växer just i Stockholm.

I Stockholm har t.ex. S och C inte haft lika stor väljarbas som i många andra delar av landet, samtidigt som partier som knappt får några röster alls i hela landsändor har fått relativt många röster, som t.ex. MP och inte minst FI. Om det skulle stämma att stockholmarna kommer, eller redan har börjat, tänka rösta på SD i högre utsträckning, så innebär det förmodligen en mindre förlust för S (och kanske inte närmast någon alls för C) än kanske t.ex. för FP och M. Ja, hur otroligt det än låter, så kan det t.o.m. gå över väljare från MP och FI. Jag vill faktiskt minnas att man för inte länge sedan i något TV-program angav att SD faktiskt hade även vunnit över väljare från MP och FI, men jag minns inte när och var jag såg det, samt jag minns generellt om det har funnits någon OU sedan valet som visar på väljarströmmar geografiskt (d.v.s. hur de t.ex. har sett ut mellan partierna i Stockholm). Någon som vet?

Edit: Drömmen vore så klart att ett starkt uppsving i Stockholm för SD även skulle resultera i att MP börjar dala ner mot 4%-spärren före valet, så att det blir riskfyllt att rösta på dem (precis som på FI), vilket i sin tur kan ge resultatet att man faktiskt inte röstar på dem tillräckligt för att de ska klara spärren. Men jag vågar inte hoppas på något sådant.
Senast redigerad av Europe 2015-07-27 kl. 17:05. Anledning: Edit
2015-07-27, 16:57
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Det kommer, bara vänta och se när industrisemestern är över.
Folk från varje vrå i landet har dragit runt med husvagnen och med egna ögon fått se hur snabbt förfallet brett ut sig.
Det är stor skillnad hur det ser ut nu ute i landet jämfört med den förra semestern.
Förfallet kommer att bli den stora snackisen i fikarummet när semestern är slut så det stora raset för S kommer inom de närmsta två månaderna.
SD kommer garanterat att vara Sveriges största parti innan September är slut, ingen tvekan om det så mitt råd är att köpa hem skumpa redan nu och lägga den på kylning så har ni det gjort.

Jag föredrar en singel malt whiskey, Laphroige. Annars bra tips att vara väl förberedd när den stora, den riktigt stora chocken för att inte säga knocken för sjuklövern kommer.
Senast redigerad av Elohir 2015-07-27 kl. 17:00.
2015-07-27, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Efter Sentios bomb har tråden fullkomligt exploderat under ett par intensiva dygn. En del nya troll har hittat hit och försöker desperat tona ner 7K-katastrofen, med föga framgång.

Det har varit mer OT än på länge. Det är oerhört intressant att läsa framför allt Pungs och Oytos inlägg 2015-07-25 kvällen till 2015-07-26 lunch, men många andra bidrar med väldigt kloka tankar även om jag bara nämner två.

Dessutom gillar jag när folk berättar om förändringar eller upplevelser i vardagen. Som roffe-anhängare tycker jag dessa är väldigt talande. Det säger mycket när någon från industrin berättar hur det låter i fikarummet eller när någon från Norrland säger att dennes kurdiska vännina som tidigare hatat SD nu lämnar SSU till förmån för SD eller när innerstanshögern börjar prata invandringsproblem på fester eller att förmögna utlandssvenskar börjar dra zigenarskämt om dagens situation eller hur samtalet till kaffet vid grannbordet låter på ett typisk konditori i en byhåla

Det är ju inte sannolikt att SD kommer fortsätta slå rekord i varje OU fram till 2018, så någon gång kommer en platå eller ett "ras" och det får man bara vara förberedd på utan att deppa ihop. Trenden som varit sedan 2010 och i synnerhet senaste 10 månaderna kommer fortsätta. SD kommer bli största parti och sedan får vi se var de bromsar upp någonstans. Oavsett om det blir 28, 35 eller 50% så kommer SD vara största parti. Låt oss glädjas över det (i förskott) och gotta oss i att pendeln just nu accelerera i rätt riktning. Låt oss finna tröst i att kanske var tredje svensk man röstar SD så vi slipper vara dem som måste förlita oss på baktikhäxor, hipster och metrosexuella.

Politiken idag är inte höger/vänster, högre välfärd/lägre skatter utan massinvandring/svenskar. SD har tvingat alla övriga att förhålla sig till deras omritade politiska karta och de har ännu inte ritat färdigt.

Förbannat spännande tider!

Den här trådens topic är ju strikt taget vad SD har för opinionsläge och åt vilket håll pilarna pekar. Rent tekniska funderingar om metodik och systemfel är relevant, liksom komparativa analyser instituten emellan.

Men för att få en bättre aning om var vi befinner oss och vart vi är på väg är så mycket mer också viktigt, som historiska och internationella jämförelser. Socialdemokratins uppgång i början av 1900-talet är viktig som referens, liksom den allmäneuropeiska trenden.

Varför ökar SD? Är det specifika händelser eller snarare generella trender? Är det alls SD:s egen förtjänst eller motståndarnas? Är en röstmaximerande triangulering verkligen röstmaximerande? Är nationalism något att bejaka eller tona ned? Vad är "hård" respektive "mjuk" retorik?

Egentligen är det väldigt mycket som är intressant att väva in SD:s opinionsläge och -projektion. Samtidigt som det lätt spårar bort från kärnan. Att moderera är litegrann som att vara domare i en MMA-match. Det är en svår uppgift att ibland låta en fajt fortsätta, ibland bryta. Ibland ska ett meningslöst clinchande eller grapplande avbrytas för publikens skull, ibland ska det få fortsätta av samma anledning.

I det här fallet är jag glad att mods inte avbröt, eftersom det gav mig chansen att bemöta en feltolkning av min skottsäkra ideologi som Pung gjort redan tidigare, för att den inte är tillräckligt "radikal".

Vilket för övrigt har direkt bäring på SD:s opinionsläge i framtiden: Valet står inte mellan att vara "hårdföra" nationalister eller ta avstånd från nationalismen som varande för kontroversiell och radikal. Det är inte hårda ord om svenskchauvinism som ska ersättas av mjuka formuleringar om att svenskheten är så diffus och icke-etnisk att den är öppen.

Hemligheten är att inte vara radikal, utan göra det förut radikala normalt. Det radikala, extrema, hårdföra och rasistiska är att påstå att det svenska folket är annorlunda i sin existens och äganderätt.

Plötsligt blir frågan inte längre om SD är rasistiskt för att det inte närmar sig rådande paradigm mer - utan för att det redan är alldeles för nära. MK:s öppna svenskhet ska kritiseras för att den tar sig rätten att avidentifiera och bergsturkifiera och Jimmies "antirasism" ifrågasättas för att han ifrågasatt om etniska svenskar ens finns. Om man inte passar sig blir man lika stora rassar som övriga partier.

Citat:

Att välkomna debatten om nationalistbegreppet är helt rätt väg att gå. Ett begrepp man ändå kommer få dras med ska man ju förstås inte sky utan ÄGA och fylla med eget, positivt innehåll.

Det här är för övrigt något SD bör göra medvetet framöver: Söka kontroversen och konflikten i media. Jag tänker på sådant som den där söta SDU-tjejen som kontrasterade sig själv i nationalist i folkdräkt med en ilsken feminist med håriga armhålor.

Det tog skruv på twitter och blev upprörda rubriker - men gissa om nettoutfallet var till SD:s fördel. Varför det är tragiskt att ett tufft och kaxigt SDU inte gillades av det fyrkantiga moderpartiet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in