2015-07-27, 13:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Oavsett vad man kallar det så låter det som att TS här genomgår lite personlig utveckling Man kan "be till Gud", "fråga universum" eller "kanalisera energi". När allt kommer omkring så handlar det om att våga tänka positivt vilket mynnar ut i att man mår bättre. Det är bara att gratulera! Kör hårt.

Positiv tänkning hjälper kanske och iblant på problem, som har psyko-somatisk ursprung, men knappast mer.
Citera
2015-07-27, 13:02
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Oj då...

Du måste vara utvald.
Tänk alla miljarder människor som genom alla tider bett till Gud om hjälp men ändå dött i krig, sjukdom, hunger och olyckor...

Jävla psykfall...
Du är orättvis här. Man måste skilja på blinda och programmerade människor som ber till Gud om allt och människor som TS som har positiva tankar och väljer att kreditera en högre makt. Jag tycker inte att man är ett psykfall bara för att man lyssnar på sin "inre röst" men inte förstår att det handlar om självbevarelsedrift.

Jag förstår helt och hållet vad du menar och jag har nästan samma synvinkel, men positiva tankar gör en inte till ett psykfall.
Citera
2015-07-27, 13:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
men positiva tankar gör en inte till ett psykfall.

Det beror på vilka effekter man tillskrivar positiva tanker.
Citera
2015-07-27, 13:09
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, det påpekade jag ju. Sen beror det även på vad man menar med "psykfall". När man pratar om psykfall i religiösa sammanhang så tänker jag inte först och främst på människor som TS. Det är snarare människor som lägger allt ansvar på Gud och tex kör som idioter i trafiken eftersom "dör jag så är det ju ändå Guds vilja".
Citera
2015-07-27, 13:20
Medlem
Du är lika jävla pantad som alla andra gudstroende, fy fan vad äcklad jag blir av er.

Ett exempel: Proryska separatister bombade ner civilplanet MH17 över Ukraina och nästan 300 människor dog. Lik och kroppsdelar bokstavligt talat regnade ner i trädgården på någon liten stackare, men hans hus klarade sig från vrakdelarna.

Första reaktion: tack Gud.

Ja precis, logiskt. Du har kroppsdelar av 300 döda människor på åkern utanför men i ditt fall så var det Guds hjälpande hand som ingrep. Din dumma jävla hybristjackade skithög.

____

Exemplet tidigare i tråden använder jag igen, men med lite mer kraft.

Du säger att om man lyssnar på Gud så får man hjälp. Du tror att Gud hjälper dig, att han bryr sig om dig.
Hur kommer det sig då att i de mest gudstroende länderna i världen så finns det undernärda bebisar med kolera som spyr och bajsar sig själva till döds innan de ens fyllt fem år. Var är Gud då?

Nej, ta din fantasivän och stick. Jag säger som Hitchens: Det är synd att det inte finns ett helvete för dig att åka till.
Citera
2015-07-27, 13:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ja, det påpekade jag ju.

Är det ditt exempel på en fartdåre som samtidig är anhängare av predestinations-teologin du refererar till; vad har det med positiv tänkning att göra?

Citat:
Sen beror det även på vad man menar med "psykfall".När man pratar om psykfall i religiösa sammanhang så tänker jag inte först och främst på människor som TS.

Det har granskats tämligen detaljerat på tråden: "Religion ... en mentalsjukdom". Jag ser ingen anledning till att upprepa mina argument här.
Citera
2015-07-27, 13:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Är det ditt exempel på en fartdåre som samtidig är anhängare av predestinations-teologin du refererar till; vad har det med positiv tänkning att göra?

Det har granskats tämligen detaljerat på tråden: "Religion ... en mentalsjukdom". Jag ser ingen anledning till att upprepa mina argument här.
Jag pratade om benämingen "psykfall". Du behöver inte upprepa något då jag som sagt håller med i mångt och mycket. Tycker bara inte att man ska trycka ner människor som har hittat en vändning i livet.
Citera
2015-07-27, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Tycker bara inte att man ska trycka ner människor som har hittat en vändning i livet.

Överens, "vettiga"* teister har samma rätt till att leva sina liv på sina egna villkor i samma omfattning som alla andra.

Men nu kan det diskuteras om TS är "vettig" ... h*n verkar vara tämligen pådyvlande.

* Definierat som: Live-and-let-live, prodemokratiska, intellektuellt hederliga.
Citera
2015-07-27, 15:06
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Ass.Parade|54140387]
Citat:
Ja, självklart handlar de bara om dig...

Det jag syftade på var hur det låter i huvudet på ett barn som inte fått äta sig mätt på flera månader.

Förlåt om jag låter hård men jag tycker det känns lika patetiskt som dessa R&B stjärnor från USA som går upp på scenen under grammy galan och tackar gud för all framgång.
Kunde inte sagt det bättre.

Marknadskrafterna går emot ens förmåga att hantera premisserna, och man dalar ner i tröstlös hopplöshet... ger sig rätt att bångstyrigt forcera allt, tills väggen nås.. och väl där.. upptäcker man att man nappat på fel incitament - då övergår man till ändstationen som ändå talar om "evighet" , enbart att börja tro... på dig själv istället att du är en levande individ med begränsningar... i den agenda du tagit till dig nu, där man behöver MATAS med den färdiga quick-fix, som ger vissa .. framförallt auktoriteterna celebrity-status men positioner...ännu större vinster, och dessa haussar upp marknaden till än fler himmelska höjder med flöde av unlimited cash, ultimata kvittensen på att "gud finns"

.......

TS :

Det är så gud säljs i livstid där elektronisk överföring.. det skapar viss "effekt" som inte alla förstår, särskilt omman inte är väldigt bevvandrad i digital teknik och IT-kreationism..

Det har viss fortplantningsöfrmåga som t.ex jesus aldrig hade tillhanda, islam har sitt Saudi.. som via hämningslöst oljeborrande aldrig lät gud sätta stopp för exploateringen, så länge cash flödade in, var man beredd att förslava en obegränsad mängd folk, att sonika ställa upp på devisen om hur gud ger och tar, hur hård-gudär..men, rättvis som fan - när gräddan får uttala sig. Annat när religionens fångar uttalar sig, du har f.n x antal till gisslantagna.. som kommer att ha något att säga om hundra år. När gudstron väl lagt sig och där adekvata konsekvensanalyser "om guds makt" kommer att ges sin rätta tid.

För min del var det aldrig svårt att se det redan i den tid jag föddes i, men det där med kommunikation, verkar vara en svår sak för gudstroende, att härleda informationsflödets brus... stimulin och dess ursprung att härledas.

Du kanske är "barn av din tid" och står på bönpallen.. finns många som först i fängelsecellerna blir väldigt "devoted" , gangstasuffering , som är en annan form av total hjälplöshet.

Men med lite cash, brukar hallelujandet självklart öka, det kommer du att upptäcka att om du råkar "bli rik" säg att du får ett arv, eller får turen att bekanta dig med likasinnade vilket ökar chansen till bättre lön eftersom man ju då jobbar efter samma pskådningsmall... då kan du komma att känna dig som messias, en dag. Finns några här på forumet som uttryckt sig i form av att ha jesusidentifiering.

fast i ditt fall kanske det är mohammed som är den store idolen? kommer ihåg låten "Aisha" , den blev en storsäljare som säkerligen förändrade livet för dem som producerat smörjan.
Citera
2015-07-27, 15:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosex
Du är lika jävla pantad som alla andra gudstroende, fy fan vad äcklad jag blir av er.

Ett exempel: Proryska separatister bombade ner civilplanet MH17 över Ukraina och nästan 300 människor dog. Lik och kroppsdelar bokstavligt talat regnade ner i trädgården på någon liten stackare, men hans hus klarade sig från vrakdelarna.

Första reaktion: tack Gud.

Ja precis, logiskt. Du har kroppsdelar av 300 döda människor på åkern utanför men i ditt fall så var det Guds hjälpande hand som ingrep. Din dumma jävla hybristjackade skithög.

____

Exemplet tidigare i tråden använder jag igen, men med lite mer kraft.

Du säger att om man lyssnar på Gud så får man hjälp. Du tror att Gud hjälper dig, att han bryr sig om dig.
Hur kommer det sig då att i de mest gudstroende länderna i världen så finns det undernärda bebisar med kolera som spyr och bajsar sig själva till döds innan de ens fyllt fem år. Var är Gud då?

Strålande analys! suger åt mig av detta kloka inlägg.

Citat:

Nej, ta din fantasivän och stick. Jag säger som Hitchens: Det är synd att det inte finns ett helvete för dig att åka till.

.. men... säg aldrig aldrig...;-)

...vad dessa hybristjackare älter, kan man inte veta får för konsekvenser, för dem själva

varmans död, är en egen död, man är ensam vid dödens inträde. det gäller mig veterligen alla, deras livsångest har endast en väg, att släppa taget och fronta vad som frontas skall.

var glad att du slipper hänga med dem! och har valet att släppa redan i livet. ingen vet vad som gör det möjligt att skärskåda psykiskt belastade individer, det är alltför ointressant att ägna sig åt, med tanke på att de får med en strängmenrättvisgud, att göra. jag hoppas också att de får möta allt de tänkt på... varenda tanke som fått folk till liv i helvete, att det kanske omsätts, en lustig fantasi.. om än flyktig så tänker jag aldrig hänga med till gudsriket, det är då något jag redan beställt att så blir det icke.

tycker att vi lyckats rätt bra att ordna till fredade oaser här på jorden. det dråpligt ironiska är enbart att ovanligt många gudstroende söker sig till sekularism, how come???

längre än så kan jag i sanningens namn, inte uttala mig om.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-07-27 kl. 15:20.
Citera
2015-07-27, 15:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lubrix
Hade en jobbig period förut och släppte mycket av livet och det kände som jag gav upp på något sätt, och jag struntade i signalerna jag fick av gud, vilket också gjorde så att han gav upp hoppet om mig... Och allt blev bara sämre i livet. Men bestämde mig bara för nån vecka sen att be honom hjälpa mig igen, och verklig gör de som man får signaler av. jag har börjat känt mig mycket starkare igen, har klart saker jag inte gjorde förut på grund av svår period. Bara man lyssnar så hjälper han en, självklart måste du göra sakerna själv, men du vet vad du ska göra för att det ska bli rätt för dig och komma tillbaka på banan. Är det nån som känner igen sig i det? Bara man lyssnar så funkar allt mycket bättre?

Du är ett för litet statistiskt underlag för att dra några slutsatser. Det du beskriver kunde lika gärna ha hänt om du hade låtit en chimpans kasta tärning åt dig.

Och en vecka? Det lät som väldigt lite tid för att se om en trend håller i sig.

Jag begriper inte vilken slags mätbara grejer som överhuvudtaget skulle ge något redan på en vecka, för en person. Vad jag än kan komma på kräver det typ 5 års data innan man kan dra någon som helst slutsats, typ:
  • Antal hål i tänderna per år.
  • Antal lyckade jobbintervjuer per år.
  • Antal olyckstillbud i köket per år.
  • Antal brott du råkat ut för.

Nej, jag känner inte igen detta. De vänner jag har som är kristna har samma problem med hälsan, sina bilar och huset som alla andra. Och de jag känner som inte är kristna upplever jag har samma frekvens av mirakel i vardagen, med bilar som helt plötsligt fungerar igen, lottovinster eller fysiska åkommor som plötsligt går över.

De stora frågan är dock: Vilken gud? Var hittade du hen? Vilken kanal/webbsida/infrastruktur använder ni?
Senast redigerad av henriko 2015-07-27 kl. 15:38.
Citera
2015-07-27, 15:54
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Om signalerna är att göra det goda och undvika det onda så tycker jag man ska lyssna.

Tycker dock man kommer till en punkt där man inte bara introperspektivt kan "lyssna" utan måste närma sig Gud mera konkret genom att t.ex. säga hans namn för att stärka sin andlighet.

Obs, mycket text... å väg in. Bryr mig inte om spoilers, du kan ju faktiskt scrolla, när det flimrar för ögonen eller när hjärnan får svårt att smälta eller när intoleransen börjar ge dig symptom.

.................................................. .........

Definiera "det" onda samt "det" goda

..menar du att människor inte på egen hand kallas av uppgiften att födas till planeten jorden, utan en t.ex islamistisk eller ortodox mannual behöver placeras i händerna på folk för att de ska förstå vad godhet handlar om?? Hyser du verkligen så låga tankar om mänskliga sinnet?

Måste säga att det får ses som genetiskt missöde, om du ursäktar.. att inte klara av att skapa fred, utan religiösa inom religionen autktoriteter, att behöva ledsaga.

(du måste ha gjort eller varit väldigt ond, någon gång under din utveckling, men ja.. det är off topic, jag vet.. din ensak,men något mer drastiskt avvikande är det....... )

(hur vänder man sig öht frivilligt till JW, jag får teorin om medfött svag IQ bekräftat... )

Det intressanta med religionstrådarna är de existentiella momentum, som religiösa fatalister, menar står skrivet om i bibel och/eller koran.. vad som är lustigt, är att dem som klarar sig bäst, allihopa läser andra böcker, och inte får kval i hjärtat över att dricka öl vin eller sprit (medan radikaliserade som behöver hjälpverktyg... känner varningslampor blinka redan vid läsandet av ordet vin/öl): medlemmen "DAO" FÖRHÖLL SIG OCKSÅ VÄLDIGT MENTALT LABILT, SÅ FORT ORDET ÖL.. ENBART FÖREKOM I TEXT... för att uppnå livskvaliteten, och att islam ännu jobbar så hårt att få till en tolkarstruktur, med tanke på att det ju var den siste profeten, borde han inte ha kommit fram med universalmetodik, som vid detta laget borde ha fått rätt många fler populationer att välja islam framför sekulsristiskt leverne? Ett minimum för att påstå sig vara gudskännare, är att avsäga sig profant leverne, detta vet jag att du inte klarat.. dock är det det mest logiska, att när gudskallet försöker appellera att vilja signalera för andra utöver sig själv, att åtmisntonde, göra upp med levernet som påstår sig "följa gud" , så helvete du följer gud, så länge du vill dela resurser och utrymmen med de världsligt levande .. är du inte en gud på spåret någonstans.

Nej det ondskefulla i att hålla knarkkarteller i de nu ännu fler korrupta zonerna över världen, fortsatt genomfartsled.. har inte med avsaknad av religion att göra, inte så länge knarkindustrin hålls av religiösa ståthållare, ännu. I detta har islam ett ovanligt stort ansvar, men ännu inte så lite som börjat ta tag i det...

Du får ju försöka se vad som får folk att elda upp sig emotionellt för så lite... jag tror att stor del av religiös population, lever stundtals i abstinens. (samt att du befunnit dig i narkotikaabstinens, eftersom du bejakar kraften som hasch ger.. i föreställningsvärlden, att fortsatt ägna sig åt den rikliga demonvärlden som islam implementerat, även om kristendomen har bra utvecklad demonlära.. som senare fick "independents" .. och där nya etiketteranden med egen hävd, började formuleras där satanism är en sådan, helt anknoppad gren som har sin egen konstgjorda andning.

Tacksamt nog, är det ingen nyhet att islam har många sekter. En hadit i sig... som svullar til sig att inom bara några år framstå som en "gren av islam" säger något om hur liten koll man har i de ländr där Allah är guden.. eftersom det förekommer annan frhållning mot haschet, där gud inte är en figur att re-citeras dagigdags eller hårdtränas in så som muhammed på order nöts in, söndagsskolorna har inte motsvarig kadaverdisciplin hällande sin äslklingsfigur,... inget säger att öl eller vin.. skulle dra fram ond ande dem som vil identifiera sig med bibel, men jag tror att et finns gott om haditer som funkar som förkläde åt narkotikadealing.

... så inte enbart militansen, utan enbart knarkandet i sig. har skapat enorma absitinenser som får folk att gå bärsärk, det vet väl dem som är allmänbildade, att narkotisk abstinens, är rätt rå...

... det är berett att sälja sin egen mormor, på marknaden.

Så JO, religionerna har byggt upp av narkotikahandlare, gällande islam är jag tämligen säker, kristendomen är jag mer osäker på, eftersom treenigheten kan vara lika intolerant som den är inbjudande. det tolereras inte flum när konfesionen går in i det esoteriserade akademiserandet : teologi. men islam tolererar fler tomtar och skickar fram t.o.m förortsgangsters, att agera ledsagare...

nu är det ios ivandrarproblematik, men ändå.. att ha religion att jobba på det sättet, är ju inte vettigt.

när det finns något som heter bildning, det dinns kärnämnen som får vilken skitunge som helst på fall, har dne inte 100 spänn på fickan, vet den att den behöver förvärva antingen trovärdighet, eller godhet.. och vad är DÅ godhet?

En god person levererar kunskpligt styrkt infomormation, den skickar inte in folk att leta i koranen eftergodhet, eller ondska eftersom koranen är en poetisk samling krigsfilosofi med lite hållpunkter i samlevnad där blomman ska också vattnas och för det krävs lismandet, iaf att få ihop alla sina fem hustrur.. ur giftasmaterialet som ska förvaltas ÖVER.

du orerar, och det mycket mer än jag, när... jag orerar, vilket jag inte gör, jag benar upp åt vilsefarna vad religiösa vill påstå sig veta ngt om, medan de de facto inte vet vad de ordar om! det, är den nakna sanningen, om fenomenet mänsklig individ kontra gud... försiggår i ett och samma huvud, det dinns ingen plats där en gud huserar.. att skicka folk til den platsen och i vardagsliv börja nedmontera samhällen som har strukturer som gr skillnad på gud och mänskligt leverne.

men du kan vara skolad och lärd så att man inte får "stöta" sig med religion, ens sociala bagage, kan givetvis inverka i hur mottaglig man är för radikaliserad mer frän militans.

jo det både får man och ska man... det är fullt legio att bena upp "fenomenet gud, skapat av mänskligt drömmeri" ...

Jag är syndig varenda gång jag utför eller ägnar mig åt yrkesutövning eller vad min ställning kräver av mig, det förstår du väl att allt som inte relateras direkt in til koranen, är mycket otrogen livsföring, så jag ska sluta sträva.. för att bli god.... enligt den livssynen du förhåller dig till.

jag är ju et klockrent otroget svin, som äter bacon och kan få för mig att dricka vin iklädd kjol, sittandes ute klockan 02 om nätterna.. när jag borde "avgränsa mig" att "välja" jobb som inte försätter mig i aktiviteter som inte innefattar djupläsning av tolktolkad "gudsbok"

Att du säger att godhet, är korrelerat tolkningspraxis av gamla böcker, medan dem som uppkommit säg efter iaf renässansen, skulle vara ondskapande..

ja du är ju tämligen religiöst fundamentalist. men spelar rollspel. tycker allt att du poåminner om flashback-stjäänan "IP" , han kunde inte heller se vad gott sekulärt leverne egentligen... medför.

och lustigt hur både "rationalisterna" försvann med "dao" och IP.... medan Gredelin uppstod...

men samma, uppeldade försvar för islam, och jesus som en stackare.. medan polygamen, skall ses som mer "vetenskapig" profet.. vetenskapligt.. att re-citera, vad är det vetenskapliga förhållningsttet i att dyrka Homeros.. eller Dante i ur och skur? Eller Boccaccio som rättesnöre i ur och skur?

Tänk om jag hade De Rerum Natura och Eunuchus Terenziano, som på fullt allvar att vilja förklara för svenska folket, vara något som bör hava förståelse för..

Skulle inte din eprsonliga svenska islamism behöva lite mer Machiavellisk dimension.. så tolkningarna blevo lite mer unversalanpassade?
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2015-07-27 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in