Citat:
Ursprungligen postat av
Szczciarz
Jag har också reagerat på likheten mellan den första artikeln om fallet och händelserapporten. Artikeln är som en ordagrann avskrift. Frågan är hur det kommer sig. Naturligtvis kan en journalist begära ut material från polisen men på detta stadium hade ingen förundersökning inletts. Artikeln i HD publicerades redan samma dag. Materialet kan knappast ha varit offentlig handling då det ännu inte sänts från en myndighet till en annan. Så hur kommer det sig? Har Lars Lust på eget bevåg skickat händelserapporten till tidningen redan några timmar efter själva händelsen? Eller har det skett med ledningens goda minne? Normalt brukar ju polisen välja att inte uttala sig och hänvisa till förundersökningssekretess. Här tycks man tvärtom ha varit angelägna om att få ut information så snabbt som möjligt.
Vakthavande befäl kan ha varit i kontakt med Media, kanske tom delgett dom händelserapporten. Händelserapport ingår vanligtvis INTE i FUP fö utan brukar tillkomma i efterhand. Jag har flera gånger sett media citera direkt från händelserapporter så visst förekommer det att VB ger ut dom.
Citat:
Bra tänkt!
Om hundägaren hållit sin hund under vederbörlig tillsyn hade hundföraren inte behövt skjuta den och utsättas för tre års osannolik förföljelse.
Jag tycker absolut att han förtjänar skadestånd.
Det är för djävla slappt att hundägare med sådan här syn på hundägaransvar inte åker på en ordentlig reprimand. Skamligt att det bara daltas med dom.
Man borde utdöma ett rejält vite istället till så att dom lär sig att för helvete sköta sitt jävla hundägaransvar. För djurens bästa borde dessa regler stramas upp. Tragiskt att människor håller sig med hundar enbart för att hävda sig och därav skiter i all form av hundägaransvar. Man borde tydligt visa att det faktiskt inte är OK
Vad beror detta fenomen på att vissa människor ALLTID skall ha stora, och helst svarta, hundar? Är det så viktigt med hund som statussymbol i dessa kretsar?