2015-08-07, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaxardu
Ja, teorier mestadels. Sedan är just Cipralex väldigt selektiv och påverkar i princip bara serotoninreceptor 5HT1A (förutom potent blockad av SERT) och detta kan ge upphov till sexuella biverkningar. Andra SSRI som har större bindningsaffinitet till flertalet serotoninreceptorer är då bättre som exempel om man följer "enkvists" tes.

Generellt så ser man en minskning av dopaminerg transmission i flera delar av hjärnan när man blockerar återupptaget av serotonin. Att hämma återupptaget av SERT i samband med att påverka specifika serotoninreceptorer är ganska ineffektivt då bindningsaffiniteten här är högre.

Då fungerar t.e.x. preparat så som Valdoxan eller buspiron mycket effektivare när det gäller att påverka specifika serotoninreceptorer, eftersom att återupptaget av SERT inte påverkas på det sättet.

Agomelatin påverkar inte serotonin överhuvudtaget.

Fass:" Agomelatin ökar noradrenalin- och dopaminfrisättning specifikt i frontala cortex och har ingen påverkan på extracellulära nivåer av serotonin."
Senast redigerad av SilencedBanana 2015-08-07 kl. 19:15.
Citera
2015-08-07, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Agomelatin påverkar inte serotonin överhuvudtaget.

Fass:" Agomelatin ökar noradrenalin- och dopaminfrisättning specifikt i frontala cortex och har ingen påverkan på extracellulära nivåer av serotonin."

Nej, ingen påstod det heller. Agomelatins primära funktion är att hämma en serotoninreceptor som heter 5HT2C. Vi snackar inte om hämning av återupptag gällande SERT.
Citera
2015-08-07, 19:48
Bannlyst
Citat:
Nej, ingen påstod det heller. Agomelatins primära funktion är att hämma en serotoninreceptor som heter 5HT2C. Vi snackar inte om hämning av återupptag gällande SERT.

Aa I see=)
Citera
2015-08-07, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Aa I see=)

Förutom att hämma återupptaget av serotonin (SERT) vilket är den primära effekten på preparat så som SSRI, så påverkar dessa även enskilda eller flera serotoninreceptorer. SSRI-preparat kan binda till dessa receptorer beroende på ämne, via antagonistisk eller agonistisk verkan. Generellt är det egentligen detta som skiljer SSRI-preparat från varandra - olika ämnen binder olika till serotoninreceptorer.

Just serotoninreceptorn 5HT1A, som är en autoreceptor, stimuleras såklart av den ökade mängden serotonin. Detta är egentligen något bra (antidepressiv verkan m,m), men efter en tid så kan receptorn bli desensitiserad, vilket betyder att den inte längre är lika känslig för stimuli. Detta kan i sin tur ge upphov till biverkningar så som t.e.x. sexuell dysfunktion men också kognitiva symptom.

Här kan man då lägga till en medicin som buspiron, som är en 5HT1A-partiell agonist, vilket främjar signaleringen av serotonin till receptorn. På så vis motverkas biverkningarna. Man tror att agonistisk effekt på receptorn kan främja dopamin och noradrenalinsignalering i prefrontalkortex i hjärnan. Många neuroleptika är också 5HTA1-partiella agonister vilket kan förklara deras antidepressiva effekter, men kom dock ihåg här att neuroleptika å andra sidan blockerar dopaminerga receptorer. Extremt effektivt är inte partiella agonister heller för att utföra denna typen av mekanism, då dessa inte binder optimalt (läs överdrivet starkt) till receptorn.

Man har kopplat just denna receptorns funktion till andra fysiska och psykiska egenskaper, men man ska komma ihåg att detta är vetenskapliga teorier.

https://en.wikipedia.org/wiki/5-HT1A_receptor

Nu är detta bara ett snabbt exempel på en specifik serotoninreceptor.
Citera
2015-08-12, 02:23
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Förutom att hämma återupptaget av serotonin (SERT) vilket är den primära effekten på preparat så som SSRI, så påverkar dessa även enskilda eller flera serotoninreceptorer. SSRI-preparat kan binda till dessa receptorer beroende på ämne, via antagonistisk eller agonistisk verkan. Generellt är det egentligen detta som skiljer SSRI-preparat från varandra - olika ämnen binder olika till serotoninreceptorer.

Just serotoninreceptorn 5HT1A, som är en autoreceptor, stimuleras såklart av den ökade mängden serotonin. Detta är egentligen något bra (antidepressiv verkan m,m), men efter en tid så kan receptorn bli desensitiserad, vilket betyder att den inte längre är lika känslig för stimuli. Detta kan i sin tur ge upphov till biverkningar så som t.e.x. sexuell dysfunktion men också kognitiva symptom.

Här kan man då lägga till en medicin som buspiron, som är en 5HT1A-partiell agonist, vilket främjar signaleringen av serotonin till receptorn. På så vis motverkas biverkningarna. Man tror att agonistisk effekt på receptorn kan främja dopamin och noradrenalinsignalering i prefrontalkortex i hjärnan. Många neuroleptika är också 5HTA1-partiella agonister vilket kan förklara deras antidepressiva effekter, men kom dock ihåg här att neuroleptika å andra sidan blockerar dopaminerga receptorer. Extremt effektivt är inte partiella agonister heller för att utföra denna typen av mekanism, då dessa inte binder optimalt (läs överdrivet starkt) till receptorn.

Man har kopplat just denna receptorns funktion till andra fysiska och psykiska egenskaper, men man ska komma ihåg att detta är vetenskapliga teorier.

https://en.wikipedia.org/wiki/5-HT1A_receptor

Nu är detta bara ett snabbt exempel på en specifik serotoninreceptor.
Skulle du säga att cipralex är den bästa ssri på marknaden?
Citera
2015-09-16, 14:13
Medlem
SpaceMonkey1s avatar
Om jag har svarat bra på Venlafaxin, som främst verkar för Noradrenalin i hjärnan.
Är inte det ett tecken att jag borde fortsätta att behandla främst för Noradrenalin??

Som jag skrev innan, effekten avtog och jag blev mer sårbar som jag egentligen är inombords,
och som en dålig "timing" så kom ett stort problem upp i min vardag som rörde sig omkring "skulder".

Efter det så fick jag aldrig mitt mående i shack oavsett om jag tog eller inte tog Venlafaxin, bytte sen till Cymbalta som jag även där svarade bra på efter 2-7 dagars använding, höll i sig i 1 år. Sedan kom depression och tomheten i själen smygande, som en vind som smeker kinden.
Citera
2018-01-25, 08:30
Medlem
Många skriver att de fått sexuella störningar av medicinen. Jag ligger på 15 mg Cipralex sen flera månader och jag har verkligen inga problem med sexlusten. Blir hård som vanligt och kan komma när jag vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in