2015-07-20, 16:12
Medlem
Lägger min fråga här istället för det känns lättast så.

Jag tog en dag tjänsteledigt i lördags (jobbar mån-lör) precis innan semestern som började idag. Jag lärde då upp en vikarie som skulle gå på distriktet i fyra veckor framöver och i lördags eftermiddag skrev chefen i princip att vikarien sög och hade gjort för mycket fel och skyllde lite på mig. Sen skrev han att jag skulle "komma inatt" (söndag, som jag inte ens jobbar). Jag skrev då att jag var borta över helgen och det visste han. Har han rätt att göra nåt emot mig pga detta? Jag svarar inte i telefon nu när hans underanordnare ringer heller.
2015-07-20, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Du ger för lite info för att man ska kunna svara, exakta tider och hur du jobbat före och efter veckan krävs för det. Men huvudfrågan är "vem bryr sig?" Det är inte så att AV har några arbetstidspoliser som åker runt o kollar hur du jobbar. Gäller det restaurang är det bara SKV som är intresserade av personalliggaren. Du är glad, din AG är glad... Vad är problemet?
Det gäller tills vidareanställning och ordinarie arbetstider är mellan 7-16 vanligtvis. Två av veckodagarna jobbade jag extra från 18-21 och den andra 18-22, sedan resterande timmar på lördagen och söndagen. Nu återgår det till det normala såtillvida ingen ställer frågan om jag vill jobba, för då kommer jag att göra det. Är det då ingen arbetstidspolis som kommer och börjar krångla så är det ju inga problem
2015-07-21, 15:05
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agajev
Hej
Jag undrar lite över en situation jag har hamnat i.
Jag har legat i fel lönegrupp de senaste fyra åren och därmed fått för lite betalt.
Min arbetsgivare är överens och har gett mig retroaktiv ersättning för tolv månader tillbaka. Längre tillbaka än så hävdar de att de inte behöver ersätta mig för.
Jag har läst igenom kollektivavtalet (färjeavtalet) men hittar ingeting som behandlar detta, är det möjligen något som regleras i arbetsrätten?

I grund och botten har jag fått för lite lön i fyra år, det är både jag och arbetsgivaren överens om. Vi är oense om hur mycket retroaktiv ersättning jag har rätt till. Vad gäller egentligen?

Jag är medlem i seko och arbetar till sjöss.
Det finns nnaturligtvis en gräns för hur långt bakåt man kan kräva retroaktiv lön, men det är betydligt mer än ett år. Fackliga lönekrav brukar sällan gå längre än två år bakåt beroende på att MBL har en preskribtionsregel på just två år. Men egentligen kan lön krävas för längre tid bakåt än så, mao bör du kunna få hela löneskillnaden för de fyra åren.
2015-07-26, 22:34
Medlem
Hej,

Jag håller på att byta jobb inom företaget (ett stort företag) och skall börja på en ny avdelning.
Under jobbintervjun så var chefen där, HR-person och även den medarbetaren som jag skall jobba med (medarbetaren var med på intervjun för att ställa "kunskapsfrågorna" eftersom chefen inte har en sådan djuplodad kunskap i ämnet).
Allt gick bra och jag blev erbjuden jobbet, dock tyckte jag lönen var låg och ville förhandla upp den.
Förhandlingen drog ut på tiden och en dag så stöter jag på den nye medarbetaren som sa att jag borde acceptera kontraktet för att det var en lön som inte kan höjas mer. Jag frågade honom hur han kunde veta min lön och han svarade då att han visats kontraktet. Att det liksom var en del av anställningsprocessen.

Min fråga är således om chefen/HR får visa lönerna sådär för alla medarbetare? Är det verkligen lagligt att göra det?
Jag har inte fått reda medarbetarens lön medan denne nu vet min lön, känns inte så schysst.
Observera att han och jag kommer bli medarbetare med varandra - han är inte teamleader eller något sådant. Bara att han har mer erfarenhet och arbetat med detta i några år.
2015-07-26, 22:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneStensson
Min fråga är således om chefen/HR får visa lönerna sådär för alla medarbetare? Är det verkligen lagligt att göra det?

Ja och ja.
2015-07-27, 00:50
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Det gäller tills vidareanställning och ordinarie arbetstider är mellan 7-16 vanligtvis. Två av veckodagarna jobbade jag extra från 18-21 och den andra 18-22, sedan resterande timmar på lördagen och söndagen. Nu återgår det till det normala såtillvida ingen ställer frågan om jag vill jobba, för då kommer jag att göra det. Är det då ingen arbetstidspolis som kommer och börjar krångla så är det ju inga problem

Nu orkar jag inte riktigt fundera kring arbetstidslagen om dina tider är lagliga eller inte. Hur som helst så skulle du skada dig eller något annat händer kan det bli problem med försäkringar för din arbetsgivare. Det hela är dock hans ansvar och inget du behöver oro dig för.
2015-07-27, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja och ja.

Jag försökte google detta men fick inga relevanta svar.
Trodde detta gick under offentlighets- och sekretesslagen men så är kanske inte fallet?

Enda jag kunde hitta var detta, men det verkar handla om löneinförsel och inte lönen per se.
http://www.ka.se/far-chefen-beratta-om-loneinforsel
2015-07-27, 11:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneStensson
Jag försökte google detta men fick inga relevanta svar.
Trodde detta gick under offentlighets- och sekretesslagen men så är kanske inte fallet?

Enda jag kunde hitta var detta, men det verkar handla om löneinförsel och inte lönen per se.
http://www.ka.se/far-chefen-beratta-om-loneinforsel

Nej, sekretesslagen har inget med saken att göra.

Om din arbetsgivare är statlig/kommunal så ska uppgifterna vara helt öppna.

Är det en privat arbetsgivare så är det upp till arbetsgivaren om de vill vara öppna eller inte.
2015-07-31, 19:13
Medlem
Tror frågan hör hemma här.

Har arbetat åt en och samma arbetsgivare i lite mer än 3 år dock ännu ej fått en fast tjänst (Jobbar åt kommunen).
I Februari iår så stod jag på Laslistan enligt de som har ringt in mig på jobb (Bemanningsenheten)

Går just nu på ett vik som går ut i November och jag vet inte om jag får den tjänst som kommer att tillsättas då en av de gamla arbetarna vill ha in sin kompis som är arbetslös och har samma utbildning som jag har.

Den nya chefen på stället lyssnar givetvis på den som har jobbat där i 17 år och har tagit kompisens telefonnummer och uppgifter och jag misstänker att efter vikket så får jag ej fortsätta längre utan tjänsten lär gå till "kompisen" och det skulle inte förvåna mig om kommunen säger upp mig helt och hållet så slipper de ge mig en fast tjänst och tar in andra vikarier istället (De har gjort så förr)

Om detta sker så kommer jag givetvis koppla in facket men om facket inte gör något skulle jag då tex kunna kräva skadestånd av kommunen då de troligen bryter mot regler?
2015-07-31, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Tror frågan hör hemma här.

Har arbetat åt en och samma arbetsgivare i lite mer än 3 år dock ännu ej fått en fast tjänst (Jobbar åt kommunen).
I Februari iår så stod jag på Laslistan enligt de som har ringt in mig på jobb (Bemanningsenheten)

Går just nu på ett vik som går ut i November och jag vet inte om jag får den tjänst som kommer att tillsättas då en av de gamla arbetarna vill ha in sin kompis som är arbetslös och har samma utbildning som jag har.

Den nya chefen på stället lyssnar givetvis på den som har jobbat där i 17 år och har tagit kompisens telefonnummer och uppgifter och jag misstänker att efter vikket så får jag ej fortsätta längre utan tjänsten lär gå till "kompisen" och det skulle inte förvåna mig om kommunen säger upp mig helt och hållet så slipper de ge mig en fast tjänst och tar in andra vikarier istället (De har gjort så förr)

Om detta sker så kommer jag givetvis koppla in facket men om facket inte gör något skulle jag då tex kunna kräva skadestånd av kommunen då de troligen bryter mot regler?
Har du haft vikariatsanställning hela tiden?
2015-08-01, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Har du haft vikariatsanställning hela tiden?
Timanställning från början, började få vikariat förra året efter att man var klar med studierna, och har gått på lite olika vikariat.
2015-08-09, 10:59
Medlem
någon som vet om man har rätt till veckovila om man jobbar mån tis ons tors 8 timmar och fredag 6 timmar sen helg lör sön 12 timmar ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in