2015-07-26, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moderat4Life
för att man föds med en fitta eller en kuk
Finns säkert pojkar som föds utan kuk, då har föräldrarna tre val: 1) "operera" dit en kuk ) "borra" upp en fitta 3) låta pojken tillhöra kategorin hena d.v.s. det tredje könet.
Citera
2015-07-26, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad är en "judefeminist" för något?
#thewellovedone
Citera
2015-07-26, 10:12
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Folk får gärna identifiera sig som katt, zebra eller gråsten för min del men faktum är att det finns två fysiska kön. Sen har alla olika anleten och psyken men oavsett om du har skäggväxt eller inte som kvinna kan du väl kissa med andra kvinnor utan att känna dig kränkt?

Jag identifierar mig inte nödvändigtvis med merparten av män jag möter på toaletten men det har aldrig varit något problem att utföra behoven i samma utrymme. Vissa är sminkade, vissa bär cowboy-jacka, vissa ser ut som nåldynor eller målardukar i ansiktet.

Måste man känna sig som ett med de man urinerar med har man helt klart andra problem att ta tag i..

Problemet brukar väl vara mer av praktisk art, dvs att män råkar droppa när de urinerar. Eftersom kvinnor sitter ned vid toalettbesök så upplevs detta som irriterande/äckligt.

För övrigt hade Blondinbella hade en del intressanta åsikter om sk "unixextoaletter":
http://blondinbella.se/2014/07/jamstallda-toaletter/
Citera
2015-07-26, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordfeldt
Ja
tack för input, kan omöjligen stämma dock

Citat:
Vad är det som framstår som fakta?Att ett fåtal människor genom tiderna inte varit bekväma i sin könsroll eller de attribut som tillhör könet? Det kan sannolikt ha att göra med en obalans i kroppen med testosteron och/eller östrogen som kan påverka den mentala självbilden, men det är inte belagd fakta för att ett tredje kön skulle existera.
Det är ju inget "fåtal" om de hade egna samhällsklasser. Fakta är att det som könstillhörighet existerar eftersom så pass många genom historien har skrivit om det, och många i dag identifierar sig på det sättet. Det finns och verkar alltid ha funnits, och det är inte några få, ovanliga människor på vissa platser.

Citat:
Tror de allra flesta ogillar när personer ska propagera för anti-intellektuella och känslobaserade utspel för sin egna personliga övertygelse.
Och vem är det som gör det här? I frågan du försöker svara på är det ju just känslobaserade utspel jag ifrågasätter.

Citat:
Är all pseudovetenskap och övriga teorier sanningsbelagd fakta? Allt är inte svart och vitt, det är ungefär som att påstå att någon är emot kvinnor för att dom inte vill kalla sig feminist men är för jämställdhet.
Det är ju det svartvita tankesättet jag ifrågasätter. Folk skriver saker som "i skolan fick jag lära mig att det finns två kön, så ingen får hävda annat!". Det är klart att vad som helst kan vara sant eller falskt. Bra att vi håller med varann här.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Enligt mig finns det bara 2 kön. Vad jag har märkt är det bara de som varken vill vara kille eller tjej som påstår sig vara "hen" men egentligen är man något utav det.
Vadå "egentligen"? Vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Spinnflugan
Varför tror DU på det "tredjekönet"?
PGA alla historiska och nutida källor, och personlig upplevelse. Jag kommer inte förneka andra könsidentiteter då jag heller inte förnekar andra sexualiteter.

Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Folk får gärna identifiera sig som katt, zebra eller gråsten för min del men faktum är att det finns två fysiska kön. Sen har alla olika anleten och psyken men oavsett om du har skäggväxt eller inte som kvinna kan du väl kissa med andra kvinnor utan att känna dig kränkt?

Jag identifierar mig inte nödvändigtvis med merparten av män jag möter på toaletten men det har aldrig varit något problem att utföra behoven i samma utrymme. Vissa är sminkade, vissa bär cowboy-jacka, vissa ser ut som nåldynor eller målardukar i ansiktet.

Måste man känna sig som ett med de man urinerar med har man helt klart andra problem att ta tag i..
Tankeexperiment:
Tänk dig att du hade blivit adopterad i en kultur där du bara får kalla dig kvinna eller könlös. När du säger till folk att du känner dig som ett tredje kön, som en man, så undrar folk vad det är för fel på dig. Antingen är du ju kvinna eller könlös. Skulle du känna dig bekväm i att andra människor förnekade din manlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vad är en "judefeminist" för något?
skämt
Citera
2015-07-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatn
Till er som säger att det bara finns man och kvinna:

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_gender

https://en.wikipedia.org/wiki/Two-Spirit

http://time.com/3918308/miley-cyrus-transgender-rights-instapride/

Lätt att hitta sånt här också:
https://www.youtube.com/watch?v=-ojmTybS0Bs

För att vara övertydlig handlar den här tråden alltså inte om genetik eller biologi, utan om könsidentitet.

Frågor:

Varför tror ni inte på det tredje könet och dylikt? Ljuger alla som säger att de varken är man eller kvinna?

Hur ställer ni er mot historiska fakta? Var aztekerna judefeminister som käkade hormoner?

Varför blir ni så upprörda av tredje könets existens? Har ni personliga problem med det?

Tror ni att allt ni inte fick lära er i skolan är "påhittat"? Är allt mamma staten lär ut felfria universella sanningar?

Om det finns mer än 2 så finns det väl också mer än 3? Homosexuella män, homosexuella kvinnor, transsexuella män, transsexuella kvinnor och säkert mer. Minst 6 kön alltså.

Jag tycker det finns 2 kön för kön har med hur vi kan reproducera oss att göra, inte psykologi. Har inget emot homos alls men tycker det är fel att försöka normalisera dem.
Citera
2015-07-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flirk
Om det finns mer än 2 så finns det väl också mer än 3? Homosexuella män, homosexuella kvinnor, transsexuella män, transsexuella kvinnor och säkert mer. Minst 6 kön alltså.

Jag tycker det finns 2 kön för kön har med hur vi kan reproducera oss att göra, inte psykologi. Har inget emot homos alls men tycker det är fel att försöka normalisera dem.
Vilket kön som helst kan ha vilken sexualitet som helst. Jag tror att ytterligare könsuppdelningar kan vara variation i det tredje könet. Det verkar ju vara vanligare uti världen att se det som tre kön snarare än fem eller sex kön. Det finns ju inget som säger att det inte kan finnas variation inom den tredje kategorin.

Jag skriver kön för det känns naturligt för mig, men man kan ju kalla det könsidentitet eller könstillhörighet eller genus eller vad man vill. Om det är normalt i en massa andra kulturer kan det väl vara normalt för oss också. Varför ska vi vara sämre än andra?
Citera
2015-07-26, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flirk

Det tredje könet, i de kulturer de förekommer, är bara ett annat namn på "övrigt". Antingen så är du man eller så är du kvinna och om du varken är man eller kvinna så är du "övrigt". I kategorin övrigt finns med andra ord en jäkla massa saker, men få kulturer har varit intressanta att rota djupare i detta. Det räcker med "övrigt" och att acceptera att människor i den kategorin är konstigare och att acceptera deras konstigheter.
Citera
2015-07-26, 15:41
Medlem
Nordfeldts avatar
Citat:
tack för input, kan omöjligen stämma dock

Det är ju inget "fåtal" om de hade egna samhällsklasser. Fakta är att det som könstillhörighet existerar eftersom så pass många genom historien har skrivit om det, och många i dag identifierar sig på det sättet. Det finns och verkar alltid ha funnits, och det är inte några få, ovanliga människor på vissa platser.

Och vem är det som gör det här? I frågan du försöker svara på är det ju just känslobaserade utspel jag ifrågasätter.

Det är ju det svartvita tankesättet jag ifrågasätter. Folk skriver saker som "i skolan fick jag lära mig att det finns två kön, så ingen får hävda annat!". Det är klart att vad som helst kan vara sant eller falskt. Bra att vi håller med varann här.

Problemet med dina teorier om ett tredje kön är att det inte följer ramarna för ren biologisk vetenskap, och om hur arter fungerar för att vara bäst lämpade att överleva. Bara för att vi är intelligenta varelser med en iphone betyder inte det att vi står över naturens lagar.Allt det i stort sett handlar om är ju individer som har upplevt sig malplacerade i en könsidentitet och varken identifierat sig som det ena eller andra, eller som klätt sig som man ena dagen och kvinna den andra, detta är enbart ett mänskligt perspektiv, inte vedertagen fakta ur en ren biologisk aspekt.
Citera
2015-07-26, 16:42
Medlem
MrChows avatar
Citat:
Tankeexperiment:
Tänk dig att du hade blivit adopterad i en kultur där du bara får kalla dig kvinna eller könlös. När du säger till folk att du känner dig som ett tredje kön, som en man, så undrar folk vad det är för fel på dig. Antingen är du ju kvinna eller könlös. Skulle du känna dig bekväm i att andra människor förnekade din manlighet?

Föddes jag med könlös-kromosomer (som borde finnas i ditt banala tanke-experiment) så är jag givetvis könlös också. Säger väl sig själv? Sen att jag kanske känner för att raka huvudet och bära cowboy-kläder gör mig inte mer till ett tredje könet (man i ditt experiment).

För övrigt - ska vi fantisera kring rent hypotetiska frågor så vill jag vara Matt Damon i eventuella framtida tanke-experiment från din sida.
Citera
2015-07-26, 16:52
Medlem
Paddington75s avatar
Det finns två kön och därtill människor som har svårt att identifiera sig med endera?

Låter väl inte så konstigt. Sen om de vill kalla sig "tredje könet" / "förvirrade" eller "flytande" tycker jag spelar mindre roll.

Tredje könet låter iof lite lustigt eftersom det kallar på en mental bild av ett fysiskt kön vi inte känner till.
Citera
2015-07-26, 18:23
Bannlyst
Citat:
Problemet med dina teorier om ett tredje kön är att det inte följer ramarna för ren biologisk vetenskap, och om hur arter fungerar för att vara bäst lämpade att överleva. Bara för att vi är intelligenta varelser med en iphone betyder inte det att vi står över naturens lagar.Allt det i stort sett handlar om är ju individer som har upplevt sig malplacerade i en könsidentitet och varken identifierat sig som det ena eller andra, eller som klätt sig som man ena dagen och kvinna den andra, detta är enbart ett mänskligt perspektiv, inte vedertagen fakta ur en ren biologisk aspekt.
Homosexualitet finns inom många djurarter, men biologerna vet inte varför, ännu ... men som utgångspunkt så kan vi misstänka att även homosexualitet har en funktion för överlevnad, varför skulle evolutionen annars sett till att det finns relativt många homosexuella?
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-07-26 kl. 18:25.
Citera
2015-07-26, 19:31
Medlem
Yoshi.crews avatar
Citat:
Vadå "egentligen"? Vad menar du?

Att man är aningen kille eller tjej oavsett om man inte vill vara något utav det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in