Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-25, 10:16
  #193
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Jag menar att könstillhörigheten bör anges som det personer ser ut att vara, i strikt identifikationssyfte. Vilket biologiskt kön personen har spelar alltså ingen roll.

Är det inte uppenbart vid en anblick vad personen har för kön är det ingen poäng att ha det på ID-handlingarna, men jag tror inte att den rätta lösningen på problemet är att införa en "övrigt"-kategori då det inte är uppenbart vad det innebär.
Men om det inte ser ut som något då, ska det då stå missbildad i journalen? Det är precis därför som det finns en expertgrupp som sköter identifieringen av det biologiska knöet och därefter företar en operation. Det har visat sig rätt viktigt att ha ett kön. Dock är det fortfarande bara max 20 personer / år i sverige som har detta problem - oavsett vad de bostavstroende säger i tråden - så är problemet inte gigantiskt...

Vad du i äldre år tror att du är eller vill vara har inget med ditt biologiska kön att göra. Det kan också av rent medicinska skäl vara väldig bra att veta kön på personer - både vad gäller hur män respektive kvinnor svara på olika behandlingar samt att många sjukdomar är betydligt vanligare hos det ena könet än hos det andra.
Är du tex 23 år och kvinna och börjar visa tecken på neurologiska störningar är MS en klar möjlighet - men hos en man är det väldigt mycket ovanligare och man kanske bör titta på andra saker först.
Har du inget "kön" men skulle råka få testikelcancer blir det rätt jobbigt då du teoretisk inte kan få det, varför man utesluter det innan man ens kollat. Nu kanske du anser att detta går ju att hitta i journalen - men om du är utomlands och blir svårt sjuk? Hur löser du det?

Jag har tidigare i tråden länkat till ett bra program men får väl länka igen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1272
Citera
2015-08-26, 15:44
  #194
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Men om det inte ser ut som något då, ska det då stå missbildad i journalen? Det är precis därför som det finns en expertgrupp som sköter identifieringen av det biologiska knöet och därefter företar en operation. Det har visat sig rätt viktigt att ha ett kön. Dock är det fortfarande bara max 20 personer / år i sverige som har detta problem - oavsett vad de bostavstroende säger i tråden - så är problemet inte gigantiskt...

Vad du i äldre år tror att du är eller vill vara har inget med ditt biologiska kön att göra. Det kan också av rent medicinska skäl vara väldig bra att veta kön på personer - både vad gäller hur män respektive kvinnor svara på olika behandlingar samt att många sjukdomar är betydligt vanligare hos det ena könet än hos det andra.
Är du tex 23 år och kvinna och börjar visa tecken på neurologiska störningar är MS en klar möjlighet - men hos en man är det väldigt mycket ovanligare och man kanske bör titta på andra saker först.
Har du inget "kön" men skulle råka få testikelcancer blir det rätt jobbigt då du teoretisk inte kan få det, varför man utesluter det innan man ens kollat. Nu kanske du anser att detta går ju att hitta i journalen - men om du är utomlands och blir svårt sjuk? Hur löser du det?

Jag har tidigare i tråden länkat till ett bra program men får väl länka igen.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=1272

Jag tror att du kanske missförstått mig då jag gör en klar separation mellan vad folkbokföringen sysslar med och vad sjukvården sysslar med.

Sjukvården bör få skriva vad de vill i sjukjournalerna så länge det hjälper dem i sin yrkesutövning och om de i sjukvården vill införa diverse beteckningar på kön utifrån kromosomavvikelser och dylikt kommer inte jag säga att de bör göra annat.

Det enda jag ser som onödigt är om vi skulle införa andra kön på ID-handlingar, såsom körkort, pass m.m. Anledningen till denna hållning är att ID-handlingarna är till för att identifiera folk och så länge som vi inte har portabla DNA-analysatorer som går att bära med sig kommer således andra kön på ID-handlingarna inte att göra någon skillnad för hur lätt det är att identifiera någon. Tvärt om tror jag till och med att en sådan förändring skulle kunna göra att könsfältet överflödigt. Ett exempel jag kan tänka mig är då det för någon som ser ut som en man skulle kunna stå kvinna och den som studerar ID-handlingen inte kan ifrågasätta detta.

Om det visar sig att det är ett stort problem med könstillhörighet på papperna föreslår jag därför att den antingen byts ut mot någon annan egenskap som enkelt kan identifieras eller helt sonika avskaffas. Notera att detta endast gäller folkbokföring och identifikation, vården skall självklart få registrera allt som kan hjälpa dem.
Citera
2021-05-24, 14:17
  #195
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senapstjuven
Folk får tro på hur mycket flumm de vill, men dra fan inte in det i politiken.


Som feminist kan man ju använda ett smart trick i sådana här lägen, och låta könen existera när det är lämpligt - dvs när vi feminister har något att vinna på att spela svag kvinna. (man får inte vara dum)
Citera
2024-02-14, 20:46
  #196
Medlem
Storstark68s avatar
Min granne bytte till "det tredje könet" för några år sen från kvinna till...vettefan en surjävel med lösmuschtas. När hon var kvinna hördes knappt ett ljud men nu klampar fanskapet som en dinosaurie ovanför min lya, speciellt på nätterna. Jag har sagt ifrån men inget hjälper. Det värsta är att grannens avloppsrör börjat stinka som Hades i mitt badrum! Förmodligen har Hen proppat i sig könshormoner och psykmediciner som dåren skiter ut varannan dag.

Går det att bli av med en sån skräpstinkande granne? Bostadsbolaget bryr sig inte så jag överväger att kontakta Hyresnämnden. Help!
Citera
2024-02-14, 20:50
  #197
Avstängd
Brawndos avatar
För att jag aldrig fått presenterad bevis i form av bild, video eller annat på "det tredje könet".

Big foot har man åtminstone tagit sig tiden att producera fejkbilder av innan man försökte lura folk.

Men ja, av samma anledningar som jag inte tror på gnomer, troll och tomtar så tror jag inte heller på att det finns ett tredje kön.


Visa mig en bild på hur det tredje könet ser ut till att börja med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback