2015-07-26, 16:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Snart brister dammen både inom PRO och Sossarna.

Åk en sväng och kolla själva så får ni se.

PS Det samma gäller de etablerade näringsidkarna från utlandet vilka kom för 10-15 år sedan. De har slitit hund för att bygga upp något i trygghet från muselmaner, nu ser det allt rivas ner. Starka SD kandidater inom utlandsfödda entrepenörer finns det många av också.DS

Dammen hade redan spruckit om inte sossarna tuktat och tyglat in dem. Men när de ser denna svaga regering med miljöpartistiska tokstollar och inkompetenta sossar så bör en del av dem få nog.

När tror ni nästa platå kommer inträffa och vid vilken procentenhet?
2015-07-26, 16:33
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
En sak som kanske SD kan förändra är situationen i Norrland. I stort är Norrland knallrött och inget borgerligt parti kan mäta sig med sossarna. Kampen har nästan stått mellan S och V på sina ställen. Där S ses som lite småborgerligt. Kanske är steget till SD trots allt mindre uppe i norr och S makt kan på sikt brytas?

Sista valet så hörde jag bara folk runtom som skulle rösta på SD, så nog har det såtts frön iaf.
2015-07-26, 17:21
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Varför gissar, känner, tror och gissar du?

status.st

Det är just status.st jag grundar min analys på.
2015-07-26, 17:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Det är just status.st jag grundar min analys på.
Då förstår jag. Jag har också tidigare undrat över hur det kan "spreta" så mellan olika opinionsinstitut. Men efter att ha följt den här tråden så har jag lärt massor om statistik.

I synnerhet FranzLisztBlevEj75 har förklarat mycket om varför det "svajar".
Nu är kanske hans utläggningar lite komplicerade för mig som lekman att förstå, men flera skribenter här har en god pedagogisk förmåga och kan förklara bättre så att även jag fattar.

Kolla hans inlägg och partimodell, läs också några kommentarer till dessa så kommer du att "se ljuset".

Vänligen

#FranzLisztBlevEj75
2015-07-26, 17:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Sentio använder inte samma procedur som andra institut, där för och nackdelarna med metoderna har diskuterats i stor utsträckning. Journalister och andra vill nog inte erkänna resultat som de finner obehagliga.

De som i val efter val misslyckas har bevisligen en dålig metodik, tex Sifo, skoop m. fl.

De som i val efter val lyckas har bevisligen en bra metodik, dvs Sentio.

Man kan ha lite tur eller otur ibland men inte mycket tur eller otur hela tiden.
2015-07-26, 18:08
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Bortfallen i OU är numera av sådan storleksordning att tillämpandet av enbart strikt vetenskapliga statistiska metoder i samband med OU tenderar att ge högst ovetenskapliga och oseriösa resultat.

Därför må OU numera realistiskt betraktas som en konstgren än som en vetenskaplig disciplin - tyvärr!
Jag hade personligen inte velat jobba med opinionsundersökningar på grund av att den underliggande datagenererande processen är så flyktig och föränderlig, kombinerat med bortfall och täckningsproblem. Tacka vet jag laboratoriedata.
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
De som i val efter val misslyckas har bevisligen en dålig metodik, tex Sifo, skoop m. fl.

De som i val efter val lyckas har bevisligen en bra metodik, dvs Sentio.

Man kan ha lite tur eller otur ibland men inte mycket tur eller otur hela tiden.
Det beror på vad syftet med undersökningen är. Verkligheten är inte så enkel, och det skulle till exempel vara att föredra undersökningar med viss bias så länge variansen är låg, t.ex om man vill se hur opinionen förändras över tid och där man inte är så intresserad av absoluta nivåer. Här har SCB vissa fördelar.
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-07-26 kl. 18:11.
2015-07-26, 18:09
Medlem
Citat:
En sak som kanske SD kan förändra är situationen i Norrland. I stort är Norrland knallrött och inget borgerligt parti kan mäta sig med sossarna. Kampen har nästan stått mellan S och V på sina ställen. Där S ses som lite småborgerligt. Kanske är steget till SD trots allt mindre uppe i norr och S makt kan på sikt brytas?

Vinner SD stora marker i Norrland får S det tufft. Norrland har alltid varit lika rött som innerstan i Stockholm varit blå. Med ett väljarstöd på 20-25 % är det ofrånkomligt att SD har gjort inbrytningar i alla väljargrupper, med betoning på Alla. Dessvärre ger flertalet opinionsmätningar ingen detaljerad information om var, och i vilka väljargrupper, SD växer. Den dagen SD hotar S i Norrland och M i STHLM och GBG, kan den ostoppbara framgångssagan slutligen konstateras.
2015-07-26, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Jag hade personligen inte velat jobba med opinionsundersökningar på grund av att den underliggande datagenererande processen är så flyktig och föränderlig, kombinerat med bortfall och täckningsproblem. Tacka vet jag laboratoriedata.
Det beror på vad syftet med undersökningen är. Verkligheten är inte så enkel, och det skulle till exempel vara att föredra undersökningar med viss bias så länge variansen är låg, t.ex om man vill se hur opinionen förändras över tid och där man inte är så intresserad av absoluta nivåer. Här har SCB vissa fördelar.

Ja okej, om syftet inte är att redovisa korrekt stöd så kan metodiken vara bra, den uppfyller då syftet.
2015-07-26, 18:18
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Vinner SD stora marker i Norrland får S det tufft. Norrland har alltid varit lika rött som innerstan i Stockholm varit blå. Med ett väljarstöd på 20-25 % är det ofrånkomligt att SD har gjort inbrytningar i alla väljargrupper, med betoning på Alla. Dessvärre ger flertalet opinionsmätningar ingen detaljerad information om var, och i vilka väljargrupper, SD växer. Den dagen SD hotar S i Norrland och M i STHLM och GBG, kan den ostoppbara framgångssagan slutligen konstateras.
Hur många väljare/människor finns det i Norrland?

1 000 000? Hur många väljare? 3-4 00 000?

60 000 väljare i Norrland som röstar Blått, Rött eller SD vardera.
Det är ganska små grupper vi talar om och det svänger nog fort när det väl svänger.

Och en norrlänning som härsknar och lämnar Vänstern kommer nog aldrig tillbaka.

Jag tror att Norrland är lätt att ta för SD. Vänta bara tills det fylls på med de nya "renskötarna" i byarna där uppe...
2015-07-26, 18:40
Medlem
Socialkonservativs avatar
Av de 21 mätningar Sentio genomförde från 2013 fram till valet 2014 mätte man högre resultat än vad SD i slutändan fick i valet 2014 10 gånger. Två år innan valet låg alltså Sentios mätningar i ungefär 50% av fallen över SDs senare valresultat.

Om detta beror på att SDs väljarstöd pendlar upp och ner eller om det beror på att Sentio ofta kan hamna över SDs verkliga stöd, det är ju dock oklart. Jag tror på det första.
2015-07-26, 18:44
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Av de 21 mätningar Sentio genomförde från 2013 fram till valet 2014 mätte man högre resultat än vad SD i slutändan fick i valet 2014 10 gånger. Två år innan valet låg alltså Sentios mätningar i ungefär 50% av fallen över SDs senare valresultat.

Om detta beror på att SDs väljarstöd pendlar upp och ner eller om det beror på att Sentio ofta kan hamna över SDs verkliga stöd, det är ju dock oklart. Jag tror på det första.
Jag tror att det är svårt att fånga upp ett parti som växer så fort som sd gör.
De partier vilka verkar vara lättast att bedömma verkar vara S och M. Gamla relativt stora. Därefter de små partierna och svårast sd. Det liknar inget man tidigare sett.
2015-07-26, 18:50
Medlem
Citat:

Kan ju vara bra att ha i åtanke att i hela Norrland så bor det bara ungefär lika många som i Skåne eller ungefär hälften så många som i Stockholms län. Så det är knappast en game-changer att konvertera några delar av Norrland.

Men alla röster räknas naturligtvis.

Stockholms kranskommuner är väl rimligtvis nästa större slagfält. 2/3 av befolkningen i Stockholms län bor utanför stockholms stad så det är lika många röster som hela Västra Götaland det handlar om.

Innerstaden har "bara" 300-400k och är väldigt speciell. Jag tror inte det är där SD ska satsa krut om man vill stjäla stockholmsväljare från borgarna.
Senast redigerad av Nethater 2015-07-26 kl. 18:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in