Läste att VD:n för Spiltan fonder själv tycker att det är onödigt att spara utanför Sverige. Dels så bör man spara i svenska aktier/fonder då du bor i Sverige och därmed slipper valutarisken. Dels så är Sverige ett så exportbetonat land som tar del av världens tillväxt därigenom. Historiskt har även Svenska börsen gett mer avkastning än världsindex.
Efter detta så verkar investmentbolag gå bättre än börsindex generellt om man ser historiskt.
Det bästa tipset borde därför vara att spara 100% i Spiltan aktiefond investmentbolag. Fonden sägs ju dessutom ha en större riskspridning än Avanza zero.
Ett annat exempel är "aktiestinsen" från Nässjö som skapat sin förmögenhet genom att investera enbart i Sverige och då framförallt i välkända stabila investmentbolag. Hans aktietips för framtiden är ABB, Atlas Copco, Alfa Laval, SCA, Skanska då de exporterar till Indien, Kina och Brasilien vilka är framtidens marknader, menar han. Alla dessa bolag ingår i aktieportföljen i de investmentbolag som ingår i fonden Spiltan aktiefond investmentbolag. Lyssnar hellre på en sådan erfaren man än alla bankrådgivare tillsammans

.
Jämför avkastningen mellan Spiltan investmentbolag, Avanza zero och global indexfond. Den förstnämnda vinner klart både på 3 år, 1 år och 6 månader.
Sparekonomen på Avanza Claes Hemberg föreslår dock indexsparande och runt 20 % i Sverige. Även andra "experter" såsom han som har bloggen "Rika tillsammans" föreslår en mindre del i Sverige (runt 30%) tror jag det var. Själv lägger jag mig något mitt emellan och lägger 50% Sverige (Spiltan investment) och 50% global (Länsförsäkringar global). Orkar inte hålla på med tillväxtmarknader då det fortfarande är oroligt i många delar av världen och alltför svajigt riskera mina pengar där.
Skulle jag bredda med någon aktivt förvaltad fond skulle det vara en läkemedelsfond. Dessa har gått bra på sista tiden samt läkemedelsbranschen sägs vara en säker investering i oroliga börstider.