2015-07-22, 22:56
Medlem
RDM90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
Tänkte sätta ihop en ny fond då jag gick likvid innan sommaren. Min horisont är 10-15 år framåt i tiden och jag vill ha exponering mot olika marknader. Medelhög risk mao.
Dessa är fonderna jag inkluderat hittills:

DNB Health Care
Avanza zero
Tundra Vietnam
Spiltan investment

Samt en fond som inriktar sig mot Emerging markets (med liten exponering mot Vietnam). Om någon har tips på en intressant sådan så tas tips emot tacksamt. Kommer att investera 80% av kapitalet i fonder och 20% i aktier med hög risk/reward.

Ingen fond från USA då?
Både SPP aktie- och Swedbanks indexfond USA är intressanta tycker jag.
Citera
2015-07-23, 23:47
Medlem
PsychoticAliens avatar
Hej, jag är helt ny på det här med fonder sedan förra månaden då jag började läsa på. Har precis inlett ett månadssparande med sex fonder hos Avanza och har lite nybörjarfrågor.

Hur ser den här portföljen ut som jag för närvarande har med dessa sex billiga fonder? Jag ser fondsparandet framförallt som ett långsiktigt privat pensionssparande och har som nuvarande mål att inte röra kapitalet närmsta 20-30 åren.

- Avanza Zero 0% - SIX30RX
- Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 0,23% - MSCI Sweden
- Länsförsäkringar Europa index, 0,20% - MSCI Europe
- SPP Aktiefond USA, 0,21% - Russell 1000
- Swedbank Robur Index Asien, 0,20% - MSCI AC Asia exkl Japan
- DNB Global Indeks, 0,32% - MSCI World

Är dessutom sugen på att lägga till ett par extra tillväxtmarknader för att få mer global bredd så jag inte bara förlitar mig på Swedbank Robur Asien men börjar ana att det börjar bli lite för många fonder i portföljen. Är det onödigt att lägga till de här också? Kanske räcker med bara ena?

- Länsförsäkringar tillväxt index, 0,40% - MSCI EM
- SPP Emerging Markets SRI, 0,75% - MSCI Emerging Markets

Läste nånstans att det är onödigt att ha mer än 8 fonder men lägger jag till de här så har jag just 8 fonder. Förstår att det inte är hugget i sten men är kanske nåt att försöka utgå ifrån så här i början?

Min tanke nu första året eller två är att månadsspara några få hundralappar på varje fond och att i ett senare skede när jag höjer beloppen på insättningarna börja fördela med högre procents insättningar där högre fokus kanske bör ligga, t ex på Global-, USA- och Europa-fonderna. Hur bra/dåligt tänkt är det? Tänker att en fördel med att sätta in samma summa på kontona i början när det ändå inte är något direkt kapital att prata om är att jag får en tydligare bild av hur det går för fonderna.

Har förstått att vissa tycker det är onödigt att ha både Spiltan och Avanza Zero. Är det bara några åsikter i mängden eller är det något de flesta är överens om?

Undrar också - är det i alla lägen dumt att ha två globalfonder eller kan det finnas någon bra tanke med det? Är sugen på att lägga till SPP Aktiefond Global, kan det vara smart för att sprida riskerna ytterligare eller blir det bara kaka på kaka eftersom jag redan har DNB Global Indeks?
Finns det öht globalfonder som följer olika index? Om inte, innebär det uteslutande kaka på kaka-effekt att spara i flera globalfonder?

Jag har för närvarande enbart "säkra" trygga och billiga fonder som grund. Är lite sugen på att lägga till något mer spännande med högre risk som ger mig en anledning att logga in lite oftare och följa utvecklingen vilket kanske lättare utvecklar mitt nyfunna intresse. Någon som har något förslag på vad det skulle kunna vara för en fond? De där extra två tillväxtmarknaderna jag förslog kanske? Eller är det renodlade aktier som gäller även fast jag är totalt oinsatt? Kanske börja lite smått med Investor och Kinnevik som första steg för att känna på vad det handlar om?
Citera
2015-07-24, 00:45
Medlem
Läste att VD:n för Spiltan fonder själv tycker att det är onödigt att spara utanför Sverige. Dels så bör man spara i svenska aktier/fonder då du bor i Sverige och därmed slipper valutarisken. Dels så är Sverige ett så exportbetonat land som tar del av världens tillväxt därigenom. Historiskt har även Svenska börsen gett mer avkastning än världsindex.

Efter detta så verkar investmentbolag gå bättre än börsindex generellt om man ser historiskt.

Det bästa tipset borde därför vara att spara 100% i Spiltan aktiefond investmentbolag. Fonden sägs ju dessutom ha en större riskspridning än Avanza zero.

Ett annat exempel är "aktiestinsen" från Nässjö som skapat sin förmögenhet genom att investera enbart i Sverige och då framförallt i välkända stabila investmentbolag. Hans aktietips för framtiden är ABB, Atlas Copco, Alfa Laval, SCA, Skanska då de exporterar till Indien, Kina och Brasilien vilka är framtidens marknader, menar han. Alla dessa bolag ingår i aktieportföljen i de investmentbolag som ingår i fonden Spiltan aktiefond investmentbolag. Lyssnar hellre på en sådan erfaren man än alla bankrådgivare tillsammans .

Jämför avkastningen mellan Spiltan investmentbolag, Avanza zero och global indexfond. Den förstnämnda vinner klart både på 3 år, 1 år och 6 månader.

Sparekonomen på Avanza Claes Hemberg föreslår dock indexsparande och runt 20 % i Sverige. Även andra "experter" såsom han som har bloggen "Rika tillsammans" föreslår en mindre del i Sverige (runt 30%) tror jag det var. Själv lägger jag mig något mitt emellan och lägger 50% Sverige (Spiltan investment) och 50% global (Länsförsäkringar global). Orkar inte hålla på med tillväxtmarknader då det fortfarande är oroligt i många delar av världen och alltför svajigt riskera mina pengar där.

Skulle jag bredda med någon aktivt förvaltad fond skulle det vara en läkemedelsfond. Dessa har gått bra på sista tiden samt läkemedelsbranschen sägs vara en säker investering i oroliga börstider.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-07-24 kl. 01:26.
Citera
2015-07-24, 07:55
Medlem
Benziinas avatar
Jag investerar inte speciellt mycket i utlandet. Det har bara blivit så. Jag går på magkänslan.

Mest av mina pengar är investerade i svenska aktier & fonder. En liten del av mina pengar är investerade i global-, USA-, Europa-, Asien-, Tillväxt- och Frontierfonder.

Detta funkar för mig och jag har inga planer att ändra min strategi. Jag sparar enbart långsiktigt så hur det gick får jag veta när jag pensionerar mig.
Citera
2015-07-24, 10:52
Medlem
En annan synpunkt (som jag håller med om) är när Spiltans VD menar att det statistiska underlaget, som säger att aktiva fonder inte kan slå indexfonder, är fel framtaget. Enligt honom finns det tre typer av fonder:

*Aktivt förvaltade fonder (Didner&Gerge, Lannebo, Spiltan och andra mindre fondbolag)
*Indexfonder
*Dolda indexfonder (storbankernas sverigefonder ex som egentligen följer index mer eller mindre då storbankerna inte vågar ta risken att gå efter eget huvud och ta risker. De vågar inte bli så mycket sämre än index så de kan därför inte heller bli så mycket bättre. Dessa ska man akta sig för då det är index minus en saftig förvaltningsavgift på 1,5%).

När man har jämfört t ex Sverigefonder så har man klumpat ihop de aktivt förvaltade fonderna med de dolda indexfonderna. Skulle man istället enbart jämfört de verkligen aktiva fonderna mot indexfonderna är det inte säkert att indexfonder är vinnaren. Jämför de ovan nämnda verkligt aktivt förvaltade Sverigefonderna med Avanza zero t ex.

Säkrast för den inaktiva är sjävklart dock att välja en indexfond då man annars måste hålla koll att de verkligt aktiva fonderna sköter sig år efter år.
Citera
2015-07-25, 22:53
Medlem
PsychoticAliens avatar
Tack för synpunkterna!
Känner att jag vill behålla en stor bredd på fonderna men tror jag släpper Avanza Zero och tillväxtfonderna och nöjer mig med de här.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Europa index
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Index Asien
DNB Global Indeks

Här hittade jag fler tankar om varför man bör undvika tillväxtmarknader:

http://morningstar.folkbladet.nu/Articles/Chronicle.aspx?title=lat-dig-inte-luras-av-hog-tillvaxt
Senast redigerad av PsychoticAlien 2015-07-25 kl. 22:56.
Citera
2015-07-26, 12:55
Medlem
DenimDudes avatar
Har aldrig varit intresserad eller insatt i fonder, men börjar nu fundera hur jag ska göra med mina...
En släkting har köpt andelar i LF Sverige Aktiv (högrisk 6/7) sedan jag var liten, anskaffningsvärdet är ca 44k och värdet på innehavet ca 135k, alltså ungefär 200% värdeökning på 20 år.

Känns sådär att ha såpass mycket pengar i bara en fond, så vad bör jag göra? Sprida riskerna?
Kan tillägga att jag framöver kommer börja spara ca 4000:- i månaden i fonder, med avsikt att ev. sälja av om 5-10 år...

Vilka fonder och vilken fördelning skulle ni välja?
Citera
2015-07-26, 13:45
Medlem
Du ska följa med världsmarknadens utveckling och lägga pengarna där de för tillfället ger mest.
Börsen kommer inte att gå spikrakt uppåt som den gjort 1950-2007 så låsa sig på en fondkombination och sedan inte byta regelbundet är att kasta bort pengar. Just nu är det bäst att ligga likvid få se om det blir bättre börsklimat i augusti.
Den eländiga greklandsskandalen gör att annars ganska stabila sverige- och europafonder åker upp och ned som en jojo utan att komma någon vart.
Utvecklingsländer är dött, Fastighet-, Turkiet-, Östeuropa-, Kina-, Indien har alla bränt sitt krut för tillfället men kommer säkert tillbaka, det enda som verkar gå skapligt idag verkar vara Läkemedel, Teknik och Bioteknik men de är alla tre livsfarliga fondtyper som kan dyka blixtsnabbt.

Ska du bara slänga in pengarna och sedan hoppas att det går bra så välj en svensk indexfond och en svensk småbolagsfond.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Öhman Index Sverige och SPP Index Sverige
är billiga sverigefonder, räcker med att välja en av dem.

AMF Aktiefond Småbolag är en billig småbolagsfond som gått skapligt
Didner o Gerge Småbolag har gått riktigt bra de senaste månaderna men kostar 1,40 i förvaltningsavgift.

Möjligtvis komplettering med en nordamerikafond.

Det där med att "sprida riskerna" genom att välja en massa olika fonder fungerar sällan, går den ena ned så går den andra ned, undantaget är branchfonder men då måste man vara där och passa varje dag för att sno åt sig uppgångarna.
Citera
2015-07-26, 17:42
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Småbolagsfonder på nordea, går med stadig vinst, ökade typ 25% på ett år sen jag skaffade det
Citera
2015-07-26, 17:50
Medlem
Hej.

Jag har dessa

AMF Aktiefond Europa 2K
AMF Räntefond Lång 2K
AVANZA ZERO Superlånet 4K
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 5K
Starbreeze B 10K
Fingerprint Cards B 10K
Precise Biometrics 10K
Carnegie Sverigefond 10KK
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10
Danske Invest Global Index 3K

Är helt ny med detta.

Kan ni snälla komma med tips om dessa är bra/dåliga och om man ska månadsspara i någon eller ta bort någon helt.

Tacksam för hjälp

Mvh Steve
Citera
2015-07-26, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Läste att VD:n för Spiltan fonder själv tycker att det är onödigt att spara utanför Sverige. Dels så bör man spara i svenska aktier/fonder då du bor i Sverige och därmed slipper valutarisken. Dels så är Sverige ett så exportbetonat land som tar del av världens tillväxt därigenom. Historiskt har även Svenska börsen gett mer avkastning än världsindex.

Efter detta så verkar investmentbolag gå bättre än börsindex generellt om man ser historiskt.

Det bästa tipset borde därför vara att spara 100% i Spiltan aktiefond investmentbolag. Fonden sägs ju dessutom ha en större riskspridning än Avanza zero.

Ett annat exempel är "aktiestinsen" från Nässjö som skapat sin förmögenhet genom att investera enbart i Sverige och då framförallt i välkända stabila investmentbolag. Hans aktietips för framtiden är ABB, Atlas Copco, Alfa Laval, SCA, Skanska då de exporterar till Indien, Kina och Brasilien vilka är framtidens marknader, menar han. Alla dessa bolag ingår i aktieportföljen i de investmentbolag som ingår i fonden Spiltan aktiefond investmentbolag. Lyssnar hellre på en sådan erfaren man än alla bankrådgivare tillsammans .

Jämför avkastningen mellan Spiltan investmentbolag, Avanza zero och global indexfond. Den förstnämnda vinner klart både på 3 år, 1 år och 6 månader.

Sparekonomen på Avanza Claes Hemberg föreslår dock indexsparande och runt 20 % i Sverige. Även andra "experter" såsom han som har bloggen "Rika tillsammans" föreslår en mindre del i Sverige (runt 30%) tror jag det var. Själv lägger jag mig något mitt emellan och lägger 50% Sverige (Spiltan investment) och 50% global (Länsförsäkringar global). Orkar inte hålla på med tillväxtmarknader då det fortfarande är oroligt i många delar av världen och alltför svajigt riskera mina pengar där.

Skulle jag bredda med någon aktivt förvaltad fond skulle det vara en läkemedelsfond. Dessa har gått bra på sista tiden samt läkemedelsbranschen sägs vara en säker investering i oroliga börstider.

Så Spiltans VD tycker man ska investera 100% i en Spiltans fond. Jo tjena.?!
Citera
2015-07-26, 21:45
Medlem
Ja eller någon annan "aktiv" fond såsom Didner&Gerge, Lannebo eller i valfri indexfond. Bara inte i en dold indexfond.

Eller i aktier i stabila svenska bolag. Då slipper man fondavgifter helt och hållet. Det viktiga är att köpa och behålla bra fonder/aktier menar han.

Kan rekommendera hans bok "så kan alla svenskar bli miljonärer" där han bland annat går igenom vilka fondkategorier man bör köpa och vilka man bör avstå från.

Sedan är ju Spiltan det enda fondbolag som erbjuder en fond med enbart investmentbolag till en avgift av 0,2% dessutom (samma avgift som en indexfond) så klart han rekommenderar den. Det skulle varenda ärlig fondrådgivare som helst göra men det gör de inte för de vill tjäna pengar på deras egna fonder med en avgift på 1,5%.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-07-26 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in