2015-07-26, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Färg på väggarna = vita & sten blandat.

Sökte lite bilder och fann denna:
http://imengine.hall.infomaker.io/imengine/image.php?uuid=e9456982-5f5b-4a23-b9ed-b6e78c256a15&type=preview&source=false&function=ha rdcrop&width=1200&height=800&q=80

Bakom LS, syns caféets sista dörröppning.

På bilden skymtar även den etage-trappa som leder in i, vad jag uppfattade - ett lite mindre caféutrymme, som endast "inkräktar" lite på den norra byggnaden. Jag är dock helt avslappnad i att påstå att café/sittplatser inte sträcker sig genom hela byggnaden.
Som också framgår av bilden, är där en skiljevägg, och jag var aldrig inne i detta utrymme dessvärre.

Så som sagt, vad jag uppfattade så slutar caféet vid det svarta stupröret i mitten på hela kåk-längden:
http://www.hallekis.com/xx140409-cafe.jpg

Flera bilder inifrån caféet visar sittplatser där det är gul/orange färg på väggarna, men det kan ju vara i den mindre delen efter etage-trappan. Men på bilder är det långbord nästan fram till en trappa som leder till en övervåning och två dubbeldörrar med fönster på nederplan. Det står på hemsida "bra för grupper". Jag tänker då att det syftas till långbord som jag ändå tycker sträcker sig till längst bort i byggnaden. (Envis...)
2015-07-26, 16:51
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Flera bilder inifrån caféet visar sittplatser där det är gul/orange färg på väggarna, men det kan ju vara i den mindre delen efter etage-trappan. Men på bilder är det långbord nästan fram till en trappa som leder till en övervåning och två dubbeldörrar med fönster på nederplan. Det står på hemsida "bra för grupper". Jag tänker då att det syftas till långbord som jag ändå tycker sträcker sig till längst bort i byggnaden. (Envis...)

På vilket sätt är denna diskussion viktig för fallet?
Brottet har ju inte skett i bygggnaden.
2015-07-26, 16:55
Medlem
Många har pratat om eter vid Lisas kidnappning. Skulle gm kunnat haft en stungun eller en sådan där elpåk som de har till kreaturen och föser på dem? Tror dock inte att de är tillåtna inom Svenska lantbruk? Någon som vet? Slakterier tror jag använder sådana?
Senast redigerad av Nybromannen 2015-07-26 kl. 17:00.
2015-07-26, 17:03
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Envishet är bara bra
Med tanke på fönstren+långbord+ andra färger, så föreslår jag (speciellt utifrån fönstren) att "grupp-rum" kanske ligger i norra byggnadens 2:a våning..?
Det är dock helt på gissning, eftersom jag inte tog reda på vad som finns efter etage-trappan och den där skiljeväggen.

Ser även på bilder att långbord dukas upp på både övervåning och nedervåning ( Obs - trappan)
http://41.media.tumblr.com/35dae6b0d08dec850122709fd88fc59f/tumblr_nkpgtdzPDJ1upt5tpo1_500.jpg
http://36.media.tumblr.com/0aea737f6523c63a95a7b6f486b9be3d/tumblr_nkpgqq0m7f1upt5tpo1_500.jpg

Jag är verkligen inte bekant med dessa delar av caféets insida, så det är öppet för korrigering såklart. Min uppmärksamhet var ordentligt "störd" dom korta stunder jag befann mig inne på caféet.

Tack för det. Ännu en bild som visar dubbeldörrarna, sedda från insidan, på norra gaveln i bakgrunden. Känns igen på fönsterrutornas form.
Det är alltså serveringsutrymmen ända fram till utbyggnaden på norra gaveln.

http://41.media.tumblr.com/35dae6b0d08dec850122709fd88fc59f/tumblr_nkpgtdzPDJ1upt5tpo1_500.jpg
2015-07-26, 17:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
NB hade kanske span på sig i ett tidigt skede därför att han har befunnit sig vid caféet när Lisa skulle köra hem och att polisen kan se det genom att platsbestämma hans mobiltelefon.

Han ljuger om var han har varit, medger efter några dagar att han har befunnit sig vid caféet. Kan vara det här som gör att han knyts till Lisa då ingen annan känd person har befunnit sig vid caféet aktuell tid, och dessutom är det komprometterande att han inte berättade sanningen direkt.

Om han hade mobiltelefonen med sig kan det tyda på att brottet inte var planerat, NB hade en anledning att vara vid caféet, vägarna korsades av en slump, brottet är en impulshandling.

Så tänker jag just nu kring det här.

Angående Lisas mobil, varför bemödade sig gärningspersonen med att förstöra den? Hade räckt med att stänga av den eller kasta den som den var på en åker. Fanns det information i den som knyter honom till Lisa?
När arbetskollegorna far iväg med sin bil kan någon ha råkat få skymten av den häktade
eller för delen kanske båda bröderna i eller omkring ladan. Kan ha uppsnappats via
backspegeln exempelvis.
Inkommer denna uppgift till polisen redan samma kväll vilket föranleder förhör.
Omedelbart har man alltså nu anledning att fokusera på NB. Ensam eller ihop med brodern.
Förmodligen båda i detta skede med tanke på att de häktades initialt på samma
misstankegrad. Förhör resulterar bara i förnekande av all kännedom om Lisas öde.
Men här man nu alltså redan ett bra grepp om var Lisas baneman är att finna. Man inser
ju tidigt att hon helt enkelt inte längre lever även om det för syns skull uttalas
annorlunda till media. Man har under hela veckan som följer stenhård koll på brödernas
göranden och låtanden. Masttömning som följer senare bekräftar bilden man har;
litauerna fanns i det kritiska området vid tidpunkten för försvinnandet.
Nu handlar det om att finna Lisas kropp, och det görs på sent på fredagskvällen, och
därefter återstår att plocka in personerna ifråga.
Andra vittnesmål föreligger säkert som är ytterst besvärande för dessa; iakttagelser som
kan ha gjorts i vevan också. Sammantaget starka papper för inblandning i Lisas
försvinnande och död.
Sedan har givetvis graverande bevis säkrats och fler av kanske än tyngre sort inkommer
närmaste tiden. Det är mer eller mindre bäddat för en solklart fällande dom redan i
dagsläget. Omhäktning på tisdag 28/7 lika garanterat som att dag följer på natt.
Senast redigerad av Grandioso 2015-07-26 kl. 17:44.
2015-07-26, 17:09
Medlem
rotesaus avatar
Edit ang caféets insida. PM inkommet från pålitlig källa.

(eftersom jag seglat fel..)

Det är café-del hela byggnaden.
Passage på mitten med två toaletter två kontor samt kök och disk. Efter det öppnar hela ladan upp sig med ca 100 matplatser med udda bord och stolar samt väggfasta bänkar.

Norra entrén används inte sedan i vintras, är bommad med järnbalksslå utvändigt.
Västra entrén längst åt söder är den de öppnar och stänger genom.

I entré-utbygget på norra delen - den som inte används för tillfället, finns vinkällare i golvet som man ser ner till genom glasskiva som man går över.

--------------------

Så, då borde saken vara utredd i sin helhet.
2015-07-26, 17:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
När arbetskollegorna far iväg med sin bil kan någon ha råkat få skymten av den häktade
eller för delen kanske båda bröderna i eller omkring ladan. Kan ha uppsnappats via
backspegeln exempelvis.
Inkommer denna uppgift till polisen redan samma kväll vilket föranleder förhör.
Omedelbart har man alltså nu anledning att fokusera på NB. Ensam eller ihop med brodern.
Förmodligen båda i detta skede med tanke på att de häktades initialt på samma
misstankegrad. Förhör resulterar bara i förnekande av all kännedom om Lisas öde.
Men här man nu alltså redan ett bra grepp om var Lisas baneman är att finna. Man inser
ju tidigt att hon helt enkelt inte längre lever även om det för syns skull uttalas
annorlunda till media. Man har under hela veckan som följer stenhård koll på brödernas
göranden och låtanden. Masttömningar som följer senare bekräftar bilden man har;
litatuerna fanns i det kritiska området vid tidpunkten för försvinnandet.
Nu handlar det om att finna Lisas kropp, och det görs på sent på fredagskvällen, och
därefter återstår att plocka in personerna ifråga.

Andra vittnesmål föreligger säkert som är ytterst besvärande för dessa. Iakttagelser som
kan ha gjorts i vevan också. Sammantaget starka papper för inblandning i Lisas
försvinnande och död.
Sedan har givetvis graverande bevis säkrats och fler av kanske än tyngre sort inkommer
närmaste tiden. Det är mer eller mindre bäddat för en solklart fällande dom redan i
dagsläget. Omhäktning på tisdag 28/7 lika självklar som att dag följer på natt.
Personerna blev inplockade innan Lisas kropp hittades.
2015-07-26, 17:13
Medlem
Citat:
Edit ang caféets insida. PM inkommet från pålitlig källa.

(eftersom jag seglat fel..)

Det är café-del hela byggnaden.
Passage på mitten med två toaletter två kontor samt kök och disk. Efter det öppnar hela ladan upp sig med ca 100 matplatser med udda bord och stolar samt väggfasta bänkar.

Norra entrén används inte sedan i vintras, är bommad med järnbalksslå utvändigt.
Västra entrén längst åt söder är den de öppnar och stänger genom.

I entré-utbygget på norra delen - den som inte används för tillfället, finns vinkällare i golvet som man ser ner till genom glasskiva som man går över.

--------------------

Så, då borde saken vara utredd i sin helhet.

"bommad med järnbalksslå utvändigt"...då går väl inte personalen ut där?
2015-07-26, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, AJ är väl inte den mest trovärdiga person att göra affärer med. Han har konkurs bakom sig och satt häktad för inte så många år sedan även om inget åtal väcktes den gången.

Misstänkt för skumraskaffärer i flermiljonklassen angående EU-bidrag läste jag nånstans i tråden. Stämmer detta?

Citat:
Han är uppvuxen i skåne och folk där pratar fortfarande om honom.

Då han drev sin fd frus gård i konkurs? Uppgift från samma skribent.

Citat:
AJ lyckades köpa Blomberg när Kjellberg kom på obestånd, men det gör honom varken till greve eller en person man ser upp till.

...och renoverade sen för miljoner och höll på att få nån firma att kursa i samma veva om kommentaren på fb stämmer.

Nej, adlig lär man inte bli om man så köper 7 slott.

Citat:
Att AJ skulle vara inblandad i mordet på Lisa, ser jag dock som helt uteslutet.

Skumraskaffärer är givetvis inte det samma som kapabel till mord - det tror inte jag heller.
Men vad får dig att tror att han inte är medveten om nåt i denna händelse?
2015-07-26, 17:15
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
"bommad med järnbalksslå utvändigt"...då går väl inte personalen ut där?

Nej, exakt.

Södra entrén på västsidan (mot landsvägen), dvs caféets huvudentré (hörnet) - är den som används vid öppning/stängning.
2015-07-26, 17:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Masttömning görs efter åklagarbeslut framåt slutet av veckan och det kan knappast hunnit ha någon relevans för deras gripande? Såvida Lisa inte ringt Litauerna eller vice versa.

Nu vet vi inte exakt när masterna töms (inte jag heller) uppgiften går att tolka på flera sätt.
Masttömningen blev något som fick (ytterligare) relevans för den sk. magskänslan?

Span har de iaf. haft på sig. Då lär brödernas mobiler vara något man vaskade fram prioriterat ur tömningen skyndsamt. För en van IT-forensiker är det en snabb sortering av databaser. Vet man vad man skall leta efter så går det riktigt fort.

Letar man efter nål i höstack tar ett sådant jobb betydligt längre tid.
Relevant mastinlägg

Det finns ett gediget jobb bakom misstankarna av bröderna, den sk. "magkänslan" var förstås uppbyggd av flera indikatorer och inget som kom som en blixt på fältet för patrullen som ingrep, tips var en.
Trolläng: det finns naturligtvis en bredare undersökning som gjort att man haft koll på MGM.

Sen att udda alternativteoretiker ger sig på godsägare AJ eller andra på sociala nätverk som råkar finnas i denna idyll har lika mycket förakt från mig som de förklaringar vi kommer höra från NB framöver.
Senast redigerad av inmodumanus 2015-07-26 kl. 17:24.
2015-07-26, 17:17
Medlem
Sourcreamchipsens avatar
Deras Facebook-profiler är jag nyfiken på.
Ena mannen hade ju bilder på sin tjej, när han bland annat står på en trappa med samma byxor som när han greps.
Finns dessa kvar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in