2015-07-26, 12:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Libertarianen Henrik Alexandersson (HAX) nämner också Sentio-undersökningen på sin ganska välbesökta blogg.

SD växer - nu måste borgerligheten skärpa sig!
2015-07-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Ett mer realistiskt scenario är att 7K använder den brända jordens taktik och sedan lämnar över till SD så att de får försöka reda upp eländet. Tänk dig när regeringen Bildt skulle ta ansvar för 80-talets ekonomiska politik och multiplicera det med 1000.

I ett sådant scenario så tror jag att SD kan minska om de inte är extremt tydliga med att det dels är 7K som ligger bakom vansinnet, dels att det tar lång tid att få Sverige på rätt köl.

Är det inte just det man gör? Jag får i alla fall en känsla av det.
2015-07-26, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Vet ett mycket lämpligt motmedel för motsträviga asylanter.

Ett läger med militärtält och varsin yxa att hugga ved!
Sen levererar man några säckar med säd varje månad till att koka gröt på.

Lägret är givetvis omgivet av taggtråd, med 20 000 Volt högspänning.

Ett sådant läger har en helt minimal kostnad för staten, så det spelar ingen roll om de utvisade föredrar detta vildmarksliv!

Reinfeldt såg ju stora skogsområden i Norrland från sitt flygplan..........det kanske kan bli nåt av hans vision.
2015-07-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu har det gått några dagar sedan Sentios opinionsbomb publicerades. Bortsett från SvD och några landsortstidningar har det mediala intresset varit minst sagt svalt i MSM. Här har vi alltså en nyhet från ett välrenommerat institut där det föreligger ett stort allmänintresse över resultatet. Inte bara det, artiklar om detta skulle med stor sannolikhet generera stora läsarmängder, dvs det finns även ett ekonomiskt incitament att berätta om resultatet. Men intet, sällan har medias politiskt styrda agenda visats upp i ett mer kallt och förklarande ljus. Det publicistiska uppdraget, och ekonomiska incitament, väger lätt när det gäller att motarbeta SD (och i detta fallet, sanningen, via en "felaktigt" pekande opinionsundersökning).

Ekonomiska styrmedel är alltid bäst
Enligt Sentio är vi nu ca 1,7 miljoner röstberättigade som anser att det är mycket akut om det ska gå att rädda Sverige.
Vi är således totalt kanske 2,5-3.5 miljoner konsumenter !!!!

Vi borde starta en tråd där vi skapar gemensamma aktioner för "ekonomisk och politisk köpbojkott"
Vi väljer exempelvis att köpbojkotta först och främst massmedier såsom Expressen, Aftonbladet och DN.
Nästa steg blir att välja ut och köpbojkotta en stor annonsör i dessa tidningar och också sprida vad som kommer att ske.
Detta blir ett första slag mot utvald tidning.
Efter en lyckad insats kommer detta att räcka för att massmedierna ska förstå att deras överlevnad beror på objektiviteten och agendasättandet.
Om ytterligare steg behövs finns möjligheten att köpbojkotta ett bensinbolags bensinstationer som säljer exempelvis Expressen. Vi väljer och utsätter dem för total köpbojkott. Bensinstationerna är privata så de kommer att drabbas mycket hårt vilket gör att de kommer mycket snabbt att inse hur det går om de fortsätter sälja Expressen.

Detta är ett exempel som kanske inte är perfekt men om vi spånar så kommer vi tillsammans att hitta det perfekta medlet för att få pk-massmedier att börja förmedla nyheter som de ska förmedlas.

Money talks !
2015-07-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Personligen tror jag att Sentios siffror i Juli-mätningen ligger över deras verkliga stöd. Tror inte att 23% hade röstat på SD idag. En verkligare siffra ligger nog någonstans runt 19%. SDs väljarstöd har gått uppåt snabbt men att det skulle ha gått upp SÅ mycket så snabbt ser jag som osannolikt.

Nu håller jag inte riktigt med dig. SD har medvind, ordentlig medvind, i opinionen, därom råder inga som helst tvivel. Däremot kan jag tycka att senaste Sentio känns något fel, när M störtdyker medan S står still. Men det är också det enda som jag tycker kan peka i en riktning där det börjar skönjas ett frågetecken.

det kanske är vädrets fel

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-26 kl. 13:06.
2015-07-26, 13:03
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Reinfeldt såg ju stora skogsområden i Norrland från sitt flygplan..........det kanske kan bli nåt av hans vision.
Mitt tips är att Fredde är en "Wannabee" för en tjänst på lantmäteriet. Han verkar marginellt bättre i geografi än sin efterträdare som rekommenderas annan tjänst då hon slutar.
2015-07-26, 13:10
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Nu håller jag inte riktigt med dig. SD har medvind, ordentlig medvind, i opinionen, därom råder inga som helst tvivel. Däremot kan jag tycka att senaste Sentio känns något fel, när M störtdyker medan S står still. Men det är också det enda som jag tycker kan peka i en riktning där det börjar skönjas ett frågetecken.

Varför känns det fel? Det är ju välkänt att det i första hand är moderater som går till SD, sossar är betydligt trögare på den punkten.
2015-07-26, 13:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relesvansen
Detta. Flashback, ni måste bli mer ifrågasättande. Bara för att EBT pratade om hårdare tag mot jihadkrigare, vilket inte alls är så kontroversiellt som ni tror, betyder inte detta att KD är något parti som förespråkar icke-generös invandringspolitik.

KD kommer aldrig vilja samarbeta med SD. Varför skulle KD, med starka kopplingar till pingströrelsen som alltid tagit ställning för en generös flyktingpolitik, inte hellre välja att fortsätta samarbeta med övriga Alliansen, som står för öppenhet, och som de haft ett framgångsrikt samarbete med i över 1 decennium?
KD måste bli mer invandringskritiska eller så kommer man åka ur riksdagen, det är bara välja.
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Är det inte just det man gör? Jag får i alla fall en känsla av det.

Är väl mer att alliansen lämnar över bomben till Löfven & Co. Löfven känner nog sig även bakbunden då han fått en hel jävla massa tillkännagivanden också. Ett spel med tre motspelare(block) har dock en helt annan dynamik än ett med två så Reinfeldts masterplan kan gå helt i baklås.
Medlem
Socialkonservativs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata

När jag tittar på Sentios siffror mellan 2010-2014 så ser jag att man hade ganska många upp och ned-gångar för SD mellan olika månader. SD kunde gå upp och ner ganska mycket från en månad till en annan. Om man inte tror på att stödet för SD kan pendla så mycket så är det ganska troligt att Sentio är osäkra när det gäller att ligga på en jämn korrekt nivå. I det långa loppet har man kanske rätt, men någon månad kanske man får ett för högt resultat. SD var ju om jag inte minns helt fel uppe på 15% någon mätning innan valet 2014.
2015-07-26, 13:23
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
När jag tittar på Sentios siffror mellan 2010-2014 så ser jag att man hade ganska många upp och ned-gångar för SD mellan olika månader. SD kunde gå upp och ner ganska mycket från en månad till en annan. Om man inte tror på att stödet för SD kan pendla så mycket så är det ganska troligt att Sentio är osäkra när det gäller att ligga på en jämn korrekt nivå. I det långa loppet har man kanske rätt, men någon månad kanske man får ett för högt resultat. SD var ju om jag inte minns helt fel uppe på 15% någon mätning innan valet 2014.
Och vad får dig att tro att stödet för SD inte kan pendla på det viset? Det är allmänt känt att SD-stödet fladdrar som en flagga i brisen. Så lika gärna som att det är Sentio(eller vilket annat institut som helst) som har fel så kan det vara osäkra väljare som hoppar fram och tillbaka.
2015-07-26, 13:26
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Varför känns det fel? Det är ju välkänt att det i första hand är moderater som går till SD, sossar är betydligt trögare på den punkten.

Novus undersökning före hade också ett tapp för M på -3%-enheter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in