2015-07-26, 08:33
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hon vann talang. Hon var med tillsammans med sina föräldrar i en serie som hette "Jag ska bli en stjärna!" där man fick följa med henne på resan till USA där hon fick nobben av Disney. Sedan har hon haft en hit som legat etta i Sverige och Norge. Det är nog allt. Hon har typ en kvarts miljon följare på sociala medier också så därav att media väl skriver så mycket om henne.

Okej, så hon är sångerska. Är talang som American Idol eller?

Sedan kommer hon med en massa uttalanden även fast hon är rätt korkad, men har en plattform för att hon är känd för sin grej; typ som Sarah Sjöström eller Carolina Klüft?
Citera
2015-07-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Facepalm till den som jämförde Zlatan med Zara Larsson. Zlatan står inte på barrikaderna och vrålar ut sina åsikter. Utan någon livserfarenhet ens Zlatan har aldrig försökt trycka ner sina åsikter eller försöka bestämma hur Svensson ska tänka, styra opinionen. Zara Larsson är uppvuxen i en överklassmiljö, skyddad från verkligheten och curlad. Zlatan är uppvuxen i arbetarklassen. Fått kämpa för att komma någonstans. Zlatan är världsberömd för att han är bland de bästa på fotboll. Zara Larsson är känd i Sverige för sina radikala feministiska åsikter. Hennes enda hit slog inte i USA. Världskänd är hon inte

För att några utländska bloggar och en känd amerikansk sångerska gillar hennes kondombild gör henne inte känd. En utländsk kändis gillade Blondinbellas smycken för några år sen. Blondinbella är fortfarande bara känd i Sverige. Stora kändisars twitter styrs av en grupp människor som går igenom twitter och rekommenderar vad kändisen ska uppmärksamma.

Jag gjorde jämförelsen mellan dessa två utifrån kaxighetsnivån.
Avsevärt mer tillåtande för en kille att kaxa sig, ha åsikter och visa sig och dem offentligt, för en tjej är det tydligen inte alls lika ok.
Det våldsamma behovet på FB och andra ställen att trycka ner Zara är ju uppenbar. Och för vad?
Vad har denna 17-åringen egentligen gjort? mördat stadsministern? Hotat med detta?
Nej hon utnyttjar sin rättighet till yttrandefrihet, tydligen väldigt irriterande för många.
Citera
2015-07-26, 08:45
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Avsevärt mer tillåtande för en kille att kaxa sig, ha åsikter och visa sig och dem offentligt, för en tjej är det tydligen inte alls lika ok.
Det våldsamma behovet på FB och andra ställen att trycka ner Zara är ju uppenbar. Och för vad?
Vad har denna 17-åringen egentligen gjort? mördat stadsministern? Hotat med detta?
Nej hon utnyttjar sin rättighet till yttrandefrihet, tydligen väldigt irriterande för många.

Lugn i stormen. Som man får man inte tycka att en kvinna har skruvade åsikter och uttrycka att man tycker det; då hatar man kvinnor generellt eller har behov av att trycka ner kvinnor.
Citera
2015-07-26, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Jag läser allt oftare om den här bruden; vad är hon känd för?

Hon hade en hit i sverige, fick vara med på några playback-mim-"live" konserter, sen fick hon sjunga på skansen, där sjöng hon jättefalskt. Typ så...
Citera
2015-07-26, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Lugn i stormen. Som man får man inte tycka att en kvinna har skruvade åsikter och uttrycka att man tycker det; då hatar man kvinnor generellt eller har behov av att trycka ner kvinnor.

Och exakt vad är så skruvat med just Zaras åsikter?
Citera
2015-07-26, 08:55
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Och exakt vad är så skruvat med just Zaras åsikter?

Jag har ingen aning. Andra män har uppenbarligen tyckt det, vilket inte är tillåtet. Jag kommenterad enbart en trend i samhället.
Citera
2015-07-26, 08:55
Medlem
Citat:

Svaret är enkelt: här kan man vädra mindre accepterade åsikter utan att bli av med vänner jobb osv.

Zara har inte åstakommit mycket i livet ännu, hon är knappt torr bakom öronen, men ändå ska hon ha åsikter om allt. Missförstå mig rätt nu, Zlatan är ödmjuk på sitt sätt (trot eller ej) , Zara är bara en osäker, vilsen och allmänt jobbig ungdom som råkar kunna sjunga lite grann.
Citera
2015-07-26, 08:59
Medlem
Citat:

Zara Larsson
Citat:
Jag vill att du som lyssnar ska förstå att jag inte hatar män eller killar som individer. Jag vill att du som lyssnar ska förstå att manshatet är riktat till patriarkatet och machokulturen.

Jämför med detta:
Citat:
Jag vill att du som lyssnar ska förstå att jag inte hatar judar eller judar som individer. Jag vill att du som lyssnar ska förstå att judehatet är riktat till sionismen och judekulturen.

(http://motpol.blogspot.no/2015/07/feminismens-nya-gullegris.html)

Så förstår du kanske hur dumt det hon säger är och varför folk irriterar sig.
Hon är ung och omogen som vilken 17åring som helst, men hon skriker efter uppmärksamhet och provocerar istället för sina föräldrar hela Sverige.
Inte märkligare än så att folk irriterar sig.
Senast redigerad av deusx.machina 2015-07-26 kl. 09:02.
Citera
2015-07-26, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannenpamanen
Svaret är enkelt: här kan man vädra mindre accepterade åsikter utan att bli av med vänner jobb osv.

Zara har inte åstakommit mycket i livet ännu, hon är knappt torr bakom öronen, men ändå ska hon ha åsikter om allt. Missförstå mig rätt nu, Zlatan är ödmjuk på sitt sätt (trot eller ej) , Zara är bara en osäker, vilsen och allmänt jobbig ungdom som råkar kunna sjunga lite grann.

Och varför ska just hon inte få lov ha "åsikter om allt"?
Du sitter i ett forum som kanske producerar 20 trådar i veckan kring olika kvinnor som blir översköljda av skit, hat och trams, för att de har mage att synas och höras och ha feministiska åsikter…

Satan vad irriterande för många.
Citera
2015-07-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deusx.machina
Zara Larsson

Jämför med detta:

Så förstår du kanske hur dumt det hon säger är och varför folk irriterar sig.
Hon är ung och omogen som vilken 17åring som helst, men hon skriker efter uppmärksamhet och provocerar istället för sina föräldrar hela Sverige.
Inte märkligare än så att folk irriterar sig.

Det där är en så fånig jämförelse som inte håller retoriskt för fem öre.
Om du inte fattar det så är det faktiskt lite sorgligt.
Citera
2015-07-26, 09:21
Medlem
Citat:
Och varför ska just hon inte få lov ha "åsikter om allt"?
Du sitter i ett forum som kanske producerar 20 trådar i veckan kring olika kvinnor som blir översköljda av skit, hat och trams, för att de har mage att synas och höras och ha feministiska åsikter…

Satan vad irriterande för många.

Hon får ha vilka åsikter hon vill, om allt, men inte ösa dem över oss.

Det är inte ok att hata alla män för att vi är män. Det är inte bara omoget, utan även riktigt skrämmande och olycksbådande att hon ska vara en förebild för yngre tjejer.

Zara står för manshat. Står sceriges radio för det också då?

Hade Zara stått för riktig feminism, det vill säga att det ska vara rättvist mellan könen så hade jag inte haft något problem med det, men däremot att haka på extremfeminismen i tron om att det är rätt och sedan skrika ut det i public service radio är inte ok.
Citera
2015-07-26, 09:23
Medlem
Blev positivt överraskad! Möjligtvis att man kan ha åsikter om hennes "manshat" men det förklarade hon var en förkortning för hat mot patriarkatet och inte alla män. Tyckte hon ansträngde sig genom hela programmet att förtydliga att hon inte hatar alla män utan bara de som förtrycker kvinnor. Det var ljusår mer nyanserat än sommarprogrammet av Sanna Lundell som är en mer än dubbelt så gammal feminist som bara spelade musik av kvinnor och genomgående använde "könsneutrala" pronomen, medan ZL både hyllade sin pappa och spelade Elvis.

Hon retade säkert upp många extremfeminister genom att ta upp hedersmord i Afghanistan och inte bara skylla allt elände på de svenska och västerländska männen. En hemsk historia om en afghansk pappa som tände eld på sin dotter och lät henne svälta ihjäl. Och att hon sa att Sverige inte var det värsta landet för kvinnoförtryck - det är som att svära i kyrkan i många feministkretsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in