2015-07-26, 01:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rohna
Visst span pågick under veckan. Exakt hur, var och vem/ vilka/ vad är dock inofficiellt. Kan dock säga att den skarpe skulle kunna lägga ihop ett plus ett till två om man var i bygden vid tidpunkten.

Alltså bör det ev finnas fler som vet vad som pågick.

Tack för infon Rohna.
Just att inre spaningsarbete skett, är jag helt bekväm med.

Vad jag är mindre bekväm med, är att det inte ger sken av att ha gett något specifikt tidigare i veckan, trots skärpa?
Juridik = mjuka tänder, som gör att det inte går att agera på lösa boliner.
Låter negativt i textspråk kanske, men jag kan stryka under på att allmänhetens uppgiftslämnande är av stor vikt..
2015-07-26, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Så som det beskrevs här i tråden när detta var på tal, verkade det på poliserna och hela stämningen just där och just då, som att det inte handlade om belöningsskall från hundarna.
Min känsla blev att det verkligen var nånting som hände då, typ nånting i fynd-väg.

Håller med. Jag vet i o f s inte skillnad på skall och skall, men det lät verkligen som om att det var något på g.

Men någon (hundförare?) förklarade sedan att hundar skäller även efter genomfört sök, för de då får sin belöning. Men det förklarar ju inte varför poliserna rusar från sina vaktpositioner.
Dock verkar det som att dessa hus där skallen lät som de kom ifrån, verkar användas till bl. a jakt, och då kanske det inte är konstigt att hundarna skäller?

Men jag tyckte verkligen att det verkade vara nåt "riktigt" när jag såg livestreamen. Kanske framgår senare av FUP, vem vet.
2015-07-26, 01:51
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Hur kan man veta att BO inte dog där hon hittades?
Någon som kan fylla på lite tänkbara scenarion av principer
-uppenbart skada vilken är dödlig men inte har skett på platsen för det saknas sådant som alltid kommer i samband med den typen av skada, tex blodfläckar eller liknande, är det enda jag kommer på. Finns det något annat tänkbart som princip betraktat?

För att man vet på vilken plats hon bragds om livet
2015-07-26, 01:51
Medlem
Det som kan fastställas är att gärningsmännen hade ingen plan på att litauerna skulle få skulden för mordet av Lisa.
Om litauerna skulle ha blivit misstänkta för mordet måste de ha transporterat kroppen eller Lisa med bil och en sådan sak är mycket lätt att kontrollera och deras bil har också varit inne för kontroll. Därför kan man radera bort litauerna som misstänkta för Lisa mordet.
Nu fanns det Lisas persedlar bland annat en handske och annat som är placerad ut som en snitslad väg från platsen där mopeden fanns och till lokalen där kroppen hittades som är en sträcka på ca 1,3 km.
Naturligtvis är det gärningsmännen som har placerat ut dessa saker de kan inte ha kommit dit av sig själv. Motivet med att placera ut Lisas saker som leder till där kroppen fanns blir en gissning, jag ser det som en provokation, de vill visa att de behärskar situationen och ingen kommer åt dem.
Senast redigerad av Fagro 2015-07-26 kl. 01:53.
2015-07-26, 01:59
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Håller med. Jag vet i o f s inte skillnad på skall och skall, men det lät verkligen som om att det var något på g.

Men någon (hundförare?) förklarade sedan att hundar skäller även efter genomfört sök, för de då får sin belöning. Men det förklarar ju inte varför poliserna rusar från sina vaktpositioner.
Dock verkar det som att dessa hus där skallen lät som de kom ifrån, verkar användas till bl. a jakt, och då kanske det inte är konstigt att hundarna skäller?

Men jag tyckte verkligen att det verkade vara nåt "riktigt" när jag såg livestreamen. Kanske framgår senare av FUP, vem vet.

Det hela var mest för mig som att hela den sammanlagda bilden av scenariot, som gav den där känslan av att nånting verkligen hände där kring brödernas bostad. Men, jag har ju å andra sidan bara att utgå från det som skrevs i tråden av andras beskrivningar, dvs jag hade ju bara deras text att utgå och tolka ifrån.
2015-07-26, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som kan fastställas är att gärningsmännen hade ingen plan på att litauerna skulle få skulden för mordet av Lisa.
Om litauerna skulle ha blivit misstänkta för mordet måste de ha transporterat kroppen eller Lisa med bil och en sådan sak är mycket lätt att kontrollera och deras bil har också varit inne för kontroll. Därför kan man radera bort litauerna som misstänkta för Lisa mordet.
Nu fanns det Lisas persedlar bland annat en handske och annat som är placerad ut som en snitslad väg från platsen där mopeden fanns och till lokalen där kroppen hittades som är en sträcka på ca 1,3 km.
Naturligtvis är det gärningsmännen som har placerat ut dessa saker de kan inte ha kommit dit av sig själv. Motivet med att placera ut Lisas saker som leder till där kroppen fanns blir en gissning, jag ser det som en provokation, de vill visa att de behärskar situationen och ingen kommer åt dem.

På vad sätt menar du att dessa raderas. Det har väl inte framkommit vad är för bevis som samlats in. Vad som ev. hittades i deras bil är inte häller känt, den är väl fortfarande kvar polisens garage.
2015-07-26, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
På gården ja, men inte i huset intill.

Huset (sk. hovsgärde i tråden?) intill fanns med i den stora avspärrningen runt gården.

https://mobile.twitter.com/oskar_forsberg?max_id=610123201679630335
2015-07-26, 02:17
Medlem
Shrinks avatar
Det vore intressant att få en sammanfattning vad vi vet om den häktade NB. Svårt att få fram någon info nu eftersom det mesta verkar raderat på FB.
Vilka grupper han var med i, kriminell aktivitet, intressen, vänner, resor osv.

Vad jag vet så har han jakt o fiske som intresse. Ingen kriminell aktivitet förutom någon fortkörning.

Det enda som jag finner lite märkligt på hans youtube kanal är:
"Stardoll Fame, Fashion & Friends
If you love fame, fashion and friends, Stardoll is the game for you. The world's largest and most popular online fashion community offers teens and tweens a place to express their "

Varför är en 35 årig man är intresserad av en tonårssite? Ser man sedan på promotionbilden av siten Stardoll så är det en blond flicka mycket lik LH. För övrigt mycket blonda tecknade tonåringar där.

Behöver inte betyda något men i det här fallet så blir det en rysning längs ryggraden. Jo, jag är en som tror att polisen har rätt man men att det kan naturligtvis vara fler inblandade.

Sedan måste jag bara kommentera till er som säger att ni har era teorier. En teori bygger på någon sorts fakta som studerats. Man bygger teorin och prövar sin hypotes, om det stämmer fortsätter man att bygga sin teori. Har man inte några fakta och sedan sitter och fantiserar så är det just bara egna fantasier och ingen teori. Ursäkta om jag låter som en bezzerwizzer.
Senast redigerad av Shrink 2015-07-26 kl. 02:27.
2015-07-26, 02:19
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Du har helt fel i din teori och verkar leva i vanföreställning. Vem är din gärningsman då? Den här mystiske personen som placerat ut föremål i en "snitslad väg"? Och om GM nu inte hade planerat att litauerna skulle bli misstänkta, varför la han då ut dem i färdriktningen mot deras hem och arbetsplats?

För övrigt är litauernas bil fortfarande inplockad för spårsäkring.
2015-07-26, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
Likspårhundarna är tränade att markera för kadaverine lukten eller liklukten som den kallas, de markerar inte för ex blod som kommit från levande person.
När likspårhunden ger skall är det vanligen när markeringen är stark på liklukt.
Det som stör hunden är vinden, men om hundföraren med hunden gick mot den här aktuella lokalen kan hunden känna vittringen på långt håll om inte vinden är från hunden mot kroppen.
Liklukten börjar avges ca 20 min efter dödsögonblicket, därför efter 5 dygn var sannolikt lukten mycket stark för hunden.
2015-07-26, 02:32
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krycek66
Nej, sprit-grejerna är helt borta sedan något år. Står typ lastmaskin, lådor, grus och annat som hör till en lantgård.

OK, tack för svar...vet du vilken lantgård ?
2015-07-26, 02:35
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Det vore intressant att få en sammanfattning vad vi vet om den häktade NB. Svårt att få fram någon info nu eftersom det mesta verkar raderat på FB.
Vilka grupper han var med i, kriminell aktivitet, intressen, vänner, resor osv.

Vad jag vet så har han jakt o fiske som intresse. Ingen kriminell aktivitet förutom någon fortkörning.

Det känns som det lagts minst 200 inlägg om frågor kring MGM och familjen. Men inte en enda sak har kommit fram (som jag har noterat) mer än det som AJ sagt att det var skötsamma arbetande mänskor, samt att deras mor direkt vid anhållandet gick ut med att det minsann inte var möjligt.
Det finns ingen som har någon form av bakgrunds info om bröderna eller om frun. Det är så mysko att inte ens media försökt nysta i vem dessa personer egentligen är och gör någon form av livscheck? Måste liksom ändå ha ett jätte stort nyhetsvärde. Så den enda spekulationen är alltså de fb grupper som MGM hade på sin sida....hmmm
Känns som det är personer som inte har haft kontakt med någon annan eller umgås med andra? Inte ens andra gästarbetare?

Jämförelsevis vill jag även framhålla att det varit extremt lite information om BO och de som stod henne närmst och vad de har att säga.

Kanske det här med yppandeförbudet lagt en hinna över hela Sverige och Litauen men det är så jävla mysko att här lever en tråd som börjar bli den största genom fb historia och inte ens media hänger på?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in