Citat:
Ursprungligen postat av
VonFanderblad
Som kunnig kan jag meddela att det finns betydligt viktigare saker att beakta än antalet personer i undersökningen.
Sant, men jag gissar att du liksom jag inte orkar sitta här och dra inferensteori i jätteinlägg...?
Men Sentios dryga 1000 är lite... lite, i synnerhet om man vill in och titta på subgrupper ("utlandsfödda kvinnor 20-40" osv).
Men för att ta ett dramatiskt exempel för att klargöra för allmogen, hellre 1000 eller t o m 100, respondenter med någon form av urval utan systematiskt fel, s k bias, än att stå vid Djusholms torg och fråga 3000 och komma fram till att moderaterna ligger på 80 %... en s k selection bias.
Man kan enkelt tänka så här, om det i hela populationen finns 20 procent Sdare, så är ju sannolikheten 1/5 att EN helt slumpmässig tillfrågad väljare är Sd. Sannolikheten att de första fem du frågar anger Sd är (1/5)^5 - väldigt låg. Mycket snabbt nås extremt låga sannolikheter att det blir helgalet. Och skillnaden mellan 1000 och 10 000 är mkt mindre än mellan 1000 och 100. Hundra ger slumpen rätt stort inflytande, i synnerhet på små proportioner -> småpartierna.
Att Sentio träffar mer rätt vad gäller de övriga (trots mindre urval) är den anonyma webbmetoden, man drabbas inte av en intervjuareffekts-bias. När SIFO ringer upp - kanske med en brytande nysvensk intervjuare - är en del Sd-Svenssons i klarspråk för fega, det är ännu lite stigmatiserat att sympatisera med Sd.
Obs! Gör som jag gjorde när jag blev uppringd för några år sedan, "taktikljug" s a s "åt andra hållet" och uppge NMR - bra om vi tillsammans kan blåsa upp siffrorna för den verkliga extremhögern. Vad skulle Arnstad och gänget säga om Sd när NMR får 3,8 %... Alla nazi-invektiv förbrukade, allt ropande på vargen, så helt plötsligt står vargen där och knackar på 4%-spärren