2015-07-25, 13:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Kan man fatta att för 5 år sedan så fick SD 2,1% i en Demoskop-mätning. De flesta experter på PK-sidan ansåg att SD inte skulle komma in i riksdagen. 5 år sedan.

SD's ökning saknar motstycke i svensk politisk historia. Det "närmaste" man kommer är nog Centerpartiet (under annat namn) som kom från 0,2% 1914 till 14% år 1932. Men sen sjönk de tillbaka, och nådde inte 25% inte förrän deras storhetstid på 70-talet.

Så det som nu händer med SD är helt unikt. Antagligen är det också helt unikt i västvärlden med en sådan polariserad politisk debatt där partiet i fråga (SD) behandlas så illa i samtliga etablerade media och av hela etablissemanget, och ändå växer på detta sätt. Unikt i västvärlden.
2015-07-25, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag hörde till andra sidan på den tiden, men var lika konfunderad över hur övriga partier betedde sig. Jag förstod att PK:ismen var stark, men att det skulle gå så här långt kunde jag aldrig tro. Man valde att köra rätt in i väggen istället för att hantera det hela på ett normalt sätt. Att folk helt tappat förtroendet för politikerna är inte så konstigt, och det gäller även de som inte gått över till SD. Något är väldigt fel.
Låsningen beror mycket på att konfliktytan i invandringsfrågan försvann totalt 2006. VÅREN 2006, när Göran Persson ännu var statsminister, för den som hoppades fria S från ansvar och skylla allt på alliansen och MP. Hela 7K är exakt lika goda kålsupare när det gäller hur den nya utlänningslagen kom på plats 2006-03-31. Fram till dess hade M+S utgjort "järnaxeln" som bromsade invandringen medan småpartier som MP, FP och V ville ösa på med mer.

Nya utlänningslagen innebar att i princip all makt flyttades från riksdag och regering till andra. Fram till 31 mars 2006 hade riksdagen i princip en kran som de kunde reglera invandringen med. 2006 gick all makt till Migrationsverket och rättsväsendet med sina nya migrationsdomstolar. Möjligheten att styra med "Luciabeslut" och liknande upphörde nästan helt. Nya utlänningslagen var i praktiken en överenskommelse om att aldrig bråka om invandring igen, eftersom man släppt ifrån sig alla möjligheter att styra den. Och jävlar vad invandringen rusade det året. Från c:a 52-62000 per år mellan 2000-2005, till att c:a 90000 blev golvet (86000 2006, en ökning med 24000 från 2005).

Så från och med 2006-03-31 var det väldigt tacksamt för 7K-partierna att anpassa sin invandringspolitik till varandra. De kunde ändå inte styra över invandringen längre, så varför inte istället maximera möjligheten att sno väljare från varandra. Med ett S och ett M som omfamnade samma invandringspolitik som MP var ytterligare ett hinder undanröjt för att sno väljare från MP, som på den tiden gick ovanligt bra pga Wetterstrand.

Därför är låsningen kvar. De hade "äntligen" skapat en miljö där den känsliga invandringsfrågan inte längre var något som kunde styra över partival eller begränsa möjligheter till partisamarbeten. Invandringen skulle vara som vädret och konjunktursvängningar, något som bara hände. Och så kom SD in 2010 och gjorde invandringen till en partifråga. Detta blev lika besvärligt för 7K som det skulle bli för filmbranschen om alla plötsligt vägrade streaming och ville hyra fysiska exemplar igen, just när man monterat ner hela strukturen för den formen av distribution.
2015-07-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
Men om regeringen fälls gång på gång i riksdagsvoteringarna, då finns inget annat val än att kasta in handduken för Löfvén. Eller har jag missat något? Det går ju inte att bedriva politik i minoritetsstyre om SD röstar med alliansen varje gång alliansen har en annan åsikt än regeringen...

Strängt taget har du rätt. Men vilket är mest sannolikt; att Löfven biter i det sura äpplet...eller att han låter bomben om ett extraval brisera....med sannolikt resultat att alla partier tappar till SD?
2015-07-25, 13:41
Medlem
Nostradumbasss avatar
Gud vad ont i magen många måste ha. Bajsnödiga inlägg finns det gott om. Det är tjat om att SD ska ändra sig. Dom kommer att växa och bli största parti innan första snön faller utan att ändra sig ett skit. SD ska finnas som en nagel i ögat på dom andra oduglingarna. SD driver förändring genom att tvinga dom andra partierna till att ändra sig och det gör dom så framgångsrikt att de andra såg sig nödgade att kröna den självgoda demokrati-självbilden med DÖ.

När det kommer frågor om varför DÖ hölls efter riksdagens budgetomröstning såg politikerna, mest AKB faktiskt ut som skamsna småbarn som hade fått skäll av rektorn.
2015-07-25, 13:41
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kan man fatta att för 5 år sedan så fick SD 2,1% i en Demoskop-mätning. De flesta experter på PK-sidan ansåg att SD inte skulle komma in i riksdagen. 5 år sedan.

SD's ökning saknar motstycke i svensk politisk historia. Det "närmaste" man kommer är nog Centerpartiet (under annat namn) som kom från 0,2% 1914 till 14% år 1932. Men sen sjönk de tillbaka, och nådde inte 25% inte förrän deras storhetstid på 70-talet.

Så det som nu händer med SD är helt unikt. Antagligen är det också helt unikt i västvärlden med en sådan polariserad politisk debatt där partiet i fråga (SD) behandlas så illa i samtliga etablerade media och av hela etablissemanget, och ändå växer på detta sätt. Unikt i västvärlden.
Jag vill inte kalla dem experter utan präster. De villa så gärna tro på ett mirakel in i det sista. Jag tar stolt på mig min foliehatt och hävdar att vissa OI helt enkelt medvetet publicerade felaktiga siffror under våren 2010. Det vore intressant med lite insideinformation från den här tiden. Det borde rimligtvis finnas människor som har slutat arbeta på OI sedan dess och som borde ha en del intressant att berätta.

Under den här tiden så var det så mycket som stod på spel. Tramsargumentet om bortkastade röster (som visserligen är fel) hade fortfarande en viss bäring hos vissa och det var aktuellt att utesluta SD från debatter på grund av dåliga resultat i OI. Bland annat så använde SVT SCB:s siffror i maj 2010 som förevändning för att neka SD tillträde till slutdebatten.

Idag så har felaktiga siffror i OI inte lika stor betydelse. SD får sina röster och är med i slutdebatten oavsett om SCB visar 22 procent eller 14 procent.
2015-07-25, 13:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

National Front i Frankrike har gått ganska bra också. Frankrike har ju ett annat valsystem än vi så det blir lite svårt att jämföra med enligt opinionen så leder Marie Le Pen kampen om presidentposten. Hon har mellan 29-31%, förra valet fick hon väl inte mer än 15% och lyckades inte ta sig vidare till andra omgången. Nicolas Sarkozy är tvåa och nuvarande president Hollande skulle inte ens ta sig vidare till andra omgången. Frankrikes nästa val är 2017.

I EU-valet, som liknar vårt valsystem, så fick Nationella Fronten 25% och blev största parti. Ganska stor ökning jämfört med 2009 då de bara fick 6%.

Frankrike är för övrigt intressant att jämföra med Sverige då Nationella Fronten nästan är lika hatade av eliten i Frankrike som SD är i Sverige.
Senast redigerad av RadioDDR1 2015-07-25 kl. 13:51.
2015-07-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
ett nyval ger en smäll som varar till nästa ordinarie val,men då finns tid att korrigera sin politik ,sitter man still i båten till nästa val blir verkligheten betydligt bistrare. Snacka om att DÖ var att pissa i brallan.

Lilla hjärtat. Trots SD:s fina siffror i senaste halvårets opinionsundersökningar har "chansen" för ett extra val inte ökat. Det är tre år kvar till den riktigt stora opinionsundersökningen i september 2018. Håll ut.

Fram till dess kommer SD att öka i takt med att alltfler flyktingar söker sig till Europa och även till Sverige. Partier av SD:s karaktär kommer därför få ett kraftigt uppsving över hela Europa.

Som jag beskrev i några tidigare inlägg finns dock en viss risk att SD kan stöta på problem i folkopinionen. Den som har ork och lust kan med fördel bläddra tillbaka i tråden, eftersom jag inte kommer att upprepa sånt som egentligen är OT för den här tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Inte alls
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Dina mångordiga inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Nej, de kan inte
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Det handlar ju inte

tack för visat intresse

Senast redigerad av Wumtata 2015-07-25 kl. 14:46.
2015-07-25, 13:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Som kunnig kan jag meddela att det finns betydligt viktigare saker att beakta än antalet personer i undersökningen.

Sant, men jag gissar att du liksom jag inte orkar sitta här och dra inferensteori i jätteinlägg...?

Men Sentios dryga 1000 är lite... lite, i synnerhet om man vill in och titta på subgrupper ("utlandsfödda kvinnor 20-40" osv).

Men för att ta ett dramatiskt exempel för att klargöra för allmogen, hellre 1000 eller t o m 100, respondenter med någon form av urval utan systematiskt fel, s k bias, än att stå vid Djusholms torg och fråga 3000 och komma fram till att moderaterna ligger på 80 %... en s k selection bias.

Man kan enkelt tänka så här, om det i hela populationen finns 20 procent Sdare, så är ju sannolikheten 1/5 att EN helt slumpmässig tillfrågad väljare är Sd. Sannolikheten att de första fem du frågar anger Sd är (1/5)^5 - väldigt låg. Mycket snabbt nås extremt låga sannolikheter att det blir helgalet. Och skillnaden mellan 1000 och 10 000 är mkt mindre än mellan 1000 och 100. Hundra ger slumpen rätt stort inflytande, i synnerhet på små proportioner -> småpartierna.

Att Sentio träffar mer rätt vad gäller de övriga (trots mindre urval) är den anonyma webbmetoden, man drabbas inte av en intervjuareffekts-bias. När SIFO ringer upp - kanske med en brytande nysvensk intervjuare - är en del Sd-Svenssons i klarspråk för fega, det är ännu lite stigmatiserat att sympatisera med Sd.

Obs! Gör som jag gjorde när jag blev uppringd för några år sedan, "taktikljug" s a s "åt andra hållet" och uppge NMR - bra om vi tillsammans kan blåsa upp siffrorna för den verkliga extremhögern. Vad skulle Arnstad och gänget säga om Sd när NMR får 3,8 %... Alla nazi-invektiv förbrukade, allt ropande på vargen, så helt plötsligt står vargen där och knackar på 4%-spärren
Senast redigerad av GoggeGogelius 2015-07-25 kl. 13:53.
2015-07-25, 13:52
Medlem
Citat:

Dina mångordiga inlägg ger tyvärr vedervärdiga associationer till pajasinstitutet Sifo!

Observera:

S-vetsarens verkliga politiska ställning är f n helt beroende på ett enkelt telefonsamtal till Åkesson, om att avlägsna den ovanligt inkompetenta personen, farlig för vårt land!

Sannolikt ringer telefonen inom mycket överskådlig framtid...

Menar du möjligen efter M's partistämma?
2015-07-25, 13:58
Medlem
Citat:

S-vetsarens inställning till extraval är helt irrelevant, tyvärr!

Han sitter där han sitter, inte på egna meriter och prestationer utan på odugligheten hos oppositionen!

Den komplett oduglige och farlige S-vetsaren kan emellertid lätt avlägsnas genom en enkel votering i Riksdagen!

Sannolikt kommer, med anledning av OU:s resultat, relevanta ändringar i oppositionens förmåga att sammarbeta att äga rum inom året - till gagn för Sverige!

Detta förutsätter en palatskupp i M........jag tror inte AKB skulle riskera ett extraval i nuläget. I synnerhet inte när två allianspartier ligger nära 4%.
2015-07-25, 14:00
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Menar du möjligen efter M's partistämma?
Kan bli totalt kaos om DÖ faller på stämman. AKB lär avgå och Moderaterna står utan partiledare fram till någon extrastämma på vårkanten. Om alliansen har lagt en gemensam budgetmotion så kommer den återigen att vinna med stöd av SD. Löfven utlyser extraval, och nu finns det inget som kan stoppa det.
2015-07-25, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuj
Låtsasjobb är inte lösningen. Finns mycket jobb inom vården som invandrare hade kunnat ta. Sedan är det viktigt att ungdomar får stimulans, med jobb, bostäder och fritidsgårdar så att det inte skapas en social oro i samhället.

Jag träffar faktiskt inte så många invandrargäng, bor i ett ganska lugnt område. I min förening bor det marockanska läkare som gör en stor samhällsinsats, iranska programmerare och en bosnisk säljchef. Så köper inte det argument du säger om att invandring bara är av ondo.

Istället för att klaga, kan du väl försöka göra en integrationsinsats. T.ex. kan du erbjuda läxhjälp eller bli nattvandrare. Finns mycket man köra för att Sverige ska bli ett bättre land. Misstänksamhet är aldrig lösningen!

Nja, det finns definitivt en vilja att minska utgifterna för migration både hos moderaterna och socialdemokraterna idag. Framförallt i det senare fallet.

Du har rätt i att SD är ett skitparti. Jag tror bättre om svenska folket än att 23,3 % skulle rösta på partiet. Eller är det någon ny wt-våg i landet där folk börjar dricka hembränt, lyssna på Eddie Meduza och rösta på SD?

Tar man inte ansvar växer man. SD kommer dock minska i opinionsundersökningar fram till nästa val. Finns ett ordspråk, "lätt gånget, lätt förgånget". Valmanskåren är väldigt rörlig idag. Och lyckas Socialdemokraterna med jobbfrågan kommer han sannolikt bli omvald. DÖ äter framförallt av moderaterna.

Men angående opinionsundersökningar. Man kan åtminstone vänta och se lite vad andra mätinstitut kommer fram till. Jag har haft fel förrut, men hoppet är det sista som överger människan. Visar mer "kommersiella" institut att SD gått om M så kommer det garanterat hända saker.

Om migrationsutgifterna ökar lika mycket som de gjort i år, så är det väldigt sannolikt. Men MP kanske lämnar regeringen i så fall, vilket jag även tror de måste göra innan valet 2018. Annars klarar de inte 4 %-spärren.

OK, så du tror att Löfven är beredd att dra i bromen av ekonomiska skäl? I s f underkänner han sina egna utsagor om att invandringen är lönsam och att SD är cyniska som vill minska migrationen för ekonomins skull....detta skulle kanske kunna rädda fortsatt väljartapp, men det skulle bli en enorm prestigeförlust för partiet. KAnske också inre stridigheter i detsamma..??

MP är ett sänke för Löfven....ska vi tro han gör sig av med dem 2016 eller möjligen 2017?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in