2015-07-25, 01:19
Medlem
Readyfreddies avatar
Har nu backat bandet och återupplevt valdagen 2014 och det är väldigt intressant och underhållande läsning. Rekommenderar alla att göra detsamma, man blir ruskigt sugen på nästa valvaka. Som grädde på moset verkar det som att den improviserade gissningstävlingen här i tråden sammantaget prickade i princip helt rätt.

Citerar det här inlägget från valnatten 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Institutens medelvärde för SD under valspurten (slutet av juli och framåt)
Sifo: 10 % (7 undersökningar)
Ipsos: 9,5 % (4 undersökningar)
Skop: 8,7 % (2 undersökningar)
Sentio: 12,7 % (3 undersökningar)
Novus: 9,6 % (8 undersökningar)
Demoskop: 11,3 % (4 undersökningar)
United Minds: 11,1 % (7 undersökningar)
YouGov: 10 % (4 undersökningar)

Valresultat: ca 13 %.

Sentio klart godkända. Resten klart underkända.
Senast redigerad av Readyfreddie 2015-07-25 kl. 01:22.
2015-07-25, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Citerar det här inlägget från valnatten 2014.

Jag förstår varför SVT har bannlyst Sentio. De visar för korrekt resultat för SD.
2015-07-25, 02:14
Medlem
Pungs avatar
Det har tagit ett par dagar att faktiskt förstå hur massiv politisk förändring som gestaltades iom Sentio.

Men det här är stort.

När var M senast bara att tredje största parti? När har ett parti förutom S och M senast varit över 20 eller ens 15? När har ett parti senast fyrdubblats på 5 år?

Lika svårt är det att tänka sig hur den politiska scenen ska illustreras i fortsättningen. Ska Moderatern fortfarande utmålas som storebror med massa små stödpartier runt sig, trots att partiet nu självt blivit ett småparti. Ska Moderaterna fortsätta illustreras som den stora motpolen till de stora sossarna, trots att partiet blivit förnedrande degraderade till litet särintresseparti. Ska ledarna för S och M fortsätta att mötas i slutdueller som om det vore mellan dem och deras respektive stödpartier som valet stod, trots att det egentligen är mot SD kampen står om att vara störst?

Kort sagt. Ska man fortsätta låtsas som att M fortfarande tävlar i en viktklass som de inte längre är med i, eller kommer det sakta bli en förskjutning i samtalet så att man talar och S vs SD?

Visst kan självhatarna fortsätta leva i förnekelse ett tag genom att avfärda Sentio (Norges största opinionsinstitut) som opålitliga. Men det som hänt är ändå som att ett lag som tidigare spelade i korpen (SD) efter en lång serie av framgångar också vinner en match mot VM-truppen (M).

VM-truppen kan ju upprepa att det bara var en match, att de hade dålig dagsform, spelade på bortaplan och hade solen i ögonen.

Men innerst inne förstår de ju vad som håller på att hända. I deras liga SKA man helt enkelt aldrig förlora mot ett korplag, oavsett omständigheter. Man ska ha så mycket försprång att man inte ens ska vara hotad vid en dålig dag.

Att bli besegrad, om så bara i en match, visar att försprånget blivit alldeles för litet. Att VM-truppen är på väg ner och korplaget på väg upp.

Den här gången blev SD näst störst i Sentio. Sen kommer det ske i Yougov, sen i Inzio, och när SD varit näst störst där under en tid så kommer det ske i Demoskop, och snart också i alla andra mätningar. Har SD väl börjat gå om i en mätning så kommer det ske i fler och allt oftare tills det är det nya normala. Lika självklart som att SD idag är större än MP.

Och de självhatande förnekarna kommer retirera till nya positioner. "SD kommer aldrig bli största parti", "De kommer i alla fall aldrig bli största block", "men de kommer aldrig få över 40%", "60 procent röstade nej till SD", "eller i alla fall 51%", "jag menar... Öh... Oj... Heja SD så har jag alltid tyckt... Vi måste lära oss av historien... Våga tänka själva... Vara rebeller... Som jag... Jag vågar stå för att jag stödjer SD trots all förföljelse jag riskerar"
2015-07-25, 03:30
Medlem
MentosFruitcores avatar
http://avpixlat.info/wp-content/uploads/2015/07/sentio-jul-15.png

Någon annan som reagerade på moderaterna? Jag trodde att SD skulle gå om dem någon gång under sommaren, men från att ha missat med vad, 1%-enhet eller så, till att gå om till en ledning på hela 2.8%-enheter mellan två mätningar? Råder i alla fall ingen tvekan om varifrån rösterna kommer. Nästa ketchupeffekt(Om SD ska över 30%) måste komma från vänstersidan. Moderaterna mjölkas och mjölkas på väljare, tillslut måste man ta väljare någon annanstans.
2015-07-25, 03:38
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Någon annan som reagerade på moderaterna? Jag trodde att SD skulle gå om dem någon gång under sommaren, men från att ha missat med vad, 1%-enhet eller så, till att gå om till en ledning på hela 2.8%-enheter mellan två mätningar? Råder i alla fall ingen tvekan om varifrån rösterna kommer. Nästa ketchupeffekt(Om SD ska över 30%) måste komma från vänstersidan. Moderaterna mjölkas och mjölkas på väljare, tillslut måste man ta väljare någon annanstans.

(min fetning) Korrekt, och den kommer. Gråsossen är ofta mer kritisk mot folkutbytet än SUV-moderaten. Har bara lite längre reaktionstid. Många trodde innerst inne att svetsaren var pragmatiker och skulle dra i bromsen, sedan visar det sig att han är ett får i fårakläder, med regnbågsull. LO-sossar kommer börja strömma till Sd, bara partiet sköter det snyggt, ligga kvar till höger i migrationsfrågan, lag och ordning, skola etc men i mitten ekonomiskt-/fördelningspolitiskt.
2015-07-25, 03:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ake.Jimmiesson666
SD 23,3%! Större än M!!!!

http://nyheteridag.se/chockmatningen-som-skakar-sverige-sd-for-forsta-gangen-storre-an-moderaterna/

Hela mätningen för juli månad – junimätningen inom parentes

Vänsterpartiet 6,4 (6,9)
Socialdemokraterna 24,1 (23,9)
Miljöpartiet 6,4 (6,8)
Sverigedemokraterna 23,3 (22,1)
Centerpartiet 6,7 (6,3)
Folkpartiet 4,4 (3,7)
Moderaterna 20,8 (23,8)
Kristdemokraterna 3,1 (2,1)

Skål!

23.3% ???
Omöjligt.
Förmodligen en mätning som inte kan anses som statistiskt säkerställd skulle jag våga påstå.

Det har heller inte rapporterats något om dessa fantasisiffror på nyheterna eller i annan seriös media, jag läste det här nyss!! hade jag inte suttit här och läst lite i denna förtappade tråden så hade denna information gått förbi mig.

Som sagt, det är osannolikt att det skulle stämma med så höga siffror.
2015-07-25, 04:44
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
23.3% ???
Omöjligt.
Förmodligen en mätning som inte kan anses som statistiskt säkerställd skulle jag våga påstå.

Det har heller inte rapporterats något om dessa fantasisiffror på nyheterna eller i annan seriös media, jag läste det här nyss!! hade jag inte suttit här och läst lite i denna förtappade tråden så hade denna information gått förbi mig.

Den har rapporterats i SvD, men det kanske inte är seriös media enligt dig?

Graden av sannolikhet låter sig ju inte bestämmas med någon säkerhet, men det mesta talar faktiskt för att det är rimliga siffror, oavsett vad man tycker om det.
Även om en enstaka mätning inte är statistiskt säkerställd lär ju en serie stadigt ökande mätningar kunna beslås med någon form av signifikans med tiden.

Det enda trista tycker jag är att det garanterat inte blir något extra val med en sådan opinion.
2015-07-25, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Klart som korvspad att SD blir största parti inom kort! Nyvalet skymtar redan i horisonten...

Det tycker du, vaaa?

Tvärtom är SD:s segertåg i opinionsundersökningar den bästa garanten för att det inte blir något extra val. Jag menar, varför skulle etablissemanget sätta igång med något, som de vet berövar dem makten!

Sverigedemokraternas otroliga framgångar i opinionsundersökningar ifall ära, men nu gäller det att bita ihop, visa prov på stora mått av tålamod - men också ödmjukhet, ända fram att den slutgiltiga opinionsundersökningen är klar på valnatten september 2018.

På tre år kan mycket hända. Inte sant?
2015-07-25, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
23.3% ???
Omöjligt.

IRONI hoppas jag? Kan ju bara vara helt omöjligt att inte förstå vart vindarna vänder. Nästa Sentio SD 24,5% och största parti
2015-07-25, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore

Ja men M-kossan är full med mjölk och SD kan mjölka vidare tills M når 10%, sen blir det nog bara sur mjölk kvar. Då finns det bara vänstermoderater kvar i partiet, den nya typen av moderat, kolla t.ex MUF, de är ju som VPK och MP.
Senast redigerad av delernen 2015-07-25 kl. 05:05.
2015-07-25, 05:14
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Det tycker du, vaaa?

Tvärtom är SD:s segertåg i opinionsundersökningar den bästa garanten för att det inte blir något extra val. Jag menar, varför skulle etablissemanget sätta igång med något, som de vet berövar dem makten!

Sverigedemokraternas otroliga framgångar i opinionsundersökningar ifall ära, men nu gäller det att bita ihop, visa prov på stora mått av tålamod - men också ödmjukhet, ända fram att den slutgiltiga opinionsundersökningen är klar på valnatten september 2018.

På tre år kan mycket hända. Inte sant?

Men om regeringen fälls gång på gång i riksdagsvoteringarna, då finns inget annat val än att kasta in handduken för Löfvén. Eller har jag missat något? Det går ju inte att bedriva politik i minoritetsstyre om SD röstar med alliansen varje gång alliansen har en annan åsikt än regeringen...
2015-07-25, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Jag förstår varför SVT har bannlyst Sentio. De visar för korrekt resultat för SD.

Vem bryr sig. Det är hela tre (3) år kvar till nästa val. Därför är det av rent akademisk betydelse vilket ljusår SVT har som första nyhet i Rapport att SD är större i opinionsundersökningar än socialdemokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in