2015-07-25, 12:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Precis!
En annan GM hade inte tagit sig tid att böka in henne i en barack och sedan klämt in henne i ett skåp, om det stämmer, men hon lär ju inte legat öppet på golvet i boden i alla fall.
Någon har tagit sig tid att gömma henne för omgivningen. Och detta gör bara någon som vet om situationen på Martorp. Måndagen stundande och med det folk på gården.
Håller med att med detta tänk är litauerna skyldiga.
Hade det varit AJ (som jag varit inne på tidigare)
så tror jag att han hade transporterat Lisa långt långt bort.
För att inte dra uppmärksamheten till sig och sin gård.
En okänd GM hade också som du skriver, tagit Lisa bort från området.

Den som har placerat BO på Martorp har haft kunskap om:

1. Vem/Vilka som har tillträde till gården.

2. Under vilka tider under dagen de är där.

3. Var på Martorp sådana personer rör sig.

Alltså kan det vara en person som själv brukar vara på Martorp och vet att ingen annan rör sig där BO finns.

GM vet vilka rutiner de har som arbetar på gården och placerar BO på sådant ställe där inga direkta arbetsuppgifter sker dagligen på sådant sätt att personal behöver "rota" efter något.

Det är högst osannolikt att det är någon utomstående som har mördat BO och slumpvist valt Martorp som FP.

Det är en person med god lokalkännedom.
2015-07-25, 13:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Tror du det sk "avgörande" fyndet var besudlat med något som härstammar ifrån lantbruk el var det MGM typ punktmarkering av Martorp som gjorde att kroppen fanns så snart?

Jag är av denna uppfattningen:

Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Alltså denne som jag pratat med gick med den gruppen som blev bortschasade och uppträdde hotfullt just då de hittade det sista fyndet, alltså "plagget", när de stod i telefonen med polisen för att informera om fyndet. Antar att detta var samma kväll som de greps och Lisas kropp hittades om jag minns rätt.
Jag vet vad fyndet/plagget är, det jag tycker är konstigt är varför media aldrig gick ut med det då det inte är mycket annorlunda fynd jämfört med de andra saker som hittats.
Jag kanske är helt blåst nu, men förstår inte varför det skulle hindra eller störa något i utredningen genom att dela med sig utav infon kring fyndet/plagget.

Jag har också en känsla av att vi ganska snart kommer få en förklaring på mer exakt, vad som ledde till att litauerna blev intressanta.
Tills dess håller jag det för troligt att polispatrullen som inkallades, också fick info av MPS, vilket ledde till att dom agerade utifrån uppgifterna på "listan"
2015-07-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jo du det händer men inte så ofta

"Den 23-årig pappan upptäckte att en pedofil förgrep sig på hans 5-åriga dotter. Pappan attackerade gärningsmannen och misshandlade honom till döds. Nu har han friats av en jury i Texas, USA."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15014265.ab

Det finns nog många sådana fall om går längre bak i tiden. Säkert mer vanligt i andra länder där kulturen är sådan att familjen hämnas en mördare av någon i familjen.

Dessutom rätt svårt eller nästan omöjligt om gm sitter på kåken utan permission...
2015-07-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur vet du att bara få personer hade tillgång till fyndplatsen? Om den var olåst hade alla tillgång till den.

Vad är märkligt i att de arbetade istället för att söka? De flesta av Götenes invånare sökte inte.

Källa på att de arbetade under avspärrningarna av deras arbetsplats.
2015-07-25, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är troligtvis inte bara så,, enbart.
Handsken - I samma stund den blir bekräftad, lär ev dna-topsning, men garanterat listning skett på samtliga närvarande. Namn, nr, adress, arbetsplatser mm.
Sökinsatsen har fokus på att hon finns kvar i området.
Det har inkommit många tips, men det är förhöjt i dunkel vad dessa tips innehåller.
MP-patrullen som gör det sista fyndet, fattar också en starkt reaktion över litauernas beteende.

Slå ihop allt detta, så kan den polisiära intuitionen kanske ha sin förklaring.

Det har gissats att polisen har låtit leda en törstig häst till vattenkällan...
Riktigt så långt sträcker jag mig inte att säga, men jag vill gärna konstatera att litauerna funnits med på lista sedan första dagen.

De lär knappast ha haft fokus via DNA-svar på tidiga fynd (skal, display)- då hade de tagit dem tidigare.
De gör uttalanden på fredag em att de inte har nån aning om vad som hänt. Att de har nån misstänkt har de även dementerat under veckan. Ingenting i deras uttalanden ger för handen att de har nån suspekt - snarare tvärsom.
Så den där magkänslan verkar i alla fall inte vara baserad på nån direkt sakfakta iaf. när man läser eller lyssnar på fortlöpande mediauppgifter.

Edit: När handsken lämnas in antar jag topsning skett. Efter detta är som sagt Blombergs säteri personalen med i eftersök. Högt misstänkta via handsken? Uppenbart inte inledningsvis i alla fall.
Senast redigerad av develi 2015-07-25 kl. 13:20.
2015-07-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Om jag förstått det rätt så är det fler än litauerna som arbetat med ladan, tak, golv m.m.
Kan arbetsboden möjligen stått bakom ladan tidigare och använts som fikarum eller liknande?
Och på söndagen eller möjligen därefter har flyttats till Martorp?
Har arbetsboden kanske hjul som gör den möjlig att flytta med bil eller liknande?

Jaktkoja är min gissning...
2015-07-25, 13:21
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Handsken - I samma stund den blir bekräftad, lär ev dna-topsning, men garanterat listning skett på samtliga närvarande. Namn, nr, adress, arbetsplatser mm.
Det har inkommit många tips, men det är förhöjt i dunkel vad dessa tips innehåller.
MP-patrullen som gör det sista fyndet, fattar också en starkt reaktion över litauernas beteende.

Riktigt så långt sträcker jag mig inte att säga, men jag vill gärna konstatera att litauerna funnits med på lista sedan första dagen.

Instämmer helt , just att Litauerna jobbat mitt emot Cafet tror jag gjorde Polisen misstänksamma då dom "suttit på första parkett" för att se dom fina tjejerna .
När den söta LH började jobba på Cafet så blev det nog för mycket för en galen dåre .
Men jag tror 35 åringen utförde brottet själv .
2015-07-25, 13:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
De lär knappast ha haft fokus via DNA-svar på tidiga fynd (skal, display)- då hade de tagit dem tidigare.
De gör uttalanden på fredag em att de inte har nån aning om vad som hänt. Att de har nån misstänkt har de även dementerat under veckan. Ingenting i deras uttalanden ger för handen att de har nån suspekt - snarare tvärsom.
Så den där magkänslan verkar i alla fall inte vara baserad på nån direkt sakfakta iaf. när man läser eller lyssnar på fortlöpande mediauppgifter.

Instämmer i stort. En krossad display kanske är svår/tidskrävande att utröna resultat ifrån, men ett mobilfodral hade kanske gått snabbare att koppla/matcha, om fingeravtryck/DNA funnits (?)

Ingen riktad indikation, det saknas helt enkelt en insats, som då borde skett tidigare och framförallt - tydligare.

Listan lär ha varit lång, baserad på inkomna tips, uppgifter på i närområdet boende, samt i slutändan - den polisiära uppfattningsförmågan.
2015-07-25, 13:25
Medlem
Citat:

Tänker och tänker på vad det sista fyndet kan vara
Måste ju bara vara hjälmen eller den andra handsken
Och då förstår MP att Lisa är nära
Samtidigt som litauerna uppträder konstigt/hotfullt/uppseendeväckande
Detta gör att de hittar Lisa så snart inpå fyndet
2015-07-25, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Instämmer i stort. En krossad display kanske är svår/tidskrävande att utröna resultat ifrån, men ett mobilfodral hade kanske gått snabbare att koppla/matcha, om fingeravtryck/DNA funnits (?)

Ingen riktad indikation, det saknas helt enkelt en insats, som då borde skett tidigare och framförallt - tydligare.

Listan lär ha varit lång, baserad på inkomna tips, uppgifter på i närområdet boende, samt i slutändan - den polisiära uppfattningsförmågan.

En som sitter på nån dold lista lär inte få gå med i eftersök - och det vete fan hur länge de var engagerade. Hela måndagen verkar det som iaf.
Vad det gäller tips verkar hela Blomberg vara förvånade över gripandet, så det lär inte kryllat med indikationer.
2015-07-25, 13:29
Medlem
Citat:

Om BO varit i livet, hade en tidig insats kunnat äventyra hens liv... Säkrare låta MGM visa gömslet
2015-07-25, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
– Vi har släppt gården och det finns djur där inne som behöver få mat. De har naturligtvis fått mat även under tiden med avspärrningar men nu behöver de kunna komma in med ensilagemaskiner och annat.

Tack för länk Jane Doe

Bra att vi redde ut detta, efter mycket om och men
Vi har även redd ut att gården säljer ekologiskt kött
Men vad jag förstått så måste ekologiska kossor gå ute så här års. Falskdeklaration på ekoköttet då Men det är en annan diskussion i ett annat forum.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in