2015-07-25, 10:04
Avslutad
Det handlar inte om sex, utan om makten
att kunna förgripa sig på en annan människa
hämningslöst och sedan dumpa den människan
som något "färdig konsumerat".
2015-07-25, 10:05
Moderator
OYs avatar
Jag undrar varför kroppen hittades inomhus och vissa tillhörigheter utomhus. Kroppen göms i en byggnad, varför inte också Lisas tillhörigheter? Vad var syftet med att sprida prylar i närområdet?

Vad kan det här förhållandet säga oss?
2015-07-25, 10:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Vad som gör mig skeptisk till att rätt person sitter häktad är att man inte började misstänka 35-åringen därför att man hittat bevis som pekade mot honom, utan att det hela började med "polisiär intuition" varefter man började söka efter allt som kunde bekräfta dessa intuitiva misstankar. För mig känns det bakvänt. Jag tror att om man utan konkreta bevis, enbart "på magkänsla", börjar misstänka någon för ett brott och sedan ägnar alla resurser åt att försöka hitta sådant som gör att den misstänkte skulle ha kunnat begå brottet, så hittar man alltid det man "vill" hitta.
Jag hade känt mig mycket mer övertygad om att man gripit gärningsmannen om misstankarna varit ett resultat av att man funnit bevis som entydigt pekade just på honom.

Finns en sak jag funderat på och det är fynden längst grusvägen - iaf de första på tisdag. Den analysen borde det väl ha inkommit svar på innan fredag? En vecka i vanliga fall för DNA-profil, inom ett dygn vid hög prioritet vilket är förvisso sällsynt. men Lisas fall var högprioriterat på alla fronter för övrigt - och de första fynden är ju väldigt avgörande för fortsatt insats.

"Finns det DNA eller fingeravtryck på de upphittade fynden? En mopedhandske, ett mobilskal och en trasig mobildisplay.
– Vi har något vi kallar gräddfil, då kan vi få fram en DNA-profil på ett dygn, säger NFC-gruppchefen Anna Granlund."

http://www.expressen.se/gt/kodnamnet-hjalper-polisen-att-hitta-lisa/

Bröderna lär väl ha varit topsade i samband med handsken måndag morgon (?)
Fram till gripandet via "polisens magkänsla" fredag kväll så verkar de dock inte ha en susning om misstänkt GM.
Senast redigerad av develi 2015-07-25 kl. 10:07.
2015-07-25, 10:09
Avslutad
Det finns inget erotiskt i en människa
som gör motstånd och förtvivlat
vill hem till sin Mamma och Pappa.
Det handlar en väldigt sjuk natur
som i många fall går i arv, från Far
till son.

Mvh
2015-07-25, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstyretstid
Att man lägger yppande förebud över fallet LISA HOLM
är tyder nog på att det är av sådan grotesk art att
det rent ut kan få POLITISKA KONSEKVENSER.
En snöbolls effekt med risk att avslöja något allt för
dyrbart.
A.J och sonen G.J har hyrt gästarbetarnas tjänster
och planterat bevis GIVETVIS.
Skulle GM vara den man som sitter?......TVEKSAMT!
Däremot är han en mycket väl göd GÅS som kan offras
kanske till och med för en ersättning blir
Litauen insyltad.
Det passar väll bra på ett sådant FONDABELT HÖGSÄTE
med en INSYLTAD VÄL GÖD GÅS efter en sådan
CHARMERANDE LAM BRICOTE A LA LISA HOLM?
Och eftersom det Svenska Folkets Pöbliska träliga natur
så blir detta till en nertystad fars där den som får betala
betala denna FORMIDABLA MÖRDAR BUFFÉ en liten
gästarbetare som bara varit "fotsoldat" så som
under engelsk adlig rävjakt får plocka upp RÄV-KADAVRET
sönder trampat och ihjäl bitet.
Ni är för mig som skällande hundar dom flesta av er, många
är nog mer som valpar.
Ni tycker Lisa Holms slaktade och skändade
kropp är segt i sin textur och svårsmält, men så länge
det finns några delar kvar att "tugga" på, varför inte?
(MENTALA HYENOR) inget nedsättande i HYENOR som art.
Det är mer min bild av vad man dresserat detta lands
inneboende folkslag.
Den Franska Revolutionen kom aldrig till Sverige!
Här styr HÖG ADELN / NY ADELN alltjämt.
Så "yppande förbudet" ger också bevis på min
tes "-Ni ska fan veta er plats! Lilla äckliga Pöbel!"
Och upprättelsen till Lisa Holm tas ifrån.
LISA HOLM BLIR VÄLPLANERAT BRUTALT MÖRDAD
INTE EN GÅNG UTAN MINST 3 GÅNGER.
En på det fysiska och andliga planet, en annan
på det juridiska planet och en tredje av er, fast ni inte
vet det.
FINNS DET NÅGON HÄR MED FÄRDIG UTVECKLAD HJÄRNA
PÅ MINST TJUGOFEM ÅR SOM FÖRSTÅR VAD JAG FÖRSÖKER SÄGA?
JAG HAR NÄMLIGEN VÄLDIGT LITEN TRO PÅ ATT DET
ÄR SÅ!
( Inget ont med att vara under tjugofem, men det bidrar till vissa
hormonella störningar som kan motverka "FB" utredningen, om
ni nu förstår vad jag menar? tveksamt.

exakt varför blev hon mördad och hur
2015-07-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Hade jag en 17-årig dotter och fan henne i ett skåp inte fan skulle jag börja gråta. Detta är hoppas jag professionella yrkesmän som är där för att sköta ett arbete. Varför gråta om hon är död? Dom har ingen aning om det är bra eller dåligt. Man lägger ingen värdering i det hela. Finn objektet, om objektet är dött analysera dödsorsak, om dödsorsak onaturlig hitta den/de som orsakade död. Få erkännande samt skriv FUP.

Kan du visa var Sherlock Holmes grät istället för att arbeta och analysera?

Jag hade inte heller gråtit om jag fann min 17 åring mördad i ett skåp för jag hade klappat ihop för tid och evighet och förmodligen aldrig känt någon glädje mer. En kvinna sa till mig en gång när hon fått sin dotter knivmördad efter en väldig strid att, det värsta är inte att hon är död men varje dag får jag leva med skräcken hon måste ha känt när hon försökte komma undan och ingen kom för att hjälpa. Tror inte poliser står helt opåverkade när dom hittar ett mördat barn det kan bara personer utan känslor göra
2015-07-25, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litehemligt
Jag minns också denna första intervju med AJ och förvånades redan då över hans förslag om var de specifikt skulle leta. Speciellt att de borde leta på diverse avlägsna ödetorp. Skumt i kombination med andra variabler.
Har någon denna interview tillgänglig för referens?
Det är polisen som bestämmer vilka byggnader de skall söka igenom, Lantmäteriet har kartor på alla fastigheter, som nu den här jordbruksfastigheten där alla marker som tillhör fastigheten är utmärkt med nummer och samtliga byggnader finns angivna. För polisen är det endast att begära en sådan karta från lantmäteriet, som sedan även kan kompletteras med Google karta.
2015-07-25, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är polisen som bestämmer vilka byggnader de skall söka igenom, Lantmäteriet har kartor på alla fastigheter, som nu den här jordbruksfastigheten där alla marker som tillhör fastigheten är utmärkt med nummer och samtliga byggnader finns angivna. För polisen är det endast att begära en sådan karta från lantmäteriet, som sedan även kan kompletteras med Google karta.

Ja men AJ har ju all rätt att söka igenom sina egna byggnader om han vill för dom var inte avstängda då, det hade jag gjort om det varit mina
2015-07-25, 10:55
Medlem
Om jag förstått det rätt så är det fler än litauerna som arbetat med ladan, tak, golv m.m.
Kan arbetsboden möjligen stått bakom ladan tidigare och använts som fikarum eller liknande?
Och på söndagen eller möjligen därefter har flyttats till Martorp?
Har arbetsboden kanske hjul som gör den möjlig att flytta med bil eller liknande?
2015-07-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Teori om hur det började

LH skulle snart ha avslutning i skolan
Träffat GM tidigare och han skulle fixa ut alkohol åt henne och troligen kompis
Ej vodka eller annan sprit utan vin, bubbel eller cider
De hade bestämt träff för leverans när hon slutade och LH inväntade att de andra åkt iväg först.
Skickade SMS till pappan medan hon väntade.
Låste upp moppen och satte sedan nyckeln i låset och väntade på leveransen.
GM kom till LH med varorna och sedan tyckte GM att han kunde få lite "belöning".
Där gick det snett och resten blev katastrof.
Kanske GM kom till moppen och sedan sa att han hade varorna i byggnaden intill och LH glömde nyckel i låset och följde med. Därför handsken råkade bli kvar där. Glömde nyckeln då hon troligen var lite nervös inför köp av varorna.

Att LH tog moppen den långa vägen behövdes för varorna hon skulle ha med sig.
Dessutom anledning att skiljas från de andra när de slutat så hon kunde träffa GM.
Vem väljer annars att åka hela denna vägen med moppe när det blåste kraftigt?

Endast en teori.

Det finns många teorier. Jag tror att hon under pistol- eller knivhot tvingades över i ladan på andra sidan vägen, där hon omedelbart våldtogs och mördades. Det här är en noggrant planerad överfallsvåldtäkt, utförd av två personer som kände platsen väl, och som framför allt måste ha haft ett nära förhållande till varandra (t ex vara två bröder som levt i sin egen värld i ett land med ett främmande språk) eftersom absolut lojalitet är viktig vid den här typen av brott.
2015-07-25, 11:10
Medlem
AJ länkar som vissa efterfrågat. Sorterade i rätt datumföljd med äldsta intervjun först.
Kan MOD lägga till i sammanfattningen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186601

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

http://www.expressen.se/gt/markagaren-det-ar-en-sadan-tragedi/
2015-07-25, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vildhallonet
Det finns många teorier. Jag tror att hon under pistol- eller knivhot tvingades över i ladan på andra sidan vägen, där hon omedelbart våldtogs och mördades. Det här är en noggrant planerad överfallsvåldtäkt, utförd av två personer som kände platsen väl, och som framför allt måste ha haft ett nära förhållande till varandra (t ex vara två bröder som levt i sin egen värld i ett land med ett främmande språk) eftersom absolut lojalitet är viktig vid den här typen av brott.
Det finns ingenting som bevisar att Lisa blivit utsatt för sexuellt våld. Om brottsplatsen var i ladan skulle den ha upptäckts av utredningen, men det finns ingenting som tyder på att det var någon brottsplats.
Om du anklagar bröderna måste de ha transporterat kroppen med deras bil, men den bilen har blivit undersökt och det fanns inga spår efter Lisas kropp i den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in